انواع انیمیشن ها و سبک های آنها
29
مارس

در این مقاله قصد داریم  19  نوع از انواع انیمیشن های مختلف از تکنیک ها و سبک های انیمیشن را ذکر کنیم. انیمیشن فرآیند ایجاد توهم حرکت و تغییر شکل با استفاده از نمایش سریع دنباله ای از تصاویر استاتیک است که حداقل از یکدیگر متفاوت هستند. انیمیشن ها در همه جا فراگیر شده است، از جمله تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی مورد علاقه، موزیک ویدیو ها ، فیلم سینمایی، سریال، فیلم آموزشی، فیلم صنعتی، مستند  و حتی فیلمهایی که می توانید نوع انیمیشن stop move را ببینید. تکنیک های ایجاد حرکات شامل انیمیشن های سنتی معمول و متوقف کردن تکنیک های انیمیشن حرکت از چهره های دو و سه بعدی، به عنوان مثال، الگوهای مجموعه کاغذ، عروسک ها و شکل های رس است. نگه داشتن توقف حرکت به عنوان پایه تمام انیمیشن ها، از سبک های مختلف تکنیک های انیمیشن می توان برای ایجاد توالی های متحرک استفاده کرد. در این جا قصد داریم به شرح 19 نوع انمیشن مختلف بپردازیم. (پیشنهاد میکنم از صفحه دوره ساخت انیمیشن دیدن نمایید.)

انیمیشن سنتی دو بعدی

انیمیشن سنتی دو بعدی
انیمیشن سنتی دو بعدی

انیمیشن سنتی همان نقاشی هایی بود که توسط هنرمند بر روی کاغذ کشیده می شد. اگر عاشق نقاشی  روی کاغذ هستید، رویکرد سنتی بسیار جذاب است. انیمیشن سنتی ایجاد نقاشی های یک به یک روی قاب است. انیمیشن دو بعدی شامل ایجاد نقشه های متعدد و سپس تغذیه در سلول های پلاستیکی، نقاشی دستی آنها و ایجاد دنباله متحرک بر روی تصویر پس زمینه نقاشی شده است از این مدل انیمیشن ها می توان به فیلم های کارتونی سفید برفی و هفت کوتوله ها، پیتر پن و زیبایی خفته، علاءالدین و…. اشاره کرد.

انیمیشن معروف میکی موس با استفاده از تکنیک انیمیشن دو بعدی ساخته شد. اولین انیمیشن دو بعدی با نام Fantasmagorie نامگذاری شد، این کارتون که یک فیلم کوتاه است و  توسط Emile Cohl ساخته شده است. این کارتون به طور کامل به رنگ سیاه و سفید فیلمبرداری شده است، کارتون همه چیز درباره یک مرد ساده چوب در اکشن زنده است.

این کارتون 75 ثانیه طول دارد و برای ساخت حدود 700 نقاشی  مختلف کشیده شده است. این انیمیشن تاریخی در سال 1908 منتشر شد.  از دگیر انمیشن های دو بعدی محبوب می توان به انیمیشن های دهه 1960 از  جمله کارتون های محبوب مانند جتسون و فلینستون نام برد.

یکی از محبوت ترین انیمیشن های دو بعدی انیمیشن سیندرلاست که بارها از تلویزیون ایران نیز پخش شده است. این انیمیشن که در سال 1950 توسط کمپانی والت دیزنی ساخته شد توسط در لیست ده انمیشن برتر جهان قرار گیرد. این انیمیشن جذاب 72 دقیقه ای 2.9 میلیون دلار هزینه برداشت ک توانست با فروش فوق العاده بیش از 263 میلیون دلار رکورد فوق العاده ای را برای خود به ثبت برساند. این انیمیشن توسط کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون کارگردنی شده و تهیه کننده ی آن هم والت دیزنی می باشد.

این انیمیشن 8 نویسنده داشت که نام های آن ها عبارتند از:

  1. کن آندرسون
  2. پرس پیرس
  3. هومر برایت‌من
  4. وینستون هیبلر بیل پیت
  5. اردمن پنر
  6. هری ریوس
  7. جو رینالدی
  8. تد سیرز

 

و صداپیشگان حرفه ای داشت که اسامی ان ها عبارتند از:

  1. لاین وودز
  2. النور آدلی
  3. ورنا فلتون
  4. رودا ویلیامز
  5. جیمز مک‌دونالد
  6. لوئیس ون روتن
  7. دان برکلی
  8. مایک داگلس  لوسیو بلیس

از دیگر نکات مثبت این انیمیشن دو بعدی جذاب و زیبا موسیقی فوق العاده آن بود که توسط پائول جی. اسمیت، الیور والس ساخته شده است. تدوینگر این انیمیشن دونالد هالیدی است. این انیمیشن برای اولین بار در 4 مارس 1950 در ایالات متحده بر روی پرده های سینما به اکران در آمد. خلاصه ی این انیمیشن این طور است که سیندرلا زندگی ناخوشایندی را پشت سر می گذارد، پدر و مادر را در سنین جوانی از دست داده است و مجبور است به عنوان خدمتکار در خانه افراد کلاهبرداری خود کار کند. نامادری او، لیدی ترمین، با او بی رحمانه است و به جذابیت و زیبایی سیندرلا حسادت می کند.

مقالات مربوط به انیمیشن را از این قسمت مطالعه نمایید.

علاوه بر این، دو دخترش دریزلا و آناستازیا، بی رحمانه از او استفاده می کنند. با وجود این، سیندرلا یک دختر جوان مهربان و ملایم است. او با موش ها دوست است و با پرندگانی که در داخل و اطراف خانه های چاتوری زندگی می کنند دوست است. در همین حال، در کاخ سلطنتی، پادشاه ناامید می شود که پسرش، شاهزاده، هنوز ازدواج نکرده است.

او و گراند دوک در تلاش برای یافتن یک همسر مناسب برای شاهزاده، توپ را ترتیب می دهند و درخواست می کنند هر دوشیزه ای که واجد شرایط ازدواج است حضور داشته باشد. با توجه به دریافت توپ، لیدی تریما موافقت می کند در صورت اتمام کار خود، سیندرلا را رها کند و بتواند یک لباس مناسب برای پوشیدن پیدا کند. سیندرلا عبا را پیدا می کند که متعلق به مادرش است و تصمیم می گیرد آن را برای توپ اصلاح کند، اما خانواده نامادری  او با دادن کارهای اضافی مانع این کار می شوند.

دوستان حیوانات سیندرلا، از جمله جک و گاس، آنرا برای او اصلاح می کنند، این طرح را با گردنبند تکمیل می کنند و به ترتیب دایرهلا و آناستازیا دیده  نمی شوند. وقتی سیندرلا از طبقه پایین لباس می آید، پله پله ها ناراحت می شوند وقتی که می دانند سیندرلا وسایل خود را پوشیده است و قبل از عزیمت به همراه مادرشان، لباس را خرد می کند. دل شکسته، سیندرلا با اشک در طوفان به باغ می رود، جایی که پری معبود او پیش از او ظاهر می شود. با اصرار بر اینکه سیندرلا به توپ خواهد رفت، پری خداباور جادوگرانه کدو تنبل را به یک کالسکه تبدیل می کند، موش ها را به اسب ها، اسب سیندرلا، ماژور، را به یک مربی و سگ، برونو، به عنوان یک فوتبالیست تبدیل می کند، قبل از اینکه لباس خراب شده سیندرلا را به لباس تبدیل کند. گلدان نقره ای و کفش هایش را به داخل دمپایی شیشه ای تکان می دهد. وقتی سیندرلا توپ را ترک می کند، پدرخوانده پری به او هشدار می دهد که طلسم در نیمه شب شکسته خواهد شد.

 انیمیشن های دیجیتالی دو بعدی

انیمیشن های دیجیتالی دو بعدی

انیمیشن های دیجیتالی دو بعدی یکی دیگر از انواع انیمیشن ها است. ایجاد انیمیشن در فضای دو بعدی با کمک فن آوری های دیجیتال به عنوان انیمیشن دیجیتالی دو بعدی شناخته می شود. شما نیازی به ایجاد مدل های دیجیتال ندارید، فقط باید قاب ها را بکشید. طراحی و انیمیشن کردن (سفارش ساخت انیمیشن) آنها را ایجاد کنید تا نوعی حرکات از نظر فنی به عنوان انیمیشن دیجیتال دو بعدی شناخته شود. با استفاده از نرم افزارهایی مثل  فلش، Adobe و… انیماتورها می توانند تعداد نقاشی های مورد استفاده را محدود کنند، که باعث می شود آنها بتوانند انیمیشن دیجیتال دو بعدی را ایجاد کنند. تغییرات کوچکی مانند تغییر رنگ یا نرخ فریم تقریباً فوراً قابل تغییر است، بنابراین کار انیماتورها را آسانتر می کند.

انیمیشن دیجیتال سه بعدی

 

انیمیشن دیجیتال سه بعدی
انیمیشن دیجیتال سه بعدی

اگر علاقه دارید شخصیت های غیرواقعی را به یک شخصیت واقع گرایانه تبدیل کنید، بهترین مدل انیمیشن، انیمیشن سه بعدی است. شخصیت های انیمیشن سه بعدی دیجیتال بسیار سریعتر ساخته می شوند و در صنعت ساخت فیلم کاملاً محبوب هستند. با استفاده از نرم افزار رایانه ای از تصاویر متحرک سه بعدی برای ایجاد بسیاری از فیلم های کوتاه، فیلم های بلند سینمایی، سریال ها،فیلم های آموزشی، فیلم مستند، موزیک ویدیو ها  و تیزر تبلیغاتی استفاده می شود در مقایسه با انیمیشن دو بعدی دیجیتالی و سنتی ، مدلهای انیمیشن 3 بعدی بسیار واقع بینانه هستند.

از بهترین و اولین انیمیشن های سه بعدی که ساخته شد می توان به انیمیشن داستان اسباب بازی اشاره کرد که توسط کارگردان خوب این حوزه جان لستر ساخته شده است. تهیه کننده های این انیمیشن سه بعدی جذاب بانی آرنولد، رالف گوگنهایم و نوسینده این کار همان کارگردان جان لستر  می باشد.

صداپیشگان این کار هنرپیشه های مطرح هالیوودی هستن

  1. تام هنکس
  2. تیم آلن
  3. دان ریلکس
  4. جیم وارنی
  5. والاس شاون

و… می باشند.

موسیقی این کار بر عهده رندی نیومن بود و تدوین این کار پرزحمت هم رابرت گوردن و لی آنکریچ انجام دادند. این انیمیشن توسط کمپانی پیکسار ساخته شده است و توانست با هزینه 30 میلیون دلاری برای تولیدش به فروش 373 میلیون دلاری برسد که در نوع خودش بی نظیر است. اولین بار این فیلم در 22 نوامبر 1995 بر روی پرده های نقره ای در ایالات متحده اکران شد. تا به حال از این انیمیشن سه بعدی 4 ورژن ساخته شده است. و ورژن آن توانسته است در لیست 10 انیمیشن برتر جهان قرار داشته باشد. در خلاصه ی قسمت اول این انمیشن آمده است که اندی پسر 6 ساله است که اسباب بازی هایش را خیلی دوست دارد، او بین همه ی اسباب بازی هایش لوک گاوچران را از همه بیشتر دوست دارد و حتی در کف کفشش اسم او را نوشته است ولی با آمدن بازلایتر اسباب بازی فضایی همه چیز برای لوک گاوچران تغییر می کند و…

انیمیشن های استاپ موشن به چه نوع انیمیشنی میگویند؟

انیمیشن های استاپ موشن
انیمیشن های استاپ موشن

انیمیشن های استاپ موشن یکی دیگر از انواع انیمیشن ها است. آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا یک قطعه سنگ می تواند راه برود یا صحبت کند، خوب هر چیزی در انیمیشن امکان پذیر است؟ با استفاده از قاب به صورت انیمیشن، اشیاء استاتیک فیزیکی به اطراف منتقل می شوند و در طول تولید پس از آن با حرکت سیال نشان داده می شود. انیمیشن توقف حرکت از زمان تکامل عروسک ها تقریباً گذشته است. بسیاری از فیلم ها با استفاده از استاپ موشن ساخته شده اند، برخی از بهترین نمونه ها “سرگرمی در یک نانوایی” است که در سال 1902 ساخته شده است. ادوین پورتر کارگردانی “خرس های تدی” را انجام داد که یکی از اولین فیلم های انیمیشن استاپ موشن بود. این فیلم دنباله ای کوتاه از بازی خرس های عروسکی است، با طول بیش از یک دقیقه که 50 ساعت کار بر روی آن انجام گرفته است.

انیمیشن مکانیکی

به جای روباتیک، ماشین آلات را می توان با استفاده از تکنیک انیمیشن مکانیکی متحرک سازی کرد. به جای ایجاد دستگاه اصلی، ایجاد این انیمیشن های مکانیکی، به انیماتور این امکان را می دهد تا نحوه کار دستگاه را بفهمد. توضیح عملکرد این ماشین ها با استفاده از این نوع تکنیک انیمیشن بسیار آسان است.

انیمیشن صوتی و اتوماتیک

والت دیزنی ابداع گر این مدل بود.  آن ها انیمیشن الکترونیکی صوتی علامت تجاری را که در پارک های مضمون دیزنی آن جای گرفته است، ایجاد کردند. اتو روباتی است که به راحتی می تواند فردی را در یک اتاق احساس کند، با آنها مکالمه کند و همچنین می تواند خوشحال کننده باشد یا خیر. فناوری اتونوماتیک با فناوری Audio-Animatronic متفاوت است. فناوری صوتی و انیمیشن الکترونیکی یک بار دیگر یک برنامه از پیش برنامه ریزی شده را تکرار می کند. فن آوری اتونوماتیک الکترونیکی توسط دوربین های پیشرفته و سنسورها هدایت می شود که به اتو امکان انتخاب در مورد آنچه می گویند و انجام می دهند را می دهد.

چاکیمیشن چیست؟

Chuckimation یکی از تکنیک های محبوب انیمیشن است که توسط “Action League Now!” ایجاد شده است. این ترکیبی از انیمیشن های فریم و عکس های زنده است که در آن شخصیت ها در یک قاب خاص قرار می گیرند. این شباهت هایی با نمایش های عروسکی مشهور دارد.

 انیمیشن عروسکی

در انیمیشن عروسکی عروسک ها به جای اشیاء ایجاد می شود. فیلم “سیرک (Humpty Dumpty Circus “(1908 که توسط جیمز استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت ساخته شده است، به عنوان اولین فیلم پویانمایی تولید شده و نمایش عروسکی، عنوان می شود. امروزه انیمیشن عروسکی بیشتر در کارتون ها و فیلم های کودکان استفاده می شود. نمونه ای از انیمیشن های عروسکی که در سینما به کار رفته است در فیلم کینگ کنگ (1933) است. (Nightmare Before Christmas (1993 یک فیلم ترسناک تخیلی موزیکال آمریکایی به کارگردانی هنری سلیک است. از 227 دست نشانده برای نشان دادن شخصیت های این فیلم استفاده شده است و همچنین از 400 سر استفاده شده است تا امکان بیان هر احساسی را فراهم کند. مراحل تولید فیلم های آموزشی کدام اند؟

انیمیشن Clay یا Claymation

اگر دوست دارید با خاک رس بازی کنید، این یکی از بهترین اشکال حرکت متوقف شده در Claymation است. در این Claymation، قطعاتی از خشت برای ایجاد کاراکترها قالب ریزی شده و براساس تخیل انیماتور، داستانی روایت می شود. خشت های پایه روغن و آب موجود است. بعضی اوقات رس ها به شکل های آزاد قالب ریزی شده یا از سیم مانند سازه ای به نام آرماتور پر می شوند. شخصیت های متحرک در یک مجموعه نگهداری می شوند و فقط با حرکات کوتاه، کل صحنه به صورت فیلم است.

زوتروپ چیست؟

zoetrope یکی از مدل های انیمیشن است که در قرن نوزدهم اختراع شد، زیرا افراد با استفاده از روش هایی برای ساخت موشن گرافیک و تصاویر متحرک آزمایش می کردند. در سال 1834 توسط ویلیام جورج هورنر اختراع شد و یکی از اولین شکل های انیمیشن است. برخی از تصاویر هنوز روی طبل کشیده شده اند و وقتی به صورت دایره ای چرخانده می شوند، توهم حرکتی دارد. جلوه بصری ایجاد شده توسط یک zoetrope امروزه هنوز هم برای ایجاد GIF های متحرک استفاده می شود.

زوتروپ
زوتروپ

انیمیشن برش خورده یا همان کات اوت

انیمیشن Cut – Out احتمالاً یکی از قدیمی ترین اشکال انیمیشن stop move در تاریخ انیمیشن است. اولین انیمیشن برش خورده توسط LotteReiniger در سال 1926 ساخته شد و با نام “ماجراهای شاهزاده آچمد” نامگذاری شد. از نقاشی های كاغذ كاملاً دقیق برای انتقال داستانی زیبا استفاده می شد. در این روش برش های کاغذی برای گفتن داستانی در زیر لنز دوربین حرکت می کنند. از زمان تکامل رایانه، معرفی تصاویر برش رایانه ای در صف بسیار ساده تر بود.

انیمیشن شنی

حتما یادتان باشد دست های خود را بعد از کشیدن این مدل انیمیشن خوب بشویید.
این روش کثیف است زیرا شما مجبور خواهید شد دست های خود را با ماسه کثیف کنید. یک میز شیشه ای روشن به عنوان بوم استفاده می شود و انیماتور با حرکت شن و ماسه در جهت های خاصی انیمیشن ایجاد می کند. بله درست فکر کرده اید، انیماتورها برای ایجاد صحنه دیگری باید دائماً خلاقیت خود را پاک کنند. کل فرایند فیلمبرداری می شود و سپس در طول تولید برای نمایش انیمیشن شن ادغام می شوند. حتی اگر ساعت ها طول بکشد تا انیمیشن کامل شود، ایجاد نهایی واقعا ذهن شما را از بین می برد.

در ایران نیز این انیمیشن جدیدا بعد از برنامه عصر جدید مورد استقبال مردم قرار گرفته است. از آن جایی که فاطمه عبادی هنرمند زاهدانی کشورمان توانست با نقاشی های شنی جذاب خود رای اکثر بیننده های این برنامه را به خود اختصاص دهد و عنوان نفر اول این برنامه را برای خود کسب نماید.

تایپوگرافی

در تایپوگرافی همه چیز در مورد حروف است و انیمیشن هر چیزی که در حال حرکت است. در انیمیشن تایپوگرافی در بخش تیتراژ یک فیلم به طور گسترده استفاده می شود. اگر عاشق چهره ها و انواع قلم هستید، باید انیمیشن توقف حصبه نگاری متوقف شده توسط بارت فارست به نام “اقیانوس اطلس” را تماشا کنید. با استفاده از نرم افزارهایی مانند Fontlab، ایجاد انواع جدیدی از صورت فونت بسیار آسان است.

نقاشی روی شیشه

در این تکنیک از نقاشی های خشک کن آهسته بر روی بوم شیشه ای استفاده می شود که به انیماتور اجازه می دهد تا هنر را دستکاری کند و همزمان از آنها عکس بگیرد. گاهی اوقات از ترپتین در نقاشی ها استفاده می شود که این کار باعث می شود کار انیماتور کار روی نقاشی ها را راحت تر انجام دهد. این کار دشوار و پر زحمت است که شما باید بر روی شیشه نقاشی کنید، عکس بگیرید و سپس صحنه دیگری را ایجاد کنید که بعد از آن در پس تولید با هم مخلوط می شود، یک نسخه متحرک از این نقاشی را باید ارائه دهید.

انیمیشن کشیده شده روی فیلم

عمر انیمیشن Drawn-on-film از سال 1916 می گذرد، اما بیشتر انیمیشن ها از آن دوره گم می شوند. این تکنیک شامل خراشیدن است، به طور مستقیم روی یک حلقه فیلم در معرض خراش یا در یک اتاق تاریک نیز می توان با ایجاد نور در تغییرات ایجاد سایه هایی را ایجاد کرد که بطور دائمی روی فیلم تعبیه شده اند. بعضی اوقات انیماتورها فقط می توانند حلقه فیلم سیاه را روی یک میز کار بچسبانند و سوراخ هایی را در آنها بچسبانند یا تقریباً به هر چیزی روی حلقه فیلم بچسبند. این انیمیشن یکی از اولین شکل های تکنیک انیمیشن و احتمالاً یکی از ارزان ترین ها بود، زیرا شما فقط به یک نقش فیلم، ابزار اچینگ و یک پروژکتور احتیاج دارید.

انیمیشن آزمایشی

انیمیشن آزمایشی هنر ترکیب دو یا چند نقاشی یا هنر غیر منطقی برای ایجاد یک صحنه انیمیشن است. انواع مختلفی از نقاشی های انیمیشن در نقاط عجیب و غریب معرفی می شوند که کاملاً برای یکدیگر بی ربط نیستند. بنابراین نقاشی های معرفی شده به طور تصادفی در فرایند انیمیشن یک فریم متفاوت ایجاد می کنند. برخی از انیماتورها برای ایجاد یک انیمیشن از شیشه ذره بین استفاده کرده اند و چندین فریم ضبط شده است.

 انیمیشن پاک کردنی

انیمیشن Erasure از انیمیشن دو بعدی  برای گرافیک های حرکت استفاده می کند. بسیاری از فیلم های محبوب مثل پاک کردن زغال سنگ با استفاده از این تکنیک ساخته شده اند و یکی انیماتورهای مشهور در این زمینه ویلیام Kentrix است. عکاسی و انیمیشن برای ایجاد حرکتی روان در فیلم انیمیشن باید در هر تغییر صورت گیرد.

 انیمیشن پاک کردنی
انیمیشن پاک کردنی

انیمیشن پین اسکرین چیست؟

صفحه ای که توسط هزاران پین بی سر و صدا فریب خورده است برای ایجاد انیمیشن صفحه پین ​​استفاده می شود. الكساندر الكسیف و كلر پاركر در دهه 1930 روش انیمیشن صفحه نمایش پین را اختراع كردند. این دو نفر برای ایجاد Night on Bald Mountain از صفحه پین ​​استفاده کردند. هنگامی که پین ​​ها خراشیده می شوند، صفحه از یک طرف روشن می شود، که سایه ها را برپا می کند، بر اساس عمق خاردار، سایه را عمیق تر می کند. Night اولین فیلم انیمیشن بود که از صفحه پین استفاده کرد، مستطیل پا 3 × 4 پا که حاوی حدود 240000 پین بود که به منظور ایجاد سایه های مختلف به صورت جانبی حرکت می کنند.

انیمیشن دفترچه ای

قبل از اختراع رایانه، انیمیشن دفترچه ای مد شده بود. هنرمندان برای حمل یک کتاب کوچک و ترسیم یک سری از تصاویر، با کمی تغییر در تصاویر، این انیمیشن های دفترچه ای را خلق می کردند. به همین دلیل وقتی این کتاب به سرعت ورق می  خورد ، می توانید سری تصاویر را با حرکت سیال مشاهده کنید،انیماتورها  در تلاشند صحنه ای جذاب را نشان دهند. انیمیشن Flipbook یکی از قدیمی ترین نوع اما انیمیشن جذاب است. در کشور عزیزمان ایران هم در زمان های گذشته این مدل انیمیشن ها میان کودکان و حتی بزرگسالان استقبال زیادی می شد و حتی هنور هم طرفرداران خاص خود را دارد.

Rate this post