تفاوت نویسندگی فریلنسری و کارمندی
05
آوریل

شما می توانید مستقیم برای مشتری کار کنید، نه آژانس تبلیغاتی

تمام نویسندگان تبلیغات در آژانس‌ها به کار می پردازند بسیاری از آنان برای تبلیغ‌کنندگان – شرکت‌هایی که محصول را تولید می‌کنند و یا خدمات خود را ارائه می‌دهند – کار می کنند. در این‌ صورت، نویسنده «برای مشتری» است. به دلیل تصور آراسته ای که از آژانس‌ های تبلیغاتی ( مناسبترین آژانس برای استخدام؟ ) در اذهان است، بیشتر افراد علاقه‌مندند «برای آژانس» کار کنند. بدین ترتیب، رقابت کمتری در میان افرادی که علاقه مند به نوع اول هستند وجود دارد و پیدا کردن شغل در آن جانب ساده‌تر است.

کارکردن برای مشتری یک آموزش عالی برای کسانی است که به دنیای تبلیغات علاقه‌مند هستند. نه‌ تنها با این روش مجموعه کاری از نسخه‌های چاپ شده برای خود تشکیل می‌دهید، بلکه آگاهی نزدیک از تجارت مشتریان و طرز فکر و احساس آنان به دست می‌آورید. بسیاری از نویسندگان بدون داشتن چنین تجربه‌ای از ایده مشترک ناآگاه هستند یا این‌که نمی‌دانند یک نوشته تبلیغاتی چگونه توسط مشتری تعیین می شود. پس از یکی دو سال کار کردن با مشتری، شما آمادگی ورود به آژانس تبلیغاتی را به دست می‌آورید. بیش از این در انتظار ننشینید زیرا نویسندگان قدیمی که سال‌ها برای مشتری به خدمت پرداختن از جانب سرپرستان تولید، نویسندگان دست دوم تلقی می شوند.

افاده و فخرفروشی؟! بله درست است، اما واقعیتی است. پس اگر در صدد کسب شغل دقیق آژانس هستید از این تجربه به عنوان سنگ بنا و دوره آموزشی بهره ببرید. شاید هم احساس کنید که از این تجربه خوش‌شان می‌آید همانگونه که از بسیاری از افراد، کار کردن در جانب مشتری را به کارکردن دو جانبه آژانس ترجیح می دهند و از شغلی پرسود و لذت‌بخش برخوردارند.

در دنیای مطلب به تفاوت‌های کار برای مشتری و آژانس ( نویسنده فریلنسر یا کارمند ) اشاره خواهیم کرد. تصمیم با شماست:

کارکردن در آژانس دشوارتر است

نویسندگان آژانس زیر فشار پروژه‌های متعدد و مهلت نهایی آن‌ها قرار می‌گیرد. این یک واقعیت تلخ است که اغلب اوقات مشتریان وقت کافی را در اختیار آژانس و نویسندگان آن نمی‌گذارند؛ و آژانس نیز این زورگویی‌ها را تحمل می کند، زیرا نمی‌خواهد پیشنهاد پرسودی را از دست بدهد. نویسندگان جانب مشتری، اغلب پروژه‌های کمتری در دست دارند و مهلت تحویل تکالیف آن‌ها معقول‌تر است.

رابطه آن‌ها با کارفرمایان خود دوستانه‌تر و نزدیک‌تر است، زیرا همگی در یک دفتر و یا دست‌کم در یک شرکت واحد کار می‌کند. پس نویسنده در محیط آزادتری به کار می‌پردازد. نام نویسندگانی را که می‌شناسم از کار 12-10 ساعته ی روزانه شکایت می کنند. زمانی که عنوان نویسنده جانب مشتری کار می‌کردم، بندرت پس از 5 بعدازظهر مشغول کار بودم؛ و اگر هم این‌گونه می‌شد، طبق خواسته قلبی خودم بود نه انجام دادن اجباری کارهای عقب افتاده.

 نویسندگان آژانس از تنوع بیشتری بهره‌مندند

آنان بر روی محصولات مختلف و مشتریان گوناگون کار می‌کند نویسنده‌ای که توسط مشتری انتخاب می شود، همواره برای محصول واحد شرکت تبلیغ می‌کند این عمل خسته‌کننده است به ویژه با ملاحظه این نکته که نویسندگان برای مشتری، خیلی کمتر از نویسندگان آژانس، به تغییر شغل نیاز دارند. نویسنده برابر مشتری، در زمینه کالای مربوط، یک متخصص می شود.

ازآنجاکه این‌گونه نویسندگان برای شرکت تولیدکننده ی محصول کار می کنند و پیوسته درباره آن به نوشتن مطالب تبلیغاتی می پردازند، معلومات گسترده‌ای نسبت محصول کسب می‌کنند به مراتب بیش از اطلاعات نویسنده آژانس و یک نویسنده فریلنسر است. این افراد فرصت بیشتری برای تماس نزدیک با مهندسان و طراحان محصول در کارخانه و چگونگی کار آن را از نزدیک بررسی می‌کنند و دایم با مدیران سطح بالای بازاریابی و تولید در تماس هستند. پس این نویسندگان از این امتیاز بزرگ، یعنی کسب تخصص برخوردار می شوند؛ یک موقعیت لذت‌بخش برای یک نویسنده.

 نویسنده جانب مشتری تصویر بزرگ را به خوبی مشاهده می کند

این نویسندگان دوش به دوش طراحان، تولیدکنندگان، فروشندگان و همچنین متخصصان بازاریابی و برنامه‌ریزان تبلیغاتی کار می‌کند. این نویسندگان اغلب اوقات مسئولیت مجموعه تبلیغاتی و ارتباطی را برعهده می‌گیرد که می‌تواند شامل برگزاری نمایشگاه، برگزاری سمینار، معرفی کالا، تهیه نوشته‌های فنی، جزوه‌های دستورالعمل، برچسب کالا و ترتیب دادن گردهمایی‌های شرکت باشد. از سوی دیگر نویسندگان آژانس معمولاً آگهی‌های چاپی اصلی و تبلیغات تلویزیونی را می‌نویسند و بیشتر. در واقع در جریان کامل عرضه و فروش کالا شرکت نمی‌کنند.

چگونه میتوان شغل نویسنده تبلیغاتی به دست آورد؟
چگونه میتوان شغل نویسنده تبلیغاتی به دست آورد؟

روح گروهی

نویسندگان جانب مشتری، بخشی از یک تیم هستند که خانواده شرکت را تشکیل می‌دهند. او یک خودی است و در دفتری که مجاور دفتر مدیر تولید (مراحل ساخت فیلم سینمایی) قرار دارد کار می‌کند نویسنده و مدیر تولید شرکت در پیک‌نیک های واحد شرکت می‌کنند و اتوبوس واحدی سوار می‌شوند و هر روز ممکن است پنج شش بار به دفتر یکدیگر سربزند تا پیرامون موضوع بحث و بررسی کنند و یا گفتگوی دوستانه ای داشته باشند.

نویسنده آژانس یک بیگانه محسوب می‌شود. او کارمندی است که به استخدام شرکت درآمده، نه عضوی از تیم. برخی از مشتریان نسبت به آژانس‌های تبلیغاتی کدورت خاطر پیدا می‌کنند و ترجیح می‌دهند که این کار را شخصاً برعهده بگیرد. اگرچه اغلب اوقات رابطه مشتری با نویسنده آژانس دوستانه است، اما رابطه نزدیک به ندرت شکل می‌گیرد.

(قبل از سفارش تیزر تبلیغاتی لازم هست راجع به تیزر تبلیغاتی اطلاعات کسب کنید.)

نویسنده جانب مشتری : آنجا که می توان شغلی به دست آورد

 

شرکت‌ها بخش‌های متعددی دارند که اغلب به استخدام گروه نویسندگان می‌پردازند آن‌ها عبارتند از :

بخش تبلیغات

مدیر تبلیغات که مسئول این بخش است با آژانس خارج از شرکت در تماس است تا تبلیغات اصلی را شرکت انجام دهد. آژانس معمولاً محل چاپ آگهی‌ها در نشریه‌ها را با توافق مدیر تبلیغات می‌خرد. مدیر تبلیغات همچنین به استخدام گروه نویسندگانی که آگهی‌های تجاری، بروشور و کاتالوگ تهیه می‌کنند و یا نمایشگاه تجاری تشکیل می‌دهند، می‌پردازد و به کار آنان نظارت می کند احتمالاً این گروه به تهیه مجله شرکت و گزارش سالیانه نیز بپردازند.

آژانس درون‌ سازمانی

آژانس درون‌ سازمانی یک بخش دیگر تبلیغاتی است که به شکل یک آژانس کامل تبلیغات فعالیت می‌کند. آژانس درون‌ سازمانی محل چاپ آگهی‌ها را از جراید و نشریات می‌خرد، زیرا هر آژانس تبلیغاتی دیگر حق کمیسیون می‌گیرد. آژانس درون سازمانی خدماتی به مراتب وسیع‌تر از آژانس‌های دیگر در اختیار مشتری قرار می‌دهد برخی از آژانس های درون سازمانی حتی مشتریان خارج از شرکت نیز – به شرطی که با فعالیت های شرکت تداخل نکند – قرارداد کاری می‌بندد.

 ارتباط بازاریابی

بخش ارتباط‌های بازاریابی به تولید ارتباط هایی می‌پردازد که جریان بازاریابی شرکت را تقویت می کند. آن‌ها فیلم‌نامه‌های صنعتی، اسلاید و بروشور را می‌نویسند و دلایل مهم خرید محصول خود را ارائه می‌کنند. نویسندگان این بخش تمامی اوقات خود را برای تهیه مطالب تبلیغاتی که به گونه‌ای محصول را تقویت و حمایت می کند، صرف می‌نمایند و به ندرت به نوشتن خود آگاهی می‌پردازند.

روابط عمومی

بسیاری از تولیدکنندگان به منظور ایجاد روابط عمومی، بخش جداگانه‌ای دارند. نویسندگان این بخش خبرنامه و سایر مطالب تبلیغاتی که در ارتباط با محصولات است، می نویسند.

ارتباط کارمندان

نویسندگان در این بخش، به کار مدیریت کمک می‌کنند تا با کارمندان خود ارتباط برقرار سازند. برای مثال از آنان خواسته می‌شود که موضوع نمایش اسلاید را بنویسند، تا توسط آن به استخدام مهندسان و مدیران جدید از دانشگاه بپردازند، یا موضوع فیلمی که به کارگران، دیدی کلی از شرکت بدهند. سری کتاب‌هایی که برنامه‌های سودبخش را معرفی می‌کند و یا خبرنامه هایی که در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد.

ارتباط سمعی و بصری

این بخش به تهیه نوارهای ویدئویی و نمایش اسلام می‌پردازد که به ایجاد ارتباط میان کارفرما و کارمند کمک می کند و یا برای بازاریابی، فروش، تبلیغات و آموزش استفاده می شود. بسیاری از بخش‌های سمعی و بصری، نویسندگان تمام‌ وقت استخدام می کنند تا موضوع فیلم‌ها را به نگارش درآورند.

ارتباطات درون‌سازمانی

این بخشی است که به ایجاد ارتباط میان اعضای مدیریت شرکت کمک می کند. در اینجا نویسندگان پشت پرده سخنرانی‌ها و مقالات را برای مدیران پرمشغله می‌نویسند. گاهی نیز نویسندگان مشغول نگارش گزارش سالیانه و سایر نوشته‌هایی هستند که برای سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و عموم افراد فرستاده می شود.

انتشارات فنی

این بخش مرکب از گروه نویسندگان فنی، ویراستاران هنرمندانی است که به تهیه گزارش، پیشنهادها، جزوه‌های دستورالعمل و سایر اسناد فنی می‌پردازند. احتمالاً در تهیه اوراق داده‌ها و بروشورهای کالا نیز فعالیت داشته باشند.

Rate this post