بخش سوم کار صدابردار با تجیهزات صدابرداری
30
مارس

 

توازن صدا عمل موازنه

پس ار رضایت توانایی ترکیب درست صدا ، باید سعی کنید توانایی خود را در عمل ، اما بدون نگاه کردن مستمر به صحفه میز میکسر افزایش دهید . بی شک اگر قرار باشد در یک گفت و گوی جمعی ، شرکت کنندگان را نگاه کنید تا بتوانید پیش بینی کنید نفر بعدی که صحبت می کند چه کسی است ، اطلاع از وضعیت اهرم میکروفون ها تنها با لمس آن ها زیر انگشتانتان میسر است . به علاوه ، درجه بلندی صدای لازم نیز تنها از طریق گوشی تعیین می شود و به این ترتیب قاعدتا نیازی به نگاه کردن مداوم میتر نیست و نگاه گاه گاه به آن کافی است .

 

 

به اوج رساند آگاهانه صدا

البته متر معیاری است برای حفظ دامنه کلی صدای خروجی در محدوده ای حدود 20 دی بی یعنی محدوده ای مطابق استاندارهای پخش رادیو تلویزونی . البته اینکه می دانید صافی محدودکننده مانع از افزایش ناگهانی صطح صدا می شود باعث آرامش خاطر است ، اما مواردی هم وجود دارد که شما به عمد می خواهید شنونده جهشی ناگهانی و یکباره را در سطح صدا تجربه کند . به همین دلیل باید نقاط اوج صدا را پیش بینی و اهرم سطح صدا را برای آن تنظیم کرد .

برای شنونده مهم این است که تغییری را در سطح صدا احساس کند ، بنابراین شاید بهتر باشد کمی پیش ار رسیدن نقطه اوج ، سطح کلی صدا را به تدریج و نامحسوس کاهش دهید تا اثر مورد نظر به دست آید . از این نکات شاید به ضرورت تمرین در ضبط موارد و مقولات ظریف تر برسید . مشکل دیگر در تغییر ناگهانی سطح صدا در صدابرداری خارج از استودیو ، این است که احتمال دارد حساسیت گوش در اثر صدای محیط ، کم تر یا بیش تر شود ، اما گوش بی توجه به این تغییر ، فریب بخورد و صدایی را که در حال شنود آن است ، صحیح ارزیابی کند . مراقب باشید ، در این گونه موارد حتما از معیار میتر استفاده کنید .

 

ترکیب صدای بی عیب و نقص ؟

مهارتتان را به کمال می رسانید و صداها را از برنامه ای به برنامه دیگر و از شرکت کننده ای به شرکت کننده ی دیگر ترکیب می کنید ، اما باید دید ترکیب صدایی که ضبط کرده اید برای فرآیندهای پس تولید نیز کار آمد و مناسب است یا نه ؟ نمی توانم این صداها رو از هم تفکیک کنم یک از اولین گلایه ها و شکایاتی است که از واحد تدوین می رسد و به دنبال آن انتقادات مدیران تولید برنامه آغاز می شود . ممکن است شما در ترکیب چند منبع صوت متفاوت ، قابلیت و توانایی کافی داشته باشد ، اما نتیجه و محصول نهایی را هم هرگز از نظر دور نکنید . یادتان باشد ، سعی کنید حتی المقدور حق انتخاب و وسعت عمل بیش تری برای تدوینگر یا صدا گذار فراهم کنید ، به ویژه اینکه هر آن احتمال دارد مدیران برنامه ضرورت ها و اقتضائات متفاوتی را مطرح کنند. برای مثال مصاحبه ای دونفره را در نظر بگیرید ، انعطاف پذیری لازم در فرآیندهای پس تولید اقتضا می کند که صدای هر کدام از دو نفر ، روی باند جداگانه ای ضبط شده باشد .

 

 

تقسیم باند

فرض کنیم که ورودی های دستگاه میسکر را چنان صورت داده اید که میکروفون نفر اول ، کانال یک و میکروفون نفر دوم ، کانال دو را تغذیه می کنند . حال به این ترتیب می توانید از یک طریق میکسر با استفاده از وسیله گردش صدا ، هر میزان از صدای مربوطه را به یکی از کانال های چپ یا راست هدایت کنید البته در این صورت مراقب باشید که اهرم های کنترل صدا به طور جمعی و دسته دسته ، بسته نشده باشند . در صورت تمایل مدیران تولید برنامه می توانید تقسیم باند را به این صورت انجام دهید که پاسخ ها ی مصاحبه شونده روی باند یک را با استفاده از وسیله گردش صدا به صدای میانی سیستم استریو یعنی به هر دو باند و ترکیبی از صداهای پرسش و پاسخ را با کشیدن صدای مصاحبه گرد به باند راست به باند دو منتقل کنید . در صورت انتخاب روش دم ، باید اطمینان پیدا کنید که این روش مورد تایید تدوینگر و صداگذار فرآیند پس تولید هم هست .

 

ضبط کاست شخصی

ممکن است از شما بخواهند علاوه بر نوار اصلی ، صدا را روی یک نوار کاست معمولی نیز ضبط کنید. لازم نیست این نوار دوم کیفیتی در حد استاندارهای پخش رادیو و تلوزیونی داشته باشد ، زیرا این نوار یا مورد استفاده گزارشگر قرار می گیرد تا صدا را معمولا در داخل ماشین و در حال بازگشت از محل ضبط گوش کند و قسمت های مورد نظر خود را مشخص سازد و یا از طرف دست اندرکاران تولید برای تهیه گزارش مکتوبی که احتمالا برای تدوینگر مفید است ، به کار می رود.

بسیاری از گزارشگران ، یک دستگاه ضبط صوت کوچک دارند به کیفیت صدای میکرفون خود همین دستگاه هم برایشان کفایت می کند ، اما اگر بخواهند ضبط صوت خود با به خروجی میکسر شما تغذیه کنند ، به شرط داشتن کابل و اتصالات متناسب با دو دستگاه ، می توانید یکی از خروجی های متوازن ناشده میکسر را به این کار اختصاص دهید . پیش از شروع مصاحبه ، اطمینان پیدا کنید که لول صدای ورودی درست است و به درستی نیز ضبط می شود . برای آسودگی خیال ، بهتر است برای این منظور همیشه خودتان ضبط صوتی که خصایص و مختصات آن را می شناسید و کابل و اتصالات لازم آن را نیز دارید ، همراه داشته باشید .

 

 

اگر از این وسیله ، گاه به گاه استفاده شود ، بعد از میکروفون های بی سیم یکی دیگر از پردردسرترین ابزارهای یک صدابردار است ، چون اغلب فراموش می کند که آن را روشن کند . اینکه بخواهید در حین وقفه ای در تولید ، یک نوار کاست از روی صدای ضبط شده در دوربین کپی کنید ، کاری ناخوشایند و شرم آور است.

اگر مصاحبه طولانی است ، هربار که کاست دوربین را عوض می کنید ، نوار کاست ضبط صوت را هم عوض کنید البته مراقب باشید که دوربین را عوض می کنید ، نوار کاست ضبط صوت را هم عوض کنید البته مراقب باشد  که مدت زمان نوار کاست به درستی انتخاب شده باشد چون اگر هنگام ضبط ، نوار کاست ضبط صوت تمام و با صدای تلق بلندی متوقف شود هم کم مایه شرمساری نیست . در صورت تمام شدن باتری نیز همین اتفاق می افتد ، پس پیش از شروع ضبط ، باتری های ضبط صوت را حتما عوض کنید و تعداد زیادی باتری یدکی نیز همراه داشته باشید .

اگر برای یک برنامه ، چند مصاحبه پشت سر هم ضبط می کنید ، برای هر مصاحبه از یک نوار کاست صدای جداگانه استفاده کنید . پس از بیرون آوردن هر کاست از دستگاه ضبط صوت ، روی آن بر چسب برنید و اطلاعات لازم را بنویسید ، چون این هم خیلی مایه خجالت است که پس از پایان کار متوجه شوید صدای یک مصاحبه را روی نوار مصاحبه قبلی ضبط کرده اید.

 

برابر سازی

میکسرهای چند کاناله ، معمولا علاوه بر یک اهرم کنترل برای هر کانال ، تجهیزات و امکانات دگیری هم دارند . بسته به کارخانه سازنده و مدل محصول ، در بعضی از میکسرها می توان همه نوع دستکاری و اصلاح صدا ، از جمله متداول ترین آن ها یعنی برابرسازی صورت داد . با برابر ساز می توان طیف فرکانس را به باندهایی تقسیم کرد و با کنترل های مربوط به هر باند فرکانس ، آن قسمت از طیف را افزایش یا کاهش داد و به عبارت دیگر ، تقویت یا تضعیف کرد .

به این ترتیب ، شما قادر به کنترل ظریف تیر مثلا حذف صداهای بای یک میکروفون دستی ، یا تقویت پاسخ یک میکروفون یقه ای به صداهای باس هستید . مثلا در ضبط یک برنامه موسیقیایی ممکن است بخواهید با استفاده از برابر ساز صدای یک یا دو نفر و یا صدای سازهای آن ها بهبود بخشید ، اما لازم است به شما هشدار بدهم که دستکاری بیش از حد سیگنال های صدا هنگام اجرا و مرحله ضبط یعنی جایی که امکان شنود دقیق و درست صدا وجود ندارد ، بالقوه خطرناک است . بهتر است هر نوع پردازش سیگنالی از این گونه را ، به ویژه اگر سیگنال پیش از ضبط ، به صورت دیجیتال رمزگذاری می شود ، برای فرآیندهای پس تولید باقی بگذارید .

 

میز چرخ دار میکسر

به جای تلاش برای یافتن یک میز ، چارپایه یا هر سطح دیگری از این قبیل برای استقرار میکسر ، استقاده از یک میز چرخ دار به ویژه در وضعیتی که باید از این محل به آن محل بروید سهولت و انعطاف بیش تری به فعالیت شما می بخشد . برای این منظور ، وسایل و ابزار متعددی وجود دارد که به شما امکان می دهد برحسب نیازهای ویژه خود ، یکی از آن ها را انتخاب کنید . مثلا می توانید میز متحرک چند طبقه ای انتخاب کنید و وسایل مختلف خود را در در طبقات مختلف  آن قرار دهید .

این وسایل که گاهی اوقات وجودشان بسیار هم ضروری است ، دامنه وسیعی را در بر می گیرند ، از جمله :

  • مینی مانیتور
  • انواع میکروفون
  • ضبط صوت دد
  • انواع گوشی
  • کابل
  • باتری
  • و ….

طبقه پایین این میز ، محل مناسبی برای استقرار باتری های بزرگ بر حسب طول ، روزکاری و برآورد نیروی لازم یک یا دو باتری ماشین است . بسیاری از صدابرداران ، بوم خود را نیز همراه با گیرنده های میکروفون بی سیم ، با چسب یا گیره های قوی به یک طرف میز می چسبانند . گیرنده ها را می توان روی یک بوم یدکی یا پایه ، محکم به میز چسباند . به این اقلام ، تمامی وسایل دیگر شامل کیف میکسر ، که پیش تر به آن اشاره کردم ، صندلی تاشو ، فلاسک و از این قبیل را را اضافه کنید و هیچ وقت بدون این میز سر کار صدابرداری نروید ..