جلوه های ویژه سینمایی
08
آوریل

 

گسترده شدن همگانی استفاده از ماکت ها در سینما ، وجود افراد متخصص این رشته را بیشتر از قبل طلب می نماید.

فیلمبرداری از ماکت های سینمایی

در دنیای امروز لنزهایی با وضوح سرسوزن ، فیلم های نگاتیو خیلی دانه ریز و فیلم های خام کریستالی ، هر اشتباه و نقطه ضعفی را نمایان می سازند و آخرین راه حل نهایت دقت به جزئیات توسط تیم حرفه ای این رشته است . حل نهایت دقت به جزئیات توسط تیم حرفه ای این رشته است . فیلمبردار جلوه های ویژه سینمایی باید با کارگردان ، مدیر فیلمبرداری فیلم و اعضای گروه جلوه های ویژه سینمایی صحبت کند .

او باید تصاویر موجود را در نهایت دقت بررسی کند و سپس براساس موارد موجود ، مطابق روش زیر به چگونگی به تصویر در آوردن ذهنیت خود بیندیشد:

  1. این نکته که فیلمبرداری ماکت ها از زاویه پایین و با استفاده از لنزهای واید ( مطالب بیشتر راجع به لنز دوربین ) آن ها را بسیار بزرگ جلوه می دهد ، صحت دارد. اما هنگامی که در میان نماهایی که با لنزهای بلندتر یا از زوایه بالا گرفته شده قرار می گیرد ، به نظر می رسد که پلان از فاصله بسیار دوری گرفته شده است.
  2. معمولا باید از دیافراگم کوچکتر استفاده کرد تا عمق میدان کافی برای در وضوح نگه داشتن ماکت ها فراهم شود.
  3.  کل مدل و صحنه باید همان گونه که اگر صحنه واقعی بود، واضح به نظر برسد.
  4.  هنگامی که تمامی صحنه به صورت ماکت است، استفاده از یک فیلتر دیفیوز روی دوربین اتمسفری مصنوعی می سازد که حسی از واقعیت به صحنه می بخشد.
  5.  تا حد امکان نماهای طبیعی قبل و بعد صحنه ماکت را با بکدیگر هماهنگ کنید . استفاده از همان الگوی روشنایی صحنه واقعی به این مسئله کمک می کند.
  6. دود مصنوعی می تواند کمی حالت ابری به فضای ماکت بدهد و حالت مه طبیعی را القاء کند . هنگامی که نیاز به کنترل دقیقتر باشد می توان تکه ای پارچه از تور عروس را محکم و در کل صحنه کشید و آن را به طور جداگانه نورپردازی کرد.
  7. در صورتی که شرایط پلان اجازه دهد می توان از پان ، تیلت ، تراک و حتی تکان یا لرزش دوربین نیز استفاده کرد.
  8.  استفاده از فیلم های حساسیت بالا اجازه می دهد دیافراگم را تا حد ممکن ببندید. در صورت نیاز اندازه سوراخ های حاشیه فیلم و محل آن ها در هر حلقه فیلم بررسی شود تا از ثبات حرکت تصویر اطمینان حاصل شود.
  9.  برای فیلم برداری سرعت بالا ، باید از دوربین های اجاره ای استفاده شود که قبلا توسط دستیاری که از آن استفاده خواهد کرد چک شده باشند. در صورت نیاز ، تثبیت حرکت پین ها در سرعت مورد نظر آزمایش شود.

اندازه مدل

مدل های انفجاری ، آتش یا آب تا آنجا که بودجه و ایمنی اجازه می دهند باید بزرگ ساخته شوند . حتی در صورت امکان نصف اندازه واقعی و فیلم برداری با سرعت بالا انجام شود . باد شدید می تواند قطرات آب را به اطراف بپاشاند . مدل هایی که قرار است منفجر شوند ، باید قبلا قطعه قطعه شده و دوباره متصل شوند و به وسیله مواد آتش بازی کم سرعت ، ضعیف و رنگی و ترجیحا توسط دو یا چند انفجار متلاشی شوند . انواع دیگر مدل ها می توانند آنقدر بزرگ ساخته شوند تا جزئیات بیشتر و عمق میدان وسیعتر داشته باشند . انفجار ماکت ها و آتش می تواند خطرناک باشد چرا که دوربین باید تا حد امکان نزدیک به صحنه باشد . به همین خاطر از قبل پیش بینی های لازم را انجام دهید .

 

سرعت های فیلمبرداری

اگر هیچ شئ ء متحرکی در ماکت نباشد می توان با هر سرعتی فیلم برداری کرد . آب ، آتش ، انفجار یا جلوه سقوط معمولا توسط مدلهای بزرگ و با سرعت 360 فریم در ثانیه فیلمبرداری می شوند . سرعت دقیق بستگی به مقیاس ماکت و جلوه مورد نظر دارد . برای کسب بهترین نتیجه قبلا تست بزنید . نماهای سرعت بالا معمولا پرهزینه و غیر قابل پیش بینی هستند . خیلی غیر طبیعی نیست که نماهای انفجار ماکت را با سرع 300 فریم در ثانیه گرفت تا مقیاس بزرگتری به دست آید . یک ثانیه زمان فیلم برداری 5/12 ثانیه بر روی پرده طول خواهد کشید .

سرعت های فیلمبرداری
سرعت های فیلمبرداری

در صورتی که تکنسین مواد منفجره چندین انفجار را در برنامه داشته باشد می تواند با استفاده از کامپیوتر تا یک میلیونیم ثانیه زمان را برای لحظه انفجار تعیین کند . حرکت شئ ء یا دوربین در نما بایستی 5/12 بار سریعتر از زمان واقعی انجام شود . به همین دلیل احتیاج به نصب سازوکارها و اتصالاتی برای حرکت سریع دوربین است . با ارتباط نزدیک با گروه اتصالات آن ها را از مشکلات و ویژگی کارتان آگاه کنید . هنگام فیلم برداری با سرعت بالا و دیافراگم بسته تر ، دست یابی به نورپردازی صحیح و سطح نوری مناسب بسیار مشکل می شود . اگر از آرکهای HMI استفاده می کنید مطمئن شوید که در سرعت فیلمبرداری انتخابی هیچ گونه پرشی در نور آن ها وجود نداشته باشد .

نماهای که بایستی در فضای خارجی اتفاق بیفتند در صورت امکان بهتر است در فضای خارجی فیلمبرداری شوند . در روش فیلم برداری قاب به قاب ، فیلم برداری فریم به فریم و با حرکت جزئی اشیاء توسط دست بین دو فریم انجام می شود . در شرایط نور کم ، نوردهی 4/1 ثانیه در فریم یا بیشتر ، عمق میدان بیشتری را فراهم می کند . فیلمبرداری قاب به قاب آزادی حرکت بیشتر و حالت بیانی خاصی را به شئ ء یا چهره می دهد . هنگامی که دوربین یا جسمی توسط موتورهای کنترل کامپیوتری در سرعت بسیار پایین حرکت می کنند ، از فیلم برداری Motion  Control  استفاده می شود . نوردهی طولانی مدت در یک فریم ، امکان بسته تر شدن دیافراگم را فراهم می کند .

کامپیوتر می تواند حرکات موتورها و نوردهی را چندین بار تکرار کند . هر وجه و سطحی از نما می تواند به منظور اتمسفر ، رنگ ، غلظت و فیلتربندی تفکیک شود . تصویر می تواند براساس نوردهی چند باره تکه های انتخابی فریم ها و با تکرار همان حرکت در هر بار ، توسط کامپیوتر ساخته شود . هنگام فیلم برداری از مدل های حیوانی و امثال اینها از فیلم برداری Go – Motion  استفاده می شود . بخش عمده بدن به میله هایی متصل است که توسط موتورهای کنترل کامپیوتری حرکت داده می شود . حرکت اجزاء مدل در هر فریم توسط دست انجام می شود. در روش فیلم برداری تک فریم امکان استفاده از دیافراگم بسته تر و نوردهی طولانی مدت وجود دارد . ( هر آنچه راجع به تیزر تبلیغاتی باید بدانید.)

محاسبه سرعت دوربین

مقیاس مدل به صورت اینچ در فوت یا به عنوان بخشی از انداره کامل عنوان می شود . در فیلم برداری از یک ماکت ، سرعت فریم کاملا به مقیاس ماکت بستگی دارد . این شامل افتادن اجسام ، ریزش آب ، حرکات موجی ، آتش یا دود ، انفجارهایی که اجسام را به اطراف پراکنده می سازد . امثال این ها می شود . از طرف دیگر ، هر جسمی مثلا یک اتوموبیل که با سرعتی کنترل شده حرکت می کند وابسته به سرعت انتخابی دوربین است . سرعت فریم دوربین بر اساس عکس مجذور کسر مقیاس افزایش می یابد . ( مجذور ریشه در ارتباط با اندازه اصلی ماکت . ) به طور مثال ، برای ماکتی که 16/1 اندازه اصلی است 4/3 اینچ – یک فوت ، معکوس کسر مقیاس 16 است . مجذور ریشه 16 ، چهار خواهد شد و سرعت فریم باید چهار برابر جد طبیعی یعنی 96 فریم در ثانیه باشد . در همان شرایط ، تصویر اتوموبیلی که با سرعت 60 مایل در ساعت حرکت می کند بایستی به دلیل مقیاس ، 16/1 آن سرعت حرکت کند . اما به دلیل سرعت فریم چهار برابر ، سرعت فیلم برداری افزایش می یاید .

دنیس مورن ASC ، مشاور عالی جلوه های بصری در کمپانی Industrial Light And Magic  است و دارای هشت جایزه آکادمی برای بهترین دستاوردها در جلوه های بصری است . او همچنان در حیطه طراحی و تولید تکنیک ها و لوازم جدید فعالیت می کند .

فیلم برداری کنترل حرکت ( Motion Control )

با رها شدن دوربین ( مطالب بیشتر راجع به دوربین عکاسی ) همیشه بسته به سه پایه ، جلوه های ویژه سینمایی و آزادی حرکت به هر سو ، تکنیک پیشرفته کنترل حرکت ، بخش جدایی ناپذیر زبان فیلم شد . تصویر تعقیبی دیجیتال نیز از این حوزه متولد شده است. فن آوری ارزان دیجیتال الترونیک که در اواخر سال های دهه 60 متولد شد ، امکان ضبط و تکرار حرکت را با دقت و اطمینان کافی فراهم کرد تا سیستم های دوربین روباتیکی که برای تولید مکان های فضایی در فیلم جنگ ستارگان نیاز بود ، فراهم شود . موفقیت این فیلم در اواخر سال های دهه 70 رنسانسی در جلوه های بصری سینما بود .

از آن زمان اکثریت قریب به اتفاق 10 فیلم پر فروش ، فیلم های جلوه های ویژه هستند که متکی به کنترل حرکت برای صحنه های سرنوشت ساز هستند . پیش از پیدایش فن آوری دیجیتالی شیوه کنترل حرکات تکرار شوند به اشکال مختلف – موفق یا ناموفق – با استفاده از سیستم های ضبط با سیم آنالوگ ، کلگی ها و موتورهای سیلیکون و حتی با گردونه دستی و با استفاده از مترونوم جهت حفظ هم زمانی انجام می شد . کنترل حرکت تشکیل شده از یک سیستم الکترومکانیکی است که امکان حرکات فیزیکی را برای دوربین و مدل هایی که روی پایه های معلق موتوردار قرار دارند ، حرکات ریلی و امثال آن ها فراهم می کند تا به صورت دیجیتالی ضبط شوند و امکان می دهد تا گذرهای متوالی به حالت پرواز و با داشتن ویژگی تاری ناشی از حرکت که تصویر دوربین های فیلمبرداری معمولی نیز خواهند اشت ، فیلم برداری شوند.

ساخت فیلم آموزشی در طلوع فیلم

لباس و تجهیزات جلوه های ویژه

چنین ترکیب هایی ممکن است با تصاویر جداگانه ای از بازیگران ، ماکت ها ، جلوه های نوری ، پس زمینه ها و بسیاری احتمالات دیگر که همگی همان حرکت یکسان دوربین را خواهند داشت ، همراه باشند . بدین ترتیب می توان از انواع سیستم های نقاب متحرک Travelling Matte  استفاده کرد . پیش زمینه ها و پس زمینه ها با مقیاس مختلف می توانند با یک دوربین متحرک ترکیب شوند و با استفاده از سیستم نمایش دوباره ویدئویی همزمان ، بازیگران می توانند داخل صحنه حقیقی یا صحنه ای که جداگانه فیلم برداری شده و یا لوکیشن ها بازی کنند ، یا می توانند با تصاویر فیلم برداری شده قبلی یا بعدی از خودشان ، دیگر بازیگران ، ماکت ها یا موجودات بازی کنند .

چندین کمپانی در زمینه پیشرفت دستگاه های کنترل حرکت فعالیت می کنند . تمامی سیستم های مرکب ، متشکل از کلگی های دنده ای و دالی های حرفه ای و تخصصی هستند که امکانات گوناگونی را همچون سرعت و فاصله حرکت ، پان ، تیلت ، حرکت بازوی دالی ، تعقیب فوکوس ، کنترل خودکار حرکت ، قابلیت برنامه ریزی ، سهولت در سوار کردن قطعات ، عملکرد بدون صدا برای ضبط صدا و قابلیت تطبیق با انواع قاب های 35 میلی متری ، ویستاویژن یا 65 میلی متری ارائه می کنند . یک مشاور جلوه ی ویژه کسی است که با این ویژگی ها آشناست . همواره باید جهت همراهی و مشاوره با کارگردان ( با وظایف کارگردان آشنا شوید ) و مدیر فیلم برداری ، دستیار اول کارگردان و اعضای مربوطه گروه در دسترس باشد تا برای هر تصویری ، طراحی مناسب را هدایت کند . البته طراحی مناسب برای هر تصویری نیازمند پیش بینی های قبلی بین گروه جلوه های ویژه سینمایی و گروه تولید و هماهنگی کامل آن هاست.

هنگام فیلم برداری صحنه ای ( بخوانید: آموزش طراحی صحنه )که بعدا قرار است با تکنیک پرده آبی یا سبز ترکیب شود ، مسئول لباس باید با مشاور جلوه های ویژه سینمایی صحبت کند تا از رنگ هایی که در فرآیند قاب گذاری مشکل ایجاد می کنند استفاده نشود.

سیستم های کنترل حرکت در جلوه های ویژه سنمایی

سیستم های کنترل حرکت به روش های گوناگونی در جلوه های ویژه مورد استفاده قرار می گیرند .

فهرست زیر البته جامع نیست :

  • امکان برنامه ریزی نماهای مدل به طوری که حرکت اجسام در صحنه های جلوه ویژه قابل باود شده و این حرکت قابل بازبینی باشد .
  • امکان تکرار این صحنه ها برای قاب گذاری های نور جلو – نور پشت یا نور جلو – نور جلو در صورت نیاز .
  • امکان تکرار این صحنه ها برای بهبود جلوه هایی چون نورهای متحرک ، فضای دودآلود و غیره وجود دارد .
  • حرکات سیال دقیق و امکان نزدیکی بسیار زیاد به سوژه ها به آرامی و با وضوح دقیق و قابل برنامه ریزی امکان پذیر است .
  • از انیمیشن تک فریم نیز می توان درصحنه هایی که دوربین متحرک دارند استفاده کرد .
  • با استفاده از سیستم های مکانیکی بسیار پیچیده با بیش از پنجاه کانال کنترل حرکت برای متحرک سازی موجودات خارق العاده ، انیمیشن Go – Motion نیز قابل اجرا است . این سیستم ابتدا در فیلم شکارچی اژدها مورد استفاده قرار گرفت .
  • Moo Motion ، سیستمی است که در آن صحنه های ضبط شده با پان ، تیلیت ، تراک و حرکات بوم با حرکات موتوریزه شده عروسک های معلق ترکیب می شوند این حرکات در زمان واقعی توسط عروسک گردان ها کنترل می شوند . این تکنیک برای استفاده در فیلم بیگانه 3 طراحی شده و دارای یک سیستم دیسک لیزری پردازش ویدئویی است که می تواند هر سرعت فیلم برداری از یک تا 48 فریم در ثانیه را به سرعت 24 فریم در ثانیه تبدیل کند و بدین وسیله در حین فیلمبرداری ، صحنه ها می توانند به طریقه ویدئویی ترکیب شوند تا امکان تصمیم گیری برای نوع اجرا در رابطه با کنش های متقابل یک عروسک با مقیاس 3/1 با تصاویر ضبط شده قبلی با بازیگر زنده ، فراهم شود .
  • برنامه های کنترل حرکت ، ترکیب تصاویر موجودات خلق شده توسط کامپیوتر ، تصاویر نمایشی شبیه سازی شده و دیگر سوژه ها را با بازیگران زنده ، دکورها ، وسایل صحنه و ماکت ها امکان پذیر می کند .
  • ضبط اطلاعات حرکتی دوربین برای عملیات پس از تولید ، هنگام نیاز به ترکیب تصاویر ساخت کامپیوتر یا به نوعی موشن گرافیک در یک صحنه.

سیستم های دیجیتالی جدید حرکت این امکان را فراهم کرده تا از دوربین فیلمبرداری معمولی در صحنه استفاده شود و سپس تصاویر حاصله در یک محیط دیجیتالی ضبط و ذخیره شوند . در بعضی شرایط چشم اندار استفاده از چنین تکنیک هایی نیازمند علامت گذاری و یا استفاده از نقاط شاهد در صحنه است . نقاطی که بعدا در عملیات تکنیکی پس از تولید به عوان کلیدهای حرکت مورد استفاده قرار خواهند گرفت . این تکینک نه چندان گران ، آزادی و خلاقیت بیشتری در صحنه فراهم می کند و در زمان و هزینه ای که هنگام استفاده از دوربین های کنترل حرکت ، کلگی های دنده ای ، دالی ها و غیره هدر می رفت ، صرفه جویی می کند . این تکنیکی است که در زمینه لوازم ، جلوه ها و نرم افزارها بی وقفه در حال پیشرفت است و بی شک هم اینک پیش رفته تر از زمانی است که این کتاب چاپ شده است . در عمل ، کمپانی سازنده فیلم به طور کلی با مشاور یا کمپانی جلوه های ویژه قرار داد می بندد تا کلیه نیازهای فیلم را در این حیطه جامعه عمل بپوشاند .

سیستم های کنترل حرکت در استودیو جلوه های بصری

سیستم های کنترل حرکت در استودیو جلوه های بصری
سیستم های کنترل حرکت در استودیو جلوه های بصری

سیستم کنترل حرکت ایده ال برای فیلمبرداری از ماکت ها، شامل: یک دوربین با پین تثبیت استوار با یک سیستم فوکوس موتوریزه در داخل یک کلگی دنده ای مخصوص پان ، تیلت و حرکات چرخشی که در آن دیافراگم ورودی لنز یا نقطه گرهی می توانند در راس هر سه محور قرار گیرند است که از یک بازوی بلند قابل چرخش آویزان شده و همه این مجموعه روی یک ریل با طول دست کم 50 فیت قرار دارد . بر این اساس ، سیستم های گوناگونی با استفاده از تخصص های گوناگون مهندسی در صنعت ساخته شد و دقت و اطمینان در عملکرد آن ها به متصدیان آن آزادی و خلاقیت بیشتری در حرکت بخشید.

یک سیستم کنترل الکترونیکی ، موتورها را به حرکت در می آورد ، معمولا موتورها را به حرکت در می آورد مگر سرعت یا قدرت بیشتری نیاز باشد ، در این صورت موتورهای خود فرمان DC  به کار گرفته می شوند و سپس فایل های حرکتی را که توسط فیلمبردار انجام شده ، ذخیره می کند . در دستگاه کنترل حرکت استودیو ، اغلب پیش بینی هایی برای کنترل زاویه شاتر دوربین در یک دامنه وسیع برای کنترل حالت تاری ناشی از حرکت سوژه های متحرک در فیلم برداری شده است . دامنه نوردهی از حدود یک چهارم ثانیه تا بسیار زیاد است . بیشتر سیستم ها چندین روش برای برنامه ریزی حرکات دارند و هر کدام یا همه این روش ها ممکن است استفاده شوند .

جوی استیک ها پتانسیومترها یا رمزگرهای اپتیکی با محور دورانی اغلب برای برنامه ریزی دستی موتورها که بخش های گوناگون سیستم را هدایت می کنند استفاده می شوند . جوی استیک می تواند سرعت یا وضعیت عملکرد یکی از موتورهای کنترل حرکت را هدایت کند .به طور مثال : پان ، تیلت ، تراک ، چرخش دورانی و غیره و همان طور که برنامه ادامه پیدا می کند ، تمامی این حرکات ضبط شده و در هماهنگی کامل با تمامی قطعات می توانند دوباره تکرار شوند .

نتیجه شبیه به یک اتوموبیل یا هواپیمای کنترل از راه دور است ، یعنی ضبط دقیق هر آنچه اتفاق می افتد . جوی استیک با استفاده از تکنیک برنامه ریزی دیگران می تواند اجزاء سیستم را به صورت یک سری وضعیتهای شروع و پایان حرکت دهد و در همان حال تمام این کلیدهای وضعیت و حرکت را ضبط کند و به سیستم فرمان دهد تا همه این حرکات را در طول مسیر مشخص شده بازسازی کند . این درست شبیه کار انیماتور است که تنها نقاشی های اصلی را می کشد و بقیه نقاشی های میانی براساس آن ها به صورت خودکار کشیده می شوند . با استفاده از گرافیک های کامپیوتری روش های پیچیده تر تولید حرکت نیز امکان پذیر هستند .

می توان فایل های حرکت را بر اساس انواع روش های سیستم های کنترل حرکت ، تدوین و اصلاح کرد . انواع سیستم های کنترل حرکت الکترونیکی تجاری موجود می باشند . بسیاری از استودیوهای جلوه های بصری خود ، سیستم های کنترل حرکتشان را ساخته ان. گرچه استفاده از کنترل حرکت در جلوه های بصری پیشرفته امری عادی است ، اما این فرآیند پرهزینه و زمان بر است .

سیستم های کنترل حرکت در فضای باز

سیستم های کنترل حرکت در فضای باز

اگر نیاز به استفاده از کنترل حرکت در فضای باز یعنی خارج از دیوارهای استودیوی جلوه های بصری هرماه با دوربینی که با سرعت صدابرداری 24 فریم کار کند باشد ، ملزومات متفاوتی نیاز است . کارگردان معمولا نیاز به دوربین متحرک خواهد داشت و این در نماهای جلوه های بصری به گونه ای مشکل بوده و هست .

به هر حال بیشتر موارد زیر مورد نیاز خواهند بود  :

(1) دوربین سبک ، استوار و قابل کنترل توسط سیستم الکترونیکی کنترل حرکت با قابلیت تنظیم سرعت های شاتر و فریم و بدون تغییر در طول کار . اگرچه همیشه لازم نیست اما دوربین باید مخصوص صدابرداری باشد . بایستی سیستم ویدئویی همزمان برای پخش تصاویر داشته باشد که توسط سیستم الکترونیکی کنترل حرکت قابل هدایت باشد .

(2) یک سیستم قابل اعتماد فوکوس کنترل حرکت . پلان هایی ممکن است نیار به تکرار چند باره و دقیق یک حرکت واحد داشته بانشد در این صورت دقت عمل سیستم فوکوس حیاتی است .

(3) یک کلگی دنده ای پان و تیلت که به وسیله انواع تکنیک ها بتواند در پلان های تکراری متوالی ، مقیاس مدرجی برای اندازه دیافراگم ورودی لنز فراهم کند که از مقیاس کامل وسایل صحنه و ماکت ها کمتر باشد . این کلگلی باید توسط یک فرمان کنترل از راه دور با گردونه های دستی و یک مانیتور ویدئویی هدایت شود . معمولا این کلگی ها برای تغییر سرعت پان و تیلت از معمولی تا بسیار زیاد ، از موتورهای خود فرمان DC استفاده می کنند . بی صدا بودن عملکرد سیستم بسیار مهم است . بعضی از این کلگی ها مشکلاتی را برای صدابرداری ایجاد می کنند .

(4) یک دالی با ریل و یک موتور قوی حرکت ، بوم متحرک موتوردار ، رمزگرهای حرکت برای هر دو محور که امکان کنترل دستگیره های دالی در نماهای معمولی یا هدایت از راه دور یا حرکان از پیش برنامه ریزی شده را فراهم می کند . دقت کنید که تمامی موارد بالا باید در حد عالی استاندارد از نظر کیفیت و عملکرد باشند و باید بتوان همه آن ها را روی ریل های سریع الاتصال قرار دارد .

(5) میز فرمان الکترونیکی کنترل حرکت با هدایت یک تکنسیت کار آمد که بتواند به دقت فایل های حرکت را پلان به پلان ذخیره کند .

(6) میز فرمان ویدئویی بدون پرش که پلان ها را روی یک نوار ویدئویی یا دیسک لیزری خیره کرده و آنها را بلافاصله برای بازبینی پس از هر پلان نمایش دهد . این سیستم باید امکان ترکیب ویدئویی داشته باشد و همزمان بتواند جهت مقایسه ، تصاویر A و B را از صحنه نمایش دهد و یا در حالی که تصویر B را ضبط می کند تصویر A  را نشان دهد . ملزومات سیستم ویدئویی بستگی به ملزومات پلان دارد .

(7) ثبت جزئیات حرکت ، موقعیت و فواصل بازیگران ، دوربین و غیره در صحنه و هر گونه اطلاعات محاسباتی و جغرافیایی برای استفاده در عملیات پس از تولید .

برای سفارش فیلم های صنعتی همراه با جلوه های ویژه کلیک کنید

 

تکنیک کنترل حرکت

هنگام کار در فیلم جنگ ستارگان ما با یک ساختمان خالی شروع کردیم و مجبور بودیم سیستم کنترل حرکت خود را جمع آوری کرده و بسازیم . ما ویولون های ذهنی ساختیم که می بایستی نواختن آن ها را بیاموزیم . خوشبختانه تصویر گل کرد و خیل عظیمی از تماشاچی ها برای دیدن رسیتال های کنترل حرکت ما حضور به هم رساندند . از آن پس تحولات بسیاری در این حوزه به وجود آمده و فیلمبرداران زبر دستی به سینما معرفی شده اند . دو تکنیک عمده برای برنامه ریزی فایل های حرکتی در استودیو وجود دارد : یک راه استفاده از نقاط موقعیت شروع و پایان برای هر محور حرکتی ( این تعداد تا 50 عدد قابل برنامه ریزی است و استفاده از کامپیوتر برای بازساری حرکات است.

راه دیگر به فیلمبردار امکان می دهد تا حرکات را توسط جوی استیک بازسازی کند . به اعتقاد بازسازی کامپیوتری برای کارهای گرافیکی و انیمیشن بسیار عالی است و روش  واسطه انسانی ، برای فیلم برداری از مدل و ماکت بهترین راه است . در نماهایی که توسط کامپیوتر اجرا می شود حرکات منحنی ها ، کاهش تدریجی سرعت و افزایش تدریجی سرعت و امثال این ها از نظر ریاضی کامل و بی نقص هستند و به ویژه در صحنه های پرتحرک ، ضربان قلب و تکان وجود ندارد و در نتیجه همه چیز قابل پیش بینی و طراحی است و به هیچ وجه توجه تماشاگر را منحرف نخواهد کرد . فیلمبردار نمی تواند چنین دقت عملی را اعمال کند اما در عوض حس انسانی و جستجوگری که در نحوه هدایت دوربین به ویژه توسط فیمبرداران حرفه ای وجود دارد به راحتی به بیننده منتقل می شود . ریچارد ادلاند عضو Asc ، برای ساخت جلوه های بصری فیلم های جنگ ستارگان ، حمله امپراطوری ، محاجمین صندوقچه گمشده هیئت رئیسه آکادمی علوم هنرهای سینمایی و مدیر بخش جلوه های ویژه و کمیته جوایز عملی و تکنیکی است .

4/5 - (2 امتیاز)