بخش دوم مروری بر آثار فرانسوا تروفو

توسط tolofilmblog در فیلمسازی بدون دیدگاه

مروری بر آثار فرانسوا تروفو

بخش دوم مروری بر آثار فرانسوا تروفو

 

فیلم کودک وحشی فرانسوا تروفو

فیلم کودک وحشی فرانسوا تروفو

فیلم دیگر تروفو ، کودک وحشی که در سال 1969 ساخته از داستان واقعی پسرگرگ نما برگرفته شده که در جنگ های فرانسه در 1806 پیدا شده بود . تروفو در این فیلم هم کارگردان است و هم خود نقش دکتر ایتارد ، پزشک عقل گرای سده ی هجدهم را برعهده دارد که وظیفه ی سنگین تعلیم و تربیت این کودک وحشی را برعهده گرفته بود . کودک وحشی در دکورهای سده ی هجدهمی و به شیوه ی مستندگونه ، توسط نستور آلمندرس فیلمبرداری شد .

این فیلم مقدمه ای شد تا تروفو درونمایه هایی چون محدودیت در مقابل آزادی و شرایط اجتماعی در مقابل طبیعت را با دقت بیشتری بپردازد ، مقوله ای که قبلا در فیلم چهارصد ضربه به آن پرداخته بود . فیلم بعدی او دو انگلیسی و یک قاره که در سال 1971 ساخته شده ، اقتباس از رمان دیگری از هانری پی یر رشه ، در اوایل سده ی بیستم اتفاق می افتد و با اشاره هایی عمدی به صحنه هایی از ژول و ژیم شباهت آشکاری به آن فیلم دارد . این فیلم داستان عشق یک جوان فرانسوی به دو خواهر انگلیسی است و از نظر تصویری بی پرده ترین فیلم تروفو محسوب می شود . بازسازی پرهزینه ی عصر زیبا در این فیلم ، که با توجه به نقاشی های امپرسیونیستی اوایل سده ی بیستم ترکیب بندی شده ، از نظر کاربرد رنگ ، لطیف ترین دستاورد تروفو تا کنون بوده است .

 

 

فرانسوا تروفو و ژان پی یر لئو

فرانسوا تروفو و  ژان پی یر لئو

فیلم دختر زیبایی مثل من که در سال 1972 ساخته شده تصویر کنایه آمیزی است از یک زن اغواگر که بسیار ناموفق بود و تروفو را در طریق تازه ای انداخت . اما با فیلم شب آمریکایی که در سال 1973 ساخته شد تروفو بار دیگر یک سینما در سینما ساخت ، فیلمی با شرکت ژان پی یر لئو بازیگر سلسله فیلم های آنتوان دوائل به کارگردانی تروفو ، درباره ی ساختن فیلمی با شرکت ژان پی یر لئو به کارگردانی تروفو . روز در شب یا شب آمریکایی تمهیدی فنی است ، به ویژه در فیلم های آمریکایی که صحنه های شب را با استقاده از فیلتر در روز فیلمبرداری می کنند و نوری شبانه مانند مهتابی به دست می آورند .

تروفو با انتخاب این فیلم به دروتی و لیلیان گیش ، بازیگران محبوب گریفیث تقدیم شده است و سراسر به شیوه های توهم آفرینی در سینما پرداخته ، لذا از این جهت به هشت و نیم که در سال 1963 ساخته شده اثر فلینی و پرسونا که در سال 1966 ساخته شده اثر برگمان شباهت دارد . فیلم چنان طراحی شده که بیننده هرگز در نمی باید آنچه می بیند مربوط به داستان فیلم است یا اتفاقی است که در جریان فیلمبرداری می افتد ، زیرا بازیگران و گروه فیلمبرداری کاملا در کنار هم زندگی می کنند و تمایزی میان کار و زندگی شخصی آن ها وجود ندارد . شب آمریکایی فیلمی بامزه و مهرآمیز اما دلهره آور است ، چرا که به تدریج نشان داده می شود همان آدم هایی که فیل دارند فیلم را می سازند همزمان در حال استفاده از تکنیک روز در شب هستن دو در واقع فیلم بر آن است که جوهره ی سینما میان توهم و واقعیت سرگردان است .

فیلم شب آمریکایی از بسیاری جهات اوج و دستاوردهای تروفو در سینمای موج نو است . در این فیلم است که نفوذ واقعگرایی صاحب سبک آمریکایی با سبک تغزلی فرانسوی تلفیق شده و گرایش های دوگانه ی تروفو نسبت به خود زندگینامه سازی و روانکاوی ، به صورت تجیلی از سینما آشکار می شود . قالبی هنری که او با اشتیاق زندگی خود را وقف آن کرد . در این فیلم او به کاراکتر کارگردان خود که پرسیده بود آیا فیلم مهمتر از زندگی است ، با قوت پاسخ می دهد آری.

 

پیشنهاد طلوع فیلم: ساخت فیلم آموزشی

 

داستان آدل هاش فرانسوا تروفو

داستان آدل هاش فرانسوا تروفو

طرح بعدی تروفو ، داستان آدل هاش که در سال 1975 ساخته شده برگرفته از یادداشت های دختر کوچک ویکتور هوگو ، فیلمی است نیرومند و لطیف در باب روانشناسی زنی که در اوج وسوسه های رمانتیک خود قرار دارد . این فیلم داستان دلبستگی احساساتی  آدل هاش ، حرفه اول هوگو به یک افسر جوان انگلیسی است که او را وا می دارد در سراسر جهان به دنبالش برود و سر انجام در کشور باربیدس دیوانه می شود و چهل سال آخر عمرش را در آسایشگاه روانی به سر می برد . فیلم همچون یک ملودرام سنتی آغاز می شود اما به تدریج و به گونه ای در عین حال تکان دهنده و زیبا ما را به دنیای جنون آمیز قهرمان زن پرتاب می کند . تروفو در فیلم داستان آدل هاش کمال استادی خود در زبان نوین سینمایی را به نمایش می گذارد ، زبانی که خود ابعادی از آن را خلق کرده بود . این فیلم با موفقیت تمام پایگاه تروفو را به عنوان یکی از مهم ترین هنرمندان زمان ما تثبیت کرد .

 

فیلم های دهه 1970 فرانسوا تروفو

فیلم های دهه ی 1970 تروفو عبارتند از : پول توجیبی که در سال 1976 ساخته شده ، مردی که زن ها را دوست داشت محصول سال 1977 ، اتاق سبز که در سال 1978 ساخته شده که بر اساس داستان های کوتاه هنری جیمز تنظیم شده و آخرین مترو که در سال 1980 ساخته شده ، که روایت شگفت انگیزی است از زندگی در یک تئاتر کوچک فرانسوی تحت اشغال نازی ، ملهم از زندگینامه ی بازیگر تئاتر و سینما ژان ماره که پرفروش ترین فیلم او نیز محسوب می شود . تروفو در سال 1979 از طرف آمریکن فیلم اینستیتوت در موزه ی لس آنجلس به واسطه ی بیست سال فعالیت سینمایی تقدیر شد ، اما بسیاری از منتقدان نگران بودنند او پس از راه انداختن اینهمه اعتراض علیه سینمای سنتی ، خود به یکی از فیلمسازان سنتی سینما تبدیل شده است . هرچند دو فیلم آخر او نشان از بازگشتی به مدرن به روال همیشگی او به وسوسه های رمانس دارند و یک تریلر کمدی هیچکاکی به نام سرانجام یک شنبه که در سال 1983 ساخته شده است و نام آن در کشور آمریکا به نام محرمانه ای برای شما پخش شد . فرانسوا تروفو در 21 اکتبر 1984 بر اثر تومور مغزی در گذشت ، او هنگام مرگ تنها پنجاه و دو سال داشت.

برای مشاهده بخش اول این مقاله کلیک کنید.

آثار فرانسوا تروفو آخرین مترو آدل هاش اتاق سبز اتاق سبز فرانسوا تروفو اثار فرانسوا تروفو اثر آخرین مترو فرانسوا تروفو اثر آدل هاش فرانسوا تروفو اثر اتاق سبز فرانسوا تروفو اثر روز در شب فرانسوا تروفو اثر شب آمریکایی فرانسوا تروفو اثر مردی که زن ها را دوست داشت فرانسوا تروفو اثر پول تو جیبی فرانسوا تروفو اثر کودک وحشی فرانسوا تروفو دختر زیبایی مثل من دختر زیبایی مثل من فرانسوا تروفو روز در شب فرانسوا تروفو زندگی نامه فرانسوا تروفو زندگینامه فرانسوا تروفو شب آمریکایی فیلم آخرین مترو فیلم آخرین مترو فرانسوا تروفو فیلم آدل هاش فرانسوا تروفو فیلم اتاق سبز فرانسوا تروفو فیلم دختر زیبایی مثل من فیلم دختر زیبایی مثل من فرانسوا تروفو فیلم روز در شب فرانسوا تروفو فیلم مردی که زن ها را دوست داشت فیلم پول تو جیبی فرانسوا تروفو فیلم کودک وحشی فرانسوا تروفو مردی که زن ها را دوست داشت مروری بر آثار فرانسوا تروفو پول تو جیبی پول تو جیبی فرانسوا تروفو کودک وحشی کودک وحشی فرانسوا تروفو