اصول عکاسی خیابانی
18
مارس

 

عکاسی خیابانی را می توان شبیه گذر زمان تفسیر کرد که چند ثانیه بعد نمی دانیم چه در انتظار ماست.

عکاسی خیابانی چیست؟

توضیح دادن آن راحت نیست. مطمئنا شما میتوانید با مراجعه به ویکی پدیا جواب این سوال رو پیدا کنید.در دنیای من عکاسی خیابانی یعنی ثبت زندگی عادی و بی پرده.هیچ چیز ساختگی نیست، هیچکس سوالی نمی پرسد.عکاسی خیابانی شبیه نگه داشتن یک آینه در جامعه است. عکاسی خیابانی شبیه خاطرات یک آدم تنها است که در یک لحظه معیین ثبت شده اند.

از کجا شروع کنم؟

این سوال است که احتمالا بیشتر شما هنگام شروع و یادگیری اصول عکاسی خیابانی از خود خواهید پرسید.

شما با خواندن این مقاله جواب بیشتر سوال هایتان را خواهید گرفت.بعد از خواندن این مقاله شما یاد خواهید گرفت که چگونه به خیابان بروید و عکاسی بکنید.انتظار نداشته باشید که در عرض یک روز، استاد کامل شوید.شما این آموزه ها را در طول عکاسی هایتان استفاده خواهید کرد و روز به روز به تجربه ها و نکات بیشتری خواهید رسید. شما در فضا ها و شرایط مختلف قرار خواهید گرفت، نباید هرگز اینگونه فکر کنید که کامل هستید، اما همین خود باعث هیجان انگیزی و جالبی عکاسی خیابانی می شود.

چه وقت شما یک عکاس خیابانی می شوید؟

بروس گیلدن می گوید که: اگر شما بتوانید با نگاه کردن به یک عکس خیابان را بو بکشید، آن زمان یک عکاس خیابانی هستید.شما نمی توانید فقط با قراردادن دوربین در خیابان یک عکس خلق کنید،به عکس های بقیه نگاه کنید.مهم ترین نکته قابل توجه در یک عکس داستانی است که بیان می کند.

تنوع در عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی بسیار متنوع است.مثلا بعضی از عکاسان دوست دارند از مردم در پس زمینه هایی که هماهنگ شدند با مردم از نظر رنگ و اشکال روی لباس هایشان عکس بگیرند. بعضی ها دوست دارند از احساست و یا حالات روزانه مردم عکاسی کنند.

بعضی ها هم دوست دارند با عکس های خود داستانی را بیان کنند یا شما را به فکر فرو ببرند.

بعضی ها هم از چهره های خیابانی خیلی لذت میبرند. اما جالب ترین قسمت آن اینجاست که افراد زیادی معتقدند در اصول عکاسی خیابانی هیچ گونه قانون یا مسیر مشخصی وجود ندارد و فقط از آنچه که فکر می کنید درست است باید پیروی کنید.

 با تکنیک های عکاسی آشنا شوید

 

تجهیزات زیاد مهم نیست!

شما ممکن است از خیلی ها پرسیده باشید یا آنها از شما که، بهترین دوربین برای عکاسی خیابانی چیست؟ شما می توانید هرسال یک دوربین جدید با ویژگی های خیلی جدیدتر از سال قبل بخرید.اما آیا شما به یاد نمی آورید روزهایی را که استادان عکاسی، تجهیزات خوبی نداشتند؟ آیا این کمبود تجهیزات، باعث کم ارزشی آثار هنریشان شد،نه. هیچ وقت اینگونه فکر نکنید که شما می توانستید عکس های بهتری خلق کنید اگر دوربین شما بهتر می بود.این فکری است مطلقا اشتباه. از ابزارهای خود به بهترین شکل استفاده کنید در اصول عکاسی خیابانی فقط یک چیز می تواند کار شما را متفاوت کند و آن هم چشم های شما هستند. اگر شما چشمان خوبی داشته باشید، شما ارتباط بین چیزها را خواهید دید و اگر نه، شما به مشکل برخواهید خورد.

برای یک عکاس خیابانی بهتر شدن، شما باید چشم هایتان را تمرین دهید.

هرچه کوچکتر بهتر

وقتی شما یک دوربین بزرگ همراه خود دارید که برای یک مشتری عکاسی می کنید، ولی در عکاسی خیابانی این خیلی ضروری است که یک دوربین دیگر هم برای احتیاط همراه خود داشته باشیم. هر چه کوچکتر بهتر یک کلید موفقیت است.

وقتی شما با یک دوربین کوچک در حال عکاسی از مردم هستید، آنها تشخیص نمی دهند و یا شک نمی کنند که دارید از آنها عکس می گیرید، بعضی وقت ها حتی شاید فکر کنند که شما یک گردشگر هستید، که این برای شما بسیارعالی است.

عکاسی خیابانی
عکاسی خیابانی

هرچه سریعتر بهتر

سرعت دوربین در عکاسی خیلی مهم است، من خیلی دوست دارم که خیلی سریع از یک فعالیت عکس بگیرم، پس سرعت شاتر و فوکوس اتوماتیک دوربین جزو کلیدهای بسیار مهم درعکاسی خیابانی به شمار می روند. اگر می خواهید دوربین بخرید سعی کنید یک دوربین که مجهز به موتور فوکوس داخلی است بخرید، چون سرعت عکاسی شما را چندین برابرافزایش خواهد داد. در عکاسی خیابانی یک ثانیه هم مهم است، چون خود یک ثانیه برای شما حداقل ۴ فریم عکس است.

لنز ثابت: کوچکتر، سریعتر، ارزان تر، واضح تر، بهتر

لنز دوربین ثابت لنزی است که فقط یک نقطه ی فوکوس داشته باشد، مثلا 50 میلی متر که شما نمی توانید زوم بکنید. چرا من از لنزهای ثابت استفاده بکنم؟

لنزهای ثابت ویژگی های زیادی نسبت به لنزهای دیگر دارند که به شرح ۵ تا از مهم ترین ویژگی آنها می پردازم:

کوچکتر

این لنزها خیلی کوچکتر ساخته می شوند، و آنهایی که بدون موتور فوکوس هستند،کوچکتر هستند.

به خصوص برای عکاسی خیابانی این خیلی می تواند مناسب باشد تا ما عکاس خبری به نظر نیاییم. عکاسی خیابانی شما با لنزهای ثابت خیلی با احتیاط تر خواهد بود، که شما این را در آینده خیلی بهتر درک خواهید کرد.

سریعتر

یک لنز ثابت به طور طبیعی خیلی سریعتر از یک لنر زوم است.

در یک لنز زوم بیشترین مقدار دیافراگم 2.8 است در حالی که در یک لنز ثابت این مقدار خیلی کمتر است، این یعنی در زمان کمتری نور بیشتری به سنسور دوربین ما برای خلق تصویر بهتری می رسد.

شما می تونید در نورکم بهتر عکاسی کنید، و عمق را در عکس هایتان بهتر نشان دهید.

ارزان تر

لنزهای 50 میلی متری واقعا عالی و ارزان قیمت هستند.لنزهای ثابت همیشه ارزانتر از لنزهای زوم هستند چون زودتر و راحت تر ساخته می شوند.

بدون شک برای یک مبتدی لنزهای ثابت بهترین گزینه خواهند بود. ولی همیشه که یک مبتدی می خواهد دوربین بخرد فکر میکند که هرچه زوم لنز بیشتر باشد بهتر است و این اشتباه اکثر مبتدی هاست.

آسان تر

با یک لنز ثابت شما در وقتی که باید صرف زوم کردن بکنید صرفه جویی می کنید.شاید این در ابتدا برایتان زیاد مهم نباشد ولی وقتی همیشه با یک فوکوس ثابت عکاسی کنید دقیقا خواهید دانست که چطور عکس هایتان بهتر خواهند شد.با این دانش، دقیق خواهید فهمید باید کجا باشید و چگونه برای عکس هایتان کادر را تنظیم کنید، این یعنی اگریک ثانیه هم در زمان صرفه جویی کنید، یعنی حداقل ۴ عکس بیشتر از یک لحظه ی ناب ثبت کرده اید. شاید اوایل سخت باشد ولی با امتحان و تلاش، تفاوت را خواهید دید.

عکاسی تبلیغاتی از محصولات، جواهرات، مواد عذایی و…

 

واضح تر

کیفیت تصاویردر لنزهای ثابت در مقایسه با لنزهای زوم خیلی بهتر است.من هرگز یک لنز ثابت بد ندیده ام.

فقط کافیست یک لنز با اف 1.8 50 میلی متری را در اف 1.4 استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

نتیجه گیری

برای یک مبتدی تقویت نگاه باید در اولویت باشد. باید اول دید، و با یک لنز ثابت این ویژگی خیلی خوب تقویت خواهد شد. با این کار هنرآموز سرگرم زوم کردن نخواهد شد بلکه سرگرم ترکیب و پر کردن کادر و خلق داستان درعکس خود خواهد شد. برای یک عکاس خیابانی ضروری است که چشمانش را تقویت کند و این برای او خیلی خوب خواهد بود.

مطالب مفید راجع به فیلمبرداری

عکاسی خیابانی بیشتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید

بیشتر مردم فکر میکنند که عکاسی خیابانی فقط، فشار دادن دکمه شاتر دوربین، در یک لحظه مناسب است. عکاسی خیابانی یک روند بزرگ با چالش های زیادی است، شما امکان دارد در آن اشتباهات زیادی مرتکب شوید. در اصول عکاسی خیابانی فرصت ها و ویژگی های تاثیر گذار زیادی برای بهتر شدن عکاسی شما وجود دارد.

دوربین تان را فراموش کنید

بیشتر مردم نسبت به دوربین ها حساس اند. همه چیز را راجع به لنز ها، تجهیزات، تکنولوژی، تنظیمات دوربین و دیگر چیزهای تخصصی فراموش کنید.دوربین خود را روی حالت P قرار دهید و بیشتر به آن فکر نکنید. شما باید قبل از اینکه به ثبت یک صحنه فکر کنید، چشم هایتان را تمرین بدهید.

تمرینات ساده

به عنوان اولین تمرین، یک رنگ انتخاب کنید، مثلا نارنحی و در طول روز از همه ی چیزهای نارنحی رنگ عکاسی کنید. شما باید تشخیص دهید چقدر چیزهای نارنحی در شهر شماوجود دارد که قبلا ندیده بودید. نیازی نیست که راه دوری را انتخاب کنید، شما با قدم زدن در مسیرهای روزانه تان و نگاه به اطراف می توانید دنبال رنگ نارنحی بگردید. این خیلی مهم است که ابتدا ببینید آن چه را که می خواهید ثبت کنید.

خیابان صحنه شماست

همیشه سعی کنید در صحنه تان یک ترکیب از چیزها را ببینید،رنگ ها، پس زمینه ها با مردم و… تصور شماست که برای آنها یک صحنه ی بزرگ فراهم میکند و آنها بازیگران صحنه اند. زاویه مناسبی برای خود پیدا کنید و منتظر بمانید تا بازیگران شروع به نمایش بکنند.گاهی ممکن است زمان بر باشد، اما اتفاق خواهد افتاد، وقتی شما واقعا در انتظار آن باشید.

آغاز بدون دوربین

اگر شما می خواهید عکاسی خیابانی رو شروع کنید،این کار را با استفاده از چشمانتان آغازکنید نه دوربین. همه می توانند دوربین به دست گرفته و عکس بگیرند، اما شما ابتدا باید یاد بگیریدکه ببیند. سخت ترین چیز در خیابان این است که، بتوانید چیزهای جالب در آن ببینید. ( مقالات عکاسی را از این صفحه مطالعه نمایید )

هر روز تمرین کنید

شما می توانید این تمرین را هر روز در مسیر قدم زدن یا در مسیر رفتن به کارتان انجام دهید.به دوروبر نگاه کنید و شروع کنید به قالب بندی شرایط، درباره ی نوشته ها فکر کنید، به دنبال فرصت باشید.همه روزه موقعیت ها و شرایط زیادی از زندگی وجود دارد که شما میتوانید عکس های زیادی از آنها بگیرید. ( مطالب مفید راجع به عکاسی در شب )

این عکس ها درباره ی به رسمیت شناختن، زیبایی زندگی در میان مردم خواهند بود.

نگاه کنید که مردم دارند چه کار می کنند،واکنش هایشان را، چه پوشیده اند.

من عاشق نگاه کردن به مردم در طبیعت هستم.آنها بسیار جالب اند، و من خودم را مجبور میکنم که پی در پی از آنها عکس بگیرم.

این خیلی جالبه،این تشنگی شما برای بشریت، شما را رو به جلو حرکت خواهد داد.

علاقه شما باید به زندگی معمولی مردم باشد، نه در عکاسی از آنها. این همان چیزی است که بین یک عکاس معمولی و یک عکاس خیابانی فرق میگذارد. یک عکاس خیابانی، یک خبرنگار از هر روز زندگی است که جنبه های جالبی از زندگی معمولی در میان مردم را ثبت می کند.اگر شما نتوانید خوب ببینید، پس نمی توانید خوب هم ثبت کنید (توماس لئو)

شناختن آنچه می خواهیم ببینیم

چطور چشم هایتان را برای تمرکز روی چیزها آماده می کنید، وقتی شما نمی دانید به چه دارید نگاه میکنید و یا به دنبال چه میگردید. اولین چیز در هر گردش خیابانی، نقشه است، که امروز روی چه میخواهید تمرکز کنید، که می توند شامل: یک رنگ باشد یا یک موضوع مثل: کیف ها، یا یک قسمت از بدن مثل: پا ها، یا یک

نوع ترکیب بندی یا حالات نور مثل: ضد نور.

گرفتن ایده

با این اطلاعات در ذهن شما، باید قدم زدن و نگاه شما درخیابان متفاوت باشد.

شما می توانید با نگاه کردن به عکسهای دیگران و یا مجلات مد، برای پروژه هایتان ایده بگیرید. شما با نگاه کردن به مردم در خیابان میتوانید ایدهایی بگیرید که در پروژه ی بعدی خود چه چیزی را پوشش دهید. ( عکاسی پرتره را بهتر بشناسید )

متفاوت باشید

کار شما با ایده های ساده می تواند بسیار متفاوت شود،اگر شما می خواهید عکس هایتان خیلی جالب باشند، باید فراتر فکر کنید. شما باید تلاش کنید تا برای چیزهای غیر ممکن،خلاق،متفاوت و دیوانه باشید. عکس هایی متفاوت مثل: یک سگ در حال شاشیدن! چهره مردم در هنگام غذا خوردن! از عجله مردم در ایستگاه مترو و قطار! از دست ها، که می توانند کارهای مختلفی انحام دهند! حالت های عجیب و غریب پاها! این ها چند مثال بودند برای خلاق تر شدن دید و تفکر شما، که بتوانید سوژه های آینده تان را راحت تر پیدا کنید.

شما هیچ وقت نباید کاری رو شروع کنید که دیگری به پایان رسانده اند،ایده های خودتان را پیدا کنید، از ایده های قدیمی و کوچک تان شروع کنید تا به ایده های بزرگتر برسید. شک نکنید در ذهن شما بیشمار ایده وجود دارد.

متفاوت بودن در عکاسی خیابانی
متفاوت بودن در عکاسی خیابانی

لیست بسازید

این کار خیلی به شما برای ترتیب دادن و یادآوری شاخص هایتان کمک میکند، برنامه هایتان را برای عکاسی خیلی راحت تر میکند، همچنین به شما برای عکاسی خیابانی خیلی انگیزه می دهد، یک لیست می تواند مثل این باشد:

  • کفشها
  • فقط یک چیز جالب
  • فقط آدم های ایستاده
  • دوربین در میان گل ها
  • از پشت
  • بسته
  • سوال نکن
  • ۳۵ میلیمتر
  • با دیاف ۸.۲
  • مربع
  • رنگ
  • یک مجموعه ۱۰ عکسی

اگر با چنین لیستی در جیبت بیرون بروید.شما روی کفش های جالب تمرکز خواهید کرد، خواهی دید کجا ها مردم ایستاده اند و…

 

تجهیزات ناب

وقتی شما یک نقشه داشته باشید، شما می دانید برای عکاسی به چه نیاز دارید،اینکه چه لنزی باید همراه داشته باشید. من اغلب دیده ام افرادی را که با کیف های بزرگ در خیابان ها قدم می زنند.این اصلا مناسب نیست.شما برای عکاسی از سوژه هایتان فقط به یک دوربین و یک لنز نیاز دارید. این خیلی مهم است که شما تجهیزات زیادی همراه خود نداشته باشید.وقتی من از چهره ها در خیابان عکاسی می کنم از دوربین نیکون و لنز ۳۵ میلیمترم استفاده میکنم و وقتی از چیزهای دیگر در خیابانها عکاسی میکنم از همان دوربینم ولی لنز ۱۸ میلیمترم استفاده میکنم این یعنی یک دوربین کوچک با دو لنز کوچیکتر از آن.

ترکیب

برای من ترکیب کردن تنها راه برای جالب کردن عکس ها است.خیلی از مردم فکر می کنند با آگاهی نسبت به دوربین خود یا تنظیمات دستی آن یا شناختن همه ی اساتید قدیمی عکاسی می توانند متفاوت باشند.تنها مورد برای یک عکس خوب ترکیب بندی آن است.شما می توانید با ترکیب بندی خیلی کارها انجام دهید.

درباره ی نور

عکاسی از نور جدا نیست، چرا که بدون نور عکسی وجود ندارد. همه چیز اینجا مربوط به نور می شود. بنابراین در خیابان ها، ما انتخاب زیادی برای نور خیابان نداریم.

اولین چیزی که قبل از بیرون رفتن باید به آن توجه داشته باشید، مناسب ترین زمان روز برای عکاسی خیابانی است. این نیز بستگی به نور در منطقه ها و شهر ها دارد صبح و بعد از ظهر معمولاآفتاب ملایم تر است.( آموزش نورپردازی در عکاسی )

مکان و زاویه دوربین

اکثر عکاس ها درباره ی مکان و زاویه دوربین در بیشتر مکان ها فکر نمی کنند.

عکاسی از ارتفاع معمولی چشم ها، یعنی همان چیزهایی که ما هر روز می بینیم.

ارتفاع دید معمولی عکس ها، باعث خسته کننده شدن عکس ها می شود.

تغییر زاویه دید می تواند بدون تلاش زیاد عکس های شما را متفاوت و خاص کند.

فقط کافیست روی زانوهایتان بنشینید و یا دوربین تان را بر روی کف بگذارید.

برای عکاسی از بچه ها و سگ ها بهتر است که بنشینید. شما باید دیدن را از زاویه های مختلف امتحان کنید. مثلا: گلها را چرا از زاویه دید پرنده ها نمی بینید، کار کمی سخت می شود ولی بی شک عکس هایتان جالب و متفاوت خواهند شد.

نتیجه:

شما می تونید یک عکس جالب از یک موضوع خسته کننده خلق کنید، همچنین می تونید یک عکس خسته کننده از یک موضوع جالب خلق کنید.

تنظیمات دوربین

معمولا بیشتر مردم فکر میکنند که یک عکس خوب به دلیل تنظیمات دستی خاص دوربین شماست، ولی در واقع یک عکس خوب ربطی به تنظیمات ندارد.

دوربین های امروزی به اندازه کافی برای همه چیز خوب هستند.

بنابراین چرا ما روی فوکوس و ترکیب بندی عکس هایمان بیشتر تمرکز نکنیم و بقیه کارها را به خود دوربین واگذار نکنیم. شما هیچ چیز را از دست نخواهید داد اگر دوربین تان روی حالت P قرار داشته باشد.

به دوربینتان اعتماد کنید

در آغاز شما ممکن است شما مشکلات زیادی برای همه ی کارهایی که باید انحام دهید تا عکس بگیرید داشته باشید. چرا شما به دوربین تان اعتماد نمی کنید تا به تنظیمات فکر نکنید. چیزهای خیلی زیاد و مهم تری هستند که شما باید قبل از فشردن دکمه دوربین باید روی آنها تمرکز و فکر کنید. شما باید بعد از یک زمان خاص، درباره ی تنظیمات مختلف دوربین، برای عکس گرفتن به اندازه کافی یادبگیرید اما عجله نکنید.

استفاده از حالت P

اگر شما یک مبتدی هستید،فکر نکنید وقتی با تنظیمات دستی عکاسی میکنید یک عکاس خیلی خوب هستید.در آغاز شما باید فقط از حالت p  استفاده کنید.هنگامی که خود من عکاسی می کردم، فقط از حالت p  استفاده می کردم و به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردم. هرگز فکر نکنید چون دارید از حالت s استفاده می کنید

یک عکاس بد هستید، آنچه که شما را یک عکاس خوب میکند تنظیمات نیستند.

استفاده از حالت A

بعد از مدتی ممکن است شما بخواهید دوربین تان را روی یک حالت خاص دیگه بگذارید، مثل حالتA  من در عکاسی های خیابانی خودم از متغییر دیافراگم برای نشان دادن کمیت عمق میدان زیاد استفاده میکنم.برای سوژه های پرتره خودم من اکثرا از حالت A  در دیافراگم  F/4  استفاده میکنم.

استفاده از حالت S

من از حالت سرعت شاتر همیشه وقتی استفاده میکنم که بخواهم عکس های با حالت محو ایجاد کنم. وقتی که بعضی ها در مکانی با یک پس زمینه جالب قدم میزنند من آنها را با این حالت محو میکنم.من برای افراد  در حال قدم زدن از سرعت  20/1  استفاده میکنم شما می توانید توانید از سه پایه استفاده کنید اگر دوربین تان در این حین تکان میخورد.

حرفی درباره ISO

ایزو یک چیز مشکل است.به خصوص در نوع مارک دوربین ها. باید بدانید که ایزوی بالا برای عکس هایتان مناسب نیست،من محدوده استفاده ام از ایزوهنگامی که می خواهم عکاسی کنم   تا 800 است و بالاتر نمی روم.

خلاقیت در عکاسی خیابانی
خلاقیت در عکاسی خیابانی

ویرایش عکس

فتوشاپ را فراموش کنید

بیشتر عکاس ها فکر می کنند که آنها واقعا به فتوشاپ نیاز دارند تا یک عکاس خوب شوند.مطمئنا فتوشاپ بهترین برنامه برای ویرایش عکس در مغازه ها است،دارای خیلی ویژگی های خوب و پیچیده ای است.ولی در عکاسی خیابانی ویرایش کردن آنقدر مهم نیست که در عکاسی صنعتی از مد و زیبایی مهم است.

شما با استفاده از فتوشاپ عکاس بهتری نخواهید شد

من به یاد می آورم نامه ای از زیگفرید هانسن (یکی از بزرگترین عکاسان خیابانی اروپا) را که نوشته بود، از ورژن ۱۰ سال پیش فتوشاپ برای ویرایش عکس هایش استفاده میکند، که در آن هم فقط از بعضی ویرایش های آماده ی آن استفاده میکند.او همیشه با چشمان فوق العاده اش کار میکند.

معرفی 5 مورد از اپلیکیشن های عکاسی برای گوشی های اپل

4.7/5 - (7 امتیاز)