طرح های گرافیکی برای نویسنده تبلیغاتی
05
آوریل

اهمیت طرح های گرافیکی برای نویسنده تبلیغاتی

شاید برای همه ی شما دوستان که این مقاله را می خوانید سوالی به وجود آمده باشد مبنی بر اینکه برای تبدیل شدن به یک نویسنده ی تبلیغاتی خوب، به چه چیز ها و کارها و دانستنی هایی نیاز داریم. پرسش این است که نویسنده در زمینه طراحی و طرح کلی چه چیزهایی را باید بدانند و پاسخ اینست که معلوماتی نه‌ چندان زیاد ندارید چه باید کرد.  شاید آن دسته از شما که قادر به کشیدن طرحی هستید با شنیدن این پاسخ براحتی نفسی بکشید، اما این امر درباره نویسندگانی که کلمه‌ها در آثارشان پیوندی نزدیک با مفاهیم بصری دارند صادق نیست بیایید ببینیم که یک نویسنده تا چه حد مسئولیت طراحی را برعهده دارد.

ترسیم با تجسم متفاوت است

یک نویسنده با یک هنرمند گرافیک تفاوت دارد. وظیفه او طراحی طرح کلی، گزینش تصاویر، طراحی الگوی حروف چاپی و یا انتخاب کاغذ مناسب نیست این مسئولیت‌ها به سرپرست هنری تعلق دارند. وظیفه نویسنده یافتن ایده های فروش است.

بسیاری از ایده‌های نویسندگان، ابتدا توسط کلمه‌ها بیان می شوند از طرح کلی، تنها به‌‌عنوان قالبی برای دربند کشیدن کلمه‌ها استفاده می شود. تصاویر مفاهیم متن تبلیغاتی را حمایت و تقویت می‌کند. یک متن تبلیغاتی نمی‌تواند تنها بر تصاویر تکیه کند، اما بدون استفاده از تصاویر می‌تواند به طور مستقل ارائه شود. پاره‌ای از مفاهیم تنها با ترکیب کلمات و تصاویر بیان می شوند.

یک آگهی کلاسیک اتومبیل فولکس‌واگن تصویری کارتونی را به نمایش درآورده بود. در آن مردی یک لوله بنزین را به طرف سرش نشانه گرفته بود، به گونه‌ای که انگار خیال تیراندازی داشت.

عنوان این کارتون بدین‌گونه بود: «و یا یک فولکس‌واگن بخر.» بطور حتم این مفهوم بدون استفاده از تصاویر قابل بیان نیست و ایده نویسنده نمی‌تواند بدون ارائه شکلی خواننده را با مفهوم آشنا سازد. لحظاتی فرا می‌رسند که شما به‌‌ عنوان یک نویسنده عاجز از بیان اندیشه خود در قالب کلمه‌ها هستید، و در این لحظه‌ها ناگزیر به حمایت و تقویت کلمه‌های خود با ابزارهای دیگر از جمله طرح و تصویر می‌شوید.

در هرحال، در این زمینه به تخصص و اثری بی‌نظیر احتیاج ندارید. می‌‌توان این عمل را درنهایت سادگی نیز انجام داد. هیچ‌ کس از یک نویسنده انتظار ندارد که در نقش یک هنرمند بدرخشد و کارفرما این نکته را درک می‌کند که نقاشی شما تنها در حد یک طرح تقریبی است.

برخی کارفرمایان از من می‌پرسند که «شما کار هنری نیز انجام می‌دهید؟» و من در پاسخ می‌گویم که «اگر مفاهیم من نیاز به تسریع داشته باشند یا توصیف آن را بر روی کاغذ خواهم آورد یا طرحی مختصر را در حد توانایی یک نویسنده ارائه خواهم کرد»، اگرچه من یک نویسنده هستم، اما اطلاعاتی درباره گرافیک و زبان خاص آن وجود دارند.

در اینجا به اصطلاحات ویژه‌ای اشاره می‌کنم که دانستن آن‌ها برای یک نویسنده ضروری است:

 Art: طرح یا تصویری که در تبلیغات استفاده می‌شود.

 Comp: مخفف Comprehensive به مفهوم «جامعه» است. یک Comp عبارت است از طرح و یا آرایش یک هنرمند از Comp به‌منظور راهنمایی در نمونه‌های چاپی استفاده می کنند.

Dummy: یا همان ماکت، بدل یک بروشور، کاتالوگ و یا سایز نوشته های تبلیغاتی، ماکت آرایش، شکل و وزن قطعی تمام نشده را مشخص می‌کند.

Four Color: چهاررنگ مطالب چاپ‌شده در چهار رنگ.

 Lay Out: آرایش قطعات یک نسخه چاپی که شامل عنوان، زیر عنوان، متن نسخه، کوپن، شعار شرکت و تصاویر است.

Mechanical: نمونه‌ای از تایپ و فاکتورهای بصری یک طرح آرایشی. از پرینتر استفاده می شود تا کپی آگهی یا بروشور تهیه شود.

Rough: (چرکنویس، خام) طرحی خام از وضعیت نسخه تبلیغاتی برای نشان دادن ایده‌های اصلی. اگر این مرحله به تایید برسد، Comp ارائه می‌شود و مرحله نهایی ارائه یک مکانیکال است.

Thumbnail: طراحی کوچک از ابعاد یک عکس کوچک برای نشان دادن سریع وضعیت آرایشی و یا ایده‌های بصری.

Two Color: دورنگ نوشته‌های تبلیغاتی که در دو رنگ سیاه و آبی قرمز و زرد ارائه می شوند.

White Space: فضای خالی یک صفحه.

نویسنده آزاد نسخه‌ای خام از اثر خود را به کارفرما، که می‌تواند یک تولیدکننده یا یک آژانس تبلیغاتی باشد، ارائه می‌دهد. نویسنده آژانس نسخه خام خود را برای صیقل یافتن به سرپرست هنری ارائه می‌دهد یک سرپرست هنری خوب مفاهیم بصری نویسنده را با ایده‌ها و خلاقیت خود تقویت می کند سرپرست هنری می‌تواند یک سری طرح‌های کوچک را بر روی کاغذ بیاورد که این طرح‌ها مفاهیم بصری متعددی را به‌صورت خام نمایش می‌دهند نویسنده سرپرست هنری و مدیر اجرایی این طرح های کوچک را بررسی می‌کنند و سپس به همراه متن نسخه‌های تبلیغاتی برای تایید به کارفرما ارائه می دهند.

گروهی از آژانس‌ها دو یا سه حالت مختلف از آرایش وضعیت خود را به کارفرما ارائه می‌دهند، تا در میان آن‌ها به انتخاب بپردازد. نظر من این بی‌شباهت به گفته یک وکیل نیست که موکل خود می گوید چرا دفاعیه‌ای را دوست داری من ایمان دارم که آژانس باید نسخه انتخابی خود را به کارفرما ارائه دهد. زیرا کارفرما به همین دلیل ویژه دستمزد آژانس را می‌پردازد تا در زمینه‌های نوظهور و خلاق به انتخاب بپردازد. پس از آنکه نسخه خام به تایید رسید آژانس به شکل صیقل یافته آن را ارائه خواهد کرد.

چرا آژانس‌ها به تهیه نسخه‌های خام می‌پردازند؟ زیرا هزینه ویرایش سنگین است، اما تغییر این نسخه خام ارزان تمام می شود. انجام دادن دوباره مکانیکال یا تعیین الگوی جدید تایپ و یا رتوش یک عکس در مراحل نهایی بسیار گران تمام می شود.

 

خط مشی هنری برای یک نویسنده مستقل

نویسندگان آژانس بخوبی آگاه هستند که هنرمندان خبره‌ای که در آژانس فعالیت می‌کنند، می‌توانند طرح‌های خام‌شان را صیقل بدهند. این امر برای نویسندگان آزاد ممکن نیست آن‌ها یا باید یک هنرمند گرافیک را استخدام نمایند و یا به طرح‌های خام خود اکتفا کنند. لزومی به استخدام یک طراح گرافیست نیست، فقط به کارفرمای خود اطلاع دهید که قادر به تهیه طرحی خام هستید نه.

خط مشی هنری نویسنده مستقل
خط مشی هنری نویسنده مستقل

بیشتر اگر کارفرما در طلب کار بیشتر است و شما نیز مایل به پذیرفتن آن پروژه هستید، در این صورت یک طراح گرافیست را استخدام کنید در قبال انجام دادن کارهای هنری باید تقاضای اضافه دستمزد کنید. این دستمزد می تواند شامل هزینه استخدام یک هنرمند طراح گرافیک باشد اگر این بحث‌ها به نگرانی شما منجر می شوند، نگرانی خود را متوقف سازید. 9 پروژه از 10 پروژه‌ای که انجام می‌دهم فاقد طرح‌های خام و یا هر نوع نقاشی است. اصلا ضرورتی ندارد؛ یا مفهوم من به یک طرح بصری وابسته نیست یا اگر هست، به راحتی می‌‌توان آن را در لابه‌لای کلمه‌ها توصیف کرد.

(قبل از سفارش تیزر تبلیغاتی لازم هست راجع به تیزر تبلیغاتی اطلاعات کسب کنید.)

تنها در یک پروژه از 10 پروژه نیاز به ترکیب کلمه و طرح آن‌قدر شدید است که من ناچار به کشیدن طرح‌های خام می‌شوم و این عمل هرگز بیش از ده دقیقه به طول نمی‌انجامد.

در اینجا به تعدادی از پروژه‌های جدید خود و چگونگی انجام دادن بخش‌های بصری آن اشاره می‌کنم:

بروشور چهار صفحه‌ای برای یک بانک

کارفرما به من گفت: «عنوان باید بر روی جلد ظاهر شود و شعار بانک و آدرس در پشت جلد و متن دو صفحه منعکس شود. استودیوی طراحی ما با طرح‌های جالب به کمک شما خواهد آمد.» از آنجا که توصیف من از خدمات بانک نیاز به طرح و تصویر نداشت من تنها یک نسخه از متن خود را ارائه کردم و حتی از ارائه طرح خام نیز امتناع ورزیدم.

بروشور برای یک شرکت نرم‌افزاری

شرکت از من می‌خواست که فرم قابل انعطافی را که بتوان درون پاکت شماره 10 تجارتی قرار داد، تهیه کنم. این گونه بروشور می‌تواند به شیوه‌های مختلف تا بخورد و چگونگی تاخوردگی آن در چگونگی رؤیت بخش‌های مختلف بروشور مؤثر است. برای اطمینان از این‌که بروشور من به ترتیب لازم خوانده خواهد شد، ماکتی از آن را که تعیین‌کننده چگونگی تاخوردگی و وضعیت آرایشی هر یک از موارد بر روی تاخوردگی ها بود تهیه کردم. عنوان و زیر عنوان را نوشتم و از خطوط کج و معوج برای مشخص کردن متن نسخه استفاده کردم. این بروشور نیز فاقد تصویر یا طرح بود.

گزارش سالیانه

یک استودیوی طراحی گرافیک مرا برای نگارش گزارش سالیانه برای یکی از مشتریانم استخدام کرد. از آنجا که استودیو مسئولیت طراحی را برعهده داشت و نیازی به ارائه تصویر نبود نیازی به تهیه ماکت و یا طرح‌های خام هم نبود.

من فهرستی از تصاویر شامل نمودار، جدول و طرح‌های گرافیکی را که برای تقویت متن خود مناسب می یافتم تهیه کردم و به استودیو ارائه دادم از آنجا که استودیو آشنایی چندانی با محصولات آن شرکت نداشت، پس ارائه این پیشنهادها لازم به نظر می‌رسید اما غیر از پیشنهاد موضوع انتخاب سبک و اجرای آن به استودیو تعلق داشت.

بروشور هشت‌ صفحه‌ای

من فهرستی از تصاویر مناسب را به متن خود ضمیمه کردم. شکی نیست که در یک بروشور تبلیغاتی رادار، چیزهای بسیاری باید نشان داده شود فرستنده، گیرنده، بخش کنترل، آنتن، مدارات داخلی، نتایج پروازهای آزمایشی و سازندگان این اجزا.

 

یک صفحه کامل آگهی برای محصولات صنعتی

یک آژانس تبلیغاتی، مرا برای نگارش سه آگهی استخدام کرد. هر یک از آن‌ها در زمینه تجهیزات صنعتی ویژه ای بود، آژانس خود به تدارک طرح آرایشی و عنوان خانه آن‌ها پرداخته بود پس نیازی به شرکت من در این کار نبود.

مقاله‌ای طولانی برای مدیر اجرایی شرکت

من نسخه‌ای از نوشته تبلیغاتی خود را ارائه کردم. بیشتر مقاله‌ها نیازی به تصویر ندارند. اگر نیازی هست، می‌توانید فهرستی از تصاویر مناسب را پیشنهاد و به متن خود ضمیمه کنید.

Rate this post