موشن گرافیک چیست؟
25
دسامبر

موشن گرافیک، از دو واژه موشن به اضافه گرافیک تشکیل شده که موشن در فارسی به معنای حرکت می باشد و گرافیک هم به معنای تصاویر که وقتی این دو را در کنار هم قرار می دهیم به معنای حرکت تصاویر می توان معنا کرد. اما برای اینکه دقیقا با معنای واژه موشن گرافیک آشنا شویم نیاز دارید تا آخر با این مقاله با ما همراه شوید.

خلاقیت در موشن گرافیک

کسانی که به حوزه موشن گرافیک علاقه دارند باید این را بدانند که برای ساخت موشن گرافیک، فقط دانش نرم افزاری کافی نیست و کسی یا کسانی که می خواهند دست به تولید موشن گرافیی بزنند باید ذوق هنری هم داشته باشند. هر چه طراحان موشن گرافیک خوش ذوغ تر باشند و دست به ایده های جذابی برای طراحی موشن گرافیک بزنند کار نهایی کار با کیفیت تر و پر طرف دار تری می شود.

خلاقیت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که یک موشن گرافیست باید داشته باشد. پیشنهاد می کنم حتما مقاله ای که در مورد اهمیت خلاقیت در موشن گرافیک را نوشته ایم سر بزنید.

اهمیت استفاده از موشن گرافیک

پرسش پرتکرار دیگر کاربران در رابطه با موشن گرافیک این است که اصلا اهمیت این نوع از محتوا چیست و چرا باید از آن برای بازاریابی دیجیتالی محصولاتمان استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید اینطور بگوییم که معمولا موشن گرافیک ها یک روش بسیار خوب و نتیجه بخش به منظور داشتن تعامل با مخاطبان  و همچنین منتقل کردن یک پیام خاص در پس یک محتوای متحرک هستند. یک موش گرافیک خوب می تواند به شما کمک کند مخاطبان جدیدی به دست آورده و مانند پلی باشد که می تواند میان شما و مخاطبان تان ارتباط موثری برقرار کند. معمولا از این نوع محتوا به وفور برای تبلیغات استفاده می شود و اتفاق بسیار هم پربازده و موثر و در عین حال جذاب است.

انواع موشن گرافیک

موشن گرافیک در دو مدل سه بعدی و دو بعدی ساخته می شود. موشن های دوبعدی هزینه و زمان کمتری نسبت به موشن های سه بعدی دارند. نکته ای که در مورد موشن های سه بعدی اهمیت زیادی دارد جذاب تر بودن آن ها نسبت به مدل های دوبعدی است. در انیمیشن هم ما برایمان انیمیشن دو بعدی جذابیت بیشری نسبت به انیمیشن دو بعدی دارد ولی نسبت به جایی که قرار است برایشان موشن کار کنیم و با توجه به شرایط آن جا باید تصمیم گرفت که کدام مدل از موشن گرافیک بیشتر به درد آن مجموعه و تبلیغاتشان می خورد. ما در مطلبی جداگانه با عنوان انواع موشن گرافیک کدام اند؟ به صورت کامل این موضوع را باز کرده ایم.

کاربردهای موشن گرافیک

موشن گرافیک، کاربردهای بسیار زیادی دارد که از مهمترین آن ها می توان به موشن گرافیک تبلیغاتی، موشن گرافیک آموزشی، موشن گرافیک صنعتی، موشن گرافیک آماری، موشن گرافیک ورزشی، موشن گرافیک خبری، موشن گرافیک داستانی اشاره کرد. معمولا خیلی از شرکت ها و کمپانی ها تمایل دارند برای ساخت تیزر به سمت موشن گرافیک تبلیغاتی بروند.

خیلی از موسسات و مدارس و دانشگاه ها برای انتقال مفاهیم آموزشی به جای استفاده از فیلم آموزشی رئال به سمت موشن گرافیک آموزشی می روند. خیلی از کارخانجات و بنگاه های اقتصادی به جای فیلم معرفی خود، از موشن گرافیک صنعتی استفاده می کنند.

مراکز آماری و پژوهشی تمایل زیادی دارند تا آمارها و نمودارهای خود به زبان موشن گرافیک بیان کنند. در ورزش هم زیاد دیدیم که به جای استفاده از تصاویر رئال، از موشن گرافیک ورزشی استفاده شده است. شبکه های خبری هم بعضا برای گفتن اخبار به سمت موشن گرافیک خبری می روند. و شبکه های تلویزیونی و اینترنتی هم به علت کم هزینه تر بودن موشن گرافیک نسب به انمیشن گاها به سمت تولیدات موشن گرافیک داستانی می روند.(تعرفه موشن گرافیک چقدر است؟)

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

خب اولین چیزی که باید بدانیم این است که تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را متوجه شویم. چیزی که به اشتباه در ذهن های مردم آمده این است که به انیمیشن های دوبعدی، موشن گرافیک گفته می شود در حالی که ما موشن گرافیک های سه هم داریم. اگر قرار باشد خیلی ساده به تفاوت اصلی موشن گرافیک و انیمیشن اشاره کنیم می توانیم در مورد جزئیات صحبت کنیم.

معمولا برای ساخت انیمیشن چه به صورت داستانی سینمایی یا تلویزیونی در مدل های مختلف دو بعدی، سه بعدی، استاپ موشن و… جزیئات به صورت خیلی دقیقی پرداخته می شود. همه چیز احساس زنده بودن دارد.

در موشن گرافیک اما جزئیات خیلی مهم نیست. بیشتر رساندن پیام با استفاده از تکنیک های کامپیوتری و افکت های تصویری مهم است. یکی از تفاوت های اصلی دیگر انیمیشن با موشن گرافیک، هزینه ها است. برای ساخت یک انیمیشن حرفه ای نیاز به یک تیم بسیار قوی از انیماتورها، سناریست ها، کارگردان های هنری، استوری بورد زن ها و…. می باشد در حالی که برای ساخت یک موشن گرافیک سه بعدی حرفه ای می توان با یک سیستم خیلی خوب و یک نفر متخصص  آن را جلو برد. البته موشن گرافیک هایی هم داریم توسط یک گروه حرفه ای ساخته شده است اما افراد این گروه تعداد کمتری نسبت افراد گروه ساخت انیمیشن دارند.

هدف از ساخت انیمیشن

معمولا کسانی که در حوزه تبلیغات، به سمت انیمیشن می روند مدیران کمپانی های بزرگ و ثروتمندی هستند که برای تبلیغاتشان به سمت انیمیشن می روند. انیمیشن نسبت به موشن گرافیک هزینه خیلی بالاتری دارد و اگر توسط یک گروه حرفه ای با سناریوی جذابی ساخته شود می تواند باعث این بشود که تیزر تبلیغاتی که ساخته شده خیلی دیده شود البته موشن گرافیک جذاب هم می تواند تاثیر خیلی زیادی در دیده شدن یک محصول داشته باشد ولی از حق نگذریم انیمیشن، جذابیت های بیشتری چه برای کودکان و حتی برای بزرگسالان دارد.

چرا موشن گرافیک

پاسخ این سوال روشن است. یکی از مهم ترین مسائل در حوزه تبلیغات و تولیدات هنری، هزینه است. خب موشن گرافیک همان طور که در بالا گفته شد نسبت به انیمیشن، هزینه کمتری برای ساخت دارد. دومین فاکتور خوبی که نسبت به انیمیشن دارد این است که برای ساخت موشن گرافیک یک دقیقه ای، زمان کمتری نسبت به انیمیشن توسط گروه تولید پرداخته می شود.

یکی از مسائل خیلی مهم در زمینه ساخت انیمیشن و موشن گرافیک استفاده از سیستم های کامپیوتری قوی برای طراحی و ادیت و رندرینگ است که انیمیشن سیستم های خیلی قوی نیاز دارد برای پردازش و انجام کارهایی که روی پروژه انجام داده می شود که در موشن گرافیک این سیستم ها نسبتا مشخصات پایین تری دارند و هرچه مشخصات یک سیستم پایین تر باشد قیت کمتری هم نسبت به یک سیستم کامپیوتری با مشخصات بالاتر می باشد، دارد. ما در مطلبی به بررسی سیستم مناسب برای موشن گرافیک پرداخته ایم که می توانید با آن تصمیم خود را برای انتخاب و خرید سیستم مناسب انتخاب کنید.

دلیل دیگر برای اینکه چرا باید ما سمت موشن گرافیک برویم به خاطر این است که در موشن گرافیک دستمان برای تبلیغات باز است و با استفاده از فاکتور موسیقی و افکت های کامپیوتری، تصاویر جذابی را می توانیم برای مخاطبان خلق کنیم، که این اتفاق در تیزرهای رئال نمی افتد.

چگونه موشن گرافیک بسازیم ؟

خب خیلی ها این سوال را دارند که چگونه موشن گرافیک بسازیم؟! که دو منظور دارد: منظور اول این است که ما چگونه سفارش موشن گرافیک را بدهیم و منظور دوم این است که چگونه می توان آموزش ساخت موشن گرافیک را دید؟

خب در کشور ما شرکت ها و موسسات تبلیغاتی زیادی هستند که در حوزه تبلیغات فعالیت دارند یکی از این موسسات تبلیغاتی که چند سالی است در حوزه ی های تیزرهای تبلیغاتی انیمیشنی و موشن گرافیک فعالیت دارد شرکت تبلیغاتی طلوع فیلم می باشد.

خب برای اشخاصی که می خواهند سفارش ساخت موشن گرافیک را بدهند پیشنهاد می کنیم با این مجموعه همکاری داشته باشند و در زمینه آموزش ساخت موشن گرافیک هم شما با یک سرچ ساده در گوگل می توانید فیلم های آموزشی که به صورت رایگان و پولی در سایت های مختلف هستند را ببینید یا کتاب هایی که به صورت پی دی اف و یا به صورت چاپی در این حوزه موجود می باشد. روش دیگر هم رفتن به آموزشگاه های تخصصی در این زمینه و یا اینکه به عنوان کاراموز در موسسات تبلیغاتی شروع به کار بکنید. مهم این است که ببینید با توجه به روحیاتتان کدام روش آموزشی برایتان بهتر است.

موشن گرافیک با چه نرم افزاری ساخته می شود ؟

برای ساخت موشن گرافی، نرم افزارهای زیادی در بازار موجود می باشد که از مهترین آن ها برای ادیت و ویرایش عکاس ها نرم افزار ادوبی فتوشاپ و ایلستریتور از بهترین ها هستند. برای تدوین، صداگذاری و اضافه کردن افکت های موسیقی، نرم افزار ادوبی پرمیر و نرم افزار ادیوس را پیشنهاد می دهیم.

و برای انجام حرکت های تصاویر و افکت ها و موشن دادن به کاراکتر ها بهترین نرم افزار افتر افکت و فیوژن می باشد. البته که با نرم افزارهای قدرتمند تری دی مکس و مایا هم می توان موشن گرافیک کار کرد ولی بهتر است از این نرم افزارها برای ساخت انیمشن های دوبعدی و سه بعدی استفاده شود. برای آشنایی بیشتر با نرم افزارهای موشن گرافیک، کلیک کنید.

مراحل طراحی موشن گرافیک

برای طراحی موشن گرافی، باید سه مرحله را طی کرد. مرحله ی اول که همان پیش تولید است که این مرحله منجر می شود به تهیه متن برای طراحی موشن گرافیک، انتخاب تصاویر، طراحی های اولیه، اتود زدن های مختلف، انتخاب گروه تولید و انجام خدمات دیگر می پردازد.

مرحله ی دوم تولید است که طراحی های اصلی، حرکت دادن تصاویر توسط نرم افزار و اضافه کردن افکت ها و جلوه های ویژه می باشد. در مرحله ی سوم که مرحله ی پس تولید می باشد، ادیت نهایی روی تصاویر و کاراکترها انجام می گردد، موسیقی، صداگذاری و صدای گوینده و اصلاح رنگ و نور انجام می گردد.

فیلمنامه موشن گرافیک

یکی از مراحل اصلی بخش پیش تولید در موشن گرافیک، قسمت فیلمنامه می باشد. شما برای هر فعالیت تصویری که می خواهید انجام بدهید ابتدا نیاز به یک متن یا به اصلاح فیلمناه برای کارتان دارید. معمولا کسانی که فیلمنامه موشن گرافیک را می نویسند، همان کسانی هستند که فیلمنامه برای موشن گرافیک و یا تیزرهای تبلیغاتی را می نویسند، تفاوت چندانی نیست بین کسی که موشن گرافیک می نویسد یا انیمیشن؛ فقط بهتر است که کسی قصد نوشتن فیلمنامه برای موشن گرافیک را دارد با شرایط و ویژگی های نرم افزارهای تولیدی آشناییت داشته باشد تا مورد خیلی عجیبی را در فیلمنامه موشن گرافیک نیاورد.

ویژگی های موشن گرافیک خوب چیست؟

یکی از مهترین ویژگی های اصلی یک موشن گرافیک خوب این است که وقتی بیننده آن را می بیند احساس خستگی نکند و برایش جذابیت داشته باشد و تا آخر آن را دنبال کند. همانطور که در بالا گفتیم موشن گرافیک در انواع مختلف تبلیغاتی، آموزشی، ورزشی، خبری و… استفاده می شود.

مخاطبان موشن گرافیک در همه ی رده های سنی می باشد ولی باید با توجه به شناخت درست از مخاطب و درجه ی سنی برای آن ها تولید محتوای موشن گرافیک داشت. معمولا کسانی که موشن گرافیک ورزشی می بینند کودکان نیستند و قشر جوان و میانسل جامعه را تشکیل می دهند و برای این ها نباید به زبان کودکانه موشن گرافیک ساخت یا موشن گرافیک خبری را نباید زیاد پر زرق و بر ساخت و بیشتر باید به محتوایی که قرار است ارائه شود پرداخت. ویژگی های یک موشن گرافیک خوب را در این لینک بخوانید.

بهترین موشن گرافیک های ایران

ما در این جا نمی توانیم به شما بگوییم دقیقا بهترین موشن گرافیک های ایران چیست چون در این زمینه هیچ مسابقه ای، جشنواره ای و یا  فستیوالی برگزار نشده است. موشن گرافیک دنیای بسیار بزرگی دارد و شرکت های خیلی زیادی در این زمینه فعالیت دارند. شما با سرچ کردن نمونه کار موشن گرافیک در گوگل بعضا کارهای بسیار خوبی را می بینید که همگی دارای کیفیت و نمره ی بالایی هستند.

ولی در یک خط اگر بخواهیم راجع به بهترین موشن گرافیک صحبت کنیم این است که به موشن گرافیکی بهترین موشن گرافیک گفته می شود که بتواند در کوتاه ترین زمان با جذاب ترین روش بتواند پیام را به ببینده منتقل کند حال این پیام می تواند تبلیغاتی، خبری، اموزشی، ورزشی و یا… باشد. در زیر چند مورد از موشن گرافیک هایی که در شرکت تبلیغاتی طلوع فیلم تولید شده است را آورده ایم:

 

 

4.5/5 - (22 امتیاز)