چگونه محتوای آموزشی بسازیم؟
22
دسامبر

 

در مطلب قصد داریم راجع به اینکه چگونه محتوای آموزشی بسازیم، صحبت کنیم. برای داشتن یک محتوای آموزشی مناسب، نیازمند داشتن دانش در آن زمینه است. به طور مثال اگر شما می خواهید یک فیلم آموزشی در ارتباط با تعمیر اتومبیل بسازید؛ باید هم به صورت تئوری از سیستم اتومبیل شناخت داشته باشید هم به طور عملی بتوانید قطعه ها را وصل کنید و بخش های مختلف را تعمیر و تعویض کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بودن میلیون ها مقاله و محتوای آموزشی خیلی کار سختی است که بتوان یک محتوای آموزشی جذاب را برای علاقه مندان تهیه کرد. زیرا در هر زمینه ای که مخاطبان بخواهند فیلم های آموزشی، مقالات، کتاب و… در اینترنت و بازار موجود است.مراحل تولید فیلم های آموزشی کدامند؟

خب فرض بر این می گذاریم که شما نسبت به موضوعی که می خواهید محتوای آموزشی تولید کنید اشراف کاملی دارید. باید ببینیم شما قصد تولید چه محتوایی را دارید. ما این جا می خواهیم از تولید فیلم آموزشی صحبت کنید. با فرض اینکه محتوایتان را به صورت متن در آورده اید و می خواهید از تکنیک فیلم آن را تبدیل به کلیپ آموزشی کنید. فیلم های آموزشی را در انواع مختلف می توان ساخت. ویدیو های آموزشی به صورت فیلم برداری رئال، فیلم های آموزشی تلفیقی، انیمیشنی، موشن گرافیک، مستند گونه، موزیکال و فیلم آموزشی محیطی.

سفارش تولید فیلم آموزشی به یک شرکت متخصص

اگر شما قصد دارید یک ویدیو آموزشی حرفه ای بسازید باید از طریق سفارش به یک شرکت ساخت فیلم آموزشی اقدام کنید. این شرکت ها با داشتن تجربه و تخصص تولید کلیپ های آموزشی، می توانند کلیپ آموزشی حرفه ای را برای شما تولید کنند. از بهترین شرکت های تولید ویدیو های آموزشی در کشورمان ایران می توان به شرکت تبلیغاتی طلوع خورشید پاکان ( طلوع فیلم ) اشاره کرد که در این زمینه سال ها کار کرده است و با بزرگترین شرکت هاو کمپانی ها همکاری داشته است  و از متخصصان جوان و خوش سلیقه برای ساخت فیلم های آموزشی استفاده می کند.

ولی اگر قصد ساخت ویدیو آموزشی معمولی و ساده را دارید، بعد از اینکه متنتان را آماده کردید، باید انتخاب عوامل و لوکیشن ها را داشته باشید. به طور مثال می خواهید فیلم آموزشی زبان انگلیسی بسازید. یک کلاس درس انخاب کنید و سعی کنید دیوارها را با پوسترهای آموزشی زبان انگلیسی طراحی کنید. یک نفر باید به عنوان مدرس باشد که یا می توانید خودتان باشید یا از یک دوستی به عنوان مدرس کمک بگیرید. حتما این شخص هم باید نسبت به موضوع اشراف کامل داشته باشد و فقط به گونه ای نباشد که مثل یک بازیگر متن را می خواند و می خواهد بازی یک مدرس را داشته باشد.

کسانی که فیلم آموزشی شما را می بینند، می خواهند از آموزش شما مطالبی را یاد بگیرند و اگر بفهمند که خود مدرس نسبت به موضوع شناخت ندارد، سریعا متوجه می شوند و تمایلی به دیدن ادامه ی کلیپ آموزشی شما را ندارند. بعد از انتخاب مدرس، شما باید یک نفر را به عنوان فیلمبردار و صدابردار انتخاب کنید. برای ساخت کلیپ آموزشی معمولی نیازی نیست یک صدابردار جدا استفاده کنید به علت اینکه شما می خواهید با موبایل یا با دوربین های دیجیتال ساده فیلمبرداری کنید و صدا را عموما می خواهید از همین ها بگیرید البته که اگر بتوانید یک میکروفون یقه ای هم پیدا کنید که برای ضبط صدای با کیفیت تر خیلی بهتر است.

خب به غیر از خودتان که قرار است کارگردانی را انجام دهید و مدرس و فیلم بردار می توان به دو گونه عمل کرد. اول اینکه مدرس مخاطبش دوربین باشد و افرادی که دارند فیلم را می بینند و مدرس برای آن ها توضیح می دهد. مورد دوم می تواند به گونه ای باشد که چند دانش آموز در کلاس بنشانید و آن ها مخاطب مدرس باشند و مردم آموزشی را که مدرس به آن ها می دهد را ببینند. این دیگر بستگی به سلیقه و امکانات شما دارد و بیشتر کیفیت آن مطالبی که آموزش داده می شود برای مردم مهم است تا این مطالب.

خب فرض را بر این می گذاریم که همه ی مطالب بالا آماده است و شما یک مدرس، یک فیلمبردار و یک لوکیشن برای فیلم برداری دارید. سعی کنید از لوکیشن هایی که نورگیر خوبی دارند استفاده کنید و اگر بتوانید در فضای باز هم فیلمبرداری کنید که بهتر، چون اگر نور مناسبی نداشته باشد لوکیشن نیازمند تجهیزات نورپردازی دارید که هزینه تولید ویدیو آموزشی تان را بالا می برد. در ابتدا بدون نیاز به دوربین با مدرستان به لوکیشن بروید و در آن جا با متن تمرین کنید. هر چه تمرین بیشتری انجام بدهید مطمئن باشید ضرر نمی کنید. وقتی به این نتیجه رسیدید که مدرس آماده است برای فیلمبرداری، از فیلمبردار بخواهید به لوکیشن بیاید و چند بار هم با دوربین تمرین کنید.

حالا که همه چیز آماده است شروع به فیلمبرداری اصلی بکنید. سعی کنید مطالبی که مدرس می گوید را در چند نوبت و در چند زاویه مختلف فیلمبرداری کنید. اگر بتوانید با دو یا سه دوربین متخلف این کار را انجام بدهید که یک بار فیلم برداری کافیست و نتیجه بهتری هم دارد؛ ولی اگر یک دوربین دارید باید از مدرس بخواهید که یک مطلب را بدون پس و پیش تکرار کند تا شما هنگام تدوین فیلم، دستتان باز باشد تا هر کاری خواستید بتوانید انجام بدهید.

فیلم برداری را شروع کنید این کار شاید چند روز به طول انجامد. بستگی به محتوای آموزشی دارد که شما می خواهید به فیلم تبدیل کنید. گاهی محتوایتان کم است و شاید یک روز هم کافی باشد ولی شاید محتوای زیادی داشته باشید و مجبور شوید حتی یک ماه یا بیشتر فیلم برداری کنید. حساست در فیلم گرفتن انجام ندهید و تا می توانید فیلم بگیرید. به فیلم هایی که سر صحنه فیلم برداری می کنید اصطلاحا راش یا فیلم خام می گویند. بعد از اینکه فیلم برداری تمام شد باید مرحله ی تدوین را انجام دهید.

فیلم آموزشی از طریق نرم افزار ها

از طریق نرم افزارهای تدوین، شروع به تدوین کنید. از ساده ترین نرم افزارها در این زمینه، برای ویندوز، نرم افزار موی میکر است و برای مک، نرم افزار آم موی است. نرم افزارهای زیادی برای تدوین فیلم موجود می باشد که نیاز به تخصص حرفه ای دارد که از مهمترین آن ها می توان به پریمیر، ادیوس، اوید، فاینال کات و حتی نرم افزار قدرتمند جلوه های ویزه افتر افکت اشاره کرد. استفاده از این نرم افزارها نیازمند دانش، تخصص و سیستم کامپیوتری حرفه ای است که برای خیلی از کسانی که قصد ساخت فیلم آموزشی ساده را دارید امکان پذیر نیست. پس اگر ویندوز دارید به سراغ موی میکر بروید و اگر مک دارید به سراع آی موی.نرم افزار های ساخت ویدئو آموزشی

از طریق این نرم افزارها می توانید راش ها و صداهای خود را ادیت بزنید. راش هایی که فیلمبرداری کرده اید را با حوصله ببینید و سعی بر انتخاب درست نما در موقع مونتاز نمایید. به طور مثال اگر مدرس دارد مثالی را از روی یک کتاب می زند و به عکسی اشاره دارد شما باید تصویر بسته از عکس را که فیلمبرداری کرده اید به مخاطب نشان بدهید. یا اگر بر روی تخته، مطالبی را می نویسد، شما باید دستان مدرس را که روی تخته یادداشت می کند را نشان دهید و نیازی به نشان دادن صورت در این موقعیت ندارید.

معمولا تدوین از فیلمبرداری بیشتر طول می کشد، به طور مثال اگر شما یک هفته فیلمبرداری کرده باشید، حداقل سه هفته وقت می خواهید تا بتوانید یک تدوین مناسب بر روی راش ها انجام دهید. همان طور که در زمان فیلم برداری هم گفتیم، از اضافه گویی بپرهیزید و اگر در آن جا موقع ضبط به این موضوع حواستان نبوده این جا مطالب اضافی را پاک کنید و در فیلمتان نیاورید. مخاطبی که پای کامپیوتر، تبلت یا موبایل نشسته است و دارد به فیلم شما نگاه می کند، آمده است تا چیزی یاد بگیرد. اگر بفهمد مطالبی که دارد می بیند تکرار مکررات است و بار آموزشی ندارد از دیدن کلیپ آموزشی شما منصرف می شود.آموزش ساخت فیلم آموزشی با پاورپوینت

توجه داشته باشید که شما این فیلم را برای کسانی دارید می سازید که نسبت به موضوعی که شما اشراف دارید آن ها چیزی نمی دانند، پس سعی کنید همه ی مطالب را بگویید، جوری هم نباشد که هنوز مقدمات را نگفته اید یک راست سراغ مطالب اصلی بروید و مخاطب گیج شود، چون این جا هم مخاطب فیلم را پس می زند چون چیزی را که نیاز دارد را فیلم در اختیارش قرار نمی دهد. در پایان برای ساخت ویدیو آموزشی ساده، نیازمند داشتن یک متن، یک نفر فیلمبردار، یک مدرس و یک فیلمبردار دارید البته یک نفر می توند همه ی این کارها را خودش انجام دهد ولی خب کیفیت کار گروهی از کار انفرادی بیشتر است ولی اگر قصد ساخت یک ویدیو آموزشی حرفه ای را دارید سعی کنید با شرکت های ساخت ویدیو آموزشی معتبر در ارتباط باشید.

4.9/5 - (8 امتیاز)