انواع موشن گرافیک چیست
29
دسامبر

موشن گرافیک در چهار مدل موشن گرافیک دو بعدی، موشن گرافیک سه بعدی، موشن گرافیک تلفیقی دو بعدی و سه بعدی و موشن گرافی تلفیقی رئال و موشن گرافیک که به آن موشن رئال گفته می شود، وجود دارد. کاربردهای موشن گرافیک در زمینه های موشن گرافیک تبلیغاتی، موشن گرافیک خبری، موشن گرافیک آموزشی، موشن گرافیک ورزشی، موشن گرافیک مستند، موشن گرافیک داستانی، موشن گرافیک آماری، موشن گرافیک صنعتی و موشن گرافیک آثار مذهبی و موشن گرافیک موزیک ویدیو است. در این جا قصد داریم به طور کامل در مورد هر کدام از این موارد برایتان توضیح دهیم. اما شما در درجه اول باید بدانید موشن گرافیک چیست؟، که ما در مطلبی جداگانه به این موضوع پرداخته ایم.

موشن گرافیک دو بعدی

همانطور که از اسمش پیداست، در این موشن گرافیک، ما دو بعد را نشان می دهیم و نسبت به انیمیشن های دو بعدی از جزئیات کمتری بر خوردار هستند. در ساخت موشن گرافیک های دو بعدی نرم افزارهای زیادی را می توان مورد استفاده قرار داد که از مهمترین آن ها می توان به نرم افزارهای فتوشاپ، پریمیر و افتر افکت اشاره کرد.

موشن گرافیک سه بعدی

موشن گرافیک سه بعدی، مانند انیمیشن های سه بعدی اجسام و کاراکترها را از سه بعد نشان می دهد. این نوع موشن گرافیک، نسبت به موشن گرافیک دو بعدی از درجه سختی بیشتری برخوردار است و هم از نظر زمانی و هم از نظر مالی سنگین تر است. موشن گرافیک سه بعدی نیز نسبت به انیمیشن سه بعدی جزئیات کمتری را نشان می دهد. در ساخت این موشن گرافیک نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، پریمیر، افترافکت، سیمنا 4D، تری دی مکس و مایا مورد استفاده قرار می گیرد.

موشن گرافیک تلفیقی دو بعدی و سه بعدی

در بعضی پروژه ها نیاز به استفاده از دو مدل موشن دو بعدی و سه بعدی می باشد که به آن موشن گرافیک تلفیقی دو بعدی و سه بعدی گفته می شود. در این مورد می تواند نصف زمان اول کار به موشن گرافیک دو بعدیو نصف زمان دوم کار به موشن گرافیک سه بعدی اختصاص یابد یا اینکه از همان ابتدا تا انتها از ترکیب دو مدل استفاده شود.

موشن رئال

بعضی مواقع ما می خواهیم از ترکیب راش های فیلمبرداری شده، توسط دوربین های فیلمبرداری و موشن گرافیک استفاده کنیم که به آن موشن رئال گفته می شود. معمولا در موشن رئال برای نشان دادن بعضی جزئیات و زیبا کردن کار تا اینکه بیننده خسته نشود و کار را ادامه دهد از موشن گرافیک استفاده می شود .

کاربردهای موشن گرافیک

کاربرد های موشن گرافیک چیست؟
کاربرد های موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک تبلیغاتی

می توان اصلی ترین کاربرد موشن گرافیک را تبلیغات دانست. بیشتر صاحبان برندها، کارخانجات، کارگاهاه های بزرگ و کوچک، استارت آپ ها، رستوران ها، هتل ها، فروشگاه های بزرگ و کوچک، طلا و جواهر فروشی ها و … برای ایده های تبلیغاتی خود دوست دارند سمت موشن گرافیک تبلیغاتی بروند. (چطور می توانیم به ایده برای موشن گرافیک دست پیدا کرده و کار خود را شروع کنیم؟)

یکی از اصلی ترین مزایایی که موشن گرافیک تبلیغاتی برایشان دارد این است که با هزینه و زمان کمتری نسبت به انیمیشن تولید می شود و با مدل جذابی که دارد بیننده را وادار می کند تا آخر تیزر موشن گرافیک را مشاهده و دنبال کند. موشن گرافیک تبلیغاتی را هم می توان در چهار مدل موشن گرافیک دو بعدی، موشن گرافیک سه بعدی، موشن گرافیک تلفیقی و موشن رئال ساخت. هر چه برای سبک از موشن گرافیک وقت و هزینه بیشتری و استفاده از تیم حرفه ای ساخت و داشتن تجهیزات کامپیوتری بالاتری انجام گردد خروجی بهتری برای کارفرما اتفاق می افتد. صحبت از هزینه شد، شاید لازم باشد با قیمت موشن گرافیک بیشتر آشنا شوید.

موشن گرافیک آموزشی

امروزه با توجه به نیاز بشر به تولید محتوای آموزشی (چگونه محتوای آموزشی بسازیم؟) خیلی از دانشگاه ها، مدارس، موسسات آموزشی، موسسات تحقیقاتی، تولید کنندگان، ارگان ها، ادارات دولتی و خصوصی برای آموزش همگانی عمومی و خصوصی به سراغ ساخت فیلم های آموزشی با فرمت موشن گرافیک می روند.

ساخت فیلم های موشن گرافیک آموزشی نسبت به ساخت ویدیو آموزشی رئال جذابیت خیلی بیشتری دارد و باعث نمی شود تا حوصله ی کاربر سر برود. در خیلی مواقع شخص آموزش دهنده به دلیل نداشتن اعتماد به نفس یا هر مورد دیگری دوست ندارد از او فیمبرداری بشود تا مطالبش را آموزش بدهد او می تواند با در اختیار دادن مطالب به یک شرکت ساخت موشن گرافیک  از آن ها بخواهد تا برای او این کار را انجام بدهند.

موشن گرافیک ورزشی

یکی دیگر از کاربردهای موشن گرافیک در ورزش است. خیلی از فدراسیون ها و سازمان های ورزشی، باشگاه ها، سالن های ورزشی، استادیوم ها، اساتید برای رشته های ورزشی مثل فوتبال، کشتی، شطرنج، دومیدانی و … می توانند از ساخت موشن گرافیک ورزشی کمک بگیرند. موشن گرافیک ورزشی در بیشتر کشورهای دنیا جزو جذاب ترین آیتم های تلویزیونی و فضای مجازی می باشد.

موشن گرافیک مستند

در مستند سازی نیز از موشن گرافیک استفاده می شود. ما دو مدل از موشن گرافیک در مستند استفاده می کنیم. مدل اول ساخت فیلم مستند موشن گرافیک می باشد که هر مطالبی را که می خواهیم به بیننده منتقل کنیم توسط تکنیک موشن گرافیک می سازیم. مدل دوم این است که از ترکیب راش های فیلمبرداری شده و موشن گرافیک موشن گرافیک مستند را می سازیم که این مدل نسبت به مستندهای رئال از جذابیت خیلی بیشتری برخوردار است.

حتما بخوانید: ویژگی های موشن گرافیک خوب چیست ؟

موشن گرافیک داستانی

از موشن گرافیک می توان برای مطالبی را که دوست داریم به صورت فیلم داستانی یا سریال داستانی کمک گرفت. می توان مانند کارتون های انیمیشنی کارتون های موشن گرافیکی ساخت که از هزینه و وقت کمتری نسبت به کارتون های انیمیشنی برخوردار است. یا اینکه مثلا یک رمان را تبدیل به موشن گرافیک کرد تا برای بیننده جذابیت بالایی داشته باشد.

موشن گرافیک آماری

خیلی از اداره های خصوصی و دولتی، ارگان ها نظامی، شهرداری ها و استانداری ها، مخابرات و سیستم های حمل و نقل و هزاران جای دیگر برای نشان دادن آمار خود به جای استفاده از اینفوگرافیک های کاغذی به سراغ اینوگرافیک با این مدل موشن گرافیک می روند که به آن موشن گرافیک آماری گفته می شود. ساخت این مدل موشن گرافیک خیلی جذابیت زیادی هم برای مدیران مجموعه ها و هم برای سرمایه گذاران و سرمایه داران آن مجموعه ها دارد.

موشن گرافیک صنعتی

تعداد زیادی از کارخانجات، تولید کنندگان، کارگاه های بزرگ و کوچک و هزاران جای دیگر برای نشان دادن صنعت و بزرگی خود نیاز به تولید موشن گرافیک صنعتی دارد. موشن گرافیک صنعتی می تواند به فروش و سوددهی این مجموعه ها کمک بسیار زیادی بکند و در برندینگ آن ها هم نقش بسیار مهمی را دارد.

موشن گرافیک آثار مذهبی

برای خیلی از کلیپ های مذهبی، سخنرانی های روحانیت، مداحی ها و مطالب مذهبی می توان از موشن گرافیک استفاده کرد. نشان دادن یک حدیث از پیامبر و ائمه از نظر زیباشناسی با سبک موشن گرافیک بسیار جذاب تر است از اینکه یک نفر آن حدیث را به صورت فیلمبرداری شده برای مردم بگوید. یا اینکه به جای نشان دادن تصاویر هیئت و سینه زنی های مردم از موشن گرافیک و نشان دادن تصاویر غمناک مرتبط با آن مصیبط استفاده کرد.

موشن گرافیک موزیک ویدئوها

خیلی از خوانندگان خارجی و ایرانی دوست دارند برای ساخت موزیک ویدئوهای خود نسبت به همکاران و رقبای خود هر دفعه چیز جدیدتری را رو کنند. استفاده از تکنینک موشن گرافیک چه به صورت مستقل و چه به صورت تلفیقی در ساخت موشن گرافیک موزیک ویدیوها، زیبایی بسیار زیادی دارد. با طراحی موشن گرافیک، موزیک ویدئو می توانند طرفداران خود را غافلگیر کنند و شکل دیگری از خلاقیت خود را به تصویر بکشانند.

موشن گرافیک خبری

خب همانطور که می دانید ما روزانه با اخبار زیادی سر و کار داریم. نشریه ها، سایت ها، کانال ها و گروه های فضای مجازی، اینستاگرام، رادیو و تلویزیون جاهایی هستند که ما اخبار را از آن ها دریافت می کنیم. شبکه های خبری که در این بسترها فعالیت می کنند دوست دارند تا بیننده ها را پای تلویزیون بنشانند تا اخباری را که آن ها می گویند را مردم گوش بدهند. در اخبار نیز از چهار مدل موشن گرافیک دو بعدی، موشن گرافیک سه بعدی، موشن گرافیک تلفیقی و موشن رئال اسفتاده می شود. در بعضی از اخبار آرشیوی یا گزارشی که فرصت بیشتری دارند تا آن را آماده کنند از موشن گرافیک استفاده زیادی می کنند.

در ساخت وله های خبری و تیتراژ ابتدایی و انتهایی، زیرنویس شدن خبر و کارهای گرافیکی همه ی این ها را به کمک موشن گرافیک انجام می دهند. البته فقط موشن گرافیک های خبری مختص تلویزیون ها نیستند و خیلی از کانال ها و شبکه های مجازی نیز برای دادن خبر در حوزه های مختلف مثل سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ورزش، صنعت، تجارت، اقتصاد، سیاست، مذهبی و … به سراغ ساخت موشن گرافیک های خبری می روند.

4.7/5 - (3 امتیاز)