دستگاه میکسر صدا چیست؟ آموزش کار با میکسر صدا
11
مارس

دستگاه میکسر 

همیشه باید به تجربه و دانش حرفه ای همکارانتان در سایر تخصص های تولید فیلم  مثل گریم ، طراحی لباس ، وسایل صحنه ، برق و … احترام بگذارید ، همان طور که آن ها به خود شما و دیدگاه های حرفه ای تان احترام می گذارند . پیش ار رسیدن به این مرحله از تکامل حرفه ای ، سعی کنید نقش تک تک افراد را در زنجیره تولید برنامه به خوبی بشناسید و نحوه تعامل با یکدیگر به عنوان اعضای یک گروه را به خوبی فرا بگیرید و عمیقا درک کنید که در این میانه نقش هیچ کس کم اهمیت تر از دیگری نیست . در کار کردن با دستگاه میکسر از لحاظ نظری ، در این حال شما از چند میکروفون که از طریق یک میکسر دوربین را تغذیه می کنند ، استفاده می کنید و با کنترل صدا توسط گوشی ، هر دو باند ضبط را تغذیه می کنید . البته در این جا به ضبط مونو می پردازیم . ضبط استریو را جداگانه بررسی می کنیم.

پیشنهاد میکنم قبل از خواندن ادامه این مطلب، مقاله مربوط به صدابرداری و میکروفن را مطالعه فرمایید

 

میکسر قابل حمل ویژه کار در محل واقعی

امروزه اکثر قریب به اتفاق دستگاه های میکسر، حداقل چهار کانال دارند که به شما امکان می دهند صدای چهار منبع محتلف را با هم ترکیب کنید. در اغلب تولیدات خارج از استودیو، صدابردار در حالی که این وسیله را با تسمه ای به شانه و گردن خود آویزان کرده است، با آن کار می کند و به همین دلیل باید با تجربه و آزمایش ، بهترین شکل ممکن برای حمل آن را در طول روز به دست آورد. میکسر معمولا در پوشش یا کیف ضد آبی قرار دارد که در آن ، جای تجهیزات و قطعاتی مثل باتری اضافی ، پیچ گوشتی های مختلف ، میکروفون بی سیم و فرستنده و گیرنده مربوط و از این قبیل نیز تعبیه شده است . به همین دلیل ، کیف میکسر باید تسمه پهن و مجهز به بالشتکی داشته باشد تا وزن مجموعه ، برکل پهنه شانه توزیع شود . میکسر ها ملحقاتی خاص خود دارد اما شما باید با مراجعه به دفترچه راهنما مطمئن شوید میکسری که استفاده می کنید ، همه مختصات ذکر شده پایین را داشته باشد.

الف ) ورودی های کانال

با هر کانال باید بتوان یکی از دو گزینه ورودی میکروفون یا ورودی خط را انتخاب کرد. هر کانال معمولا یک کلید تضعیف کننده و غالبا در حد 10 دی بی و 20 دی بی یا دکمه کنترل گین دارد که با آن می توان در دامنه ای وسیع ، کنترل ظریف تری را صورت داد . ضمنا امکان انتخاب یکی از دو گزینه تغذیه هم خط و یا تغذیه باتری برای میکروفون ها وجود دارد . به علاوه امکان حذف صداهای باس معمولا در دو گزینه 4 دی بی و 10 دی بی در 50 و یا 100 هرتز ، یا در 75 و 100 هرتز وجود دارد.

در محل ، ورودی های میکسر را با ترتیبی منطقی متصل کنید . برای مثال اگر از محل استقرار خودتان شرکت کنندگان را مثلا از چب به راست می بینید ، ورودی میکروفون های آن ها را به ترتیب به کانال یک تا کانال چهار وصل کنید . یا شاید هم روش شخصی خودتان را ترجیح می دهید ، مثلا کانال های یک و دو را برای میکروفون های یقه ای و بی سیم در نظر می گیرید ، کانال سه را به میکروفون دستی  اختصاص می دهید و کانال چهار را برای میکروفون گان می گذارید ، یا مثلا در یک کنفرانس خبری ، میکروفون گان را به کانال سه و ورودی سیستم صوتی محل را به کانال چهار متصل می کنید.

البته روش انتخابی قطعا به طراحی خود دستگاه میکسر و نیز عادت شما به لمس پیچ های کنترل دستگاهی که با آن کار می کنید بستگی دارد . در میکسرهایی که قابلیت صدای استریو دارند ، هر کانال مجهز به یک وسیله گردنده صدا است و به علاوه میکر یک سوئیچ کنترل جمعی برای چهار یا دست کم دو کانال یک و دو نیز دارد .

ب) خروجی ها

هر میکسر دست کم دو جفت خروجی متوازن شده دارد ، یک خروجی اصل چند سوزنه و یک خروجی فرعی با سوکت ایکس ال آر سه سوزنه که هر چند خروجی های میکسر ابتدا با دکمه کنترل گین اصلی تغذیه می شوند ، اما هر کی از این خروجی ها به طور جداگانه به یک دکمه کنترل گین مجهزند که در سطح جانبی میکسر تعبیه شده است . میکسر خروجی متوازن ناشده نیز دارد که برای تغذیه یک ضبط صوت جداگانه مثلا ضبط کاست دیجیتال یا دت ، یا ضبط صوت های خانگی و شخصی به کار می آید . مقدار کلی فشرده سازی و محدودسازی ، متغیر و قابل انتخاب است.

یک مدار فشرده ساز صدا ، درست مثل مدار زانو در سیگنال های ویدیو عمل می کند و زمانی که سطح صدا از حد مشخصی فراتر می رود در همان آستانه و شروع آن را به نسبت کاهش می دهد ، همان طور که نسبت فشرده سازی مثلا نسبت 2 به 1 ، یا 3 به 1 متغیر و قابل انتخاب است ، این آستانه کاهش نیز متغیر و قابل انتخاب است . یک محدودکننده ، مدار فشرده سازی است با نسبت بسیار بالا و حداقا 18 به 1 که در آن آستانه کاهش نزدیک قله سینگنال است . به همین دلیل ، هر سیگنالی که یکباره بالا می رود مثلا صدای شلیک تفنگ که اگر بدون گذر از صافی محدود ساز عبور کند ، باعث دیستورت شدن و تحریف صدا می شود زمانی که سطح به آستانه تعریف شده می رسد ، متوقف می شود . زمان تاخیر صافی محدود ساز نیر قابل تغییر است و برای کاربردهای متداول ، روی حدود یک دهم تا دو دهم ثانله تنظیم می شود .

پ ) تغذیه نیرو

بیشتر دستگاه های میکسر ظاهرا در جریان 12 ولت عمل می کنند که اغلب توسط 8 باتری خشک قلمی تامین می شود ، اما ولتاژ واقعی عملکرد دستگاه تقریبا میان 9 تا 14 ولت است . روی دستگاه ، کلیدی نیز برای انتخاب حالت خاموش ، تغذیه درونی و یا برونی وجود دارد ، هر چند که در بعضی از انواع میکسر به محض اتصال سوکت تغذیه نیروی برونی ، مدارهای تغذیه نیروی درونی به طور خودکار قطع می شود . سوکت تغذیه برونی ، 12 ولت نیرو را با کابل مناسب از یک باتری قابل شارژ دریافت می کند . بیش تر صدابرداران ، باتری نازک آن پی وان را ترجیح می دهند .

اکر میکسرتان با نیروی باتری قلمی عمل می کند ، احتمالا متوجه می شوید که باتری قلمی قابل شارژ قادر به فعال کردن دستگاه نیست ، چون بر خلاف باتری قلمی معمولا که 5/1 ولت نیرو دارد ، حداکثر نیروی اسمی باتری های قابل شارژ 2/1 ولت است . زمانی که نیروی باتری به کم تر از 9 ولت برسد ، میکسر از کار می افتد . بیش تر میکسرها ابزاری برای نمایش نیروی باتری دارند که غالبا توسط عقربه یکی از میترها نمایش داده می شود . یکی از ویژگی های اطمینان بخش دستگاه های میکسر، این است که پیش از اینکه خروجی میکسر از کار بیفتد ، سیگنال های کنترل صدا یا به عبارتی گوشی کنترل صدا از کار می افتد ، بنابراین شما هنگام ضبط یک برداشت طولانی پیش از اینکه صدای اصلی دچار خدته و نقضان شود ، متوجه ضرورت تغییر باتری می شوید .

 

 

ت) سنجش و کنترل مداوم صدا

بیش تر میکسرهای استریو طراحی شده برای کار در استاندارد پخش رادیو تلویزیونی دو اندازه گیر بلندی صدا دارند . این دو اندازه گیر ممکن است هر دو تنها سیگنال خروجی میکسر را نمایش دهند ، اما می توان در صورت تمایل اندازه گیری را به گوشی کنترل صدا اختصاص داد .

کنترل با گوشی معمولا یا از طریق یک جک استاندارد یک چهارم اینچ 6 میلی متری و یا یک مینی جک 5/3 میلی متری همراه با ولوم مربوطه صورت می گیرد . پیش از اقدام به هر کاری باید لول صدای گوشی خود را نتظیم کنید و وضعیت دکمه کنترل را نیر به خاطر داشته باشید . از آن جا که احتمال کمی وجود دارد که میکسر را از خودتان جدا کنید ، بعید است که دکمه ولوم میکسر ، ندانسته و اتفاقی تغییر کند ، اما در عین حال باید مراقب این مساله هم باشید .

کنترل با گوشی ، کم و بیش شامل این موارد می شود : خروجی میکسر ، برگشت صدا از دوربین ( اطلاعات خود را راجع به دوربین عکاسی افزایش دهید ) ، باز شنود صداهای چپ و راست سیستم استریو ، بازشنود صدای چپ یا راست . در هر دو گوش ، باز شنود صدای میانه و صدای طرفین در سیستم استریو ، باز شنود صدای میانه و طرفین به طور جداگانه و پیش شنود که به شما امکان می دهد ورودی یک کانال را پیش از باز کردن اهرم یا همان فیلدر آن کانال ، کنترل و ارزیابی کنید .

ث) صدای آزمون

دستگاه میکسر احتمالا مجموعه از صداهای آزمون ، برای آزمایش بازده دستگاه و تنظیم صدا و قطعا صدای آزمون مونو و استریو را دارد . صدای آزمون استریو دست کم در یکی از کانال ها قابل شناسایی است .

دستگاه میکسر و ضبط

دستگاه میکسر و ضبط
دستگاه میکسر و ضبط

امروزه میکسرهایی مجهز به دیسک ضبط نیز عرضه شده ان . این نوع میکسر ، آرام آرام ضبط ناگرا یا ضبط صوت های دیجیتال را که سابقا به کار می رفتند ، از دور خارج می کند . البته این نوع میکسر ، ضبط در مقیاس با میکسر تنها ، هم باتری بیشتری مصرف می کند و هم سنگین تر است . اگر برای تغذیه نیروی این میکسر از باتری های قابل شارژ استفاده کنید و در کیف میکسر ، علاوه بر خود دستگاه ، یکی دو میکروفون بی سیم با فرستنده و گیرنده مربوطه ، چند باتری یدکی ، چند لوله قابل تعویض سوکت های ایکس ال آر ، سیم تغییر فاز و یکی دو پیچ گوشتی هم تعبیه کنید ، حمل چنین باری روی شانه در تمام طور روز چندان عملی نیست .

 

مزیت بعدی استفاده از این وسیله ، این است که دیگر احتیاجی به کابل رابط میکسر و دوربین نیست ، اما اگر تصمیم به استفاده از کابل تغذیه گرفتید ، حتما برای ضبط دست کم صدای شاهد ، میکروفون دوربین را ترجیحا روی هر دو باند ضبط روشن کنید . تقریبا هیچ وقت ضرورتی برای تغذیه تایم کد دوربین روی نوار صدا ندارید یک نکته قابل توجه درباره تایم کد این است که هنوز هم بسیاری از دوربین ها ، مولد تایم کد دقیق و قابل اعتمادی ندارند و بدون استفاده از نوعی سیستم در هم قفل نمی توان به هنگامی دقیق دوربین با دستگاه های دیگر مطمئن بود . البته می توان تایم کد دوربین را با کابل به میکسر متصل کرده ، اما در این صورت یکی از محاسن این سیستم یعنی فقدان کابل رابط میان دو دستگاه از کف می رود . البته سیستم های تام کد بی سیم نیز موجود است ، اما در این صورت احتمال وجود مشکلات وحشتناکی را در فرآیند پس تولید بدهید . بهترین روش موجود ، استفاده از مولدهای تایم کد دقیق ، مثلا نوع جعبه لاکیت برای تغذیه هر کدام ار دستگاه هاست .

4/5 - (1 امتیاز)