فیلمنامه و سناریو موشن گرافیک
26
دسامبر

همانطور که می دانید یکی از مهمترین قسمت ها در زمینه تولید آثار هنری داشتن فیلمنامه خوب است. موشن گرافیک هم مثل فیلم داستانی، انیمیشن، مستند و دیگر شاخه ها نیاز به یک فیلمنامه خوب دارد تا بتواند به اثری درخشان تبدیل شود. اصول نوشتن تقریبا در بیشتر شاخه های هنری یکسان است اما باید شخصی که می خواهد فیلمنامه موشن گرافیک یا فیلمنامه انیمیشن یا فیلمنامه برای مستند یا داستانی بسازد باید شناخت کافی را نسبت به آن فضا داشته باشد.

کسی که می خواهد برای موشن گرافیک ( موشن گرافیک چیست؟ ) سناریو بنویسد باید با محیط نرم افزارهایی که قرار است توسط آن ها موشن گرافیک ساخته شود را آشنایی داشته باشد و تا حدود زیادی اصلاحات و کاربرد ابزارها را بداند. او باید بداند که در نرم افزارها چه کار می توان انجام داد و تا چه حد دستش باز است برای نوشتن ایده های نوآورانه. البته که فقط نرم افزار ها مهم نیست شخصی که می خواهد برای یک موضوع خاص فیلمنامه موشن گرافیک بنویسد باید بداند تیم اجرایی که قرار است موشن گرافیک را بسازند تا چه حد تکنیکال هستند و سخت افزارهایی که در اختیار دارند به آن ها چه قدر اجازه می دهد که از توان بالای نرم افزارها استفاده کنند.

صنعت موشن گرافیک

موشن گرافیک، صنعتی است که به طور مداوم در حال رشد است. با توسعه نرم افزار، ارزان تر و در دسترس تر می شود، اشتیاق هنرمندان برای خلق آثار هنری حتی بهتر نیز افزایش می یابد. از کمپین های تبلیغاتی گرفته تا تبلیغات تلویزیونی، موشن گرافیک عالی تقریباً در هر کجا دیده می شود. ویدئو به موفق ترین راه برای بیان سریع اطلاعات تبدیل شده است. موشن گرافیک در حال حاضر بالاترین اولویت برای مشاغل مایل به جذب مشتری جدید، تحت تأثیر قرار دادن سرمایه گذاران و جذب اهداکننده است. همه روشهایی که منجر به افزایش جریان وجوه نقد می شود.

نوشتن، ایجاد، طراحی و ساخت موشن گرافیک لزوماً هزینه گزافی ندارد. کار با یک یا دو هنرمند مستقل نرم افزارهای کمپانی بزرگ Adobe محبوب ترین ابزارها برای ایجاد موشن گرافیک است، اما با رشد فناوری وب، ممکن است با استفاده از HTML، شاهد موشن گرافیک های بیشتری در مرورگر باشیم.

داستان اصلی موشن گرافیک

فیلمنامه و صفحه داستان، مهمترین نکات موشن گرافیک هستند، اما این بدان معنا نیست که شما مجبورید یک کارگردان هنری استخدام کنید تا هنگام نوشتن بالای سر شما بایستد. با این حال، برخی موارد خاص در روند فیلمنامه نویسی، کار را برای تیم طراحی آسان می کند. در اینجا نکات کلیدی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید.

فیلنامه گروهی موشن گرافیک

وقتی فیلمنامه هایتان را به صفحه داستان تبدیل می کنید، خواهید دید که تلاش شما نتیجه داده است. همیشه با تیم خود در ارتباط با همکاری، برقراری ارتباط و انتقاد، صادق باشید. آنها گزینه های کلیدی برای تولید یک موشن گرافیک عالی هستند.

با وجود سناریو های موشن گرافیک، مشکلات معمول کمبود داستان، بیش از حد است. هر دو در مراحل اولیه با همکاری مشترک به راحتی قابل رفع هستند. برای شناسایی ساختار اصلی داستان، مقدمه، طرح، راه حل احتمالی تعارض، اوج و موارد دیگر، یک جلسه پربار تنظیم کنید.

شخصیت پردازی موشن گرافیک

در مورد فرصت های جالب طراحی که از فیلمنامه پشتیبانی می کند، فکر کنید. استفاده از یک شخصیت پردازی بصری، ممکن است حکایتی طنزآمیز ایجاد کند که خواستار انتخاب کلمه کلیدی باشد. (سفارش موشن گرافیک حرفه ای)

محصول شما چیست؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ از چه کلمات کلیدی یا AdWorks استفاده خواهید کرد؟ وقتی به این سوالات پاسخ دادید، بفهمید که بهترین تکنیک اقناعی کدام است: احساسات، منطق یا نظر متخصص. دانستن این جهت به شما کمک می کند تا مشخص کنید که می خواهید از چه راهی استفاده کنید.

سبک های موشن گرافیک

از چه سبکی در موشن گرافیک استفاده خواهید کرد؟ می خواهید چه نوع پیامی را با فیلمنامه ارسال کنید؟ آن شخصیت ها چگونه خواهند بود؟ آیا آثار هنری واقع بینانه خواهد بود؟ آیا آثار هنری کارتونی خواهد بود؟ آیا آثار هنری سه بعدی خواهد بود یا مسطح؟ آیا تصویری از “قهرمانان” در داستان وجود خواهد داشت یا فقط متن و آثار هنری دارد؟ آیا مطمئن هستید که نمایشی را به دقت انتخاب کرده اید که به مخاطب شما برسد؟ آیا پیام شما فراخوانی می شود؟ اکنون زمان آن است که یک سبک بصری را انتخاب کنید تا لحن انیمیشن را به صورت خلاقانه تنظیم کنید. قبل از رسیدن به موشن گرافی رویایی خود، سوالات بی شماری از این قبیل وجود دارد، که همه باید پاسخ داده شوند.

حتما بخوانید: انواع موشن گرافیک چیست؟

استوری بورد در موشن گرافیک

استوری بورد در موشن گرافیک

استوری بورد، تابلویی بزرگ است که در آن تصاویر و صداهای متناسب با متن را در آن قرار می دهید. تمام لحظات مهم در فیلمنامه را می توان بر روی آنها نوشت و بر روی صفحه، همانطور که بازی می شود، تنظیم کرد. اصوات، موسیقی، روایت و متن روی صفحه را در هر لحظه وارد کنید.

فیلمنامه موشن گرافیک ممکن است صداگذاری یا متن روی صفحه داشته باشد، اما نوشتن هر تصویر در متن ضروری نیست. تصاویر بصورت خط به خط بازی نمی کنند. چندین تغییر صحنه در یک نمودار گرافیکی رخ می دهد، اما نوشتن همه آنها ضروری نیست. ارائه پیشنهاد کاملاً قابل قبول است، اما اجازه دهید طراح، کار خود را انجام دهد. به یاد داشته باشید که طراح مسئول ایجاد ارتباطات تصویری است.

جزئیات در موشن گرافی

متن و طول صدا اغلب هماهنگی دارند. اگر فیلم شما دو دقیقه است، به این معنی نیست که باید هر ثانیه به صورت کلامی پر شود. اطمینان حاصل کنید که فضای تنفس و تصاویر را برای تأمین رنگ، زندگی، انتقال های دیداری، موسیقی و گفتار را متناسب با تصاویر اختصاص داده اید. به دنبال گزینه هایی برای کلمات طولانی باشید. روش های کوتاه و سرگرم کننده برای انتقال همان پیام پیدا کنید. همه این ترفندها به شما کمک می کند یک فیلمنامه موشن گرافیک ساده بنویسید. چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟

در نوشتن سناریو موشن گرافیک عجله نکنید

اطمینان حاصل کنید که مرتباً استراحت کنید تا بتوانید با چشمانی سرحال به آن برسید. اگر دچار سردرگمی شدید، بهتر است از اول مرور کنید، حتی اگر یک لحظه  هم نا امید شوید، پروژه برایتان وحشتناک می شود. به قدر کافی استراحت کنید، چراکه ایجاد یک موشن گرافیک در عرض چند ساعت به پایان نمی رسد – این یک فرایند خلاقانه است که به زمان نیاز دارد. دوره برنامه ریزی برای سامان بخشیدن به امور وجود دارد.

پس از استراحت، برگردید و از زوایای مختلف به پروژه نگاه کنید. از همکاران دیدگاه بگیرید و از طریق طرح ها و عکس های اولیه با آنها صحبت کنید. وقتی این روند را طی می کنید، ممکن است متعجب شوید که موشن گرافیک شما از آنچه تصور می کردید بهتر است.

نکات موشن گرافیک

چند نکته ساده که ممکن است به آنها فکر نکنید، اما می توانند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کنند:

از تردید و منفی بافی دور باشید: از مشتری بپرسید که چه چیزی می خواهد. نتیجه گیری شما باید دقیق باشد. (با قیمت موشن گرافیک آشنا شوید.)

قبل از شروع، آماده باشید و مشکلات را بشناسید: فعال باشید، واکنش نشان ندهید. انعطاف پذیر باشید: اگر از بین نمی رود حتی اگر یک ایده خوب هم نباشد، نترسید. اغلب پس انداز کنید: به ذخیره خودکار اعتماد نکنید.

برای مرتب بودن و صرفه جویی در وقت، پوشه های خود را نام ببرید: به نظر می رسد به اندازه کافی ساده است، اما چند نفر از ما این کار را انجام می دهیم؟ پرونده های خود را در دسکتاپ رایانه خود نامگذاری کرده و آنها را مرتب کنید تا در زمان عجله باعث صرفه جویی در وقت شود. شگفت زده خواهید شد که چقدر این ناامیدی می تواند از بین برود.

موشن گرافیک و تبلیغات

موشن گرافیک طلوع دوره جدیدی در تبلیغات است به کمک موشن گرافی می توان تیزرهای خلاقانه و جذابی ساخت. موشن گرافیک نسبت به انیمیشن ازران تر و کم دردسر تر است. اگر یک موشن گرافیک با فیلمنامه خوبی ساخته شود می تواند در زمینه ی تبلیغاتی بسیار قدرتمند ظاهر شود.

4.7/5 - (8 امتیاز)