اصول اصلاح رنگ
15
آوریل

 

فرایند رنگ آمیزی صحیح فیلم شما از سه کار اصلی بهم پیوسته تشکیل شده است. مانند سایر دستور العمل ها یا فرمول های دیگر، این یک قاعده کلی است که هر یک از این کارها را به ترتیب مناسب خود، مرحله به مرحله انجام دهید.

مراحل اصلاح رنگ فیلم دیجیتال:

  1. نمایه تصویر ایجاد کنید
  2. اصلاح رنگ صحیح فیلم
  3. درجه بندی رنگ فیلم

این مراحل با مجموعه ای از کارهای کوچک و با سفارشات خاص خود همراه است. قبل از ادامه، بیایید سریعاً دو “فرآیند عنوان” درجه بندی رنگ و تصحیح رنگ را تجزیه کنیم تا همه در همان صفحه نگه داشته شوند.

تصحیح رنگ و درجه بندی رنگ

تصحیح رنگ یک فرایند فنی است که مسائل مربوط به رنگ را برطرف می کند و باعث می شود فیلم ها تا حد امکان طبیعی جلوه کنند. ایده این است که رنگ ها به نظر واقعی و شفاف برسند، زیرا چشمان انسان آنها را در دنیای واقعی می بیند.

درجه بندی رنگ نیز از نظر فنی است اما بیشتر مورد توجه خلاقیت است. فرایند درجه بندی رنگ با رنگ آمیزی فیلم ها به روش های جدید و اغلب غیر طبیعی، جو و احساس را به عکس ها اضافه می کند.
نتیجه فیلم یا فیلم تمام شده حاصل ترکیبی از درجه بندی رنگ و تصحیح رنگ است – بنابراین در واقع موضوع یک “در مقابل” دیگری نیست. در عوض، همه چیز در مورد نحوه ترکیب آنها برای ایجاد ظاهر مطلوب است. این تفاوت بین “افزودن دو تخم مرغ” و “خرد کردن دو تخم مرغ درون یک کاسه است، آنها را برای سی ثانیه هم بزنید، سپس به مدت یک ساعت در یخچال سرد کنید.” ما به زودی به مراحل مختلف خواهیم رسید، اما ابتدا باید به برخی اصطلاحات اساسی رنگ بپردازیم که مهم نیست از کدام نرم افزار درجه بندی رنگ یا دوربین استفاده کنید.

 

رنگ چیست؟ 

رنگ به خود رنگ اشاره دارد. به عبارت ساده تر، تفاوت بین قرمز و آبی است. سپس رنگ شما توسط اشباع و روشنایی قابل تغییر است، که به محض اینکه چند پاراگراف را در اختیار شما قرار می دهیم، آن را پوشش خواهیم داد. رنگ، اشباع و روشنایی به “HSB” معروف هستند. این ترکیب نگرانی های اساسی در مورد رنگ هر تصویر ویدیویی را ایجاد می کند. رنگ ها همیشه نباید رنگهای اصلی و زنده باشند. به عنوان مثال، یک تن پوست ممکن است یک رنگ قهوه ای باشد که اشباع بسیار کمی داشته باشد و درخشندگی زیادی دارد – رنگ پوستی “منصفانه” به ما می دهد. همین رنگ را می توان اشباع و تیره کرد تا رنگ پوست متفاوتی به ما بدهد، در حالی که هنوز هم مربوط به رنگ قهوه ای است. برخی از رنگ های پوستی از پرش های مختلفی برخوردار خواهند بود، بنابراین از نمونه های نقطه ای استفاده کنید.

طرح های رنگی باید مورد توجه شما باشند. فیلمسازان مستر با هر اندازه به اندازه فیلمنامه، استعداد و عکس های دوربین، به عنوان یک مؤلفه خلاق رفتار می کنند. شما می توانید از تئوری رنگ، اشباع و روشنایی رنگ (HSB) برای ایجاد خلق و خوی در هر فیلم یا فیلم استفاده کرد.

قبل و بعد اصلاح رنگ
قبل و بعد اصلاح رنگ

اشباع رنگ چیست؟

اشباع به شدت رنگ اشاره دارد. این با مقدار خاکستری موجود در رنگ، از خاکستری خالص، تا یک رنگ روشن مشخص می شود. اشباع جایی است که شما واقعاً باید رنگ های خود را “پاپ” کنید، یا در انتهای دیگر طیف، تبدیل به “گل آلود” شوید. باور کنید یا نه، این همه به دلیل مقدار اطلاعات خاکستری موجود در رنگ است. به نظر ساده است، درست است؟ اگر رنگ سفید یا سیاه خالص را به رنگ خود اضافه کنید، یک مقدار روشنایی تیره تر یا روشن تر دریافت می کنید، که دسته بعدی ما است.

روشنایی رنگ چیست؟

روشنایی به میزان نور در رنگ شما اشاره دارد. این تفاوت بین مثلاً سیب شیرینی و نارنگی را تعیین می کند.

رنگ هر کدام هنوز قرمز است و اشباع برای هر کدام حداکثر است اما مقدار سفید و سیاه در مقدار رنگ متفاوت است. رنگی با اشباع شدید که از میزان روشنایی بالایی برخوردار است، ممکن است بیننده را احساس انرژی و شاد کند، در حالی که همان رنگ با اشباع بالا و میزان روشنایی پایین ممکن است باعث ترس و وحشت شود.

نرم افزار اصلاح رنگ فیلم کدام اند؟

تعدادی ابزار و جلوه های رنگ آمیزی وجود دارد که می تواند اعمال شود و تغییر یابد، تا به شما در اصلاح و درجه بندی فیلم کمک کند Adobe Premiere  نرم افزار خوبی برای شروع است:
برنامه های مختلف کارهایی بهتر از سایرین انجام می دهند. به عنوان مثال Adobe Premiere یک سیستم عامل ویرایش غیر خطی (NLE) است که شامل یک منوی قوی از ابزارهای رنگی است Davinci Resolve نمونه ای از یک برنامه رنگی تر و تخصصی تر است که شامل ویژگی های ویرایش نیز می شود. ما نمی خواهیم مورد علاقه های شما را بازی کنیم، بنابراین یک مرور کلی درباره Davinci Resolve نیز وجود دارد. نرم افزار دیگر Adobe After Effects که در زمینه اصلاح رنگ نرم افزار قدرتمندی است. ( جلوه های ویژه با نرم افزار افترافکت )

بیایید کمی این ابزارها را تجزیه کنیم، اما به یاد داشته باشید. اصلاح رنگ فیلم خود را شروع نکنید تا زمانی که کل مقاله را مطالعه کنید، زیرا رنگ پیچیده است، و اگر به جلو پیش بروید، احتمالاً کیفیت تصویر را خراب می کنید و ارزش تولید را روی میز می گذارید.

  1. تعادل سفید

تعادل رنگ سفید همان چیزی است که در دوربین شما در نرم افزار های اصلاح رنگ وجود دارد. این دمای رنگ تصویر شما را توصیف می کند. اگر به طور مناسب دوربین خود را برای صحنه تعادل کنید، باید تصاویری داشته باشید که رنگهای شما را در حدود مقادیر مورد نظر خود نگه می دارند. حتی اگر این کار را با دوربین انجام دهید، به احتمال زیاد باید چند ترفند لازم را در پست خود ایجاد کنید تا شما را به خانه برگردانید. تعادل رنگ سفید شما باید یکی از اولین کارهایی باشد که شما انجام می دهید، زیرا این تصمیم تنها تصمیم شما را از آنجا تأثیر می گذارد.

نرم افزار اصلاح رنگ فیلم کدام اند
نرم افزار اصلاح رنگ فیلم کدام اند
  1. دامنه

شما می خواهید از اسکوپ Waveform)، Parade، Histogram، Vectorscope) استفاده کنید تا اطلاعات رنگی با ارزش اضافی را که در ابتدا مشاهده نکردید به شما بدهد. برای دیدن تظاهرات دامنه، این فیلم را بررسی کنید. همانطور که مشاهده می کنید، اسکوپ ها ابزاری ساده اما قدرتمند هستند که به شما امکان می دهد به درستی فیلم را تصحیح کنید. اسکوپ ها ابزاری برای نظارت هستند که اطلاعات رنگ و نور را روی یک نمودار نشان می دهد، به طوری که می توانید تعادل دقیق این خصوصیات و نحوه مقایسه آنها با یکدیگر را مشاهده کنید.

 

  1. منحنی ها

منحنی ها برای تصحیح دقیق رنگ و درجه بندی رنگ مفید هستند و می خواهید این موارد را با دامنه خود جفت کنید. با استفاده از منحنی ها، می توانید برای کشیدن رنگ ها به مقادیر جدید، امتیاز اضافه کنید و سایه ها، خط های میانی و برجسته ها را با دقت بسیار بیشتری تغییر دهید. وقتی تنظیم منحنی را انجام می دهید، تمام تغییر کانال رنگ را با هر حرکتی از نقاط کشیدن کنترل می کنید  و این یک چیز خوب است، زیرا این بدان معناست که این تغییر منزوی نیست بلکه بهم پیوسته است. این امر باعث ایجاد تغییرات تدریجی و نه تغییرات شدید می شود. همیشه می توانید بزرگنمایی کرده و یک نقطه کشیدن دیگر را برای ایجاد یک تنظیم کوچک اضافه کنید.

  1. مطابقت با رنگ

مطابقت با رنگ به شما اجازه می دهد تا یک تصویر مرجع را انتخاب کنید که سپس برای تصویر مورد نظر تحلیل و اعمال شود. این یک محاسبه خودکار است، بنابراین مهم است که دامنه های خود را بررسی کنید و از قضاوت خود در مورد کیفیت مطابقت رنگ استفاده کنید. برخی افراد حتی دوست دارند از کلیپ های فیلم محبوب به عنوان تصویر مرجع خود استفاده کنند و از فیلم شخصی خود به عنوان تصویر هدف استفاده کنند. این برای درجه بندی رنگ شما مناسب است، اما این کار را نکنید تا رنگ آن درست شود. اگر این کار را انجام دهید، ارزش رنگهای شما را کاملاً دور می کند و در نهایت زندگی شما را بسیار سخت تر از آنچه لازم است انجام دهد.

بهترین راه برای استفاده از تطابق رنگی پس از تصحیح رنگ برخی از فیلم ها است و اکنون باید همان اصلاحات را در کلیپ هدف اعمال کنید. اغلب  شما فقط می توانید جلوه های کلیپ قبلی خود را بر روی یک لایه تنظیم یا از طریق استفاده از سطل تنظیمات کپی و پیست کنید، اما اگر فیلم شما دارای اختلافاتی در نورپردازی و قرار گرفتن در معرض نور است، ممکن است خیلی خوب کار نکند.

اصلاح کننده سه طرفه

اصلاح کننده های سه جانبه رنگ ابزاری مفید برای بسیاری از رنگ آمیزان در سرگرمی های حرفه ای است، اما آنها جوانب مثبت و منفی خود را دارند. اصلاح رنگ سه طرفه به شما امکان می دهد سایه ها، خط های میانی و برجسته های یک تصویر را با استفاده از چرخ های رنگی متعادل کنید. می توانید مقادیر عددی را تنظیم کنید، یا از نقطه کشیدن کنترل استفاده کنید تا مقدار خود را بر اساس رنگ تنظیم کنید. واجد شرایط رنگ انتخاب صحیح رنگ این امکان را به شما می دهد که بدون تغییر بقیه تصویر، یک رنگ خاص یا طیف وسیعی از رنگ ها را تغییر دهید. همچنین می توانید از رنگ های انتخابی برای شناسایی رنگ هایی که می خواهید در جای خود قرار دهید استفاده کنید تا هنگام تنظیم سایر رنگ ها و عناصر موجود در تصویر، آنها تغییر نکنند.
ماسک های رنگی  در برنامه DaVinci به ماسک های رنگی Power Windows گفته می شود. اینها مانند ماسک در Adobe Photoshop کار می کنند. شما می توانید یک شکل را برای جدا کردن رنگ های آن تعیین کنید.

نحوه انتخاب پروفایل تصویر

اولین چیزه مهم این است که نمایه تصویر خود را انتخاب کنید. اگر با فرمت RAW عکاسی می کنید، ( انواع مقالات عکاسی را برای شما آماده کرده ایم ) کنترل زیادی روی ویژگی های تصویر خود خواهید داشت. فراتر از کیفیت عمومی، این یکی از مزایای جذاب RAW است، اما باعث ذخیره سازی زیادی می شود. (این بدان دلیل است که تصاویر RAW که توسط دوربین بدون پارامترهای تعیین شده توسط پردازشگر ضبط شده اند فشرده نشده اند.) اگر در RAW مشغول به کار نیستید، احتمال دارد که بخواهید در پروفایل تصویر تخت یا پروفایل Log ضبط کنید تا در هنگام رنگ آمیزی و تقویت فیلم خود به خود فرصت بیشتری بدهید.

ببینید که ایجاد پروفایل رنگ در ابتدا چقدر مهم است؟

شما نمی توانید به عکس پروفایل خود برگردید زیرا در فیلم شما پخته شده است (مگر اینکه در RAW عکس بگیرید.)

نمایه تصویر شما می تواند هر چیزی باشد که می خواهید باشد، اما به طور کلی اگر “صاف” تر باشد، این بهترین فرصت را به شما می دهد تا برخی از مراحل اضافی از دامنه پویا را بیرون بکشید، و فیلم های خود را از دردسر دور نگه دارید.

اینجاست که عبارت “Log” و بطور خاص  C-Log” (کنون)  یا “S-Log” (سونی) را می شنوید. اینها در اصل پروفایلهای خنثی تصویر هستند (اما نه RAW!)، و آنها بهترین فرصت را برای تصاویر قابل کنترل به شما می دهند.

قبل و بعد اصلاح رنگ دیجیتالی
قبل و بعد اصلاح رنگ دیجیتالی

نحوه رنگ آمیزی صحیح فیلم

اکنون می توانیم تصحیح را شروع کنیم. از زمان تغییر تولید سرگرمی به فیلم های دیجیتال، روش های تصحیح رنگ تغییر کرده اند، اما برای تصاویر حرفه ای هنوز هم به همان اندازه مهم است. شما نمایه تصویر خود را ایجاد کرده اید، بنابراین اکنون بیایید در مورد یکی از مهمترین مراحل در هر گردش کار حرفه ای تولید صحبت کنیم.

اگر رنگ سفید شما واقعاً سفید نیست، بلکه بیشتر از رنگ بژ است، هرگونه تعدیلی که به تصویر خود می دهید نادرست است. اگر سرکش بروید، ممکن است چیزی که برای شما مناسب به نظر می رسد، برای شخص دیگر عجیب به نظر برسد.

این مانند تلاش برای نوشتن یک آهنگ عالی با یک گیتار خارج از موسیقی است.

آموزش اصلاح رنگ ناسازگاری های بینایی را از بین می برد. اگر امیدوار هستید که فیلم هایی را جمع کنید که ممکن است دقیقاً یکسان به نظر نرسند، باید این روند را طی کنید، اما باید در همان صحنه استفاده شود.

اگر مشخصات رنگی شما صاف، اشباع شده و دارای کنتراست کمتری باشد، به شما این امکان را می دهد تا نتایج اضافی مثبت تری داشته باشند و در هنگام رنگ آمیزی فیلم های خود کمی کنترل بیشتری به دست آورید. همچنین به شما کمک می کند تا بین حداکثر و حداقل ارزش خود، اطلاعات اضافی را جمع کنید. فکر کنید اگر یکنواخت، اشباع شده و دارای کنتراست کمتری باشد، رنگ آمیزی هنر در موزه بسیار ساده است. آنها بیشتر شبیه به کتاب رنگ آمیزی هستند. بیایید وارد مراحل میکرو تصحیح رنگ شویم.

ورودی خود را LUT اعمال کنید

LUT  که مخفف جدول جستجو است که در این حالت اعمال می کنید، رنگ های موجود در فیلم را به مقادیر استاندارد تلویزیون پخش HD تغییر می دهد، و ما از آن به عنوان “ورودی LUT” یاد کردیم. این بدان معنی است که ما قصد داریم فیلم های خود را از طریق این تنظیم از پیش تعیین شده ارسال کنیم تا در مرحله تصحیح و درجه بندی، دقیقاً رنگ ها را تنظیم کنیم، (اگر تصمیم به اعمال یک مورد دارید) برای دستیابی به یک نگاه سینمایی یا گاهی به یک نگاه “فیلم” در نظر گرفته شده است. The Rec 709 LUT لغزنده ها، منحنی ها و دامنه های تصحیح رنگ شما را به شکلی که باید بکار برد تا بتواند بعداً از LUT های خلاق خود نهایت استفاده را ببرد.

در اینجا استعاره سرگرم کننده (عجیب و غریب) است. وقتی صبح قهوه درست می کنید، آب گرم را روی دانه های زیر زمینی می ریزید تا… قهوه دریافت کنید! با این وجود، قهوه را روی دانه های زیر زمینی نمی ریزید تا قهوه دریافت کنید. فیلم ورود به سیستم آب گرم شما است، و دانه های قهوه LUT ورودی شما است. فیلم های “دمیده شده” را با ویژگی های خشن از طریق LUT ورودی از قبل قرار ندهید، زیرا شما در نهایت فشار دادن مقادیر به سطوح افراطی خواهید بود. پیشنهاد 709 به شما امکان می دهد از جایی از دقت کار کنید، اما لزوماً ظاهری را که می خواهید برای دستیابی به آن ایجاد کنید، نیست و این جایی است که LUT و نمرات رنگی اضافی در آن بازی می شوند.

استفاده از LUT همچنین فرصتی برای تراز کردن رنگ فیلم شماست، از طریق Balance Auto White یا تنظیمات دستی دما. ( با انواع لنز های دوربین و تنظیمات آن ها آشنا شوید ) دوربین شما قبل از تنظیمات دستی باید از نظر رنگی متعادل باشد، اما برخی از پروفایل های تصویری وجود دارد که دمای رنگ را به یک صورت یا دیگری فشار می دهند، بنابراین می خواهید بدون در نظر گرفتن تعادل. در این مرحله هیچ رنگی اعمال نکنید. نه هنوز. شما فقط می خواهید به همان اندازه که ممکن است به سفید واقعی نزدیک شوید تا هر مرحله به درستی کار کند. مگر اینکه فیلم شما به شکلی که رنگ به شما کمک کند شلیک نشده باشد، احتمالاً باید از آن اجتناب کنید.

 کلیپ “پایه خانه” را انتخاب کنید

بهترین راه برای رسیدن به قوام بصری در میان فیلم ها، نگاهی به کلیپ های خود و پیدا کردن مواردی است که در مقایسه با بقیه فیلم ها، میزان قرار گرفتن در معرض و سطح متوسط ​​را دارد. به این ترتیب، شما می توانید سعی کنید همه چیز را با مکانی مطابقت دهید که حداقل بتواند با تمام فیلم های شما محقق شود. اگر کلیپی را انتخاب کنید که در مقایسه با سایر فیلم هایی که در روز قرار گرفته اید، دارای قرار گرفتن در معرض شدید باشد، ممکن است نتوانید آن کلیپ ها را طوری تنظیم کنید که با یکدیگر مطابقت داشته باشند، بنابراین گزینه هایی از برش خود حذف می کنید.

مرحله به مرحه اصلاح رنگ
مرحله به مرحه اصلاح رنگ

سفید و سیاه را تنظیم می کند

شما می خواهید از دامنه های خود در اینجا استفاده کنید، و باید هرکدام را بطور همزمان انجام دهید. رنگ ها و سطوح را تنظیم کنید تا سفید واقعی یا سیاه واقعی پیدا کنید. با استفاده از هر تعداد ابزار، ویدیوی خود را به درستی از نظر رنگ سفید و سیاه تنظیم کنید. در اینجا نحوه انجام این کار با ابزار Lumetri Color Adobe Premiere آمده است:

گاما کلی را تنظیم کنید

این جایی است که شما هر بخش از تصویر خود را تنظیم می کنید، که شامل نکات برجسته، سایه ها و خط های میانی است. باز هم، در این مرحله ما هنوز در مرحله تصحیح رنگ هستیم و مرحله فشرده سازی یا درجه بندی نیستیم.  با یادآوری تنظیمات گاما و تصحیح رنگ به طور کلی، شما سعی نمی کنید تصویر خود را خنک یا چگونه می خواهید به نظر برسد جلوه دهد، بلکه از نظر وفاداری رنگ و رابطه بین شدت نور هر سطح صحیح است.
بعداً، وقتی به درجه بندی رنگ رسیدیم، می توانید سیاهان خود را خرد کنید و سفیدها را منفجر کنید، اما در این مرحله فقط می خواهید آنها را با یکدیگر هماهنگ کنید.

تصحیح ثانویه اساسی

در تصحیح رنگ اولیه، شما کل تصویر را تنظیم و تصحیح می کنید. تصحیح رنگ ثانویه شامل جداسازی قسمت های خاصی از تصویر یا اشیاء موجود در قاب فیلم و تصحیح فقط موارد است. به همان روشی که ما شخصیت های مختلفی را ایجاد کرده ایم، بنابراین برای طرح های رنگی و شناسایی رنگ اشیاء و تصاویر نیز پیش می رود. همه ما می دانیم که آسمان آبی است، یا اینکه یک نشانگر توقف قرمز است.

اینها رنگهایی هستند که همه می دانند، و اگر می گویند… شما یک علامت توقف در فیلم خود دارید، انتظار دارند که ثبت نام کنند. اگر رنگ علائم توقف شما عجیب به نظر می رسد، به معنای دو چیز است: اصلاح رنگ شما احتمالاً کمی خاموش است. بینندگان ناخودآگاه داستان شما را زیر سوال می برند. این بدان معنی است که رنگ های پوست باید به نظر می رسد مانند پوست واقعی، پره های چمن به نظر می رسد مانند تیغه های واقعی چمن، و جهان باید به نظر واقعی برسد.
به این ترتیب، وقتی بعداً کاری را تنظیم کردید می توانید مطمئن باشید که به درستی کار می کند تا به ظاهر مورد نظر خود برسید. تصاویر شما همچنین تعلیق مطلوب کفر را بسیار مهم می کند. فیلمسازی روایت، همه به این دلیل که شما از “قوانین” پیروی کرده اید.

اصلاح ثانویه پیشرفته

در اینجاست که شما کمی بیشتر به سمت میل خود رنگ های خاص را تنظیم می کنید، در حالی که هنوز هم به خاطر داشته باشید که هنوز هم آنها باید «تصحیح» باشند. شاید بخواهید رنگ زرد یک ماشین اسپرت زرد روشن را تقویت کنید. شما در کل تصویر زرد را تغییر نمی دهید، بلکه یک رنگ بسیار باریک را برای ایجاد تصاویر خاص – ماشین زرد – پاپ تقویت می کنید.

5/5 - (1 امتیاز)