تهیه کننده ی انیمیشن

توسط tolofilmblog در مقالات انیمیشن بدون دیدگاه

 بخش اول تهیه کننده ی انیمیشن

 

یک تهیه کننده در انیمیشن سازی مسئولیت پایه ریزی ، هماهنگی ، نظارت و کنترل را در دست دارد و به اختیار خود یا به اختیار کارفرما برهمه جوانب فرآیند تولید یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی اعم از جنبه های هنری ، مالی ، تکنیکی ، اداری و اجرایی آن نظارت می کند و مجموعه ی مسئولیت های آن را بر عهده می گیرد . بنابراین تمام مراحل نظارت ، هماهنگی و کنترل مجموعه ی تخصص ها و مهارت ها براساس توافق نامه های جمعی و قرارددهای خدمات شخصی انجام می پذیرد . در حالی که این تعریف بیشتر کاربردی به نظر می رسد ، اما حوزه مسئولیت تهیه کننده بر اساس محدوده ی تخصص و مکان استخدام وی تفاوت می یابد . بیشتر تهیه کننده در یک استدیوی بزرگ تهیه کننده های سازمانی هستند و جزء کارمندان آن استودیو ، معمولا تمام طرح ها را فراهم می آورد و بر آن نظارت می کند . برای مثال شاید تهیه کننده را بعد از شکل گیری طرح و آماده شدن بودجه بندی تولید استخدام کنند . اغلب اوقات یک تهیه کننده کارمند بر اساس تعریف اتحادیه ی صنفی تهیه کنندگان آمریکا ممکن است که مسئولیت همه ی جنبه های تولید را به عهده نگیرد . یک تهیه کننده لزوما برنامه ریزی مالی را بر عهده ندارد ، اما شایسته است که برای مدیریت بودجه مهارت لازم را در اختیار داشته باشد . استودیوهای مستقل کوچکتر تمایل دارند که به وسیله ی تهیه کننده های پیمانکار هدایت شوند . به علت کمبود منابع مالی این تهیه کنندگان مجبورند که خودشان بودجه را جمع آوردی کنندو بر آن نظارت داشته باشند .

 

 

عناوین تهیه کننده

عناوین بسیاری وجود دارد که با اعتبار تهیه کننده در ارتباط است . بیشترین عناوینی که عموما استفاده می شود ، تهیه کننده ی اجرایی ، تهیه کننده ، تهیه کننده ی مشترک ، تهیه کننده ی خط تولید و دستیار تهیه کننده است .

البته در این فهرست تنوع زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از

  • تهیه کننده ی خلاق
  • تهیه کننده ی مشاور
  • تهیه کننده ی ناظر
  • تهیه کننده ی جانشین
  • تهیه کننده ی تابع

ظاهرا این عنوان ها بر پایه ی سابقه و میزان تجربه های فرد قرار دارند . اگر چه در برخی از موارد نیز این عنوان ها برای یک تهیه کننده بر اساس قدرت مذاکره ی یک موسسه یا نمایندگی با مشتریانش جا می افتد و ربطی به توانایی های واقعی تهیه کننده ندارد . در دیگر موارد تهیه کنندگی ممکن است بر اساس قالب نمایش شکل بگیرد . یک مثال از این عنوان ها را می توان در محدوده عنوان های مطابق با نویسنده های تلویزیونی پیدا کرد . در سریال های پربیننده عنوان داده شده به اغلب نویسنده ای دست اندرکار ، عبارت از نویسنده و تهیه کننده است ، در حالی که در یک فیلم سینمایی بلند فقط عنوان نویسنده به آن ها داده می شود .

تهیه کننده ی انیمیشن

اگر چه در عنوان تهیه کنندگی تنوع بسیار وجود دارد ، اما برای توصیف این شغل بر اساس نقش و وظیفه ی  تهیه کننده در تولید ، آن را به سه بخش اساسی تقسیم کرده ایم 

(1) تهیه کننده های واسطه که به جمع آوری منابع مالی و بازیگران کلیدی مستعد می پردازند . گاه نیز برای پیدا کردن استودیوی تولید به پروژه کمک می رسانند . این تهیه کنندگان به طور کلی در فرآیند تولید مشارکت خلاق ندارند یا مشارکت آنها بسیار اندک است. تهیه کننده های واسطه معمولا منحصر به فرد نیستند . به این معنی که آن ها می توانند برای استودیوهای دیگر نیز کار کنند و همزمان پروژه های متعددی را در دست تولید داشته باشند . بنابر این خیلی بعید به نظر می رسد که آنها تمام وقت خود را فقط برای یک تولید صرف کنند . در عوض تهیه کننده های واسطه یک تهیه کننده خط تولید استخدام می کنند تا تولید فیلم را برای آنها انجام دهد .

(2) تهیه کنندگانی که مجموعه ی مراحل تولید را کنترل می کنند و امکانات لازم را نیز فراهم می آورند . این تهیه کننده ی پی گیر به طور کلی نه طراحی می کند  نه نویسندگی اما در مجموع درک خلاقانه ای از طراحی ، نوشتن و ساختار هنری یک اثر دارد . اگر چه این نوع تهیه کننده در مراحل مختلف تولید حضور دارد ، اما پرداختن وی به جزئیات تولید اغلب بستگی به کارفرما و سفارش دهنده دارد . بدین ترتیب کار اصلی این تهیه کننده برای بر آوردن مطالبات خلاقانه ی پروژه بر برنامه ریزی و بودجه بندی استوار است .

(3) این نوع تهیه کننده را تهیه کننده ی خلاق می نامیم . این تهیه کنند ها توانایی طراحی و نویسندگی را دارند و به طور جدی در تصمیم گیری های خلاقانه نیز درگیر می شوند . بدین ترتیب در حالی که مسئولیت بودجه و برنامه ریزی را بر عهده دارند  ، بربخش های خلاقانه نیز تاکید می کنند . در این حالت ، نظارت بر زمان و مسائل مالی را بر عهده می گیرد .

 

 

تهیه کننده های اجرایی

معمولا تهیه کننده های اجرایی بر کل پروژه از ابتدا تا انتها از هر دو جنبه ی خلاق و تکینیکی نظارت می کنند. در قسمت خلاق ، آنها بر استخدام کارکنان خلاق کلیدی نظارت دارند. آنها همچنین در شکل گیری فیلمنامه و ساختار نمایشی آن در گیرند و در تمام مدت با دادن تذکرات و نظریات زمینه های مناسب تولید را فراهم می آورند . همچین آن ها معمولا در تولید و تصویب طرح تولید پروژه از جمله بودجه و برنامه ریزی مشارکت دارند . به خاطر داشته باشید که نقش این تهیه کننده ها در بیشتر موارد ، توسط خود شخص ، سابقه ی او و قالبی که پروژه در آن تهیه میشود ، تعریف می گردد . در فیلم های بلند سینمایی و ویدیویی تهیه کننده ی اجرایی تمایل دارد که به رتبه ی تهیه کننگان واسطه بپیوندد. این نوع تهیه کننده احتمالا منحصر به پروژه نمی ماند و در زمینه های کلیدی از پیش تعیین شده نیز مشارکت می کند . در مجموع تهیه کنندگان اجرایی پیشرفت تولید را کنترل می کنند تا از تحویل به موقع پروژه اطمینان حاصل نمایند .

تهیه کننده ی اجرایی معمولا در مجموعه های تلویزیونی به عنوان یک گرداننده ی بصیر و دوراندیش از فرآیند تولید پشتیبانی می کنند و به همین دلیل نیز اغلب در صنف تهیه کنندگان خلاق جای می گیرند . تهیه کننده ی اجرایی در همه ی مراحل توسعه ، ازجمله طراحی شخصیت های اصلی و کارگردانی هنری نقش دارد . وقتی تولید شروع می شود ، همه چیز زیر نظر تهیه کننده ی اجرایی قرار می گیرد تا او بتواند ابزار و تجهیزات را بازنگری و نکته هایی را گوشزد کند و تضمین نماید که پروژه روی هم رفته نسبت به طرح کلی و پیش بینی هایی که انجام شده است در خط اصلی به مسیر شکل گیری خود ادامه می دهد.

این تجهیزات و منابع اولیه در بردارنده ی عناصر پیش تولید نظیر :

  • فیلم نامه
  • کارهنری
  • فیلم نامه ی مصور

 

عناصر تولید نظیر :

  • تست های مدادی
  • رنک گذاری

مرحله ی پس از تولید نظیر :

  • همراهی در تدوین
  • جلسه های صداگذاری
  • مسائل مربوط به ویدیو

است . به عنوان فرد اصلی برای روبرو شدن با خریدار که همان کسی است که بودجه تولید را تامین می کند یا شخصی را به نمایندگی برای تامین بودجه انتخاب می کند ، تهیه کننده های اجرایی اغلب اشخاصی هستند که تذکرات خلاق و قانونی را برای استفاده در امر تولید ، دریافت می کنند . آن ها معمولا در بازاریابی ، زمان بندی پخش و مقررات بازدید مشارکت دارند . در نهایت مسئول تحویل پروژه در زمان مقرر بر اساس کیفیت موافقت شده هستند .

 

تهیه کننده ی انیمیشن

تهیه کننده

متداول ترین نوع تهیه کننده ی انیمیشن همان کارپرداز است . وظیفه وی در بردارنده ی برنامه ریزی ، بودجه بندی ، انتخاب گروه تولید ، یافتن استودیوهای پیمانکاری فرعی و فراهم آوردن گروه پس از تولید است. هدف این تهیه کننده پیش بینی و سازماندهی تعداد کارکنان مورد نیاز ، استخدام آنها و مشخص کردن تاریخ شروع و پایان قرارداد همکاری با آن هاست . تهیه کننده ی کارپرداز در هر یک از مراحل تولید و با کارگردان  ، مشارکتی خلاق دارد. هدف او هدایت پروژه از مرحله ی خلق ایده تا تحویل نهایی از نظر اختصاص هزینه و برنامه ریزی است . وظیفه تهیه کننده ی کارپرداز در برخی از استودیوهای بزگرتر ممکن است با مسئولیت تهیه کننده خلاق در یک نفر جمع شود تا به موجب آن ، نقش دو گانه ی تهیه کننده و کارگردان را هم زمان و همراه با هم بر عهده بگیرد . در چنین مواردی مدیران اجرایی استودیو بیشتر در نقش کنرل کننده ی بودجه و برنامه ریزی برای تولید و انجام معامله با پیمانکاران فرعی ، اجرا کنندگان ، کارکنان و امکانات خارجی ظاهر می شوند .

 

تهیه کننده ی خط تولید یا تهیه کننده ی مشترک

مسئولیت اصلی تهیه کننده ی خط تولید یا تهیه کننده ی مشترک پایه گذاری و مدیریت بودجه بندی و برنامه ریزی تولید است . نقش تهیه کننده  خط تولید شباهت بسیاری به تهیه کننده کارپرداز دارد ، تهیه کننده ی خط تولید نقش چندانی در همراهی خلاقانه با تولید ندارد . تهیه کننده ی خط تولید زمانی به استخدام گروه در می آید که تولید به تازگی مجوز شروع به کار گرفته یا به مرحله تصویب نزدیک باشد . مسئولیت تهیه کننده ای خط تولید اطمینان یافتن از برآورده شدن اهداف تولید در چارچوب بودجه گذاری و زمان بندی مقرر است. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که عنوان دستیار مشترک گاهی اوقات به شخصی نسبت داده می شود که به سادگی به گروه پیوسته و فقط در مرحله ی ایده پردازی یا برداشتن اولین قدم های عقد قرارداد همراه کار بوده است .