مراحل تولید فیلم های آموزشی کدام اند؟
24
دسامبر

 

ساخت یک فیلم آموزشی می تواند یک ابزار آموزشی عالی یا به سادگی یک روش سرگرم کننده برای به اشتراک گذاشتن دانش خود با جهان باشد. با دسترسی آسان و محبوبیت بی نظیر سایتهای جهانی مانند  YouTube (که بیش از 1.8 میلیارد کاربر دارد) و سایت آپارات در کشور خودمان، فیلم های آموزشی راهی عالی برای آموزش دیگران در مورد آنچه می دانید هستند. با استفاده از فیلم و صدا، یک فیلم آموزشی به ویژه برای زبان آموزان شنوایی و بینایی جذاب است. چه بخواهید به مخاطبان میلیونی و چه یک کلاس مدرسه ابتدایی برسید، فیلم های آموزشی اطلاعات را به روشی قدرتمند و پر جنب و جوش منتقل می کنند.

در این مقاله ما 17 گامی را که شما برای ساخت فیلم آموزشی باید سپری کنید را به شما آموزش می دهیم.

1 – تجهیزات مورد نیاز برای فیلمبرداری را انتخاب کنید.

آیا می خواهید فیلم آموزشی خود را بر روی تلفن هوشمند یا دوربین دیجیتال فیلمبرداری کنید یا ترجیح می دهید از دوربین فیلمبرداری با تکنولوژی پیشرفته تر و میکروفون استفاده کنید؟ در نظر گرفتن آنچه شما برای ساخت فیلم خود قبل از شروع به کار نیاز دارید، باعث می شود این اطمینان حاصل شود که ایجاد ویدیو به همان اندازه ساده است.

به نورپردازی توجه کنید. نور مناسب مهم است، بنابراین فیلمبرداری را در مکانی با نور طبیعی مناسب در طول روز در نظر بگیرید، یا آوردن چراغ های خود را به محل فیلمبرداری خود در نظر بگیرید تا فیلم آموزشی شما احساس درخشانی داشته باشد. یک میکروفون مناسب پیدا کنید.

یک میکروفون خوب به شما کمک می کند تا پیام شما در فیلم آموزشی شما با صدای بلند و واضح ارسال شود. حتی یک میکروفون کوچک می تواند کیفیت فیلم شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اهداف ویدئویی خود را در نظر بگیرید. آیا می خواهید این فیلم را در یک کارگاه حرفه ای یا در کلاس به نمایش بگذارید؟ در این صورت، ممکن است بخواهید روی یک دوربین فیلمبرداری با کیفیت بالاتر برای ضبط حرفه ای تر سرمایه گذاری کنید. با این حال، اگر این ویدئو را برای سرگرمی می سازید، می توانید از وسایلی مانند تبلت یا تلفن هوشمند فیلمبرداری کنید.

2 – لوکیشن ( مکان ) فیلمبرداری را انتخاب کنید

لوکیشن بهینه، برای فیلمبرداری مکانی است که در آن احساس راحتی کنید و بتوانید تجهیزات لازم را برای فیلمبرداری فیلم آموزشی خود تنظیم کنید. علاوه بر این، شما لوکیشنی را می خواهید که حداقل سر و صدای اطراف آن کم باشد، زیرا این امر می تواند در فیلم شما تداخل ایجاد کند. در صورت امکان، قبل از شروع فیلمبرداری از محل بازدید کنید. در ساعات مختلف روز به میزان نویز توجه کنید و پس زمینه مورد نظر خود را برای فیلمبرداری از فیلم انتخاب کنید.

3 – با یک ابزار ویرایش ویدیو آشنا باشید

پس از فیلمبرداری از فیلم خود، احتمالاً می خواهید ویرایش هایی انجام دهید. نرم افزارهای ساده ای مانند Windows Movie Maker (برای رایانه شخصی) یا iMovie (برای Mac) می تواند برای ویرایش فیلم آموزشی تمام شده شما بسیار مفید باشد. این نرم افزارها به شما امکان می دهد فیلم ها را وارد کرده و ویرایش کنید، صدا را اضافه و ویرایش کنید و فیلم خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.

استفاده از کمک های تکمیلی اضافی را برای افزودن ویژگی های جالب در نظر بگیرید. ابزارهایی مانند Go Animate (که به شما امکان می دهد کارتون بسازید)، Google Story Builder (که به شما امکان می دهد فیلم های کوچک و داستان های ویدیویی را ایجاد کنید) و Stupeflix (که تصاویر و فیلم ها را به صورت اسلایدی متحرک می کند) می تواند فیلم آموزشی ساده شما را حرفه ای به نظر برساند.

ما در صفحه دیگر بهترین نرم افزارهای ساخت فیلم و کلیپ آموزشی را برای شما آورده ایم.

4 – از سایتی مانند YouTube دیدن کنید

سایتی را پیدا کنید که می خواهید فیلم آموزشی خود را برای دیدن آن در جهان بارگذاری کنید. YouTube از آنجا که بهترین ابزارها را برای کار با فیلم های شما دارد و به شما امکان می دهد فیلم ها را به راحتی آپلود یا به اشتراک بگذارید، گزینه بسیار خوبی است. بسیاری از افراد تصمیم می گیرند فیلم های آموزشی خود را در YouTube بارگذاری کنند. فیلم های آموزشی دیگر را مشاهده کنید. قبل از اینکه فیلم خود را بسازید، ممکن است مفید باشد که برخی از فیلم های دیگر را بررسی کنید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید. اگر هم می خواهید در یکی از سایت های ایرانی فیلم را آپلود کنید بهترین سایت برای این کار سایت آپارات می باشد.

5 – بدانید چه چیزی از قبل وجود دارد و چگونه ویدیوی خود را بی نظیر کنید

جستجوی سریع YouTube یا جستجوی موضوعی در Google می تواند به شما کمک کند مشخص کنید چه نوع ویدیوهایی از قبل در مورد موضوع وجود دارد. بسیاری از افراد چندین فیلم را مشاهده می کنند تا چیز جدیدی یاد بگیرند.

دریابید که چگونه ویدیوی خود را از بقیه متمایز کنید. هر آنچه ممکن است بخواهید بدانید و در هیچ ویدئو دیگری وجود ندارد را شناسایی کنید و مطمئن شوید که آن را در فیلم خود قرار داده اید.میتوانید از مقاله ما درباره  فیلم های آموزش ساخت ویدیو آموزشی دیدن کنید.

6 – موضوع مورد علاقه خود را مشخص کنید

چیزی را که بهتر می دانید انتخاب کنید یا در مورد چیز جدیدی یاد بگیرید و آنچه را که آموخته اید به جهانیان بگویید. تعیین کنید چه نوع فیلم آموزشی می خواهید تهیه کنید:

  • آیا شما می خواهید اطلاعات عمیق در مورد یک موضوع خاص را ارائه دهید؟
  • آیا فعالیت های تعاملی وجود خواهد داشت یا در کل ویدیو صحبت خواهید کرد؟

قبل از شروع فیلمبرداری، طرحی از چگونگی ادامه کار ویدیوی خود تهیه کنید.

7 – متن بنویسید

آمادگی کافی برای فیلم آموزشی شما نکته اساسی است. بسیاری از افراد (به ویژه افرادی که از دوربین خجالتی هستند) راحت تر می توانند جلوی دوربین صحبت کنند و آنچه را که می خواهند بگویند، تمرین کنند. مطمئن شوید که متن خود را از قبل آماده کرده باشید. داشتن یک متن قوی به شما در ساخت یک فیلم آموزشی کمک فراوانی می کند. قبل از تهیه یک فیلم آموزشی، اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که ارائه می دهید صحیح است. نمی دانید چند نفر این ویدیو را تماشا می کنند!

8 – متن خود را تمرین کنید

کلید ایجاد یک فیلم آموزشی که به نظر می رسد در آن متخصص هستید، اعتماد به پیام خود است. بهترین راه برای کسب این اعتماد به نفس تکرار است. جلوی آینه تمرین کنید. اجرای آزمایشی از متن خود می تواند یک روش خوب برای جلب اعتماد باشد. با یک دوست تمرین کنید و از او بخواهید که به شما بازخورد بدهد. ممکن است مفید باشد که شخص دیگری قبل از متن شما آن را گوش کند و آن را منتشر کند. در صورت امکان، بدون کمک یادداشت ها، از روی حافظه صحبت کنید. پیشنهاد می کنم از مقاله چگونه محتوای آموزشی بسازیم؟ دیدن نمایید.

9 – وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید

به پیامی که می خواهید منتقل کنید فکر کنید و وسایل جانبی را که باعث شفافیت بیشتر این پیام و تحریک ویدئوی شما می شود، پیدا کنید. فیلم های آموزشی دیگر را تماشا کنید تا ببینید آیا و چگونه آنها به طور موثر از لوازم جانبی استفاده می کنند. گرچه مهم است که مستقیماً ویدئویی را کپی نکنید، اما ممکن است از آنچه در سایر فیلم ها می بینید الهام بگیرید. به یاد داشته باشید که یک پایه می تواند به همان سادگی که می خواهید ساده یا پیچیده باشد. هیچ راهنمای خاصی برای ایجاد فیلم آموزشی خود وجود ندارد، وسایلی که در ویدئوی خود استفاده می کنید منحصر به موضوعی است که ارائه می دهید.

10 – یک لباس مناسب انتخاب کنید

به یاد داشته باشید که صحبت کردن در مقابل دوربین بسیار متفاوت از صحبت کردن در مقابل آینه است. هرچه تمرین بیشتری انجام دهید، ویدیوی شما بهتر خواهد بود. در صورت امکان از لباس خود فیلم بگیرید. به شما این امکان را می دهد که آن را تحت نظر داشته باشید، عملکرد خود را مرور کنید و اشتباهاتی را که مرتکب شده اید شناسایی کنید. از یک دوست معتمد بخواهید که ویدیوی شما را ببیند و انتقاداتی را ارائه دهد. یک شخص ثالث خنثی ممکن است بتواند اشتباهات یا حواس پرتی های احتمالی را در ویدیوی شما بهتر شناسایی کند.

11 -در صورت امکان از دوستی کمک بخواهید

اگرچه می توانید یک فیلم آموزشی توسط خودتان بسازید، اما این می تواند به شما کمک کند کسی در دوربین کار کند تا بتوانید روی محتوایی که می خواهید انتقال دهید تمرکز کنید. علاوه بر این، فیلمبردار شما می تواند بازخورد فوری به شما بدهد و می تواند به مواردی مانند نور و صدا توجه کند.

12 – به جزئیات توجه کنید

همانطور که در حال ساخت یک فیلم آموزشی هستید، می خواهید مخاطبان شما احساس کنند که در این زمینه متخصص هستید، حتی اگر اینگونه نباشید!

متناسب با موضوع ویدیویی خود لباس بپوشید. اگر در مورد آماده شدن برای مصاحبه صحبت می کنید، ممکن است بخواهید مانند لباس مصاحبه لباس بپوشید. با این حال، اگر در حال توضیح دادن چگونگی رفع نشت روغن روی ماشین هستید، به احتمال زیاد می خواهید لباس های مختلفی داشته باشید.

13 – از اضافه گویی بپرهیزید.

تحقیقات نشان داده است که متوسط ​​طول توجه بین 7 تا 15 دقیقه طول می کشد. هنگام ساخت ویدیوی خود این مورد را بخاطر بسپارید و سعی کنید در حین ارسال پیام خود، ویدیوی خود را تا حد ممکن خلاصه کنید.

14 – ویدیوی خود را در رایانه کپی کنید و شروع به تدوین کنید

پس از فیلمبرداری، باید فیلم را برای ویرایش در رایانه کپی کنید. مطمئن شوید که فیلم خام خود را به عنوان یک سند جداگانه ذخیره کرده اید تا بتوانید آن را به کمک نرم افزارهای ساده ای مانند ویندوز موی میکر در ویندوز یا آی موی در مک آن را تدوین کنید. نرم افزارهای حرفه ای زیادی در این زمینه وجود دارد ولی برای ساخت فیلم آموزشی ساده این نرم افزارها کار شما را راه می اندازند.

پیشنهاد میکنم مقاله ما راجب آموزش ساخت کلیپ آموزشی با پاور پوینت را حتما ببینید.

15 – فیلم خود را ارسال کنید

ویدیوی خود را در سایتی مانند YouTube منتشر کنید که به مخاطبان گسترده ای برسد. صفحه WikHow در مورد ویرایش فیلم ها برای YouTube را به عنوان یک نقطه شروع عالی بررسی کنید. استفاده از صفحه “YouTube برای پدیدآورندگان” را در سایت YouTube در نظر بگیرید. این سایت به شما کمک می کند مهارت های تولید فیلم خود را تقویت کنید، مخاطبان خود را درک کنید و کانال YouTube خود را بهبود ببخشید. همانطور که قبل هم گفتم در ایران سایت آپارات هم بستر مناسبی است برای انجام این کار.

16 – از بینندگان درخواست نظر و پیشنهاد دهید

مخاطبان شما منبع خوبی برای بازخورد ویدیوی شما خواهند بود. توجه داشته باشید که ویدیوی شما باید لایک زیادی بگیرد و هرگونه نظر سازنده ارسال شده را جستجو کنید. از نظرات منفی یا بی ادبانه چشم پوشی کنید. به هیچ گونه حمله شخصی یا انتقادی توجه نکنید که سازنده نباشد.

17 – تجزیه و تحلیل خود را مرور کنید

به عنوان مثال YouTube به شما امکان می دهد ببینید چه کسی ویدیوی شما را تماشا می کند، برای مدت زمانی که فیلم شما را تماشا می کند، سن و مکان افرادی که فیلم شما را تماشا می کنند و سایر آمار مفید است. این می تواند به شما کمک کند تا اطلاعات دموگرافیکی افرادی را که با فیلم آموزشی خود می خواهید درک کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)