موضوع برای ساخت مستند
21
ژانویه

اگر فیلمساز هستید و به دنبال تجربه ژانرهای جدید می گردید پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان از مستندسازی غافل نشوید. این ژانر را می توان یکی از چالشی ترین و در عین حال جذاب ترین انواع فیلمسازی به شمار آورد که افراد تا وارد آن نشوند نمی توانند لذت آن را بچشند. انتخاب موضوع برای ساخت مستند را می توان نخستین گام از شروع ساخت مستند عنوان کرد. چرا که تا موضوعی در کار نباشد فیلمی هم در کار نیست.

برای این کار باید ذهنی قوی و تحلیلی داشته باشید و بتوانید از نگاه به محیط اطراف و پیرامون خود ایده بگیرید و موضوع برای ساخت مستند پیدا کنید. در این مطلب قصد داریم کمی در رابطه با موضوع برای فیلم مستند صحبت کنیم و ببینیم که که چطور می توانیم بهترین موضوعات را برای فیلم مان انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهیم. با ما همراه باشید.

چطور موضوع برای ساخت مستند انتخاب کنیم؟

نخستین مرحله برای ساخت یک مستند خوب و حرفه ای انتخاب موضوع است. این مرحله را می توانیم سنگ بنای ساخت مستندمان به شمار بیاوریم و اگر نتوانیم به درستی موضوع فیلممان را انتخاب کنیم آنگاه احتمالا تا انتها کارها خوب پیش نخواهند رفت. برای انتخاب موضوع ابتدا خوب به اطراف خود بنگرید. سعی کنید هر جا می روید و هر چیزی را که می بینید به عنوان سوژه در نظر بگیرید. سپس می توانید از میان سوژه هایی که بیشتر نظرتان را جلب کرده اند انتخاب خود را انجام دهید. بهتر است موضوعی را انتخاب کنید که می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

امروزه مستند در زمینه های آموزش، ارائه دانش، ارتقای سطح آگاهی انسان نسبت به خود، جامعه، محیط، زندگی، طبیعت و… وارد شده و نشان داده عملکرد عالی دارد. ما در صفحه ساخت فیلم مستند بیشتر راجع به این مورد صحبت کرده ایم(کلیک کنید).

همچنین دوست داشتن سوژه هم موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. چرا که اگر فیلمساز موضوع مستند خود را دوست نداشته باشد نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند و به خوبی آن را پیش ببرد. پس مهم است که موضوع مستند، آن موضوعی باشد که خود فیلمساز به آن حس داشته باشد و تمایل وی برای درست کردن این فیلم مستند بیش از سایر موضوعات باشد. دقت کنید این شما هستید که می خواهید فیلم را بسازید پس مهم است که دست کم خودتان بدانید که چه از این فیلم می خواهید و تا کجا می خواهید پیش بروید. برای تکمیل اطلاعات خود راجع به مستند شاید لازم باشد با انواع مستند آشنا شوید، که لینک مشخص شده می تواند کمکتان کند.

داشتن اطلاعات کامل در مورد موضوع انتخابی: یک اصل مهم و ضروری

پس از این که موضوعتان را برای ساخت فیلم مستند انتخاب کردید نوبت به آن می رسد که در رابطه با آن به خوبی تحقیق کنید. حتی خیلی وقت ها از فیلمسازان خواسته می شود موضوعی را انتخاب کنند که فکر می کنند بر آن تسلط بیشتری داشته و اطلاعات کامل تر و دقیق تری در مورد آن در اختیار دارند. مثلا اگر رشته تحصیلی فیلمسازی حقوق است وی می تواند به مستندهای حوزه جرم و جنایت وارد شده و به بهترین نحو ممکن با اطلاعاتی که در اختیار دارد این مستند را تهیه کند.

اهمیت حوزه تخصصی در مستندسازی
اهمیت حوزه تخصصی در مستندسازی

هرچند هیچ ضرورت و بایدی در این رابطه وجود ندارد و هر کس میتواند هر موضوعی که دوست دارد را انتخاب کند. چیزی که در این میان الزامی است این است که فرد حتما در مورد موضوع انتخابی اطلاعات کاملی داشته و یا به دست آورد. پس اگر موضوعی را برای مستند خود انتخاب کردید که نسبت به آن اشراف کافی ندارید بهتر است حتما پیش از شروع پروژه تحقیقات کاملی در رابطه با آن انجام دهید و هر آنچه را که لازم است در مورد آن پیدا کنید. (نمونه مستند های تبلیغاتی را از این لینک مشاهده کنید)

نوع موضوع انتخابی و گستردگی تحقیقات

بعضی اوقات سوژه ای که انتخاب می کنید کاملا قابل فهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. همچنین اطلاعات کافی از آن در دسترس است و شما می توانید خیلی راحت کار خود را آغاز کنید. اما گاها موضوع انقدر گنگ و پیچیده است که نیاز به بررسی و جستجوهای بیشتری دارد. فردی که میخواهد مستند بسازد باید یک خبرنگار درون داشته و وقتی موضوع برای فیلمسازی مستند را پیدا می کند بتواند در مورد آن تا می تواند اطلاعات به دست آورد. البته منظور از این اطلاعات همان حقیقت ها در رابطه با شخصیت هایی است که در مستند شما حضور دارند. گاهی اوقات نقطه اوج داستان شما جایی که فکرش را هم نمی کنید پنهان شده است، پس باید جستجو را فراگیرتر و دقیق تر انجام دهید. در این قسمت از مقاله شاید بد نباشد با اصول مستند سازی نیز آشنا شوید.

موضوع جالب برای مستند

حال که در مورد اهمیت پیدا کردن موضوع برای ساخت مستند اطلاعاتی به دست آوردیم بد نیست کمی هم در مورد موضوع جالب برای مستندها صحبت کنیم و ببینیم که کدام موضوعات می توانند برای کاربران و بینندگان جذاب باشند و آنها را برای دیدن فیلم مستند مورد نظر ترغیب کنند. یکی از موضوعات بسیار خوب و مفیدی که می توان به دنبال آن بود بحث آموزش و نحوه انجام آن چه در کشور خودمان و چه در سایر کشورهای دنیاست. همچنین فیلم های آموزشی که به صورت مستند تهیه می شوند و به بیننده چیزی می آموزند همیشه جذابیت های خاص خود را داشته اند.

موضوع جالب برای مستند
موضوع جالب برای مستند

موضوع جالب بعدی که می توانید برای فیلم های مستند خود انتخاب کنید فیلم های آگاهی بخش در رابطه با انسان و شناخت خود است. همچنین موضوعات روان شناختی هم دیگر مواردی هستند که بینندگان غالبا به آنها علاقه مند بوده و مستندهایی که در این حوزه ساخته می شوند بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. فیلم ها و مستندهای آگاهی بخش در زمینه محیط زیست، جامعه، طبیعت، فرهنگ و سایر مواردی از این دست همگی موضوع هایی هستند که کاربران می توانند خیلی راحت با آنها ارتباط برقرار کنند و از دیدن آنها احساس رضایت داشته باشند. (چه نکاتی باید رعایت شود تا اصول تدوین فیلم مستند رعایت شود؟)

طبیعت هم موضوع دیگری برای ساخت مستند است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. فرقی نمی کند نحوه زندگی حیوانات باشد یا تلاش ها برای حفظ جان یا نجات محیط زیست یا یکی از حیوانات آن، بهرحال طبیعت همیشه یکی از جذاب ترین موضوعات مستند سازی بوده است. مسائل اجتماعی، حقوقیف جرم و جنایت ها، مسائل ترند روز مانند اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و … همگی می توانند موضوعات خوبی به منظور ساخت مستند باشند.

پیشنهاد می کنم حتما مقاله ایده برای مستندسازی را مطالعه کنید.

جمع بندی

مستندسازی و ساخت فیلم هایی با این ژانر همیشه یکی از جذاب ترین حوزه ها برای فیلمسازان به شمار می آمده است. مهمترین چیزی که در مورد یک فیلم مستند وجود دارد سوژه و موضوع برای ساخت مستند است. همچنین این کار گام نخست برای شروع فیلم شما است و پیش از هر کاری ابتدا باید موضوع خود را مشخص کنید. پیدا کردن موضوع نیاز به تحقیق و تفحص های فراوان داشته و شما باید بتوانید حقیقت های جذابی را پیدا کرده و آنها را به فیلم تبدیل کنید.

پیدا کردن موضوع به منظور ساخت مستند کار نسبتا دشواری است. لذا اگر شما ایده های جذابی در سر دارید می توانید آنها را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

3.6/5 - (13 امتیاز)