رهنمودهایی برای نوشتن رزومه کاری
08
فوریه

رهنمودهایی برای نوشتن رزومه کاری و نامه همراه آن

نویسنده به خود می گوید: «تبلیغات یک تجارت خلاق است، پس برای این‌که شانس یک مصاحبه را بدست آورم، باید طویل‌ترین شرح حال ممکن را بنویسم تا از سایر نامه ها متمایز باشد و خلاقیت مرا به اثبات برساند.»

چنین فکری اشتباه است.

تبلیغات تنها خلاقیت محض نیست. این امر کاربرد افکار خلاق در فروش و بازاریابی محصولات و یا خدمات است این تجارت جدی است و مدیری که شما را استخدام می‌کند، انتظار دارد با فردی سخت‌کوش، مستعد و حرفه‌ای روبرو شود. شرح حال شما تجربه‌ها و مهارت شما را با روشی متقاعدکننده و نافذ بفروش برساند.

هاف فارل رئیس شرکت تبلیغاتی هاموند فارل می‌گوید: «یک رزومه (معرفی نامه) خلاق تحویل ما ندهید. ما برای سرگرمی رزومه را نمی‌خوانیم. رزومه کاری باید کوتاه و گویای حقایق باشد. نامه همراه باید مشخص سازد که شما با طبیعت این آژانس آشنایی لازم را دارید و به اختصار نشان دهد که به چه دلیل فکر می‌کنید برای کارکردن در این آژانس تبلیغاتی مناسب هستید.»

نامه های غیرمعمول شاید توجه را جلب کنند، اما کمتر شانس مصاحبه را برای درخواست کننده افزایش می دهند. هال رینی رییس شرکت تبلیغاتی به اگیلوی چنین پاکت‌های خلاقی را خوب به خاطر می‌آورد. پاکت‌هایی که حاوی شعر هستند و یا جعبه‌ای که محتوای یک دست دندان مصنوعی و یادداشتی است که می‌گوید: «من دندان‌های چشمم را برای کارکردن به شما تقدیم می‌کنم».

علاوه بر کوتاهی لزوم (یک صفحه یا نهایت دو صفحه) که خیلی تمیز تایپ شده است، هیچ قالب رسمی دیگری برای نوشتن رزومه کاری و اجمالی وجود ندارد. گروهی، تجربه‌های گذشته خود را بر حسب زمان درج می‌کنند و گروهی برحسب انواع مسئولیت‌هایی که برعهده داشته‌اند و یا مهارت‌هایی که کسب کرده اند. مهم این است که رزومه، نظری کلی و اجمالی از شما به خواننده ببخشد کلید نگارش رزومه کاری موفق انعکاس موفقیت‌ها و مهارت است نه قد و وزن و تاریخ تولد.

برای مثال، شما در گذشته در دو آژانس مختلف به نویسندگی پرداخته‌اید. شما باید نام آژانس‌ها، نوع تجارت آن‌ها و نوع متن هایی را که نوشته‌اید (فهرست کاتالوگ ها، نامه های فروش، آگهی‌های تجاری و غیره) درج کنید.

سایر نکته‌های جالب و خواندنی برای کسی که رزومه شما را دریافت می کنند از این قرارند:

  • شرح کوتاهی از هدف‌ها و تخصص خود را بنویسید. برای مثال، «هدف: نگارش تبلیغات کالاهای بسته‌بندی شده مهم است» مطلبی است که باید در صدر نامه ی شما قرار گیرد.
  • ذکر تجربه فروش، بازاریابی و سایر مهارت‌های کاری.
  • تجربه نویسندگی آزاد حتی اگر بیش از یکی دو بار نبوده است.
  • سایر تجربه‌های نویسندگی (خبرنگاری، داستان‌ نویسی، کتاب، روابط‌ عمومی و ویرایش‌های متن های تبلیغاتی).
  • سایر مسئولیت‌هایی که با تبلیغات مرتبط هستند، مانند سرپرستی بخش تولید و یا بخش چاپ و توزیع نوشته‌های تبلیغاتی و یا هماهنگ‌کننده نمایشگاه‌های تجاری و سمینارها.
  • جوایزی که به آثار شما تعلق گرفتند و نتایج پرسودی که عاید محصولات معرفی شده توسط شما شده‌اند.

«بروشور حرف می‌زند و نامه‌ می‌فروشد»، همین امر درباره نامه‌های همراه و رزومه نیز صادق است نامه همراه به خواننده می‌گوید که «شما باید به دلایلی که ذکر کرده‌ام مرا استخدام کنید». رزومه این نکات را تقویت می‌کند و جزئیاتی را که درباره سابقه شما نمی‌توان در نامه گنجاند، توصیف می‌کند. رزومه همه چیز را درباره شما به خواننده می‌گوید و این نامه او را تشویق می‌کند که با شما قرار مصاحبه بگذارد.

یک نکته: وقت خواننده را با تاکید بر این مطلب که فردی مملو از شور و شوق و علاقمند به رشته تبلیغات هستید و یا دلایلی که شما را علاقه‌مند به این رشته کرده‌اند تلف نکنید درهرحال فرض بر اینست که شما بر این رشته تبلیغات علاقمند هستید؛ در غیر این صورت چرا برای کار در یک آژانس تبلیغاتی تقاضا می فرستادید؟ چند سال پیش، من در صدد گرفتن شغل در یک آژانس تبلیغاتی برآمدم. مثل این بود که در بیشتر آگهی‌های نیازمندی‌ها از داوطلبانی دعوت به کار شده بود که دارای سابقه کار و تجربه در آژانس‌های تبلیغاتی بودند من آن را نداشتم.

رزومه خوب و بد
رزومه خوب و بد
ساخت تیزر تبلیغاتی؛ تضمین فروش محصولات شما

مصمم شدم نامه ای بنویسم که این نقطه ضعف مرا به امتیازی تبدیل کند و فرصت مصاحبه را برای من تدارک ببیند.

نام من بدین گونه بود:

آقای جان ویلسون

صندوق پستی ای بی سی دی، نیویورک، نیوجرسی

آقای ویلسون عزیز

آگهی شما در مجله ادویک اظهار می‌دارد که در جستجوی نویسنده‌ای هستید که سابقه کار در آژانس‌های تبلیغاتی را داشته باشد.

چرا؟

من از مشتری حمایت می کنم. مدیر تولیدی که با من همکاری می‌کند علاقه‌ای به تبلیغات پرزرق‌وبرق و زیبایی که برنده جایزه می شوند، نشان نمی‌دهند. آن‌ها تقاضاهای مفاهیمی را دارند که مشتری را به خود جلب می‌کنند، سطح آگاهی مشتری را افزایش می‌دهند و میزان فروش را بالا می‌برد (من نیز براساس همین ضوابط برای او کار می‌کنم).

تبلیغات من با هدف‌های بازاریابی آژانس کاملاً سنخیت دارد و بودجه ای که اختیارم قرار داده شده، هماهنگی داشته است. شاید یک نویسنده تبلیغات آژانس، به‌طور متوسط بیش از من آگهی نوشته شده‌است اما کتاب من به شما نشان خواهد داد که من اوقات خود را تنها صرف کاری معتبر و باارزش می‌کنم؛ و اگر این برای شما کافی نیست از شما می‌خواهم که مرا در زمینه‌های مختلف بیازمایید تا دریابید که کاری بهتر از نویسندگان مجرب آژانس‌ها ارائه خواهم کرد.

با احترام

باب بلای

ادعا نمی‌کنم که این یک نامه کامل بوده است و یا راه بهتری برای نامه‌نگاری وجود ندارد، اما هر سه آژانسی که از آن‌ها تقاضای کار کرده بودم، وقت مصاحبه برایم ترتیب دادند. این نامه در پاسخ یک آگهی که در بخش نیازمندی‌ها چاپ شده بود نوشته شد اما نامه دیگری که در زیر خواهید خواند خطاب به یک آژانس تبلیغاتی بود که در آن زمان به نویسنده نیازی نداشت:

آقای کاریلوی عزیز

در یک نویسنده تبلیغات، در جستجوی چه خصوصیاتی هستید؟ برخورداری از مهارت نگارش کلمه هایی که خواننده را متقاعد سازد؟ «نمونه کاری» که ضمیمه شده است، به شما نشان خواهد داد که من از مهارتی وافر در نوشتن آگهی های پرفروش و جذاب برخوردارم. (قبل از سفارش تیزر تبلیغاتی لازم هست راجع به تیزر تبلیغاتی اطلاعات کسب کنید.)

یا شاید در جستجوی تجربه کاری هستید؟ من در گذشته، خبرنگار روزنامه و سرپرست بازاریابی شرکت جنرال الکتریک بودام. معرفی‌نامه همراه اطلاعات کامل را در اختیارتان خواهد گذاشت. آیا در جستجوی نویسنده ای هستی که در آژانس تبلیغاتی دیگر سابقه کار داشته باشد؟ باید بگویم که من فاقد این شرط هستم و به همین دلیل است که برای شما نامه می‌نویسم.

من مایلم به‌‌عنوان یک نویسنده تبلیغات در شرکت شما استخدام شوم. میزان حقوق و عنوان هم‌اکنون از نظر من فاقد اهمیت است. کافی است که وارد آن‌جا شوم تا قابلیت و کارایی خود را به اثبات برسانم. زمانی که کار مرا ببینید نیازی نخواهد بود که از شما تقاضای عنوان جدید و حقوق بالاتر بکنم. شما می‌دانید که من قادر به نگارش هستم. اما آیا قدرت فروش نیز دارم؟ من هفته آینده به شماره تلفن خواهم کرد. فقط کافیست پنج دقیقه از وقت خود را به من بدهید من نهایت سعی خود را به عمل خواهم آورد که در یک مصاحبه نیم ساعته تمام خصوصیات و اطلاعات مربوط به خودم را در اختیارتان بگذارم و پرونده خود را که مملو از نمونه‌های کار است، به شما نشان بدهم. من به خوبی از توانایی خود در نوشتن آگاهم، همچنین در امر فروش.

از توجه شما متشکرم هفته آینده تلفن با شما تماس خواهم گرفت.

با احترام

براد فرانکل

عکاسی صنعتی؛ راهی کم هزینه برای تبلیغ محصولات

چگونه کتاب خود را درست کنید ؟

«کتاب» یک مجموعه کار است؛ مجموعه‌ای از آگهی‌ها و ابزار ارتقای فروش که شما به نگارش درآورده اید. برای گرفتن شغلی در یک آژانس تبلیغاتی باید یک کتاب داشته باشید. زمانی که برای مصاحبه مراجعه می‌کنید باید کتاب خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید کتاب شما، نامه همراه و شرح حال و وضعیت شما را روشن خواهد کرد.

یک کتاب یا مجموعه کار به‌صورت جعبه چرمی و یا پلاستیکی است که حاوی صفحه‌های شبیه آلبوم عکس است. صفحه ها از کاغذ کلفت و یا مقوا درست شده‌اند که با پلاستیک شفاف پوشانده شده اند کپی آگهی های شما بر روی مقوا چسبانده شده است و ورق پلاستیکی آن را می‌پوشاند در اغلب موارد مجموعه‌ای کار به رنگ سیاه و یا قهوه‌ای است که گاهی با یک زیپ بسته می‌شود و دسته‌ای برای حمل دارد.

می توانید جعبه یک مجموعه کار را از فروشگاه‌های مخصوص وسایل هنری بخرید بسیاری از فروشگاه‌هایی که با فروش کیف و چمدان و سایر وسایل چرمی می پردازند نیز این محصول را عرضه می‌کنند. جعبه‌های مجموعه کار در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند اندازه کوچکی را انتخاب کنید که بتوانید به‌ راحتی حمل کنید به شرطی که صفحه‌های آن برای نمایش آگهی‌های کوچک فضای لازم را داشته باشند. برای آگهی‌های مجله‌ها 10*7 اینچ و یا 11*8/5 کافی خواهند بود، اما برای آگهی روزنامه‌ها، بروشورهای بزرگ و یا بسته‌های پستی به قطعات متعددی اوراق بزرگ‌تر نیازمند هستید.

ساده‌ترین راه نمایش آگهی چسباندن آن‌ها به اوراق مجموعه کار است. در هر صفحه یک آگهی را بچسبانید بعضی از نویسندگان یک برچسب توصیفی نیز در زیر هر یک از قطعات قرار می دهند. برچسب‌ها گویای آژانس‌هایی هستند که آگهی را چاپ کرده‌اند، جرایدی که آگهی ها در آن ها چاپ شده‌اند، نتایج فروش را نشان می‌دهند و یا اگر جایزه‌ای را کسب کرده باشند اعلام می کند.

 شما می توانید مجموعه کار خودتان را بر اساس نوع تبلیغ تنظیم کنید. برای مثال، تمام آگهی‌ها را در یک بخش قرار دهید و بروشورها را در بخش دیگر و نامه‌های فروش را در بخش سوم؛ یا آن را براساس محصول خود تنظیم کنید. در هر بخش، مجموعه آگهی‌ها، نوشته‌های تبلیغاتی و یا سایر فعالیت‌های جنبی مربوط به محصول ویژه را جای دهید. نمی‌توان میزان مناسب محتوا یک مجموعه کار را تعیین کرد. شاید دو نمونه کافی نباشد و شاید تعداد صد نمونه خیلی زیاد باشد ممکن است میزان حدود 16 تا 60 نمونه کافی باشد.