وظایف منشی صحنه در فیلمسازی چیست ؟
13
مه

 

به منشی صحنه در اصلاح چشم سوم کارگردان گفته می شود. او کسی است که باید قبل از همه وارد محل فیلمبرداری شود و بعد از همه خارج شود. داشتن یک منشی صحنه خوب برای هر گروه فیلمسازی یک نعمت بزرگ محسوب می شود. یک منشی صحنه کاری می کند این است که باید حواسش به همه چیز و همه ی صحنه ها باشد اگر بخواهیم با مثال برایتان توضیح دهیم فرض کنید یک سریال 30 قسمتی قرار است فیلمبرداری شود.

معمولا به خاطر اینکه هزینه های تولید پایین بیاید مدیران برنامه ریزی سکانس ها را رج می زنند به این معنی که صحنه هایی که قرار است در خانه1 فیمبرداری شود را اول ضبط می کنند، به ترتیب با توجه به لوکیشن ها و شرایط بازیگرها و عوامل شروع به ضبط می کنند. ( آشنایی با عوامل فیلمسازی )در فیلمنامه آمده است علی در حالی که کراواتش را شل می کند از خانه بیرون می زند. خب فیلمبرداری این صحنه در روز اول کار ضبط شده است اما سکانس بیرونی که در خیابان است شاید در روز بیستم ضبط شده باشد، اینجاست که منشی صحنه باید حواسش باشد که علی باید کراواتش شل باشد. چون بیننده که در خانه فیلم را می بیند این سکانس را بعد از آن سکانس می بیند و دقت منشی صحنه است که این تداوم زمانی را به بهترین شکل رعایت بکند.

منشی صحنه باید چشم سوم کارگردان باشد تا چیزهایی را که خود کارگردان از آن ها گاها غافل می شود به او یاد آوری کند. معمولا منشی صحنه ها با خود یک دوربین کوچک هندی کم دارند و از صحنه ها فیلمبرداری می کنند تا اگر خودشان هم در مواقعی حافظه اش یاری نمی کند به کمک راش هایی که با دوربین ضبط کرده مشکل راحل بکند. از گریم بازیگران گرفته که راکورد گریمشان به هم نخورده باشد، تا لباس بازیگران و محل استقرارشان در لوکیشن، تا روز و شب بودن و راکورد نوری پلان ها، قرار گرفتن تجهیزات صحنه در لوکیش از نکاتی است که باید منشی صحنه به آن ها دقت داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با گروه کارگردانی مقاله ای که با عنوان معرفی گروه کارگردانی تهیه کرده ایم را مطالعه کنید.

معمولا کسانی که بتوانند همه ی این وظایف را به درستی انجام بدهند جزو بهترین منشی صحنه ها هستند و هر کارگردان و تهیه کننده ای آرزوی این را دارد که منشی صحنه خوبی در کنارش باشد.( کارگردان کیست؟ و کار کارگردان چیست؟ ) منشی صحنه ها یک فیلمنامه جدا خود دارند که نکات مهم را که کارگردان در پیش تولید و تولید به آن ها اشاره می کند یاداشت بر می دارند تا حواسشان باشد که وقتی که کارگردان به آن احتیاج دارد به او یاد اوری کند. منشی صحنه جزیئات پلان ها، سکانس ها، تعداد برداشت و… بر روی کاغذ در محل فیلمبرداری یادداشت برداری می کند و یادداشت ها ی او هست که به همراه نسخه اصلی فیلمنامه بر روی میز تدوین قرار می گیرد و راف کات طبق آن انجام می شود. هر چه این یادداشت ها دقیق تر و منظم تر باشد کار گروه تدوین راحت تر است.

4.1/5 - (11 امتیاز)