کارگردانی انیمیشن
15
مارس

نکات مهم کارگردانی انیمیشن

 

نقش کارگردان انیمیشن

کارگردان اولین گوینده ی داستان در پروژه است. دیدگاه او، نیروی راهنمای گروه است. کارگردان همچین سبک بصری انیمیشن ( سفارش ساخت انیمیشن ) را پدید می آورد. در این موقعیت کارگردان باید بتواند به طور موثر افکار خود را انتقال دهد و مطمئن شود که هم به وسیله ی هنرمندان هم اعضای اصلی اجرایی درک شده است. کارگردان و تهیه کننده با گروه استخدام برای انتخاب هنرمندان همکاری می کنند.

سپس کارگردان هنرمندان را هدایت می کند، وظایفشان را توزیع و طی روند توسعه کار آنها را بازنگری می کند. یکی از مهم ترین اولویت های کارگردان فراهم آوردن یک سبک راهنمایی است که بتواند به بهترین وجه، پروژه را مصورسازی کند، یعنی یک چشم انداز تصویری از پروژه فراهم آورد. کارگردان یا با یک طراح تولید کار می کند یا ممکن است گروه هنرمندان را برای توسعه و طراحی راهنمایی سبک هدایت کند.

در ابتدا این فرآیند تجربی است و به هنرمندان تا حد امکان آزادی عمل داده می شود. وقتی سبک کار بیشتر استحکام پیدا کند، کارگردان برای توسعه و بهبود منظر نهایی پروژه دقیق تر می شود. حتی در مرحله پیش تولید این وظیفه کارگردان است که در همه ی تصاویر طراحی شده و حتی فیلمنامه، تذکرات و انتقادات سازنده ای ارائه نماید. در بسیاری از موارد بازخودرها شفاهی است، گاهی هم می تواند بصری باشد.

بعضی از کارگردان ها با کشیدن یا انجام اصطاحاتی روی طرح های کلی، ارتباط شفاف تری با هنرمندان برقرار می کنند. وقتی پروژه برای تولید آماده است، کارگردان مسئولیت دارد وظایف را توزیع کند و انجام آنها را به طور مستقیم یا از طریق واحد ناظرین کنترل نماید  و همه ی کارهای هنری را که به وسیله ی هنرمندان داخلی یا قراردادهای فرعی ساخته می شود، بازبینی و تاکید کند. کارگردان مسئول هدایت تکنسیتن های مختلف، مثل کاگردان فنی هم هست. در طی انتخاب و ضبط پروژه، کارگردان در همه ی فرآیند ها از جمله انتخاب و ضبط بازیگردان درگیر می باشد. بسته به تجربه و میزان رضایت شان ممکن است، اجرا کنندگان صدا را کارگردانی کند.

یا با یک کارگردان صدا کار کنند. همچنین کارگردان و آهنگ ساز بر حسب نوع موسیقی برای شناخت ملودی اصلی و انتخاب سبک همکاری می کنند. در تمامی مراحل پس تولید، کارگردان به روشنی دیدگاه کلی پروژه را برای کارکنان بیان می کند، همچون طراح صدا، تدوین گر گفت و گو ها، تدوینگرهای ویدیو، رنگ کار تبدیل فیلم به ویدیو و بدین ترتیب رهبری گروه را ادامه خواهد داد. با فرض این که کارگردان بخش اصلی در هر مرحله از فرآید کار است، بهتر است، هر چه زودتر به کار گرفته شود و در فیلمنامه، برنامه ریزی و بودجه همکاری کند.

نقش کارگردان انیمیشن
نقش کارگردان انیمیشن

اگر کارگردان در مراحل اولیه درگیر کار شود، می تواند تصمیم بگیرد که چگونه قصه را بر مبنای سبک و شرایط مالی تولید، برای رسیدن به یک انیمیشن با کیفیت عالی بازگو کند. اما زود استخدام کردن کارگردان همیشه امکان پذیر نخواهد بود. اغلب اوقات، فیلم نامه نهایی را به یک کارگردان تلویزیونی ( اصول کارگردانی تئاتر تلویزیونی ) می دهند و او مجبور می شود، تولید را فورا شروع کند. محدودیت های زمان و بودجه، فضا را برای کارگردان محدود می سازد و پیشبرد و توسعه ی پروژه دشوارتر می شود.

تهیه کننده و کارگردان انیمیشن

در تولیدات تلویزیونی که یک تهیه کننده ی اجرایی عهده کار است، نقش کارگردان تمامی آنچه را که در بالا شرح داده شد، شامل نمی شود. در چنین مواردی وظیفه کارگردان این است که مطمئن شود،دیدگاه کلی تهیه کننده ی اجرایی درک شده و به وسیله ی گروه هنری تولید دنبال می شود. کارگردان هنرمندان را راهنمایی و همه مراحل خلاقانه را بررسی می کند. در تمامی فرآیند پیش تولید به گروه تذکراتی می دهد و یادداشت بر می دارد.

او ممکن است، در مراحل تولید و پس تولید درگیر نباشد یا باشد، زیرا ممکن است این مراحل، مستقیما به عهده ی تهیه کننده یا کارگردان راهنما باشد و این در مواقعی است که چندین کارگردان وجود دارند. غالبا دو کارگردان فیلم های بلند سینمایی را هدایت می کنند. این روش برای شتاب دادن به روند تولید به کار می رود. این روش به چند شکل انجام می شود، یکی این است که صحنه های فیلم بین کارگردان ها تقسیم شود و این چند راه دارد. یک راه این است که سکانس هاس مختلف بین کارگردان ها تقسیم شود. شیوه ی متداول دیگر این است که بر مبنای توانایی هر یک، بخش های مختلفی به آن ها واگذار شود.

روش متداول دیگر این است که سکانس ها بین چهار یا پنج کارگردان تقسیم که عمدتا روی حرکت و انیمیشن متمرکز می شوند. این کارگردان ها را کارگردان های سکانسی می نامند. ممکن است، یک کارگردان هماهنگ کننده که کار نظارت بر کارگردانان سکانسی را بر عهده دارد، وجود داشته باشد. این کار انجام می شود تا از روند و عملکرد قصه و انیمیشن اطمینان حاصل گردد. ( مقالات انیمیشنی )

این سیستم همچین می تواند در تولیدات سریالی به کار رود که یک کارگردان ناظر چندین کارگردان تک برنامه ای را هدایت می کند. بهترین کارگردان ها می توانند به سادگی با هم به اشتراک نظر برسند و دو دنیای متفاوت ار کلمات و تصاویر را با هم تلفیق کنند. کارگردان مطلوب قدرت بیان و الهام دارد و می تواند گروه هنری خود را با وجود همه ی مشکلات تولید هدایت کند. بهترین موهبت برای کارگردان ها این است که بدانند، دنبال چه چیزی هستند و بتوانند دیدگاه خود را به گروهشان انتقال بدهند.

هنرمندان تلاش می کنند با مشاوری کارکنند که می تواند به طور شایسته وظایف آن ها را انتخاب کند و با انتقادات سازنده کار آن ها را بهبود بخشد. یک گروه تهیه کنندگی و کارگردانی خوب، گروهی انعطاف پذیر است. با احترام گذاشتن به نقش و اهداف یکدیگر، یک تعامل سالم بین تهیه کننده و کارگردان شکل می گیرد. تهیه کننده به کارگردان کمک می کند تا دیدگاهش را روی پرده بیاورد. کارگردان با خلاقیت خود محدودیت پروژه را کنار می زند و تهیه کننده تا حد امکان به او کمک می کند تا به اهدافش دست یابد و البته هرگاه لازم باشد، کار را مهار می کند.

هنگام بروز مشکلات، راه حل آن است که کارگردان و تهیه کننده با همکاری هم راه حلی پیدا کنند. آنها بایا همواره به گروه انگیزه بدهند، با گروهشان پیوسته ارتباط برقرار کنند و مطمئن باشند که تک تک افراد، اهداف پروژه و محدودیت های مالی و زمانی آن را فهمیده اند. در میان گذاشتن اطلاعات مناسب با کارگردان، انگیزه و اشتیاق آنها را به انجام کار بهتر افزایش می دهد. (با وظایف تهیه کننده انیمیشن بیشتر آشنا شوید)

مسئولیت های کارگردان انیمیشن

مسئولیت های کارگردان انیمیشن
مسئولیت های کارگردان انیمیشن

کارگردان ها بر اساس زمان، بودجه ی تولید و مهارت و تجربه های خود، ممکن است همه یا بخشی از مسئولیت هایی را که در زیر آمده است، به عهده بگیرند. لطفا توجه داشته باشید که وقتی ما به مدیریت ها اشاره می کنیم، منظور افرادی است که مسئولیت بازبینی و نظارت یا سرمایه گذاری را بر عهده دارند.

  1. توسعه و تکمیل فیلمنامه با همکاری نویسنده، هنرمندان فیلمنامه مصور، تهیه کننده و مدیر خرید
  2. ارتباط با تهیه کننده و مدیر خرید در مورد تمامی پیشرفت های هنری
  3. پی گیری و انجام تذاکرات خلاقانه ای که تهیه کننده و مدیر اجرایی می دهد.
  4. ارتباط با طراح تولید یا کارگردان هنری در مورد انتخاب سبک و طرح رنگ انتخابی
  5. به کارگیری بودجه های پروژه و برنامه ریزی برای آن
  6. انتخاب، تصویب و کنترل همه ی کارکنان هنری و ناظران پخش با همکاری تهیه کننده
  7. انتخاب نقش و کارگردانی صداپیشگان با نظارت تهیه کننده و مدیر سرمایه گذار
  8. انتخاب اجرا کننگان موسیقی، شامل آهنگ ساز، ترانه سرا و خواننده با همکاری تهیه کننده و مدیر سرمایه گذار
  9. همکاری با تهیه کننده ی وابسته، هماهنگ کننده های هنری یا ناظر و سرپرستان بخش برای گرفتن نماهایی که کمتر زمان می برند و موثرترند
  10. انتخاب و تایید استودیوهای خارجی با همکاری تهیه کننده
  11. ایجاد و تایید راهنمای سبک برای دیدن به وسیله ی تهیه کننده و مدیر سرمایه گذار
  12. تایید طرز برخورد با رنگ
  13. درک و توافق درباره ی مراحل بازرسی با تهیه کننده و مدیر سرمایه گذار
  14. تایید فیلم نامه های مصور برای دیدن و امضا کردن توسط تهیه کننده و مدیر سرمایه گذار
  15. خلق و تایید نوار ریل تدوین شده ی داستان / انیمیشن سه بعدی و فیلم برداری تک کادری / نوار ریل لایکا برای تماشا و امضا به وسیله ی تهیه کننده و خریدار
  16. ارزیابی کتابچه راهنمای کار با ناظرین واحد، رهبران هنری و اعضای گروه تولید
  17. تایید همه ی مراحل کلیدی تولید
  18. تایید نهایی رنگ و امضا توسط تهیه کننده
  19. تدوین تصاویر به همراه تدوین گر و تهیه کننده
  20. تحویل برش نهایی
  21. مشارکت در انتخاب امکانات پس تولید
  22. آماده سازی جلوه های صوتی و موسیقی با تهیه کننده
  23. نظارت بر جایگزینی خود کار گفت و گو با تهیه کننده
  24. نظارت بر جلسات ضبط موسیقی با تهیه کننده
  25. نظارت بر جلسات میکس نهایی با تهیه کننده
  26. مرور تیتراژ نهایی
  27. مرور کپی جواب یا تدوین اصلی با تهیه کننده برای امضای تایید به وسیله ی مدیر سرمایه گذار

در بسیاری از موارد وظیفه ی کارگردان و تهیه کننده با هم تداخل دارند. در این موارد لازم است به اهمیت هماهنگی و هم زمانی میان کارگردان و تهیه کننده توجه شود، بنابراین درک مسئولیت های کارگردان از همان شروع کار بسیار حساس و حیاتی است.

5/5 - (1 امتیاز)