ایده برای مستند سازی
22
ژانویه

فیلمسازی همیشه یکی از دنیاهای جذابی بوده است که افراد چه افراد تحصیل کرده در رشته هنر و سینما و چه حتی گاها افراد معمولی را به خود جذب می کند. این کار می تواند در رشته ها و ژانرهای گوناگون انجام شود که مستندسازی یکی از آنهاست. شاید مستندسازی رشته ای نباشد که خیلی موردتوجه قرار بگیرد اما دانشجویان فیلمسازی وعلاقمندان به آن می دانند که این ژانر تا چه اندازه جذاب و چالشی است. یکی از مهمترین بخش هایی که برای در ساخت این نوع از فیلم ها مطرح می شود قطعا یافتن ایده برای مستند سازی است. پیشنهاد می کنم قبل از ادامه مطلب مقاله مستند چیست را مطالعه کنید.

پیدا کردن یک ایده مناسب و سپس بال و پر دادن به آن، آن هم با تمرکز بر دور نشدن از واقعیت و سپس نوشتن طرح این مستند گام هایی هستند که می توانند کمک شایانی به موفقیت پروژه ای که در دست اقدام دارید کنند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با ایده برای مستند سازی صحبت کرده و چند نمونه از ایده هایی که می توانید برای این سبک فیلمسازی از آنها استفاده کنید را مطرح کنیم.

اگر شما هم به این ژانر فیلمسازی علاقه دارید پیشنهاد میکنیم حتما در ادامه با ما همراه باشید. همچنین هر ایده جذاب و جالبی که در این زمینه دارید را می توانید از بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

اهمیت ایده برای مستند سازی

برای این که بتوانید مستند خود را استارت بزنید نخستین چیزی که به آن نیاز دارید ایده برای مستند سازی است. شما باید بدانید که دقیقا می خواهید چه کاری انجام دهید و چه چیزی را به مستند تبدیل کنید. گاها انقدر موضوعی را در ذهن خود پرورانده اید که به همه ابعاد آن اشراف کامل دارید. همه قسمت های طرح را در ذهنتان ساخته و پرداخته اید و می دانید که دقیقا چه می خواهید و چه کار قرار است انجام شود.

پیشنهاد کاربران: واقعیت گرایی و مستندسازی

این وضعیت وقتی پیش می آید که ایده برای مستند سازی برای مدت ها در ذهن شما بوده و پرورانده شده است و حالا یک ایده کامل در اختیار دارید که تنها مرحله عملی کردن آن باقی مانده است. اما همیشه اوضاع به این منوال نیست و گاها شما می بایست کاری را شروع کنید که هیچ ایده ای ندارید که حتی موضوع آن چه باشد.

در چنین شرایطی است که اوضاع سخت می شود. اما ایده ها به هرحال کم کم پیدا میشوند و گاها یک جرقه کوچک لازم است این ایده به سرعت شکل گرفته و طرح آن به ذهن بیاید. نکته مهم این است که ایده ای را برای فیلم مستند تان انتخاب کنید که جدید باشد و روایتگر چیزی باشد که مخاطب آن را بپسندد. فرقی نمی کند در چه حوزه ای تصمیم به ساخت فیلم مستند دارید، مهم اینست که ایده ای خاص، غیر تکراری و مخاطب پسند پیدا کرده و روی آن کار کنید.

در واقع پیدا کردن ایده برای مستند سازی جایی است که همه چیز از آنجا آغاز می شود. پس باید این ایده باید بسیار قوی و خاص باشد و فرد در رابطه با آن اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن آن را طراحی کرده و بسازد.

ایده برای موشن گرافیک را از این لینک میتوانید دریافت کنید.

ایده های جذاب برای مستندسازی

برای این که بتوانید ساخت مستند خودتان را کلید بزنید اول از همه نیاز به ایده دارید. وقتی ایده تان را پیدا کنید موضوع هم رفته رفته خود را نشان می دهد. قطعا می دانید که مستندها در ایده ها و موضوع محدودیتی ندارند و شما می توانید هر آنچه را که در نظر دارید خیلی راحت پیاده سازی کنید. مثلا ایده های اجتماعی همیشه برای افراد جذاب بوده اند. شما می توانید هر ایده ای که در این زمینه دارید را بال و پر بدهید و از آن یک سوژه خوب به دست آورید. ما مقاله ای با عنوان موضوع برای ساخت مستند داریم که می توانید از آن استفاده کنید.

ایده های جذاب برای مستندسازی
ایده های جذاب برای مستندسازی

بحث های روانشناختی و معضلات اجتماع مانند اعتیاد، جرم و جنایت و سایر مواردی از این دست هم همیشه جذابیت های خاص خود را داشته و سرشار از ایده هستند. ایده هایی در رابطه با حفاظت از محیط زیست هم می تواند در عین جذابیت کاربردی و راهگشا باشد.

زندگینامه افراد را در ساخت مستند هیچ گاه دست کم نگیرید. حتما نیازی نیست شخصی معروف و حیرت انگیز را برای این کار انتخاب کنید. بلکه مهم این است که این فرد کاری خاص انجام داده باشد، شغلی ایجاد کرده باشد و … تعصب های قومیتی، فرهنگ ها و آداب و رسوم هم دیگر ایده برای مستند سازی هستند که مخاطبان به آنها علاقه زیادی نشان می دهند.

مناسبت های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و رویدادها و واقعه هایی که در این زمینه اتفاق می افتند هم می توانند ایده هایی جذاب به شمار بیایند. اگر از ایده های روتین خسته شده اید بد نیست به دنبال ایده برای مستند سازی باشید که چالش برانگیز بوده و دست در آن زیاد نباشد. بهرحال مطمئن باشید که با داشتن ذهنی آماده و جستجوگر بالاخره می توانید ایده مناسب خود را پیدا کرده و برای ساخت آن اقدامات لازم را انجام دهید.

یکی از خدمات طلوع فیلم، تدوین فیلم مستند می باشد که ممکن است به کارتان بیاید.

جمع بندی

یکی از چالش برانگیزترین انواع سبک فیلم ها را می توان مستندها معرفی کرد. فیلم هایی با تکیه بر واقعیت که باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که نظر مخاطب را جلب کنند. پیدا کردن ایده برای مستند سازی یکی از مهمترین گام ها در ساخت این دست فیلم هاست که در واقع می توان آن را بخش مهم، سخت و اصلی آن عنوان کرد.

اگر ایده های جذابی برای ساخت مستند هایی هیجان انگیز در ذهن دارید می توانید آنها را در کامنت با ما در میان بگذارید.

Rate this post