تهیه کننده ی انیمیشن
15
مارس

 

یک تهیه کننده در انیمیشن سازی مسئولیت پایه ریزی ، هماهنگی ، نظارت و کنترل را در دست دارد و به اختیار خود یا به اختیار کارفرما برهمه جوانب فرآیند تولید یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی اعم از جنبه های هنری ، مالی ، تکنیکی ، اداری و اجرایی آن نظارت می کند و مجموعه ی مسئولیت های آن را بر عهده می گیرد. بنابراین تمام مراحل نظارت ، هماهنگی و کنترل مجموعه ی تخصص ها و مهارت ها براساس توافق نامه های جمعی و قرارددهای خدمات شخصی انجام می پذیرد. در حالی که این تعریف بیشتر کاربردی به نظر می رسد ، اما حوزه مسئولیت تهیه کننده بر اساس محدوده ی تخصص و مکان استخدام وی تفاوت می یابد.

بیشتر تهیه کننده در یک استدیوی بزرگ تهیه کننده های سازمانی هستند و جزء کارمندان آن استودیو ، معمولا تمام طرح ها را فراهم می آورد و بر آن نظارت می کند. برای مثال شاید تهیه کننده را بعد از شکل گیری طرح و آماده شدن بودجه بندی تولید استخدام کنند.

اغلب اوقات یک تهیه کننده کارمند بر اساس تعریف اتحادیه ی صنفی تهیه کنندگان آمریکا ممکن است که مسئولیت همه ی جنبه های تولید را به عهده نگیرد. یک تهیه کننده لزوما برنامه ریزی مالی را بر عهده ندارد ، اما شایسته است که برای مدیریت بودجه مهارت لازم را در اختیار داشته باشد. استودیوهای مستقل کوچکتر تمایل دارند که به وسیله ی تهیه کننده های پیمانکار هدایت شوند. به علت کمبود منابع مالی این تهیه کنندگان مجبورند که خودشان بودجه را جمع آوردی کنندو بر آن نظارت داشته باشند.

 

عناوین تهیه کننده

عناوین بسیاری وجود دارد که با اعتبار تهیه کننده در ارتباط است. بیشترین عناوینی که عموما استفاده می شود ، تهیه کننده ی اجرایی ، تهیه کننده ، تهیه کننده ی مشترک ، تهیه کننده ی خط تولید و دستیار تهیه کننده است.

البته در این فهرست تنوع زیادی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • تهیه کننده ی خلاق
  • تهیه کننده ی مشاور
  • تهیه کننده ی ناظر
  • تهیه کننده ی جانشین
  • تهیه کننده ی تابع

ظاهرا این عنوان ها بر پایه ی سابقه و میزان تجربه های فرد قرار دارند. اگر چه در برخی از موارد نیز این عنوان ها برای یک تهیه کننده بر اساس قدرت مذاکره ی یک موسسه یا نمایندگی با مشتریانش جا می افتد و ربطی به توانایی های واقعی تهیه کننده ندارد. در دیگر موارد تهیه کنندگی ممکن است بر اساس قالب نمایش شکل بگیرد. یک مثال از این عنوان ها را می توان در محدوده عنوان های مطابق با نویسنده های تلویزیونی پیدا کرد. در سریال های پربیننده عنوان داده شده به اغلب نویسنده ای دست اندرکار ، عبارت از نویسنده و تهیه کننده است ، در حالی که در یک فیلم سینمایی بلند فقط عنوان نویسنده به آن ها داده می شود.

وظیفه تهیه کننده
وظیفه تهیه کننده

اگر چه در عنوان تهیه کنندگی تنوع بسیار وجود دارد ، اما برای توصیف این شغل بر اساس نقش و وظیفه ی  تهیه کننده در تولید ، آن را به سه بخش اساسی تقسیم کرده ایم 

(1) تهیه کننده های واسطه که به جمع آوری منابع مالی و بازیگران کلیدی مستعد می پردازند. گاه نیز برای پیدا کردن استودیوی تولید به پروژه کمک می رسانند. این تهیه کنندگان به طور کلی در فرآیند تولید مشارکت خلاق ندارند یا مشارکت آنها بسیار اندک است. تهیه کننده های واسطه معمولا منحصر به فرد نیستند.

به این معنی که آن ها می توانند برای استودیوهای دیگر نیز کار کنند و همزمان پروژه های متعددی را در دست تولید داشته باشند. بنابر این خیلی بعید به نظر می رسد که آنها تمام وقت خود را فقط برای یک تولید صرف کنند. در عوض تهیه کننده های واسطه یک تهیه کننده خط تولید استخدام می کنند تا تولید فیلم را برای آنها انجام دهد.

(2) تهیه کنندگانی که مجموعه ی مراحل تولید را کنترل می کنند و امکانات لازم را نیز فراهم می آورند. این تهیه کننده ی پی گیر به طور کلی نه طراحی می کند  نه نویسندگی اما در مجموع درک خلاقانه ای از طراحی ، نوشتن و ساختار هنری یک اثر دارد. اگر چه این نوع تهیه کننده در مراحل مختلف تولید حضور دارد ، اما پرداختن وی به جزئیات تولید اغلب بستگی به کارفرما و سفارش دهنده دارد. بدین ترتیب کار اصلی این تهیه کننده برای بر آوردن مطالبات خلاقانه ی پروژه بر برنامه ریزی و بودجه بندی استوار است.

(3) این نوع تهیه کننده را تهیه کننده ی خلاق می نامیم. این تهیه کنند ها توانایی طراحی و نویسندگی را دارند و به طور جدی در تصمیم گیری های خلاقانه نیز درگیر می شوند. بدین ترتیب در حالی که مسئولیت بودجه و برنامه ریزی را بر عهده دارند، بربخش های خلاقانه نیز تاکید می کنند. در این حالت ، نظارت بر زمان و مسائل مالی را بر عهده می گیرد.

 

تهیه کننده های اجرایی

معمولا تهیه کننده های اجرایی بر کل پروژه از ابتدا تا انتها از هر دو جنبه ی خلاق و تکینیکی نظارت می کنند. در قسمت خلاق ، آنها بر استخدام کارکنان خلاق کلیدی نظارت دارند. آنها همچنین در شکل گیری فیلمنامه و ساختار نمایشی آن در گیرند و در تمام مدت با دادن تذکرات و نظریات زمینه های مناسب تولید را فراهم می آورند. همچین آن ها معمولا در تولید و تصویب طرح تولید پروژه از جمله بودجه و برنامه ریزی مشارکت دارند. به خاطر داشته باشید که نقش این تهیه کننده ها در بیشتر موارد ، توسط خود شخص ، سابقه ی او و قالبی که پروژه در آن تهیه میشود ، تعریف می گردد.

در فیلم های بلند سینمایی و ویدیویی تهیه کننده ی اجرایی تمایل دارد که به رتبه ی تهیه کننگان واسطه بپیوندد. این نوع تهیه کننده احتمالا منحصر به پروژه نمی ماند و در زمینه های کلیدی از پیش تعیین شده نیز مشارکت می کند.

در مجموع تهیه کنندگان اجرایی پیشرفت تولید را کنترل می کنند تا از تحویل به موقع پروژه اطمینان حاصل نمایند. ( مقالات مربوط به انیمیشن )

تهیه کننده ی اجرایی معمولا در مجموعه های تلویزیونی به عنوان یک گرداننده ی بصیر و دوراندیش از فرآیند تولید پشتیبانی می کنند و به همین دلیل نیز اغلب در صنف تهیه کنندگان خلاق جای می گیرند. تهیه کننده ی اجرایی در همه ی مراحل توسعه ، ازجمله طراحی شخصیت های اصلی و کارگردانی هنری نقش دارد. وقتی تولید شروع می شود ، همه چیز زیر نظر تهیه کننده ی اجرایی قرار می گیرد تا او بتواند ابزار و تجهیزات را بازنگری و نکته هایی را گوشزد کند و تضمین نماید که پروژه روی هم رفته نسبت به طرح کلی و پیش بینی هایی که انجام شده است در خط اصلی به مسیر شکل گیری خود ادامه می دهد.

این تجهیزات و منابع اولیه در بردارنده ی عناصر پیش تولید نظیر :

  • فیلم نامه
  • کارهنری
  • فیلم نامه ی مصور

 

عناصر تولید نظیر :

  • تست های مدادی
  • رنک گذاری

مرحله ی پس از تولید نظیر :

همراهی در تدوین

  • جلسه های صداگذاری
  • مسائل مربوط به ویدیو

است. به عنوان فرد اصلی برای روبرو شدن با خریدار که همان کسی است که بودجه تولید را تامین می کند یا شخصی را به نمایندگی برای تامین بودجه انتخاب می کند ، تهیه کننده های اجرایی اغلب اشخاصی هستند که تذکرات خلاق و قانونی را برای استفاده در امر تولید ، دریافت می کنند. آن ها معمولا در بازاریابی ، زمان بندی پخش و مقررات بازدید مشارکت دارند. در نهایت مسئول تحویل پروژه در زمان مقرر بر اساس کیفیت موافقت شده هستند.

تهیه کننده اجرایی
تهیه کننده اجرایی

تهیه کننده

متداول ترین نوع تهیه کننده ی انیمیشن همان کارپرداز است. وظیفه وی در بردارنده ی برنامه ریزی ، بودجه بندی ، انتخاب گروه تولید ، یافتن استودیوهای پیمانکاری فرعی و فراهم آوردن گروه پس از تولید است. هدف این تهیه کننده پیش بینی و سازماندهی تعداد کارکنان مورد نیاز ، استخدام آنها و مشخص کردن تاریخ شروع و پایان قرارداد همکاری با آن هاست.

تهیه کننده ی کارپرداز در هر یک از مراحل تولید و با کارگردان، مشارکتی خلاق دارد. هدف او هدایت پروژه از مرحله ی خلق ایده تا تحویل نهایی از نظر اختصاص هزینه و برنامه ریزی است. وظیفه تهیه کننده ی کارپرداز در برخی از استودیوهای بزگرتر ممکن است با مسئولیت تهیه کننده خلاق در یک نفر جمع شود تا به موجب آن ، نقش دو گانه ی تهیه کننده و کارگردان را هم زمان و همراه با هم بر عهده بگیرد. در چنین مواردی مدیران اجرایی استودیو بیشتر در نقش کنرل کننده ی بودجه و برنامه ریزی برای تولید و انجام معامله با پیمانکاران فرعی ، اجرا کنندگان ، کارکنان و امکانات خارجی ظاهر می شوند.

تهیه کننده ی خط تولید یا تهیه کننده ی مشترک

مسئولیت اصلی تهیه کننده ی خط تولید یا تهیه کننده ی مشترک پایه گذاری و مدیریت بودجه بندی و برنامه ریزی تولید است. نقش تهیه کننده  خط تولید شباهت بسیاری به تهیه کننده کارپرداز دارد ، تهیه کننده ی خط تولید نقش چندانی در همراهی خلاقانه با تولید ندارد. تهیه کننده ی خط تولید زمانی به استخدام گروه در می آید که تولید به تازگی مجوز شروع به کار گرفته یا به مرحله تصویب نزدیک باشد. مسئولیت تهیه کننده ای خط تولید اطمینان یافتن از برآورده شدن اهداف تولید در چارچوب بودجه گذاری و زمان بندی مقرر است. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که عنوان دستیار مشترک گاهی اوقات به شخصی نسبت داده می شود که به سادگی به گروه پیوسته و فقط در مرحله ی ایده پردازی یا برداشتن اولین قدم های عقد قرارداد همراه کار بوده است.

مسئولیت ها و وظایف تهیه کننده انیمیشن

دستیار تهیه کننده

نقش و جایگاه دستیار تهیه کننده یک مرحله فراتر از جایگاه مدیر تولید قرار دارد. دستیار تهیه کننگان نسبت به مدیران تولید سابقه تولید بیشتری دارند ، اما با این وجود به آن سطح از تجربه نیز نرسیده اند که عنوان تهیه کننده ی خط تولید را به همراه داشته باشند. همانند نقش تهیه کننده ی خط تولید ، نقش دستیار تهیه کننده نیز کاملا اجرایی است. به عنوان یک راهنما دستیار تهیه کننده تنگاتنگ با مدیر تولید از بخشی به بخش دیگر در تمامی مراحل پیش تولید برای هماهنگ کردن و پی گیری ساختار هنری اثر در رفت و آمد است. وقتی در تولید از پیمانکاران استفاده می شود ، تهیه کننده ی دستیار مسئولیت نظارت بر ارسال مواد اولیه برای پیمانکاران است.

شاید تهیه کننده ی دستیار در مرحله پس از تولید دخالت داشته یا نداشته باشد ، اما به عوان یک تسهیل کننده ، میزان کنترل و تصمیم گیری آن ها به ساختار استودیو یا تولید وابسته است. شاید آنها این شانس را نداشته باشند تا در موقعیتی قرار بگیرند که با امکانات و پیمانکاران بیرون از کار خودشان معامله کنند. اگر چه این احتمال وجود دارد که بتوانند اعضایی را از گروه تولید و گروه هنری بر اساس مشارکت کارگردان استخدام کنند. تهیه کننده در تولید فیلم های سینمایی بلند ، جزئیات مدیریت تولید را به دستیار تهیه کننده واگذار می کند.

دستیار تهیه کننده با کمک مدیر تولید مسئول هماهنگ کردن افراد است که گاهی تعداد آنها به بیش از 450 نفر هم می رسد. ایجاد یک خط تولید کارآمد با تصویب یک فیلمنامه شروع می وشد. اگرچه فیلمنامه در تولید فیلم سینمایی بلند در بیشتر مراحل دستخوش تغییر و تحول می گردد ، اما تنها راه ادامه کار ، پایان دادن به هر سکانس بر اساس نوبت است. همان طور که هر سکانس در فرآیند شکل گیری ساختار هنری اثر را ارزیابی می کند. دستیار تهیه کننده در همکاری نزدیک با کارگردان ، هماهنگ کننده ی هر یک و حسابدار تولید زمان و هزینه ی مورد نیاز برای هر سکانس را تخمین می زند.

اگر مقدار سرمایه کافی باشد ، محتوای سکانس می تواند وارد مرحله ی تولید شود. وقتی که هزینه تولید از سقف بودجه اختصاص یافته بیشتر شود دستیار تهیه کننده برای کاهش بودجه وارد مذاکره می شود. برای ادامه دادن کار بر اساس برنامه ریزی مقرر و دوری جستن از طولانی شدن غیر منتظره ی زمان تولید دستیار تهیه کننده ، سطح مشکلات هر صحنه را در تمام مراحل تولید ، خرمندانه ارزیابی می کند. معمولا وظایف دستیار تهیه کننده با مرحله پیش از تولید آغاز می شود و تا انتهای تحویل فیلم نهایی ادامه می یابد. اما در مراحل پیشرفت و پس از تولید دخالتی ندارد.

مسئولیت های تهیه کننده

مسئولیت های تهیه کننده در هر استودیویی به تعدادی از عوامل بستگی دارد.

1 – قالب یا مدت زمان پروژه

2 – تکینک با فرآیند انیمشن

3 – سازماندهی استودیو

4 – تجربه و تخصص تهیه کننده

براساس این معیارها تهیه کننده ممکن است مسئولیت همه یا بخشی از مواردی را که در زیر آمده قبول کند. توجه داشته باشید که وقتی می گوییم تهیه کننده نیاز دارد ، تاکید بخش های خاصی را از خط تولید به دست آورد ، این یعنی تهیه کننده باید تایید نهایی را از شخص یا اشخاصی بگیرد که مسئول نظارت یا مسئول تامین بودجه بندی مالی پروژه هستند.

جزئیاتی از مسئولیت های تهیه کننده

1 – گرفتن تایید برای طرح تولید شامل بوجه و برنامه ریزی

2 – نهایی کردن فیلم نامه برای تولید

3 – انتخاب کارگردان

4 – تاسیس بخش های بازرسی با خریدار  / مدیر

5 – انتخاب نقش ها و استخدام گروه هنری

6 – شناسایی و انتخاب استودیوهای تولید پیمانکار فرعی ، در صورت لزوم

7 – مذاکره برای معامله با استودیوهای پیمانکار و امکانات بیرونی

8 – انتخاب نقش ها و استخدام کارکنان اداری و تولید ، از جمله : تهیه کننده ی خط تولید ، تهیه کننده ، تهیه کننده ی مشترک ، دستیار تهیه کننده و در صورت لزوم مدیر تولید

9 – انتخاب و تعیین آهنگ ساز

10 – تکمیل و دریافت تایید کارهای هنری کلیدی پیش از تولید ، نظیر طرح شخصیت ها ، طرح مکان ها ، ایده های مربوط به پس زمینه های و مدل های رنگی

11 – هدایت روش ارزیابی پیش رونده برای بیرون داد تولید و سهمیه های هفتگی بخش ها

12 – نظارت بر کارمندان و کنترل پیشرفت روزانه ی تولید

13 – ابلاغ ضرورتهای کلی تولید به اعضای گروه

14 – ایجاد و حفظ ارتباط با همه ی گروه های وابسته ، شامل : گروه های اعطای مجوز ، خرید و فروش ، گروه تبلیغات ، توزیع و ترویج

15 – رفع مشاجرات و اختلاف های واحد تولید و همه ی خدمات بیرونی

16 – بررسی و تصویب همه ی انیمیشن ها

17 – تایید دوباره کاری ها و بازنگری ها

18 – ارائه و بررسی و تصویب کار کارگردان

19 – گرفتن کار / برش نهایی و تصویب آن

20 – تعیین محل دقیق جلوه های صوتی و موسیقی

21 – نظارت و تصویب سیستم صداگذاری با رایانه در تطابق با تصاویر

22 – نظارت بر جلسه ی ضبط موسیقی همراه با کارگردان

23 – نظارت بر جلسه ی میکس نهایی همراه با کارگردان

24 – گرفتن تایید محتویات عناوین ابتدای فیلم و اسامی انتهای فیلم به علاوه ی طراحی عناوین و اسامی به صورت تصویری

25 – گرفتن تاییده از اولین کپی نهایی یا محصول اصلی تدوین شده

26 – تحویل محصول نهایی به شکل درخواست شده به وسیله ی خریدار

تهیه کننده ی مطلوب چه کسی است ؟

تهیه کننده ی انیمیشن محوری در روند تولید دارد. وقتی تولید به آرامی در حال انجام است ، اشخاص اغلب تعجب می کنند که تهیه کننده واقعن چه کار می کند. در چنین مواردی انیمیشن نه تنها خوب جلوه می کند ، بلکه با توجه به بودجه تعیین شده در زمان مقرر به پایان می رسد. در چنین حالت مطلوبی تهیه کننده کارش را خوب انجام داده و به تمام زمینه های فرآیند انیمیشن فکر کرده است.

چگونه این حالت مطلوب به دست می آید ؟ در چنین مواردی تهیه کننده آگاه است و در مورد فرآیند انیمیشن تجربه ی کافی دارد. چنین تهیه کنندگانی از این که سوال کنند ، هیچ ابایی ندارند و مشتاق یادگیری بیشتر هستند.

این چنین تهیه کننده های با تجربه و آگاهی می دانند که چگونه افراد مناسب را در جایگاه مناسبشان قرار دهند ، چگونه کارها را به افراد مناسب محول کنند و به مهارت ها کارمندانشان اعتماد داشته باشند. آن ها توانایی پیش بینی مشکلات را پیش از آن که اتفاق بیفتد دارند ، و می توانند وقتی مشکلات کوچکی پیش می آید ، تغیرات را ماهرانه انجام دهند. ار طرف دیگر وقتی تولید به مشکل بر می خورد ، تهیه کننده اولین کسی است که به عنوان فرد مسئول شناخته می شود. اگر تهیه کننده نتواند مشکل تولید را بر طرف کند ، موقعیت شغلی او به سرعت به مخاطره می افتد.

سفارش ساخت فیلم صنعتی

رهبری تهیه کننده

اگر چه هر تهیه کننده ای مهارت های فردی خود را دارد ، اما قابلیت های بنیادی و عمده ای برای تمامی تهیه کننده ها ضروری است. یک خصوصیت بسیار مهم برای هر تهیه کننده ی خوبی ، توانایی رهبری کردن است. به عنوان شخص اصلی مسئول استخدام کارکنان و بازیگران ، هر کارمندی برای گرفتن راهنمایی و راه حل به تهیه کننده مراجعه می کند. تهیه کننده که در راس هرم تولید قرار دارد ، چگونگی روند تولید را تعیین می کند.

وقتی تهیه کننده منظم و وقت شناس باشد ، توانایی هماهنگ کردن و انجام دادن چنین وظیفه را به صورت هم زمان داشته باشد و به تعهداتش پای بند باشد ، در نتیجه تمامی افراد گروه او تلاش می کنند که از رهبر خود پیروی کنند.

انتقال دهنده

تهیه کننده باید مهارت های ارتباط روشن و مستحکمی نیز داشته باشد. از همان ابتدا تهیه کننده باید دیدگان خلاق و محدوده ی زمان کلی پروژه را به کارکنان انتقال دهد تا تمامی افراد تیم به اهداف مشترکشان آگاه شوند. همچین مطلع کردن افراد گروه از اهمیت و اعتبار تولید ، ضروری است. مهم نیست که تک تک افراد گروه از همه ی جزئیات اطلاع داشته باشند ، اما دیدارهای هفتگی یا روزانه برای اعضای کلیدی و شاید ماهیانه یا هر سه ماه یک بار برای همه ی اعضای گروه باعث می شود که کارکنان نسبت به تولید مشتاق شوند.

پرورش خلاقیت

دیگر وظیفه ی مهم تهیه کننده ، هنگامی که پروژه مرحله ی بازبینی و تجدید نظر را می گذراند ، حفظ یک فضای سازنده و خلاق است. گاهی هنرمندان از این که کارشان بارها و بارها به خاطر تغییر داستان متوقف می شود ، دچار سرخوردگی می گردند. ممکن است ، آنها احساس بی تفاوتی کنند زیرا نمی دانند چگونه کارشان در تصویر کلی فیلم جای خواهد گرفت.

باز هم به عهده ی تهیه کننده است که تصویر نهایی فیلم را به افراد انتقال دهند و توضیح بدهد ، چرا تغییرات لازم است و چگونه کارهای اضافی در بهبود محصول نهایی تاثیر خواهد گذاشت. شاید تهیه کننده به دلیل تغییرات به وجود آمده ، به اندازه ی دیگر افراد نگران شود ، با این وجود ارائه یک نگرش و طرز برخورد مثبت و خوش بینی نسبت به انجام پروژه ، هنرمندان را نسبت به ادامه ی کارشان به بهترین نحو تشویق می کند.

5/5 - (1 امتیاز)