استاپ موشن چیست؟
31
مه

ساخت انیمیشن با تکنیک های مختلف و متنوعی امکان پذیر است که یکی از آنها استاپ موشن به شمار می آید. تکنیکی محبوب و در عین حال زمانبر که نیاز به دقت و حوصله فراوان دارد. احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که استاپ موشن چیست؟ استاپ موشن یکی از تکنیک های ساخت انیمیشن است که در آن از یک شیء ثابت و حرکت های آن یک فیلم ساخته می شود. این حرکت ها فریم به فریم ثبت می شوند و سپس به دنبال یکدیگر قرار گرفته و ادیت می شوند تا یک فیلم کامل را به وجود آورند. معمولا در استاپ موشن از اشیا و اجسام استفاده می شود.

اما در صورتی که برای ساخت آن از انسان و یا مدل هایی که واقعی و طبیعی باشند استفاده شود نام آن به پیکسلیشن تغییر پیدا می کند. در این مطلب قصد داریم به پرسش رایج این روزها یعنی این که استاپ موشن چیست؟ پاسخ داده و ببینیم که این نوع از انیمیشن چطور طراحی می شود. اگر شما هم دوست دارید بدانید استاپ موشن چیست؟ و کاربردهای آن چه هستند در ادامه و تا انتها این نوشتار ما را همراهی کنید تا بتوانید اطلاعات کاملی در این رابطه به دست آورید.

منظور از تکنیک استاپ موشن چیست؟

همه انیمیشن ها بسته به نوعی که دارند به تکنیک های مختلفی برای ساخت نیاز دارند. این دست فیلم ها از چندین فریم تصویری درست می شوند که در ادامه این فریم ها پشت سر هم قرار گرفته و در نهایت یک فیلم کامل را می سازند. اگر انیمیشن ما دو بعدی باشد ما نقاشی هایی داریم که با دست و یا کامپیوتر طراحی شده و سپس فریم آنها را پشت سر هم قرار می دهیم. برای انیمیشن هایی هم که از نوع سه بعدی هستند ما مدل هایی داریم که به وسیله کامپیوتر طراحی شده اند. سپس این مدلها خیلی آرام حرکت می کنند و از آنها تصاویر و شات هایی پیوسته گرفته می شود تا در نهایت تبدیل به یک المان متحرک شوند.

 

با ساخت موشن گرافیک در طلوع فیلم، کسب و کار خود را رونق ببخشید.

اما استاپ موشن چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟ در روش استاپ موشن به عوض استفاده از نقاشی ها طراح از عروسک ها و یا اشیا و مدل های واقعی بهره می برد تا بتوانند داستان خود را وایت کند. یک نقطه شروع برای استاپ موشن وجود داشته و سپس عروسک یا مدل و به طور کلی شیء که قرار است با آن استاپ موشن بسازیم را ذره ذره حرکت می دهیم و از آن عکس هایی می گیریم. این امر تا زمانی ادامه پیدا می کند که شیء ما به نقطه مقصد برسد.

سپس با کنار هم قرار گرفتن این فریم ها یک استاپ موشن ساخته می شود که کاملا متحرک است. حال که دانستیم استاپ موشن چیست؟ بد نیست در مورد نخستین دفعات استفاده از این تکنیک هم اطلاعاتی داشته باشیم. برای اولین بار استاپ موشن در سال 1897 در فیلم Humpty Dumpty Circus مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید فیلم های ترمیناتور، استار وارز و روبوکاپ هم با این تکنیک جذاب ساخته شده اند.

انواع مختلف استاپ موشن ها کدامند؟

حال که در مورد این که استاپ موشن چیست؟ اطلاعاتی به دست آوردیم نوبت به آن میرسد که کمی با انواع مختلف این نوع از انیمیشن هم آشنا شویم. در ادامه این انواع را با هم دیده و مورد بررسی قرار می دهیم:

استاپ موشن هایی که از نوع عروسکی هستند

همانطور که از نام آن هم مشخص است برای ساخت این مدل از استاپ موشن ها از عروسک ها استفاده می شود. عموما عروسک های انتخاب شده دارای مفصل های متحرک هستند و طراح و سازنده می تواند آنها را تکان داده و فریم های مختلفی را در اختیار داشته باشد.

استاپ موشن هایی که از نوع خمیری هستند

در این نوع از انیمیشن به عوض عروسک های با مفصل متحرک از عروسک های خمیری استفاده می شود. مزیت این نوع عروسک ها امکان تغییر شکل آیان آنهاست. حتی حالات صورت عروسک هم در این نوع استاپ موشن قابل تغییر است و همین موضوع آنها را بسیار ایده آل برای ساخت استاپ موشن می کند.

انواع استاپ موشن
انواع استاپ موشن

استاپ موشن هایی که از نوع مدل هستن

پیشتر و قبل از این که سینما و تکنیک های ساخت آن تا این اندازه پیشرفته شوند از استاپ موشن های مدلی برای طراحی جلوه های ویژه در فیلم ها استفاده می شد. استفاده از این نوع استاپ موشن ها هم به این شکل بودند که ابتدا استاپ موشن مورد نظر طراحی شده و سپس به قسمت مورد نظر فیلم افزوده می شدند. اما در حال حاضر این تکنیک با جلوه های ویژه ای که به صورت کامپیوتری طراحی می شوند جایگزین شده است.

قیمت موشن گرافیک را در این صفحه ببینید.

سایر نمونه های استاپ موشن ها

در ادامه صحبت راجع به اینکه استاپ موشن چیست؟ نوبت به معرفی انواع مختلف از استاپ موشن می رسد. 3 نمونه از آنها در بخش قبلی با هم دیدیم و در این بخش هم به معرفی بقیه آنها می پردازیم که به شرح زیر هستند:

استاپ موشن هایی که با اشیا ساخته می شوند

در ادامه صحبت در مورد این که استاپ موشن چیست؟ نوبت به مدل استاپ موشن های شیئی می رسد. این دست از استاپ موشن ها هب عوض استفاده از عروسک ها و یا مدل ها و … به کمک اجسام و اشیا طراحی و ساخته می شوند.

استاپ موشن های کات اوت

منظور از خود واژه کات اوت تکه هایی از پارچه یا کاغذ هستند که به وسیله قیچی بریده می شوند و با آنها طرح هایی درست می شود. در ادامه این طراحی های کات اوت را روی بک گراند مورد نظر قرار می دهند و با حرکت دادن آنها و عکسبرداری و سپس کنار هم چیدن فریم ها یک استاپ موشن کات اوت درست می کنند.

استاپ موشن هایی از نوع پیکسلیشن

و در نهایت آخرین نوع از استاپ موشن ها معروف به پیکسلیشن هستند و برای ساخت آنها از انسان ها و یا مدل های کاملا واقعی بهره گرفته می شود سطح این نوع از انیمیشن در مقایسه با سایر انواع بالاتر و حرفه ای تر است. عمده استفاده از آنها هم در پروژه های سینمایی و سریالی است که بیشتر در ژانر علمی تخیلی هستند و نمی توانیم برخی صحنه ها را در دنیای واقعی و به صورت معمول فیلمبرداری کنیم. (با سفارش موشن گرافیک متفاوت تر دیده شوید)

برای ساخت استاپ موشن چه مرحله هایی باید طی شوند؟

در این بخش از  صحبت در مورد این که استاپ موشن چیست؟ نوبت به آن میرسد که ببینیم برای ساخت این نوع انیمیشن چه مرحله هایی لازم است؟ این مرحله ها به شرح زیر هستند:

اقدام به گرفتن عکس ها: حال که دانستیم استاپ موشن چیست؟ نوبت به مرحله های ساخت آن میرسد. گام اول برای ساخت استاپ موشن تهیه عکس های لازم برای ساخت استاپ موشن است. درست است که عکاسی از سوژه ها کار ساده ای است اما دقت داشته باشید که زمان بر هم هست. برای این کار می بایست گام های زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید صحنه ای که برای عکاسی از شیء، عروسک و به طور کلی المانتان نیاز دارید را آماده کنید.
  • حال باید از سوژه مورد نظر در حالتی که می خواهید عکس بگیرید.
  • طبق سناریو حرکت های لازم را برای سوژه اعمال کنید.
  • مجددا از سوژه بگیرید.
  • دوباره تغییری که لازم دارید را ایجاد کنید.
  • حال باید از سوژه عکس بگیرید.
  • این مرحله ها را تا جایی تکرار کنید که سوژه به مقصد رسیده و سناریو تان تمام و کمال اجرا شود.

 

استفاده از ابزارها و برنامه های ساخت استاپ موشن به منظور طراحی انیمیشن

در ادامه صحبت در رابطه با استاپ موشن چیست؟ نوبت به مونتاژ عکس ها می رسد. برای این که بتوانید از عکس هایی که گرفته اید یک انیمیشن از نوع استاپ موشن بسازید نیاز به نرم افزارهایی دارید که بتوانید به کمک آنها عکس ها را فریم به فریم بچینید و از ترکیب آنها یک استاپ موشن بسازید.

از جمله این نرم افزارها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از نرم افزار Dragonframe
  • استفاده از نرم افزار Stop Motion Pro Eclipse
  • استفاده از نرم افزار iKITMovie

چند نکته مهم در مورد ساخت استاپ موشن

و در آخرین بخش از این مطلب در رابطه با استاپ موشن چیست؟ نوبت به برخی پیش نیازها و نکته ها در مورد ساخت استاپ موشن و مرحله های آن می رسد که به ذکر آنها می پردازیم. این نکته ها عبارتند از:

نخستین کار مهمی که باید انجام دهید این است که یک مکان فیکس و غیر قابل تغییر برای دوربین تان پیدا کنید و ان را به صورتی قرار دهید که هیچ لرزشی نداشته باشد.

حرکت های اشیا یا عروسک ها یا مذل ها و … می بایست کاملا محسوس باشند و نتیجه جرکت در هر عکس کاملا واضح باشد.

برای عکس گرفتن بهتر است یا تایمر دوربینتان را فعال کنید و یا این کار را به وسیله ریموت های مخصوص دوربین انجام دهید.

به عوض استفاده از نور طبیعی بهتر است از از منابع نور مصنوعی مانند پروژکتورها و یا چراغ ها و … استفاده کنید. این امر به ان دلیل است که پروسه ساخت استاپ موشن ها بسیار زمانبر است. در نتیجه ممکن است نور خورشید زاویه اش عوض شود و روی نتیجه عکاسی تان تاثیر بگذارد.

به سایه های موجود در عکس ها دقت ویژه ای داشته باشید. ممکن است در زمان عکس گرفتن خیلی به این سایه ها دقت نکرده و متوجه آنها نشوید اما زمان استفاده از نرم افزار برای ساخت استاپ موشن این سایه ها می توانند شما را با مشکل مواجه کنند.

و در نهایت آخرین نکته ای که در این نوشتار استاپ موشن چیست؟ به آن می پردازیم بحث بک گراند عکس هاست. بهترین کار داشتن پس زمینه های ثابت است که می توانید به کمک پارچه، کاغذ، مقوا، یک تکه چوب و … آن را در اختیار داشته باشید.

پیشنهاد کاربران: موشن گرافیک ایزومتریک چیست؟

جمع بندی

یکی از تکنیک هایی که برای ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار می گیرد استاپ موشن است. در این مطلب سعی کردیم به شکلی مفصل به سوال استاپ موشن چیست؟ پاسخ دهیم و مرحله های ساخت این نوع انیمیشن را با هم ببینیم. اگر شما هرگونه توضیح تکمیلی راجع به این که استاپ موشن چیست؟ دارید یا نکته های کاربردی در این مورد یاد دارید که دوست دارید آنها را با ما در میان بگذارید بخش کامنت ها آماده دریافت آنهاست.

Rate this post