اصول تولید محتوا در اینستاگرام
16
ژوئن

این روزها کسب و کارهای اینترنتی در بسترهای مختلف راه اندازی میشوند و می توانند بسیار هم موفق عمل کنند. یکی از بهترین این بسترها به علت تعدد کاربران اینستاگرام است. بسیاری از برندها و کسب و کارها و بیزینس ها در این فضا مشغول به فعالیت هستند که برخی از آنها توانسته اند بسیار حرفه ای و موفق عمل کنند. اما علت این موفقیت چیست و چرا برخی از بیزینس ها نتوانسته اند به آن دست پیدا کنند؟

یکی از علت های اصلی این موفقیت آن است که این کسب و کارها با رعایت اصول تولید محتوا در اینستاگرام توانسته اند محتوای بسیار خوبی را تولید کرده و به این شکل مخاطبان زیادی برای خود جذب کنند. البته عوامل دیگری هم در این میان دخیل هستند که از جمله آنها می توان مارکتینگ و بازاریابی فوق العاده، داشتن محصولات و یا خدمات منحصر بفرد و باکیفیت و … اشاره کرد. اما این اصول تولید محتوا در اینستاگرام چه هستند؟ در این مطلب قصد داریم مفصلا در مورد آنها صحبت کنیم و آنها را شرح دهیم. پس اگر شما هم دوست دارید محتوایی باکیفیت و در عین حال اصولی تولید کنید توصیه می کنیم به هیچ عنوان مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اگر شما بتوانید به خوبی مخاطب و جامعه هدف کسب و کارتان را شناسایی کنید آنگاه می توانید محتواها را برای آنها تولید کرده و به اشتراک بگذارید و به این شکل صدای برندتان باشید. راجع به این موضوع در مطلب تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ بیشتر صحبت کرده ایم (کلیک کنید).

اصول تولید محتوا در اینستاگرام و اهمیت استفاده از آن

پیش از آن که بخواهیم به اصول تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم خوب است کمی در مورد اهمیت محتوا در این پلتفرم صحبت کنیم و ببینیم که اصلا چرا باید در تولید محتوا برای این شبکه اجتماعی برخی اصول و نکته ها را رعایت کنیم؟ به طور کلی محتوا مهمترین چیزی است که در شبکه های اجتماعی در اختیار کاربران قرار می گیرد. این محتوا است که می تواند سبب جذب مخاطب و یا فراری شدن وی از پیج ما شود.

محتوا در اینستاگرام دو نوع اصلی دارد:

  1. عکس
  2. ویدیو

علاوه بر این دو محتوای اصلی یک محتوای متنی هم داریم که برای کپشن های پست ها مورد استفاده قرار می گیرد و در افزایش تعامل ها و گرفتن لایک و کامنت از مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. اگر اصول تولید محتوا در اینستاگرام برای این عکس ها، فیلم ها و متن ها رعایت شوند آنگاه شاهد نتیجه بسیار خوب خواهیم بود که می تواند ما را در رسیدن به هدفمان کمک کند. هرقدر محتواهای تولید شده تان بیشتر و بهتر دیده شوند احتمال موفقیت شما بالا و بالاتر می رود، تعداد فالوورهای تان افزایش پیدا میکند، تعامل های پیجتان بیشتر می شوند و در نتیجه مخاطبان بیشتری در اختیار خواهید داشت.

این مخاطبان خریداران بالقوه شما هستند که پس از جذب آنها به کمک تکنیک های تولید محتوا می بایست با استراتژی های مارکتینگ آنها را به خریدار تبدیل کنید و در ادامه هم استراتژی هایی داشته باشید که این مشتری به مشتری وفادار بیزینس شما تبدیل شود. پس می بینید که محتوا و رعایت اصول تولید آن تا چه اندازه مهم و ضروری است. در ادامه قصد داریم در رابطه با اصول تولید محتوا در اینستاگرام صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

انتخاب استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام بسیار بستگی به نیاز برند شما دارد به طور مثال، درآمدزایی سریع، برندینگ و… در لینک ابتدای خط به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

نکات تولید محتوا در اینستاگرام

برای این که بتوانید محتوای خوب و کاربر پسندی در اینستاگرام تولید کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید رعایت برخی اصول الزامی و ضروری است. اما این اصول تولید محتوا در اینستاگرام چه هستند؟ در ادامه مهمترین این اصول را با هم میبینم:

  1. کیفیت محتوای تولید شده
  2. محتوای بصری مهمترین وجهه اینستاگرام
  3. توجه به پرسونای مخاطب هدف
  4. در نظر گرفتن مشخصات مخاطبان
  5. لحن مورد استفاده در محتوا
  6. شروع کپشن: موضوعی حیاتی و مهم
  7. استفاده از هشتگ ها
  8. از کال تو اکشن غافل نشوید

در ادامه به بررسی این اصول تولید محتوا خواهیم پرداخت.

  1. کیفیت محتوای تولید شده

نخستین مورد از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که به بررسی آن می پردازیم دقت و توجه به سطح کیفی محتوایی است که تولید کرده اید. اگر محتوایی که قصد آپلود آن در اینستاگرام را دارید از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشد آنگاه نمی توانید به خوبی مخاطب جذب کنید. همانطور که میدانید محتوا در اینستاگرام می تواند در قالب عکس، ویدیو، موشن گرافیک (موشن گرافیک چیست؟)، انیمیشن، متن و سایر مواردی از این دست باشد. هر یک از این محتواها می بایست در قالب درست و کیفیت مناسب تولید شوند و حتما عنصر خلاقیت برای آنها مورد استفاده قرار گرفته باشد.

متن هایی که به عنوان کپشن و یا عکس نوشته از آنها استفاده می کنید لازم است تا جدید و غیر تکراری بوده و به هیچ عنوان کپی شده نباشند. اگر قرار است از متن های افراد دیگر استفاده کنید حتما نام آنها را در انتهای متن آورده و یا آنها را تگ و منشن کنید. هرقدر کیفیت این تصاویر، فیلم ها و بطور کلی محتواها بالاتر باشند آنگاه شما می توانید مفهومی که در نظر دارید را بهتر و واضح تر به مخاطب خود و کاربرانتان منتقل کنید.

چگونه می توان مسیر چندساله رقیب را زودتر پیمود؟ ما در صفحه تولید محتوای مناسب اینستاگرام رازهایی از این موضوع را فاش کرده ایم و در صورت تمایل مشاوره رایگانی خدمت شما ارائه می دهیم.

کیفیت محتواها در اینستاگرام باید چگونه باشد؟

همانطور که گفتیم نخستین مورد از اصول تولید محتوا در اینستاگرام دقت به کیفیت محتوای تولید شده است. محتواهای اصلی در این پلتفرم عکس ها و ویدیوها هستند. اگر محتوایتان در فرمت عکس است توصیه می کنیم ابعاد آن را 1:1 یا همان مربعی در نظر بگیرید تا نمای بهتری ایجاد شود. چون در این مقیاس شما می توانید عکس هایتان را با کیفیت کامل برای مخاطب به نمایش درآورید. البته که امکان استفاده از فرمت عکس مستطیلی هم وجود دارد و شما می توانید از عکس هایی با این شکل و ابعاد هم استفاده کنید.

علاوه بر این کیفیت ویدیوهایی که منتشر می کنید می بایست حتما فول اچ دی و 1080p باشد. استفاده از کیفیتی پایین تر از این میزان قطعا تاثیرات منفی روی پست شما و دیده شدن آن و تعامل ها خواهد داشت. وقتی این نکته ها و اصول تولید محتوا در اینستاگرام را رعایت کنید آنگاه می توانید محتوایی فوق العاده با کیفیت برای مخاطب تولید کنید و از مزیت های آن هم بهره مند شوید.

چه نوع محتوایی را برای پیجمان تولید کنیم؟

حال که تا حدودی در مورد اولین مورد از اصول تولید محتوا در اینستاگرام اطلاعات بدست آوردیم خوب است کمی هم به محتواهایی بپردازیم که می توانیم از آنها برای پیجمان استفاده کنیم.

  1. عکس نوشته ها و عبارات انگیزه دهنده
  2. پشت صحنه هایی از فیلم ها و ویدیوهایی که تهیه می کنید، یا از انجام کارها در کارگاه یا انبارتان، از بسته بندی محصولات سفارش گرفته شده، از پروسه تولید محصولات و سایر مواردی از این دست
  3. مصاحبه ها هم میتوانند فوق العاده کمک کننده باشند. مصاحبه با افراد موفق در حوزه کاری تان، مصاحبه با کارکنان یا موسس بیزینس و … نمونه هایی از انواع مصاحبه هایی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.
  4. انجام بررسی روی خدمات و یا محصولات ارائه شده و مقایسه آنها با محصولات مشابه و هم رده داخلی و حتی خارجی
  5. بهره گیری از نظرات و خواسته ها و انتقادات و پیشنهادات مشتریان و خریداران می تواند محتوایی به شدت خوب و کارآمد باشد
  6. استوری تلینگ یا داستان سرایی را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و حتما محتواهایی اینگونه تولید کنید.

و سایر مواردی از این دست که تنها چیزی که مهم است این است که کاربرپسند بوده و مطابق با سلیقه مخاطب طراحی شده باشد و از همه مهمتر دست اول و منحصر بفرد بوده و به هیچ عنوان کپی نباشد.

  1. محتوای بصری مهمترین وجهه اینستاگرام

محتوای بصری مهمترین وجهه اینستاگرام
محتوای بصری مهمترین وجهه اینستاگرام

یکی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که می بایست حتما آن را به دقت مورد توجه قرار داده و برای آن تصمیم بگیرید انتخاب جلوه های بصری برای محتوایتان است. در واقع جلوه های بصری که برای محتوا انتخاب می کنید معادل همان لحن است (که در بخش های بعدی در مورد آن صحبت می کنیم) اما در تصویر پیاده سازی میشود. به کمک این وجهه بصری و گاها احساسی شما آنچه را که میخواهید به کاربران و مخاطبان خود منتقل کنید را مشخص کرده و در مورد آن تصمیم می گیرید. برای این وجهه بصری شما می توانید از تصاویر مختلفی استفاده کنید و رویکردهای مختلفی را مدنظر داشته باشید که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می توانید از عکس های با سوژه رئال استفاده کنید
  • استفاده از عکس هایی که در آتلیه ها و استودیوها گرفته میشوند
  • بهره گیری از تصویرسازی
  • استفاده از سبک های خاص و انحصاری در ایجاد وجهه بصری

نکته مهم این است که این محتوا و وجهه بصری که قصد دارید برای برند و بیزینس تان طراحی کنید می بایست در ارتباط با هویت برند باشد و کاملا با آن تناسب داشته باشد.

یک تولید کننده محتوا باهوش دقت زیادی روی این 4 مورد دارد و سعی می کند با بهره گیری از این موارد محتوایی عالی بسازد. البته که در این صورت حقوق بالایی هم خواهد داشت. ما در صفحه حقوق تولید محتوا در اینستاگرام راجع به این مورد و مبلغ ریالی حقوق تولید کننده محتوا صحبت کرده ایم(کلیک کنید).

  1. توجه به پرسونای مخاطب هدف

شاید بتوان یکی از مهمترین اصول تولید محتوا در اینستاگرام را همین توجه به پرسونای مخاطب دانست. اجازه دهید ساده تر بگوییم: منظور از توجه به پرسونای مخاطب این است که شما باید جامعه هدف کسب و کارتان را بشناسید، ویژگی های افرادی که در این گروه قرار می گیرند را مورد بررسی قرار داده و آنها را دقیقا و کاملا بشناسید. سپس باید به بررسی رفتارهای این مخاطبان جامعه هدف پرداخته و ببینید چطور می توانید از آنها به نفع خود و کسب و کارتان بهره ببرید.

با طراحی پرسونا می توانید علاوه بر اطلاع از رفتارهای مشتری به واکنش های وی هم دسترسی داشته باشید و بدانید که چه چیزی مخاطبان جامعه شما را خوشحال کرده یا دلسرد و غمگین میکند، در مقابله با موارد مختلف این فرد چه عکس العمل هایی از خود نشان می دهد، چه هدف هایی دارد، به چه مواردی احتیاج دارد و از همه مهمتر اینکه شما چه کاری می توانید برای این مخاطب انجام داده تا رضایت وی را جلب کنید و وی را متقاعد کنید که از شما و خدمات تان استفاده کند.

برای مثال اگر شما پیج فروش لوازم سرگرمی و اسباب بازی دارید احتمالا مخاطبان شما یا نوجوانان و کودکان هستند یا والدین آنها که برای خرید اقدام می کنند. لذا می بایست ببینید که چه نوع محتوایی برای این کاربران مفید و کاربردی و جذاب است و سپس آن را تولید کنید.

  1. در نظر گرفتن مشخصات مخاطبان

مورد بعدی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که در این بخش به آن می پردازیم مشخصات مخاطبان بیزینس شما است. سن نخستین مولفه است که در واقع میانگین آن مهم است. یعنی این که کاربران ما حدودا در چه محدوده سنی قرار دارند. به این شکل می توانیم در مورد محتوای که قصد تولید آن را داریم و لحنی که این محتوا می بایست داشته باشد دقیق تر شویم. موضوع بعدی جنسیت مخاطبان است. علاوه بر این توجه به موقعیت مکانی در هنگام تولید محتوا هم از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام به شمار می آید.

با اطلاع از موقعیت مکانی کاربران تان می توانید محتواها را متناسب با منطقه و آداب و رسوم آنها هم پیش ببرید. به اینها فاکتور علایق و سلیقه مشتری را هم اضافه کنید. اطلاع از این که علاقه های اصلی مخاطبان شما چه هستند به شما کمک می کند که محتوایی تولید کنید که کاملا متناسب با سلیقه و خواست مخاطبتان باشد و به این شکل محتوایتان بیشتر و بهتر دیده خواهد شد و بازخوردهای بهتری دریافت می کند. پس توجه به همه این اصول تولید محتوا در اینستاگرام می تواند به تولید محتوایی با کیفیت و در عین حال مورد پسند مخاطبان شما کمک شایانی کند.

  1. لحن مورد استفاده در محتوا

یکی دیگر از اصول تولید محتوا در اینستاگرام استفاده از لحن مناسب برای محتوا هاست. اگر شما بتوانید لحن درست و مشخصی را برای محتواهای تولید شده تان به کار ببرید آنگاه می توانید هویتی یکدست و یکپارچه از بیزینس و برند خود را به مخاطب نشان دهید. این لحن یکدست سبب می شود برند شما معتبر جلوه کند و از طرف دیگر سبب به دست آمدن فالوورهایی می شود که به بیزینس شما وفادار هستند. نکته مهمی که در مورد لحن محتوا وجود دارد این است می بایست با توجه به مخاطبان تان آن را مشخص کنید. یعنی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام شماره 3 را به دقت انجام داده و پرسونای مخاطب را بشناسید و سپس مطابق با آن، لحنی که می خواهید برای تولید محتوایتان استفاده کنید را انتخاب کنید. لحن شما با توجه به موضوع پیج و جامعه هدف مخاطبان تان می تواند رسمی، شوخ و طنز، دوستانه، انگیزشی و … باشد.

  1. شروع کپشن: موضوعی حیاتی و مهم

یکی از مهمترین اصول تولید محتوا در اینستاگرام را می توان درست نوشتن کپشن عنوان کرد. علی الخصوص جملات ابتدایی کپشن شما ، آن جمله هایی که قبل از عبارت See More قرار می گیرند فوق العاده مهم و حیاتی هستند. چرا که آنها هستند که تعیین میکنند آیا مخاطب شما روی see more ضربه زده و ادامه کپشن را مطالعه کند یا سرسری از پست و کپشن و محتوای شما رد شده و به محتوای بعدی برود. پس هنگامی که در حال نوشتن کپشن هستید سعی کنید به این مورد از اصول تولید محتوا در اینستاگرام توجه کنید و این جملات ابتدایی را تاثیرگذار، ترغیب کننده و جذاب بنویسید تا بتوانید مخاطب را تا انتهای کپشن با خود همراه کنید.

کپشن شما باید متقاعدکننده، سوالی بوده و یا دعوت به اقدام داشته باشد، در صفحه آموزش ادمین اینستاگرام توضیحاتی ارائه داده ایم و همچنین ویدیو آموزش کپشن نویسی را نیز قرار داده ایم(روی لینک کلیک کنید).

  1. استفاده از هشتگ ها

یکی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که بسیار مهم هم هست هشتگ ها هستند. هشتگ ها کمک می کنند محتوایی که تهیه کرده اید بهتر و بیشتر دیده شود. در واقع کاربران می توانند با سرچ هشتگ ها به محتوای شما که دارای هشتگ مورد نظرشان است برسند و در این صورت اگر مطالبتان جذاب باشد و محتوای خوبی داشته باشید می توانند به راحتی جذب صفحه تان شوند و شما را فالو کنند. اما استفاده از هشتگ ها قوانین خاص خود را دارد که می بایست حتما رعایت شوند.

مثلا این که حتما هشتگ مرتبط با بیزینس و موضوع پیجتان را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید یا دقت داشته باشید از هشتگ های ممنوعه اینستاگرام استفاده نکنید و بسیاری قوانین دیگر که شما میتوانید در مقاله های مربوط به هشتگ اینستاگرام آنها را پیدا کنید. در بخش آخر اصول تولید محتوا در اینستاگرام نوبت به یک موضوع فوق العاده مهم می رسد که می تواند تمام کننده محتوایتان به بهترین نحو ممکن باشد، در ادامه با ما همراه باشید تا به این مورد بسیار مهم از اصول تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم.

 

  1. از کال تو اکشن غافل نشوید

و اخرین مورد از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که به آن می پردازیم استفاده از کال تو اکشن در محتوا هاست. این کال تو اکشن را هم می توانید در تصاویر و ویدیو هایتان استفاده کنید و هم می توانید در کپشن مورد استفاده قرار دهید. کال تو اکشن یا فراخوان عمل یا اقدام عمل یا CTA یک فعالیت است که شما در ابتدا یا انتهای محتوایتان از کاربر و مخاطب می خواهید تا آن را برایتان انجام دهد. مثلا از آنها می خواهید تجربه خود را در کامنت ها بیان کنند، یا اصلا در کامنت های برایتان قلب سفید رنگ بگذارند، پست را لایک/سیو/share کنند، به لینکی که در بخش بیو پیج وجود دارد بروند و … در واقع  هر اقدام و فعالیتی که شما و پیجتان به آن نیاز دارید می تواند در دسته کال تو اکشن قرار بگیرد. دقت کنید محتوای شما باید به اندازه ای خوب باشد که مخاطب این کال تو اکشن را انجام دهد. گاها تعیین هدیه یا تخفیف و … می تواند سبب ترغیب بیشتر شود.

جمع بندی

برای این که بتوانید محتوای خوبی را در پیج اینستاگرامی تان منتشر کنید لازم است به اصولی دقت داشته باشید. به کمک اصول تولید محتوا در اینستاگرام شما می توانید محتوایی که تهیه می کنید را مطابق سلیقه کاربران و مخاطبانتان برنامه ریزی کرده و سپس آپلود کنید. در این مطلب به مهمترین مواردی که در این زمینه مطرح می شوند پرداخته ایم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. اگر نیاز به راهنمایی در زمینه رعایت اصول تولید محتوا دارید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

Rate this post