لنز دوربین
03
مارس

معرفی انواع لنز دوربین

 عملکرد لنز دوربین ها بستگی به نوع استفاده و کاری دارند که ما از آنها می خواهیم. لنزها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه می خواهیم با شما نگاهی به چند تا از مهمترین و پرکاربردترین انواع لنزها بی اندازیم و کارکردها و مشخصه های اصلی آنها را  در قالب عملکرد آنها برایتان توضیح بدهیم.

لنز سوپر واید

لنز سوپر واید
لنز سوپر واید

این لنز که یکی از پر کاربردترین لنزهای عکاسی است و موارد کاربرد متفاوتی دارد. لنزهای سوپرواید فاصله ی کانونی تقریبا کمتر از 24mm  دارند این به این معنی است که لنزهای سوپرواید توانایی و قابلیت این را دارند که چشم انداز گسترده تری از حالت طبیعی را پوشش بدهند. این لنزها خطوط عمودی را صاف و مستقیم نشان می دهند. در حالی که لنز فیش آی Fish eye کل چشم انداز را می گیرد ولی خطوط عمودی را منحنی می کند.

  • شاخصه های عکس هایی که با لنز سوپرواید برداشته می شود.

معمولا عکس هایی که توسط لنزهای سوپر واید گرفته می شوند، معمولا به دلیل میدان دید گسترده، عمق میدان گسترده ای را نیز پوشش می دهند. سوژه های نزدیک کشیده تر به نظر می رسند و سوژه های دورتر به هم فشرده می شوند. تصاویری که با لنزهای فوق واید گرفته شده اند با مشکل یا پدیده ی اعوجاج پرسپکتیو مواجه هستند که موجب همگرایی خطوط عمودی می شود. این مشکل می تواند در مرحله ی ویرایش عکس اصلاح گردد.

  • چه موقع لنز سوپر واید مورد استفاده قرار می گیرد؟

لنزهای سوپر واید می توانند به دلایل و شرایط و منظورهای متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. عمده ترین و مهمترین موارد استفاده ی آنها، عکاسی از طبیعت و مناظر، عکاسی از بناهای معماری و قسمت های داخلی بنا است. در این حالت حتی می توان از اعوجاج های پرسپکتیو به نحو خلاقانه ای نیز استفاده کرد. به خصوص اگر از لنز فیش آی استفاده شود.

لنز واید

لنز واید
لنز واید
  • لنزهای واید چگونه لنزهایی هستند؟

معمولا لنزهای واید فاصله ی کانونی 24mm  تا 35mm  را در بر می گیرند. این لنزها به دو صورت لنزهای پرایم و لنزهای واید زوم موجود اند که هم دیافراگم ثابت دارند و هم اینکه در برخی موارد دیافراگم آنها قابل تغییر است. این لنزها دامنه ی دید گسترده ای را در اختیار عکاس می گذارند و می توانند روی سوژه های نزدیک زوم کنند.

  • مشخصه های عکس

عکس هایی که با لنزهای واید گرفته می شوند معمولا می توانند فاصله ی میان سوژه ها را در پیش زمینه را با سوژه های در پس زمینه را افزایش دهند. این عکس ها از اعوجاج های تصویری کمتری نسبت به عکس های سوپر واید برخوردارند. اما همچنان نوعی بزرگنمایی اغراق آمیز در خطوط و انحناها مشهود است که می توان از آنها به شکل هنرمندانه ای بهره برداری کرد.

  • این لنز چه هنگام مورد استفاده قرار می گیرد؟

معمولا عکاسان وقتی از لنزهای واید استفاده می کنند که بخواهند تمام چشم انداز مورد نظرشان را در یک قاب جا بدهند. حتی اگر این سوژه یک ساختمان باشد یا اجتماعی از مردم یا چشم اندازی از طبیعت. اگر این نوع لنز درست مورد استفاده قرار گیرد می توان با استفاده از آن پرتره های زیبایی گرفت. پرتره هایی که سوژه را در یک موقعیت به خصوص نشان می دهد. اما باید به خاطر داشته باشید که نباید با نزدیک شدن به سوژه موجب ایجاد اعوجاج در چهره شویم.

  • لنزهای نرمال چیستند ؟

لنزهایی که به صورت کیت همراه با دوربین های DSLR یا دوربین های فاقد آیینه ارائه میشوند، مثال خوبی از لنزهای نرمال هستند. این لنزها دامنه ی 35-70 mm  را ساپورت می کنند. لنزهایی که ساختار اپتیکی بهتر و حداکثر دیافراگم سریع تری دارند به وفور در بازار موجود می باشند. به باور برخی عکاسان لنز پرایم 50 ( در فورمت 35 میلیمتری) همانند یک لنز نرمال توصیری را فراهم می کند که به دید طبیعی چشم بسیار نزدیک است. اگرچه که به لحاظ تکنیکی چنین باوری صحیح نیست.

مطالب بیشتر مربوط به دیافراگم را می توانید از این قسمت مطالعه بفرمایید.

  • مشخصه های عکس های لنز نرمال

لنزهای استاندارد و لنزهای پرایم نرمال جایی در میان لنزهای زوم و لنزهای واید قرار می گیرند. تصویر حاصل از این لنزهای بسیار به آنچه چشم انسان می بیند نزدیک است.

  • این لنز چه هنگام مورد استفاده قرار می گیرد؟

همچنانکه از نام این لنزها نیز مشهود است. این لنزها برای مصارف بسیاری می توانند مورد استفاده قرار گیرند. عکاسی خیابانی، عکاسی مستند، عکاسی منظره و همچنین عکاسی پرتره. از آنجا که این لنزها با سرعت دیافراگم بیشتری عمل می کنند، به عکاس امکان می دهند تا با عمق میدان کمتر و نور اندک عکاسی کند.

لنز تله

لنز تله
لنز تله

لنز های تله در میان همه ی دسته های عکاسان حرفه ای و آماتور و نابلد محبوبیت و مقبولیت ویژه ای دارند. این لنز ها در موقعیت های مختلفی کاربرد دارند و کاری می کنند تا مرحله ی تازه ای از عکاسی را تجربه کنید.

اما این سؤال پیش می آید که لنز تله واقعاً چیست ؟

لنز تله ‌فوتو نوعی از لنز است که از آن برای بزرگنمایی اشیاء و افرادی استفاده می‌شود که در دوردست قرار دارند. در واقع عکاس با استفاده از لنز تله فوتو در هنگام عکاسی می‌تواند به بزرگنمایی منظره‌ای که در فاصله‌ی دور قرار دارد، بپردازد. برای اینکه یک لنز تله فوتو بتواند بزرگنمایی خوبی داشته باشد، باید فاصله‌ی کانونی آن بیشتر از لنزهای معمولی باشد.

در واقع لنز معمولی به نمونه‌ای اطلاق می‌شود که تقریبا فاصله‌ی کانونی نزدیکی به فاصله‌ی کانونی چشم انسان دارند. یک لنز نرمال دارای فاصله‌ی کانونی ۴۰ تا ۵۸ میلی‌متری در یک دوربین فول‌فریم است، از این‌رو به لنزی که فاصله‌ی کانونی آن بیش از ۶۰ میلی‌متر باشد، یک لنز تله فوتو اطلاق می‌شود. هر اندازه که فاصله‌ی کانونی یک لنز بیشتر باشد، بزرگنمایی نیز به همان اندازه بیشتر می‌شود.

لنزهای تله فوتوی معمول دارای فاصله‌ی کانونی از ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر هستند. لنزهایی که فاصله‌ی کانونی آن‌ها بیشتر از ۳۰۰ میلی‌متر باشد به‌عنوان لنز‌های سوپر تله‌فوتو شناخته می‌شوند. در دوربین‌هایی که حسگر آن‌ها فول‌فریم نیست و کوچک‌تر (دوربین‌های مجهز به سنسور کراپ) است، لنز‌هایی با فاصله‌ی کانونی بیش از ۴۰ میلی‌متر به‌عنوان لنز‌های تله‌فوتو شناخته می‌شوند؛ هرچند بزرگنمایی تا فاصله‌ی کانونی ۵۰ میلی‌متر بسیار جزئی خواهد بود.

بزرگ‌ترین کاربرد لنز تله‌فوتو این است که همچون یک تلسکوپ، سوژه‌هایی را که در فاصله‌ی دورتر قرار دارند از طریق بزرگنمایی، نزدیک‌تر می‌کند. برای مثال می‌توان به سوژه‌هایی نظیر بازیکنان فوتبال در یک زمین بزرگ بازی، پرندگان مختلفی که روی یک درخت نشسته‌اند یا سایر موارد مشابه اشاره کرد که ثبت تصاویر آن‌ها با استفاده از لنز‌هایی با فاصله‌ی کانونی معمول، نتیجه‌ی چندان دل‌چسبی به همراه ندارد. ( مقالات مربوط به فیلمبرداری )

 فیلم مستند چیست و انواع آن کدام اند؟

 

در صورتی که از نقطه نظر دیگری بخواهیم به استفاده از لنز‌های تله‌فوتو در عکاسی توجه کنیم، باید به این نکته ی مهم اشاره کنیم که این لنزها میدان دید محدودتری دارند. برای اینکه بهترین خروجی ممکن را در زمان استفاده از یک لنز تله‌فوتو به دست آوریم، باید فاصله ‌ی مناسبی از سوژه داشته باشیم. برای مثال در زمان استفاده از یک لنز تله‌فوتوی ۷۰ میلی‌متری، باید بیش از ۴ متر از سوژه‌ای که ابعاد آن نزدیک به ابعاد یک انسان بالغ است، فاصله داشت. در صورت استفاده از لنز‌هایی با فاصله‌ی کانونی بیشتر، فاصله‌ ی دوربین از سوژه نیز به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

با استفاده از لنز تله‌فوتو می‌توان عمق بسیار کمتری از میدان دید را پوشش داد و از همین‌ رو است که عکاسان حرفه‌ای از لنزهای تله‌فوتو برای ثبت تصاویر پرتره استفاده می‌کنند. این لنز امکان تمرکز بر روی صورت سوژه را تقویت می کند. با استفاده از لنزهای تله فوتو، ثبت تصاویری که عمق میدان دید آن‌ها بیشتر است نیز بسیار سخت محسوب می‌شود. حتی با وجود تنظیم دیافراگم f/11 یا f/16 نیز جا دادن تمام میدان دید در کادر بسیار سخت است.

لنزهای تله فوتو سوژه‌های موجود را فشرده‌تر از حالت معمول نمایش می‌دهند. برای مثال سوژه‌های که در حالت معمول در فاصله‌ی بسیار دورتری قرار دارند، با استفاده از لنز تله‌فوتو در تصویر نزدیک‌تر نمایش داده می‌شوند. البته نمی‌توان این موضوع را به‌عنوان یک ویژگی مثبت یا منفی در نظر گرفت؛ در واقع باید در هنگام استفاده از لنزهای تله‌فوتو از این موضوع آگاه بود.

لنز زوم

لنز زوم
لنز زوم
  • لنزهای زوم چگونه لنزهایی هستند ؟

لنزهای زوم یا سوپر زوم تمام کارهایی که لنزهای واید و تله انجام می دهند را یک جا انجام میدهند اما قابلیت و کیفیت آنها متفاوت است. لنزهای زوم عمق میدانی از واید تا تله را در بر می گیرند. در موقعیت هایی که نمی توان لنز را تغییر داد این لنزها بسیار به کار می آیند  و تنها با زوم کردن نیاز عکاس را برای عکاسی برای سوژه های مختلف برطرف می سازند.

  • مشخصه های عکس

از آنجا که این لنزها در هر موقعیتی و برای هر مناسبت و سوژه ای می توانند به کار گرفته شوند و از لنز واید تا تله را ساپورت می کنند، فاقد آن کیفیت  بالا و به خصوصی هستند که لنزهای مشخصا تله یا واید ارائه می کنند.

  • این لنزهای زوم چه هنگام مورد استفاده قرار می گیرد؟

این لنزها می توانند گستره ی پهناوری از نیازهای عکاسی را برای یک عکاس برطرف سازد و عکاس را از تعویض و تغییر لنز برای هر بار عکس گرفتن بی نیاز سازد. به خصوص در موقعیت هایی که تغییر لنز ساده نیست و خطرناک است و یا در سفر که نمی خواهید بار خود را با پنج لنز مختلف سنگین کنید، این نوع لنز بسیار کاربردی است.

  • لنزهای ماکرو چگونه لنزهایی هستند؟

لنزهای ماکرو از جمله تخصصی ترین لنزهای موجود هستند. این لنز ها به لحاظ فنی لنزهایی هستند که قادر به تولید نسبت ابعادی تصویری بزرگتر از 1:1 هستند. البته این نسبت ابعاد تصویر می تواند توسط هر لنز کلوزآپ دیگری نیز ایجاد شود. لنزهای ماکرو غالبا فاصله ی کانونی میان40-200  میلیمتر دارند.

  • مشخصه های عکس

عکس هایی که با لنزهای ماکرو گرفته می شوند غالبا شارپنس بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال می توانید از یک حشره عکس بگیرید در حالی که تنها یک بخش کوچکی از بدن آن فوکوس است.

  • این لنز چه هنگام مورد استفاده قرار می گیرد؟

این لنزها معمولا برای عکاسی از نماهای نزدیک مورد استفاده قرار می گیرند. این لنزها به دلیل شارپنس بالا و فاصله ی کانونی که دارند بسیار مناسب عکاسی پرتره هستند.

 

جمع بندی لنز ها

احتمالا همانطور که از توضیحات مختلف که در مورد لنزهای مختلف توضیح داده شد متوجه شده اید که لنزهای مختلف می توانند به عکاس این آزادی را بدهد که در هر شرایطی آن عکسی که می خواهد را بگیرد.  نباید کتمان کرد که اهمیت لنزها درست به اندازه ی اهمیت دوربینی است که تهیه می کنید. عکاسان غیر حرفه ای بسیاری دیده ایم که دوربینی با کیفیت با قابلیت تعویض لنز می خرند ولی هیچگاه لنز آن را تغییر نمی دهند. باید بدانید که دوام لنزها به مراتب بیشتر از دوام بدنه ی دوربین است. به همین دلیل است که عکاسان حرفه ای حتی پول بیشتری را برای خرید یک لنز عالی هزینه می کنند تا بدنه ی دوربین فوق العاده.

به طور کلی نسبت های ابعادی و یادگیری آن و شناخت آنها در گرفتن عکس های بهتر تاثیر بالایی دارد. حالا قبل از اینکه با مباحث تخصصی تر عکاسی روبرو شویم با چند نمونه از انواع تکنیک ها و مقاصد هنری عکاسی آشنا می شویم.

5 نکته در عکاسی دیجیتالی در شب

Rate this post