ایده برای موشن گرافیک
02
فوریه

خیلی وقت ها، موقع شروع یک پروژه جدید هیچ ایده ای در ذهنمان نداریم که کار را چطور پیش ببریم!؟ مثلا وقتی در حال طراحی یک موشن گرافیک هستیم نمی دانیم که اصلا از کجا شروع کنیم و چطور کار را پیش ببریم. در واقع نداشتن ایده برای موشن گرافیک بسیاری از مواقع در زمان شروع پروژه پیش می آید و اصلا موضوع عجیب و غریبی نیست که تنها برای شما اتفاق بیفتد. پس چاره کار کجاست؟ چطور می توانیم به ایده برای موشن گرافیک دست پیدا کرده و کار خود را شروع کنیم؟ یک راه حل بسیار ساده که برای رفع این مشکل مطرح می شود گوگل کردن در رابطه با موضوع مورد نظر است.

علاوه بر این حتی اگر هیچ ایده ای در مورد موضوع کارتان هم ندارید باز هم سرچ کردن، جستجوی سایت ها، زیر و رو کردن یوتیوب و … می تواند به خوبی به شما کمک کند تا رفته رفته به ایده برای موشن گرافیک دست پیدا کنید و بتوانید کار خود را آغاز کنید. گاها یک جرقه کافی است تا یک ایده فوق العاده به ذهنتان بیاید و همه چیز به دنبال هم درست شوند و بتوانید کار خود را آغاز کنید. در ادامه کمی در رابطه با این ایده ها و این که از کجا می توانیم آنها را پیدا کنیم صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

استفاده از ترند ترین طراحی ها به عنوان ایده برای موشن گرافیک

یکی از جذاب ترین انواع محتواهایی که می توانید در سوشال مدیا به وفور ببینید موشن گرافیک ها هستند. آنها نوع خاصی از انیمیشن هستند که به طولانی انیمیشن نبوده و تم داستانی و روایتگری ندارند. عمده تمرکز موشن گرافیک بر استفاده از عناصر موجود و به حرکت درآوردن آنها است. مثلا یک موشن گرافیک می تواند نشان دهد که چگونه عنصری از نقطه A به نقطه B می رسد، به همین سادگی و دور از هر پیچیدگی.

بسیاری از بیزینس های آنلاین از موشن گرافیک ها به منظور تبلیغات و پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند و نتیجه نهایی و بازدهی بسیار خوب و قابل توجهی هم میگیرند. اما پیدا کردن ایده برای موشن گرافیک همیشه ساده نیست. گاها ما برای یک طرح همه چیز را در سر داریم و تنها کافی است تا پشت سیستم بنشینیم و آن را پیاده سازی کنیم. ولی برخی اوقات هم به نظر می رسد که مغزمان قفل می کند و نمی توانیم حتی یک ایده خوب پیدا کنیم تا بتوانیم طرح آن برای تبدیل به موشن گرافیک در ذهنمان ترسیم کنیم و کار را شروع کنیم.

برای این که بتوانیم برای شروع یک کار جدید ایده هایی در اختیار داشته باشیم بد نیست با ترندهای سال آشنا شویم. منظور از ترند همان موشن گرافیک های محبوبی است که کاربران آنها را به دفعات دیده و دوست داشته اند. همچنین این دست طراحی ها توانسته اند در شبکه های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کنند و به این شکل خود را مطرح کنند. با توجه به این که نمی خواهیم موردی به این موشن گرافیک های ترند بپردازیم سعی می کنیم بیشتر در مورد استایل های طراحی ترند صحبت کنیم تا شما بتوانید از آنها ایده برای موشن گرافیک خود بگیرید.

به نظر شما با چند میلیون میشه یک موشن گرافیک سفارش داد؟ در مطلب قیمت موشن گرافیک متوجه می شوید.

آشنایی با انواع طراحی های ترند به منظور ایده گرفتن برای طراحی موشن گرافیک

همانطور که در بخش قبل گفتیم یکی از راه های پیدا کردن ایده برای موشن گرافیک این است که ببینیم موشن گرافیک های ترند سال چه بوده اند. با توجه به این که بررسی تک به تک موشن گرافیک ها امکانپذیر نیست ما به نوع طراحی مورد استفاده قرار گرفته برای آنها می پردازیم که به شرح زیر هستند:

  1. انواع موشن گرافیک های طراحی شده به صورت ترکیبی از طراحی دو و سه بعدی
  2. حرکت رو به جلو به صورت یکپارچه و لاینقطع
  3. تایپوگرافی هایی که به صورت متحرک هستند
  4. اعمال نور به صورت چندگانه یا همان Double Exposure
  5. استفاده از نوستالژی ها برای طراحی موشن گرافیک

در ادامه به بررسی این شیوه های طراحی موشن گرافیک می پردازیم تا شما بتوانید از آنها ایده بگیرید.

  1. انواع موشن گرافیک های طراحی شده به صورت ترکیبی از طراحی دو و سه بعدی

یکی از ترندترین انواع طراحی هایی که این روزها برای موشن گرافیک ها مشاهده می کنیم کارهای ترکیبی هستند. در واقع طراحان اخیرا سعی می کنند سبک های مختلف و تصاویر گوناگون را با یکدیگر در هم بیامیزند و به این شکل بتوانند یک طراحی چشمگیر داشته باشند. جالب است بدانید در سال های اخیر بهره گیری از این شیوه از طراحی رشد بسزایی داشته است و بسیاری از طراحان برای امتحان آن ترغیب شده اند. شما می توانید از ترکیبی از موشن گرافیک های دو و سه بعدی برای طراحی کار خود استفاده کنید و به این شکل تاثیرگذاری بیشتری را در اختیار داشته باشید. البته که توجه به این نکته ضروری است که طراحی شما باید به حدی قدرتمند باشد که مفهوم آن بدون هیچ توضیح اضافه ای کاملا قابل درک باشد.

در این قسمت از مطلب شاید بد نباشد با انواع موشن گرافیک بیشتر آشنا شوید(روی لینک کلیک کنید).

  1. حرکت رو به جلو به صورت یکپارچه و لاینقطع

یکی دیگر از محبوب ترین ایده برای موشن گرافیک که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از طراحی های یکپارچه و بدون هیچ گونه تاخیر و وقفه است. طراحی از یک نقطه آغاز می شود و صحنه ها بدون هیچ وقفه ای به هم تبدیل میشوند به گونه ای که گاها شما متوجه این تغییر صحنه نخواهید شد. این نوع طراحی ها به گونه ای پیش می روند که توجه بیننده را کاملا به خود معطوف می کنند و وی را وادار به گمانه زنی هایی در رابطه با آنچه بعدا اتفاق می افتد می کنند. تبلیغ اخیر شرکت لوکس لینکلن به کمک چنین طراحی و ایده ای ساخته شده است و توانسته بسیار موفق هم عمل کند و نتیجه خوبی نیز بگیرد.

  1. تایپوگرافی هایی که به صورت متحرک هستند

تایپوگرافی های متحرک را نمی توان به عنوان یک ایده برای موشن گرافیک خیلی جدید مطرح کرد اما نکته ای که در مورد آنها وجود دارد این است که استفاده از آنها با آهنگ ملایمی رو به افزایش است. به طور کلی بهترین ایده هایی که می توانید در ساخت موشن گرافیک ها مورد استفاده قرار دهید آنهایی هستند که از حرکات موجود در زندگی واقعی ما که به صورت پویا هستند الهام گرفته و طراحی می شوند. نوشته های متحرک می توانند در عین جذابیتی که دارند مفهوم را راحت تر انتقال دهند و به بیننده کمک کنند بهتر متوجه منظوری که پشت موشن گرافیک است شود.

  1. اعمال نور به صورت چندگانه یا همان Double Exposure

اعمال نورهایی که به شکل چندگانه طراحی شده اند یکی از تکنیک های سینمایی است که در فیلم ها به دفعات مورد استفاده قرار می گیرند. حال طراحان این نورپردازی را به عنوان یک ایده برای موشن گرافیک که جدید نیز هست می بینند و سعی میکنند از آن استفاده کنند. با این سبک از طراحی موشن گرافیک ها شما می توانید تصاویری داشته باشید که با هم همپوشانی داشته و به این شکل یک نتیجه نهایی جذاب و چشمگیر را خلق کنید. براساس تجربه این شیوه از طراحی موشن گرافیک می تواند تاثیر دوبله داشته باشد و مخاطب را بیشتر به خود جلب کند. نمونه موفق این سبک از طراحی موشن گرافیک را می توان تیتراژ سریال True Detective معرفی کرد که بسیار به یادماندنی و خاطره انگیز است. (در ضمن برای دیدن نمونه کارهای موشن گرافیک ما روی لینک کنید کنید.)

  1. استفاده از نوستالژی ها برای طراحی موشن گرافیک

علاوه بر طراحی های ترند شما می توانید در نوستالژی ها هم به دنبال ایده برای موشن گرافیک خود باشید. غرق کردن کاربر در نوستالژی و چیزهای ارزشمند و دوست داشتنی گذشته همیشه به خوبی جواب داده و شما هم می توانید خیلی راحت از این تکنیک استفاده کنید و ایده پردازی کرده و طراحی خود را شروع کنید.

معرفی چند سایت فوق العاده به منظور پیدا کردن ایده برای موشن گرافیک

پس از این که شما توانستید طراحی مورد نظرتان را انتخاب کنید نوبت به جستجو برای موشن گرافیک ها می رسد تا بتوانید از آنها ایده گرفته و کار خود را شروع کنید. برای این کار قطعا شناخت و در اختیار داشتن سایت هایی که موشن گرافیک های خلاقانه و با کیفیتی را به نمایش می گذارند می تواند کمک کننده باشد. در ادامه تعدادی از بهترین سایت ها که می توانید به کمک آن موشن گرافیک ها جذاب پیدا کرده و از آنها ایده بگیرید را آورده ایم:

  1. سایت Stash همیشه یکی از بهترین ها برای پیدا کردن ایده برای موشن گرافیک است. شما می توانید در این سایت بچرخید و موشن گرافیک های مختلف ببینید، با طراحان خلاق و برتر آشنا شوید و ببینید که آنها چطور کار می کنند. به این شکل شما می توانید ایده های خوبی پیدا کنید و کار خود را استارت بزنید.
  2. سایت Inspiration Grid یکی دیگر از سایت های حرفه ای در زمینه موشن گرافیک است که در آن طراحی های جذاب خارجی گذاشته می شود. شما می توانید با دیدن طراحی های جذاب و حرفه ای این سایت ایده های خوبی برای طراحی پروژه تان بگیرید و از آنها استفاده کنید تا موشن گرافیک خود را طراحی کنید.
  3. سایت Art of Title گنجینه ای از تایتل ها و تیتراژهای فیلم ها و سریال های خارجی است. شما می توانید با بررسی این تیتراژها که برخی شان شاهکار هستند به ایده برای موشن گرافیک خود دست پیدا کنید و کار طراحی تان را آغاز کنید. امکان سرچ پروژه ها با نام فیلم و یا سریال و همچنین طراح و سازنده آنها در این سایت وجود دارد.
  4. سایت From up North
  5. سایت MoGraph

و …

 

جمع بندی

موشن گرافیک ها را می توان یکی از جدیدترین و در عین حال تاثیرگذارترین انواع محتواها به شمار آورد که این روزها در شبکه های اجتماعی شاهد آنها هستیم. تبلیغات و بازاریابی محصولات کاربرد اصلی این نوع از محتواها هستند که توانسته اند به خوبی از پس این کار بر بیایند. پیدا کردن ایده برای موشن گرافیک همیشه هم ساده نیست و گاها هر چقدر تلاش می کنیم نمی توانیم به نتیجه ای برسیم. در این مواقع باید به دنبال منبع های الهام گرفتن باشیم که در این مطلب سعی کرده ایم مفصلا به آنها بپردازیم. اگر شما هم هرگونه مرجع و منبع دیگری برای الهام و ایده گرفتن به منظور طراحی موشن گرافیک می شناسید یا راهکار دیگری می دانید که می توان به کمک آن ایده های خوبی در این زمینه به دست آورد خوشحال می شویم آنها را با هم به اشتراک بگذارید.

Rate this post