دستیار کارگردان
26
آگوست

تهیه کننده : ( Producer ) 

 

نقش تهیه کننده عمدتا مالی و تشکیلاتی است. او اولین و مهم ترین کسی است که وارد چرخه تولید و پخش فیلم می شود و همچنین آخرین کسی است که از این چرخه خارج می شود . او از اولین مراحل برنامه ریزی تا تمامی مراحل تولید ، پخش و تبلیغات (ساخت تیزر تبلیغاتی تلویزیونی و پخش آن) حضور دارد و آن را سرپرستی می کند . او کسی است که به شیوه های مختلف به یک فیلمنامه (سناریو) دست می یابد و تصمیم نهایی را در مورد آن می گیرد . پس از آنکه فیلم نامه مورد تائید او قرار گرفت پروژه فیلم سازی را آغاز می کند .

تهیه کننده

 

وظایف تهیه کننده

تهیه کننده کسی است که بودجه ی فیلم را توانسته است تهیه کند یا از سرمایه شخصی خود و یا پیدا کردن اسپانسرهای مالی ، پس کارگردان  همچنین مسئول رسیدگی به اکثر نگرانی های بودجه فیلم است. او باید بداند که فیلمش هزینه اش چه مقدار است ، سعی کند از عوامل ، لوکیشن ها ، بازیگران و … استفاده کند که با بودجه فیلم سازگاری داشته باشد .  این ممکن است شامل استخدام بازیگرانی است که با دستمزد  پایین کار می کنند، از اعضای خانواده یا دوستان خود برای کمک به برخی از کارهای پشت صحنه و یا راه اندازی راهکارهای ارزان قیمت برای اجرای ایده استفاده می کند. به هر حال در اوضاع مالی این روزهای سینما یک کارگردان باهوش باید به این نکته ها توجه زیادی داشته باشند ، تهیه کننده ها خیلی خوشحال تر می شوند که سرمایه کمتری را برای ساخت یک فیلم بگذارند و سود بیشتری را ببرند به طور مثال تهیه کننده دوست دارد فیلم به جای 80 روز فیلمبرداری با 50 روز به اتمام برسد ، پس اگر کارگردانی نتواند توقعات تهیه کننده را بر آورده کند و فیلمش نتواند در اکران فروش خوبی داشته باشد آن تهیه کنند دیگر با او کار نمی کند و به سراع کارگردان هایی می رود که با پول کمتری فیلم با کیفیتی را بسازند .

 

در واقع تهیه کننده در مرحله پیش تولید وظایف زیر را بر عهده دارد :

  1. انتخاب و استخدام عواملی که در نظر دارد با خود او ، در گروه تهیه فیلم مشارکت کنند . عواملی مانند مدیر تولید ، مدیر تدارکات ، مجری طرح ، منشی ، حسابدار و . . . البته او می تواند خودش برخی از این سمت ها رانیز در عین حال داشته باشد .
  2. انتخاب و استخدام عواملی که در تولید فیلم نقش خواهند داشت مانند کارگردان و . . . یا حتی ستارگان فیلم ، به گونه ای که مجموعه را از نظر سرمایه گذاری اطمینان بخش سازند .
  3. وقتی فیلم نامه شکل نهایی خود را پیدا کرد ، تهیه کننده شروع به برنامه ریزی تأمین مالی فیلم می کند . اکنون تهیه کننده باید بودجه ای موسوم به هزینه های نقدی ( هزینه حق انحصار و اقتباس ، دستمزد فیلمنامه نویس ، کارگردان و بازیگران ) و هزینه های غیر نقدی ( هزینه های عوامل فنی ، مراحل فیلم برداری و تدوین ، بیمه و تبلیغات ) را فراهم کند . مجموع هزینه های نقدی و غیر نقدی را هزینه نگاتیو می گویند .
  1. تهیه کننده باید یک برنامه روزانه برای فیلم برداری و تدوین تنظیم کند . این کار با توجه به بودجه انجام می گیرد . مثلاً تمامی نماهایی که صحنه ، موضع یا بازیگران یکسان دارند پشت سر هم فیلم برداری می شوند و البته معمولاً به دلیل مسائل پیش بینی نشده ممکن است این برنامه با تغییراتی در حین تولید مواجه شود . در واقع تهیه کننده و افرادش با در نظر گرفتن چنین احتمالاتی برنامه ای چند هفته ای یا چند ماهه تنظیم می کنند .

 

 

بعد از اتمام مراحل پیش تولید و یا به عبارتی تدارکات و آغاز مرحله تولید ، تهیه کننده مؤظف است که پروژه را با توجه به فیلم نامه پیش ببرد . در حین فیلم برداری و تدوین ، تهیه کننده معمولا به صورت یک رابط بین نویسنده یا کارگردان و شرکت تامین کننده بودجه فیلم انجام وظیفه می کند . پس از تمام شدن همه مراحل ساخت فیلم و آماده شدن آن هم ، تهیه کننده اغلب سازماندهی تبلیغ و بازاریابی برای فیلم ، پخش و نمایش و برگشت هزینه های تولید فیلم را برعهده دارد . در صورت شرکت فیلم در جشنواره ها و فستیوال های سینمایی هم ( چه داخلی و چه خارجی ) ، برنامه ریزی و ترتیب دادن امور به عهده اوست .

 

تهیه کننده به صورت های زیر جلب یک پروژه فیلمسازی می شود :

  1. تهیه کننده ممکن است مستقل باشد. او پروژه های فیلم سازی را پیدا می کند و می کوشد تا موافقت شرکت های تولید یا پخش فیلم را برای تامین مالی و مشارکت در پروژه جلب کند .
  2.  تهیه کننده ممکن است برای یک استودیو یا یک شرکت فیلم سازی ( حقیقی یا حقوقی) کار کند . در این حالت کار او طرح دادن برای فیلم است و همچنین قبول پروژه ای که به او می سپارند .
  3.  تهیه کننده ممکن است از سوی یک استودیو یا یک شرکت فیلم سازی استخدام شود تا پروژه ای را که آنها مد نظر دارند را به دست بگیرد و آن را سامان دهد .

 

گاه تهیه کننده ، خود را در سرشت هنری فیلم هم دخالت می دهد و تاثیری قاطع در کیفیت نهایی محصول بر جا می نهد . در واقع برخی از تهیه کنندگان چنان بر فیلم هایی که تولید می کنند، مسلط هستند که فیلمِ حاصل در واقع اثری از آنان است تا کارگردان. ایروینگ تالبرگ یکی از این تهیه کنندگان بود که علاوه بر قدرتی که بر فیلمش اعمال می کرد، از دانش هنری و فیلم سازی بالایی هم برخوردار بود . تالبرگ به اندازه ای در حرفه خود موفق بود که آکادمی علوم و هنرها در آمریکا ، جایزه ای به نام تالبرگ را جزو جوایز خود دارد و به چهره های شاخص فیلم سازی اهدا می کند .

به خاطر قدرتی که تهیه کنندگان از آن برخوردار بودند و هستند ، برخی کارگردانان در پی آن بودند و هستند که بلافاصله شرکت فیلم سازی خود را تاسیس کنند و یا حداقل تهیه کننده فیلم هایشان باشند تا به این ترتیب علاوه بر برخورداری از سود بیشتر، همه اعمال قدرت و تصمیم گیری به عهده خودشان باشد . از این جمله کارگردانان می توان به هاوارد هاکس ،  آلفرد هیچکاك ،  استیون اسپیلبرگ ،  فرانسیس فورد کوپولا  و . . . اشاره کرد .

به این ترتیب ، تهیه کنندگان بزرگ و مشهور سینمای جهان ، معمولاً افرادی کاردان ، سینما شناس و با کفایت هستند که به تمام جوانب فیلم سازی ، از جمله جنبه های فنی ، هنری و مالی اشراف کامل دارند . آنها لزوما پولدار نیستند و در اصل وظیفه دارند یک فیلم را با شرایط درست ، مطلوب و اقتصادی تولید کنند .