تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام
18
فوریه

احتمالا شما هم هر زمان که در جستجوی آموزش موضوعی هستید یا به دنبال به دست آوردن اطلاعات در مورد مطلبی می گردید اولین کاری که به فکرتان میرسد سرچ کردن است. این سرچ کردن می تواند در گوگل باشد یا در اینستاگرام یا یوتیوب و هر پلتفرم دیگری که فکرش را کنید. این موضوع نشان دهنده اهمیتی است که تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری دارد.

برای همین هم هست که معمولا در آموزش های تولید محتوا بر ساخت محتواهای آموزشی تاکید بسیاری وجود دارد و خیلی از پیج های اینستاگرامی چنین محتواهایی را همیشه در برنامه های خود می گنجانند. تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام  را می توان یک استراتژی همیشه برنده عنوان کرد.

اگر شما یک پیج فروش محصولات یا ارائه خدمات دارید می توانید در کنار معرفی محصولات و خدمات تان برای تنوع پیج از محتواهای آموزشی هم استفاده کنید و به این شکل محتواهایی کاربردی هم برای مخاطبان خود عرضه کنید. یکی از مزیت هایی که محتواهای آموزشی در بستر سوشال مدیا دارند این است که دیگر عملا بعد مسافت از میان برداشته می شود و مشکلات حضور در یک مکان هم وجود ندارد.

در نتیجه شما می توانید از آموزش هایی که یک شف فرانسوی در پیج خود می گذارد استفاده کنید یا وقتی یک تکنولوژی بلاگر آلمانی به تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام می پردازد شما هم به راحتی آن را در اختیار داشته باشید.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام به صحبت بپردازیم و ببینیم که این کار چطور انجام میشود. با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام

خیلی از دارندگان و ادمین های اینستاگرامی از اهمیتی که تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام دارد غافل هستند و به درستی به آن نمی پردازند. این روزها مردم نخستین کاری که انجام می دهند برای هر چیزی سرچ کردن است. مثلا وقتی مادر میانسال من قصد پخت غذا یا شیرینی جدیدی را دارد ابتدا برای دستور آن سرچ کرده و سپس شروع به کار می کند.

یا پدرم وقتی می خواهد لوله سینک را تعویض کند ابتدا به سراغ محتواهای آموزشی در این زمینه می رود و پس از دیدن آنها اقدام به انجام کار میکند. جوانتر ها هم که در این مسیر جای خود را دارند. از آموزش نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف گرفته تا آموزش مهارت ها و شغل های مختلف همگی به راحتی در اینترنت در دسترس هستند و هر کسی میتواند از آنها بهره ببرد.

پس وقتی در پیج تان به تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام بپردازید می توانید روی مخاطبانی که به این شکل شما را پیدا می کنند حساب کنید. وجود محتواهای مفید آموزشی می تواند ویو را تا حد خوبی بالا ببرد و  به شما در راه رسیدن به موفقیت کمک کند.

8 اصل از اصول تولید محتوای اینستاگرام که باعث سرازیر شدن فالور ها به پیچ شما می شوند کدام اند؟

چرا تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام مهم است؟

در بخش قبلی گفتیم که اقبال مخاطبان به محتواهای آموزشی یکی از دلیل های اهمیت داشتن و ارزشمند بودن تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام است. موضوع بعدی که در این زمینه وجود دارد این است که اگر قرار باشد پیج ما صرفا کاری و فروش باشد مخاطب نمی تواند ارتباط خوبی با ما برقرار کند. پس لزوم داشتن محتواهای متنوع به شدت احساس می شود که یکی از بهترین های آنها را می توان محتواهای آموزشی به شمار آورد.

شما می توانید به ازای هر چند پست معرفی محصول یک پست را به آموزش در حیطه کاری تان اختصاص دهید. مثلا اگر یک آنلاین شاپ فروش لوازم آرایشی و بهداشتی دارید پس از معرفی چند محصول بهتر است پستی در رابطه با روش استفاده از آنها بگذارید. برای نمونه اگر محصولی که در پست آخر معرفی کرده اید یک پلت سایه است پست بعدی تان می توان آموزش یک سایه شیک به کمک همان پلت سایه باشد. 

یا حتی نکته های آرایشی، نگهداری از محصولات، مراقبت های پوستی و سایر مواردی از این دست همگی می توانند محتوای آموزشی شما را تشکیل دهند. همچنین این کار را می توانید در استوری ها پررنگ تر و با جدایت بیشتری پیش بگیرید و به این شکل رضایت مخاطبان و کاربران پیجتان را به دست آورید.

بسیاری اعتقاد دارند استوری بهترین محل برای فروش محصول است، اگر درست باشد باید فکر اساسی راجع به محتوای آن کرد. در صفحه تولید محتوا استوری اینستاگرام راجع به این مورد صحبت کرده ایم.

چطور می توانیم به تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام بپردازیم؟

برای طراحی و ساخت محتواهای آموزشی در اینستاگرام دو راه پیش رو داریم که عبارتند از:

  1. خودتان تولید محتوای آموزشی را بر عهده بگیرید: اگر فکر می کنید می توانید از پس این کار بر بیایید و چیزی برای عرضه در اختیار دارید پس دست به کار شوید و خودتان ساخت محتوای آموزشی تان را شروع کنید. ابتدا یک سناریو بنویسید و سپس آن را پیاده سازی کنید. مثلا اگر پیج فروش شیرینی و کیک و … دارید می توانید به راحتی برخی دستور هایتان را که مشکلی با به اشتراک گذاری آنها ندارید را انتخاب کرده، درست کنید و از پروسه تهیه فیلم بگیرید. پس از ادیت فیلم آن را آپلود کرده و با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این کار حتی به وسیله محتوای تصویری هم قابل انجام است. به این شکل شما در خلال معرفی محصولاتی که برای فروش دارید آموزش هایی هم عرضه می کنید و این موضوع سبب می شود افراد تنها به سبب خرید در پیج شما نباشد، بلکه حتی افراد دیگری از شهرهای دیگر هم به خاطر همین محتواهای آموزشی با شما همراه شوند و آمار فالوورها و ویوها و بازخوردهای پیجتان را افزایش دهند.
  2. اگر نمی توانید خودتان به تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام بپردازید می توانید کار را به کاردان بسپارید. گروه ها و افراد مختلفی در زمینه انواع مختلف تولید محتوا فعال هستند. تنها کافی است یکی از آنها را پیدا کرده و آنچه را که می خواهید با آنها در میان بگذارید. این گروه ها یا افراد کلیه کارها را برای شما انجام داده و محتوای آموزشی مورد نظر را در اختیارتان خواهند گذاشت. قطعا محتوایی که به این شکل تولید شود ار سطح کیفی بالایی برخوردار بوده و استاندارهای لازم را داراست و می تواند مخاطب بیشتری جذب کند.

در این رابطه شرکت ما محتواهای آموزشی تولید کرده که در صفحه ساخت فیلم آموزشی می توانید آخرین نمونه های آن را مشاهده بفرمایید.

مراحل تولید محتوای آموزشی برای اینستاگرام

حال که با اهمیت تولید محتواهای آموزشی در پلتفرم اینستاگرام آشنا شدیم نوبت به آن میرسد که یک بررسی اجمالی هم بر روی مرحله هایی که برای این کار وجود دارند داشته باشیم. این مرحله ها به شرح زیر بیان می شوند:

  1. نوشتن سناریو و جمع اوری اطلاعات لازم
  2. تجزیه و تحلیل محتوای آموزشی تولید شده
  3. تولید محتوای مورد نظر
  4. برای فهم بهتر مطالب از نمودارها، عکس ها، فیلم ها و غیره کمک بگیرید
  5. به اشتراک گذاری و آپلود محتوای تولید شده در پیج
  6. مورد بررسی قرار دادن بازخوردهای مخاطبان

در ادامه بیشتر در مورد این مرحله ها صحبت کرده و آنها را شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

  1. نوشتن سناریو و جمع اوری اطلاعات لازم

نخستین کاری که برای تولید محتواهای آموزشی باید انجام دهید طراحی یک سناریو است. شما در این محتواها با آموزش طرف هستید. پس باید محتوایی مفید و برنامه ریزی شده داشته باشید. پس از این که اطلاعات لازم را برای آموزش مورد نظر جمع آوری کردید نوشتن سناریو را آغاز کنید.

این که قرار است در هر بخش از این آموزش چه چیزی را بیان کنید و چه کارهایی انجام دهید، چه نکته هایی را گوشزد کنید و چه اصولی را رعایت کنید همگی در سناریو آورده می شوند. در واقع چگونگی ارائه این آموزش به مخاطب را واو به واو در سناریو می نویسیم و آن را آماده اجرا می کنیم. نکته ای که در این میان باید ذکر کنیم این است که به هیچ عنوان از محتواهای کپی استفاده نکنید.

سعی کنید مطلبی که برای جمع آوری اطلاعات انتخاب کرده اید را کاملا بررسی کرده و سپس آنچه را که از آن دریافت کرده اید را نت برداری کنید و در انتها محتوا را تولید کنید. علاوه بر این در صورتی که می خواهید از یک منبع مستقیما استفاده کنید نخست این که باید از رضایت صاحب و نویسنده یا گردآورنده آن محتوا اطمینان خاطر داشته باشید.

سپس می بایست حتما در پایین پست یا استوری تان ذکر کنید که این محتوا مستقیما از پیج ایکس گرفته شده است و در آخر هم پیج وی را تگ کنید.

  1. تجزیه و تحلیل محتوای آموزشی تولید شده

مرحله بعدی که برای تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام مطرح می شود مرحله تجزیه و تحلیل است. شما می بایست سناریویی که تهیه و محتوایی که طراحی کرده اید را با دقت و از دید مخاطبان خود مرور، بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهید.

تجزیه و تحلیل محتوای آموزشی تولید شده
تجزیه و تحلیل محتوای آموزشی تولید شده

به این شکل می توانید متوجه شوید که آیا این محتوایی که تولید کرده اید می تواند بر روی مخاطب شما موثر واقع شود یا خیر؟ آیا امکان درک کامل مطلب وجود دارد؟ آیا پیچیدگی خاصی در ارائه مطلب به چشم نمی خورد؟ و سایر مواردی از این دست.

هر جا که احساس کردید مشکلی در محتوا وجود دارد آن را یادداشت کرده و برای رفع آن اقدام کنید. همیشه سعی کنید به دنبال تاثیرگذارترین روش ها به منظور تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام و ارائه آن به مخاطب باشید تا در نهایت بازدهی و بازخوردهای خوبی دریافت کنید.

  1. تولید محتوای مورد نظر

پس از این که سناریوی نوشته شده مورد بررسی های دقیق قرار گرفته و ایرادات آن رفع شد نوبت به مرحله تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام می رسد. شما می توانید از ابزارهای مختلفی به منظور ساخت محتوای خود بهره ببرید. پاورپوینت، فتوشاپ، پریمیر، افتر افکت، کورل دراو و … از جمله ابزارها و نرم افزارها و اپلیکیشن هایی هستند که شما به کمک آنها می توانید محتوایتان را پیاده سازی کرده و اجرایی کنید.

محتواهای آموزشی تولید شده شما می توانند در قالب عکس، فیلم، پادکست، عکس نوشته و … باشند.

10 تا از برترین اپلیکیشن های تولید محتوای اینستاگرام را در این لینک مشاهده کنید، (معرفی، بررسی + لینک دانلود)

  1. برای فهم بهتر مطالب از نمودارها، عکس ها، فیلم ها و غیره کمک بگیرید

برای این که تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام تان با ابهام مواجه نباشد می توانید از محتواها و ابزارهای موجود استفاده کنید. مثلا گاها هنگام ارائه توضیحات صوتی داشتن یک فیلم که همان توضیحات را انجام دهد می تواند به شدت کمک کننده باشد. یا استفاده از عکس ها و عکس نوشته ها به منظور تفهیم بهتر و انتقال خوب مفاهیم می تواند بسیار کاربردی باشد. به طور کلی سعی کنید حتما به محتواهای آموزشی خود جذابیت های بصری ببخشید و به این شکل آنها را کاربر پسند تر و مفیدتر و کاربردی تر و قابل فهم تر ارائه کنید.

  1. به اشتراک گذاری و آپلود محتوای تولید شده در پیج

گام بعدی که برای تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام مطرح می شود اپلود این محتوا در پیج و قرار دادن آن در اختیار مخاطبان است. پس از این که محتوای نهایی تان آماده شد همه چیز را یک بار دیگر چک کنید و دقت کنید که چیزی را از قلم نینداخته باشید. سپس اگر مشکل و مانعی وجود نداشت این محتوا را در پیج خود بارگذاری کنید.

  1. مورد بررسی قرار دادن بازخوردهای مخاطبان

فکر نکنید که کارتان برای تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام در مرحله 5 به پایان رسیده است. بلکه بدانید که تازه کارتان آغاز شده است.

از اینجا به بعد باید منتظر مخاطبان و کاربران صفحه تان بمانید و ببینید که آنها با دیدن این آموزش چه بازخوردهایی از خود ارائه می دهند؟

آیا بازخوردهای مثبت بیشتر است یا نه تعداد بازخوردهای منفی هم زیاد است؟

آیا مطلب فاقد پیچیدگی و روان و ساده بوده است یا نه تعداد زیادی متوجه برخی نکته ها برای آن نشده اند؟

پس بازخوردها را یک به یک آنالیز کنید و سعی کنید نقاط ضعف و نقاط قوت محتوای تولید شده تان را پیدا کنید. سپس می توانید آنها را رفع کرده و محتوای تان را بهبود ببخشید. یا این که این نکته ها را دانسته و در تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام برای دفعات بعد آنها را به کار ببندید.

جمع بندی

این روزها بسیاری از مردم به دنبال محتواهای آموزشی هستند تا بتوانند اطلاعات خود را افزایش داده و به سوالاتی که در ذهن شان وجود دارد پاسخ دهند.

این موضوع در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام هم به وفور دیده می شود و می بینیم که بسیاری از کاربران این پلتفرم به دنبال آموزش های لازم در هر زمینه ای هستند و فرقی نمی کند که به دنبال دستور پخت یک غذای خاص هستید یا پیدا کردن روش کار کردن با یک وسیله الکترونیکی خاص، این که به دنبال کارکرد یک محصول مراقبت از  پوست هستید یا دوست دارید در مورد چیدمان و دیزاین منزل بیشتر یاد بگیرید، این که چطور از وسیله های برقی تان استفاده کنید یا نحوه استفاده از اپلیکیشن های مختلف به چه صورت است و … به هر حال محتواهای آموزشی به شدت کاربردی و پرطرفدار هستند.

در نتیجه باید تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام را حتما در برنامه و استراتژی پیج تان بگنجانید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. اگر نیاز به راهنمایی در زمینه تولید محتوای آموزشی در اینستاگرام دارید می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)