چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟
30
ژانویه

این روزها محتوای ویدیویی را می توان محبوب ترین نوع محتوا در پلتفرم های مختلف آنلاین اعم از سایت ها و شبکه های اجتماعی و … به شمار آورد. بسیاری از برندها، شرکت ها، فروشگاه های آنلاین و … به دنبال تولید محتوای ویدیویی با کیفیت و مخاطب پسند هستند تا به کمک آن بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند. این که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ همیشه یکی از سوالات پرتکراری بوده که ادمین ها، دارندگان کسب و کارها و … همواره به دنبال پاسخ آن بوده اند. لذا در این نوشتار تصمیمی گرفته ایم به این موضوع پرداخته و پاسخ آن را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین چند نکته مهم که به تولید محتوای بهتر کمک می کند را هم برای شما جمع آوری کرده و شرح خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید تا با هم ببینیم که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟

آیا می دانید چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟

احتمالا شما هم می دانید که این روزها در کنار گوگل، یوتیوب به بزرگترین مرجع افراد برای جستجو تبدیل شده و می توانید هر نوع محتوایی که نیاز دارید را در آن پیدا کنید. در واقع یوتیوب هم در کنار گوگل به یکی از موتورهای جستجوی بزرگ در جهان تبدیل شده است که شما هر چیزی را می توانید با جزئیات کامل در آن پیدا کنید. این موضوع نشان دهنده قدرت محتواهای ویدیویی و اهمیت آن در دیجیتال مارکتینگ و بیزینس است. نباید با این فکر که شما تنها کسی هستید که از اهمیت این نوع محتوا مطلع است رقبایتان را دست کم بگیرید.

شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، دارای الگوریتمی فعال و همیشگیست، به همین دلیل تولید محتوا برای پیج اینستاگرام باید جذاب و حرفه ای باشد.(توضیحات بیشتر در لینک مشخص شده)

در حال حاضر عموم کسب و کارها به دنبال بهترین محتوای ویدیویی برای تولید هستند تا بتوانند به کمک آن مخاطب جذب کرده و تعامل های خود را افزایش دهند و در نهایت به فروش بیشتر و درآمدهای بالاتری برسند. اما چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ تکنیک های مختلفی برای تولید محتوای ویدیویی وجود دارند که شما می بایست آنها را شناخته و از آنها بهره ببرید. مثلا داستان گویی و روایتگری که به نام Story Telling هم شناخته می شود یکی از بهترین و جذاب ترین روش های تولید محتوای ویدیویی است که می تواند مخاطب را به خود جذب کرده و نرخ تعامل ها را به خوبی افزایش دهد. شما می بایست بهترین تکنیک ها و روش ها برای اینکه چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ را پیدا کرده و از انها بهترین استفاده را ببرید. در ادامه با هم میبینیم که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ با ما همراه باشید.

5 مرحله مهم برای این که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟

یک سوال رایج و پرتکرار در میان کاربران شبکه های اجتماعی و سایت ها و … این است که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ برای این که بتوانید یک محتوای خوب و با کیفیت ویدیویی بسازید و به کمک آن مخاطبان زیادی را جذب کنید لازم است تا  روال و پروسه این کار را بدانید. برای ساخت یک ویدیو خوب باید مراحلی طی شوند و همه چیز در یک روند منظم قرار داشته باشد. به طور کلی ما پروسه تولید محتوای ویدیویی را در 5 قدم برای جمع آوری کرده ایم که به شرح زیر هستند:

  1. تحقیق و بررسی برای پیدا کردن یک موضوع خوب
  2. نوشتن سناریو مناسب برای محتوای ویدیویی
  3. مرحله تولید ویدیو
  4. کارهای پس از تولید
  5. مرحله توسعه و ارتقا

در ادامه با هم این می بینیم که در هر یک از این مرحله های پروسه چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ چه اتفاقاتی می افتند. همچنین توصیه می کنم ویدیو زیر درباره آموزش تولید محتوای ویدیویی را از دست ندهید:

ایده برای تولید محتوای ویدیویی را از کجا پیدا کنیم؟(روی لینک کلیک کنید)

 

  1. تحقیق و بررسی برای پیدا کردن یک موضوع خوب

نخستین گام در ساخت یک محتوای ویدیویی خوب و باکیفیت پیدا کردن موضوع مناسب برای این ویدیو است. گاها برخی موضوعات به هیچ عنوان برای ساخت محتوای ویدیویی مناسب نیستند و نمی توانیم برای آنها یک ویدیو طراحی کنیم. اما برخی موضوعات کاملا مناسب طراحی ساخت محتواهای ویدیویی هستند. پس یکی از کارهایی که در گام نخست انجام می دهیم این است که ببینیم گپ ها و خلاهای محتوای ما چه هستند. (خلاقیت و ایده برای یک ویدیو هم می توانید به موضوع آن کمک کند ما در مطلب تولید تیزر تبلیغاتی روی این موضوع بیشتر صحبت کرده ایم.)

برای این که بتوانید یک موضوع خوب برای ویدیوتان انتخاب کنید بهتر است پست ها و محتوا هایی از کسب و کارتان را که بسیار پربازدید بوده اند و توانسته اند به خوب مخاطب جذب کنند را مورد بررسی قرار دهید. به این شکل سلیقه مخاطبان را متوجه میشوید و می توانید در همین راستا حرکت کنید. حال اگر یک تم موضوعی کلی در ذهن دارید و به دنبال این هستید که یک موضوع خوب از دل آن استخراج کنید استفاده از یوتیوب و گوگل برای پیدا کردن محتواهای پرطرفدار و پرمخاطب می تواند کمک کننده باشد. سپس گزینه های خود را یادداشت کرده و سعی کنید از میان آنها بهترین گزینه موجود را برای موضوع نهایی انتخاب کنید. پس در جواب این سوال که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ به شما میگوییم ابتدا محتوایی خوب و مناسب و در عین حال کاربر پسند برای ویدیوتان پیدا کنید و سپس به مرحله بعدی بروید.

  1. نوشتن سناریو مناسب برای محتوای ویدیویی

گام دوم برای این که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ این است که یک طرح کلی برای ویدیومان داشته باشیم و سناریویی برای آن بنویسیم. دقت کنید که نوشتن سناریو اصول و قواعد خاص خود را دارد  و برای این که بتوانید نتیجه نهایی خوبی داشته باشید یک سناریو قوی میتواند بسیار کمک کننده باشد. نوشتن سناریو با نوشتن متن معمولی متفاوت است و باید دیالوگ ها، اکت های صحنه، چیدمان آن و … حتما در آن آورده شود. سناریو تان باید به گونه ای باشد که بتواند در همان ثانیه های نخست مخاطب را درگیر خود کند و وی را به ادامه دیدن ویدیو ترغیب کند.

در صفحه ایده برای ساخت کلیپ تبلیغاتی، 4 ایده در قالب ویدیو قرار داده ایم که می تواند دید خوبی در تولید محتوا به شما بدهد.

اگر این سناریو در همان لحظات ابتدایی بتواند مخاطب را جذب کند احتمال این که این فرد تا انتها تماشای ویدیو را ادامه دهد بسیار زیاد است. به این شکل اگر ویدیو را در سایت بارگذاری کرده باشید زمانی که کاربر در سایت شما سپری می کند افزایش پیدا می کند. این موضوع همانطور که میدانید در سئو بسیار مهم است و یکی از اهداف دارندگان سایت ها همین افزایش زمان حضور کاربر در سایت است. در نهایت هم این موضوع سبب بهتر شدن رتبه سایت در گوگل شده و بازدیدهای سایتتان را افزایش می دهد. پس یک ویدیو خوب در نهایت می تواند به سئو هم کمک شایانی کند و آمار بازدیدهای سایتتان را به خوبی افزایش دهد.

  1. مرحله تولید ویدیو

در این قسمت از چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ نوبت به مرحله تولید می رسد. پس از این که موضوع مشخص شد و سناریو طراحی شد همه چیز برای تولید ویدیوی ما آماده است. بسته به این که نوع ویدیوی شما چه چیزی انتخاب شده است مرحله تولید آغاز میشود. اگر قرار است از انیمیشن و موشن گرافیک و … استفاده کنید پس بهتر است به دنبال نرم افزارهای لازم برای آن باشید. بهترین و کاربردی ترین نرم افزارها را برای تولید ویدیوی انیمیشنی خود انتخاب کنید و کار طراحی را آغاز کنید. از جمله نرم افزارهایی که در این زمینه می توانید از آنها بهره مند شوید ادوب ایلوستریتور، ادوب افترافکت، پریمیر و سایر مواردی از این دست هستند.

اگر قرار است از ویدیوهای رئال استفاده کنید هم می بایست ابتدا لوکیشن مناسب را پیدا کنید. سپس صحنه را طراحی کرده و از المان های مناسب بهره بگیرید تا صحنه چشم نواز و مخاطب پسند باشد. در نهایت به کمک مدل و محصولات کار فیلمبرداری طبق سناریو آغاز میشود. معمولا ساخت ویدیوهای انیمیشن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند و در مقابل ویدیوهای رئال عموما در یک روز فیلمبرداری شده و ساخته میشوند. حال که ویدیو ساخته شده نوبت به مرحله بعدی چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ میرسد که در بخش بعدی در مورد آن مفصل صحبت میکنیم.

  1. کارهای پس از تولید

برای این که بدانیم چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟در بخش های قبل 3گام مهم را بیان کرده و مورد بررسی قرار دادیم. تا به اینجا اینطور فرض میکنیم که محتوای ویدیویی ما آماده است. حال می خواهیم ببینیم پس از تولید چه کارهایی می بایست انجام شوند. در این مرحله شما یک فیلم خام از ویدیو خود دارید که نوبت به تدوین و مونتاژ آن رسیده است. فیلم می بایست در اختیار تدوینگر یا ادیتور قرار بگیرد و قطعه های آن به هم چسبیده و تغییرات لازم روی آن اعمال شوند.

تدوین برای ویدیو
تدوین برای ویدیو

ادوب پریمیر، آی مووی و … از جمله نرم افزارهای کارآمد در این مرحله به منظور تدوین ویدیوهای رئال است. اگر محتوای ویدیویی تان انیمیشن باشند آنگاه این مرحله زمان بسیار زیادی برده و دقت و حوصله بالایی را می طلبد. چرا که باید به عکس ها افکت اضافه شده و به کمک ابزارها آنها را جانبخشی کرده و در نهایت یک ویدیو کامل بسازیم. توصیه میکنیم اگر به ساخت انیمیشن تسلط کامل ندارید خود را وارد این بخش نکنید و کار را به شخصی که در این زمینه تخصص دارد بسپارید تا در زمانتان به خوبی صرفه جویی شود.(آیا می دانید 8 نوع محتوای ویدیویی داریم؟ در مطلب انواع محتوای ویدیویی به طور کامل راجع به این مورد صحبت کرده ایم.)

به این شکل مرحله های پس از تولید محتوای ویدیویی هم به اتمام  می رسد و شما می توانید از نتیجه نهایی خروجی گرفته و از آنها استفاده کنید. در مرحله آخر چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ نوبت به بحث توسعه و ارتقا می رسد که در ادامه به آن می پردازیم.

  1. مرحله توسعه و ارتقا

و در آخرین مرحله از پروسه چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ نوبت به ارتقا می رسد، اما منظورمان از ارتقا چیست؟ به طور کلی وقتی پروسه تولید به اتمام می رسد نوبت به پخش این ویدیو در پلتفرم های مختلف و مورد نیاز ما می رسد. باید استراتژی هایی خوب و مناسب برای پخش این ویدیو در نظر بگیریم تا بتوانیم آن را در سرچ ها (فرقی نمیکند سرچ گوگل باشد، اپارات باشد یا یوتیوب) بالا بیاوریم و رتبه بسیار خوبی برای ویدیومان به دست آوریم.

استفاده از کلمه های کلیدی مرتبط و پرکاربرد یکی از بهترین کارهایی است که می توانید به این منظور انجام داده و تلاش خود را برا بهبود بخشیدن به رنک و رتبه ویدیوتان انجام دهید. علاوه بر این اپلود این ویدیو در پیج های پربازدید اینستاگرام، در سایت هایی با رتبه خوب و … هم می تواند استراتژی موفق و کمک کننده ای باشد. دقت کنید این مرحله از پروسه چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ بسیار مهم است و شما می توانید نتیجه تمام تلاش هایی که برای تولید این ویدیو کرده اید را با انجام درست این بخش مهم بگیرید و بتوانید آن را به خوبی برای جامعه هدف و مخاطبان مورد نیازتان به نمایش درآورید. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید می توانید از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ طلوع فیلم که به بازاریابی محتواهای ویدیویی مشغول هستند کمک بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب 5 مرحله اصلی و اساسی برای این که چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟  را برای شما بیان کرده ایم که به کمک آنها می توانید یک ویدیوی خوب تولید کرده و آن را منتشر کنید. اگر شما هم هرگونه اطلاعات تکمیلی در این رابطه دارید خوشحال میشویم آنها را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

Rate this post