انواع محتوای ویدیویی
04
فوریه

این روزها با گسترده تر شدن کاربرد شبکه های اجتماعی تولید محتوا هم شکل جدیدی به خود گرفته و از اهمیت روزافزونی هم برخوردار شده است. در پلتفرم های سوشال مدیا محتواهای ویدیویی تاثیر بسیار زیادی داشته و بسیار پرطرفدار به شمار می آیند. انواع محتوای ویدیویی به منظور ارتباط برقرار کردن با مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد و می توانند در این زمینه بسیار موفق هم عمل کنند. این محتواها می توانند در انواع و اقسام مختلف طراحی و تولید شده و مورد استفاده قرار بگیرند و کمک کنند که کسب و کار شما بهتر عمل کرده و بیشتر شناخته شود و مخاطبان بیشتری جذب کند.

ویدیوهای پخش زنده، وبینارها، ویدیوهای سیصد و شصت درجه، ویدیوهای نقد و بررسی و با معرفی محصول، ویدیوهای آموزشی و سایر موارد از این دست همگی انواع محتوای ویدیویی را تشکیل میدهند و کسب و کارها می توانند به فراخور نیازشان از آنها بهره ببرند. در این بخش قصد داریم به بررسی انواع مختلف محتواهای ویدیویی بپردازیم و در مورد هر یک توضیحاتی را ارائه کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع محتوای ویدیویی

براساس نظرسنجی هایی که از کاربران انجام گرفته است محتواهای ویدیویی به عنوان محبوب ترین نوع محتوا شناخته شده اند. پس ویدیوها همیشه یک ابزار بسیار مهم و در عین حال کاربردی به منظور آشنا کردن مارکت با یک کسب و کار و بیزینس هستند و از آنها به منظور انجام تبلیغات به وفور استفاده می شود. محتواهای ویدیویی در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند و این شما هستید که بسته به نیاز کسب و کارتان، بودجه ای که در اختیار دارید، بازدهی موردنظر و حتی سلیقه شخصی تان می توانید یکی از این انواع محتوای ویدیویی را انتخاب کرده و برای تبلیغات و معرفی بیزینس و محصولاتتان از آنها استفاده کنید.

در تولید محتوای ویدیویی تکنیک های زیادی وجود دارد که لازم هست با آن ها آشنا شوید، در صفحه چگونه تولید محتوا ویدیویی کنیم؟ توضیحاتی راجع به آن ها داده ایم(کلیک کنید).

این محتواها می توانند در هر جایی که لازم باشد بارگذاری شوند، فرقی نمی کند سایت باشد یا شبکه های اجتماعی  و یا حتی ایمیل مخاطبان به هرحال مهم این است که آنها دیده شده و تاثیر خود را بر روی مخاطب بگذارند. محتواهای ویدیویی را می توان از جهات مختلف دسته بندی کرد. مثلا از نظر نوع محتوا و فرمتی که در طراحی محتوا استفاده شده است می توانیم انواع محتوای ویدیویی را در اختیار داشته باشیم. به طور کلی انواع محتوای ویدیویی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. لایو استریم ها یا ویدیوهای زنده
  2. ویدیوهایی که با آموزش سر و کار دارند
  3. وبینارها
  4. ویدیوهایی که به بررسی و ریویو محصول می پردازند
  5. ویدیوهایی که به معرفی محصول می پردازند
  6. ویدیوهای موشن گرافیک
  7. ویدیوهای سیصد و شصت درجه
  8. ویدیوهایی در قالب مصاحبه و همراه با سوال و جواب

 

در ادامه به شرح هر یک از این انواع محتواهای ویدیویی می پردازیم، با ما همراه باشید.

  1. لایو استریم ها یا ویدیوهای زنده

نخستین مورد از انواع محتوای ویدیویی که بررسی آن می پردازیم لایوها یا همان ویدیوهایی هستند که به صورت زنده از پلتفرم های مختلف پخش می شوند. یکی از مهمترین کاربردهای این نوع از محتواهای ویدیویی استفاده از آنها در بازاریابی محصولات و پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ است. در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و همچنین یوتیوب دارندگان پیج ها و چنل ها و … می توانند خیلی راحت به صورت زنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و به تعامل با آنها مشغول شوند.

تا اینجا متوجه اهمیت ویدئو در اینستاگرام شدید، ما می توانیم برای تولید محتوا اینستاگرام استراتژی متفاوتی برای پیج شما بریزیم.

برخی صفحه هایی که در زمینه آموزش مشغول به فعالیت هستند حتی از طریق این نوع از ویدیوها اقدام به آموزش آنلاین و به صورت زنده می کنند. یکی از جالب ترین قابلیت این ویدیوها برپایی تورهای گردشگری زنده است که در نوع خود بسیار محبوب هم به شمار می آید. پس به طور کلی محتواهای ویدیویی لایو استریم می توانند دو کاربرد اصلی داشته باشند:

  1. نخست آموزش آنلاین
  2. و دیگری معرفی و بررسی.

از جمله مزیت هایی که برای این نوع از انواع محتوای ویدیویی مطرح می شود می توان به جذب مخاطبان جدید و بالا رفتن آمار آنها و همچنین وفادار ماندن مخاطبان کنونی به برند مورد نظر اشاره کرد.

  1. ویدیوهایی که با آموزش سر و کار دارند

آموزش همیشه جایگاه خود را میان مردم یک جامعه داشته است و آنها همواره از ویدیوهای آموزشی جذاب استقبال می کنند. این روزها با گسترش اینترنت آموزش هم وارد بسترهای جدیدی شده است و به صورت آنلاین و به وسیله پلتفرم های مختلف پی گرفته میشود. حتی پاندمی اخیر هم (پاندمی کرونا) نقش موثری در گسترده تر شدن آموزش های آنلاین داشته است. حال خیلی راحت شما میتوانید آموزش های استاد مورد نظرتان را به راحتی در اختیار داشته و از آنها استفاده کنید.

با این قابلیت دیگر مرزهای جغرافیایی در آموزش بی معنی هستند و شما می توانید ویدیوهای آموزشی اساتید مدنظرتان از هر جای دنیا را در اختیار داشته و از آنها استفاده کنید. علاوه بر این اگر شما هم در یک حوزه خاص حرفی برای گفتن دارید می توانید ویدیوهای آموزشی مخصوص خودتان را تهیه کرده و آنها را برای فروش در اختیار کاربران قرار دهید. فیلم آموزشی؛ حالت رسانه ای دارد که علاوه بر آموزش، می توان با تکنیک های فنی و خلاق توجه مخاطب را نیز به آن جلب کرد. ما در صفحه ساخت فیلم آموزشی بیشتر راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

  1. وبینارها

یکی دیگر از انواع محتوای ویدیویی که بسیار کاربردی هم هستند وبینارها معرفی میشوند. این دسته از محتواهای ویدیویی مانند لایو استریم ها کاملا زنده هستند و در بستر اینترنت برگزار می شوند اما با یک تفاوت اساسی. این تفاوت این است که وبینارها محدودیت تعداد شرکت کننده دارند و افرادی که قصد حضور در انها را دارند از پیش برای این کار آمادگی خود را اعلام کرده و در ان ثبت نام می کنند. اگر بخواهیم ساده تر وبینارها را تعریف کنیم می توانیم اینطور بگوییم که آنها سمینار هایی هستند که به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام میشوند. (ساخت تیزر تبلیغاتی آنلاین)

در ساعت تعیین شده استاد دوره و شرکت کنندگان وارد پلتفرم مورد نظر شده و شروع به تعامل و تبادل اطلاعات میکنند. وبینارها می توانند رایگان و یا با پذداخت هزینه باشند. پس شما می توانید از آنها به عنوان یک روش بازاریابی و تبلیغات هم استفاده کنید.(معرفی 22 ایده برای تولید محتوای ویدیویی)

  1. ویدیوهایی که به بررسی و ریویو محصول می پردازند

برخی از انواع محتوای ویدیویی هستند که به شدت در پلتفرم هایی مانند یوتیوب یا اینستاگرام و .. محبوب هستند و آن هم چیزی نیست به غیر از محتواهای تحلیل و بررسی. در این نوع از ویدیوها شخص به بررسی یک محصول، خدمات و یا به طور کلی برند می پردازد و نقاط قوت و کاستی ها و ضعف های آن را مطرح می کند. معمولا محصولاتی برای نقد و بررسی انتخاب می شوند که پرطرفدار بوده و درخواست برای بررسی آنها زیاد است. در صورتی که کسب و کار شما در حوزه آنلاین شاپ و فروش محصولات به صورت آنلاین است در اختیار داشتن یک چنین بخشی برای محصولاتتان می تواند به شدت کاربردی بوده و سبب جذب مخاطب شود.

  1. ویدیوهایی که به معرفی محصول می پردازند

مورد بعدی از انواع محتوای ویدیویی که احتمالا در شبکه های اجتماعی به وفور با آن مواجه شده اید ویدیوهای معرفی محصول و یا خدمات هستند. در این نوع از ویدیوها معمولا محصولا مورد نظر ابتدا آنباکس شده و سپس فرد به ذکر ویژگی ها و مشخصه های آن می پردازد و محصول را از زوایای مختلف به مخاطب معرفی می کند. به این شکل شما می توانید به مخاطب خود کمک کنید تا انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشد و بتواند آنچه را که برای وی مناسب است خریداری کند. معمولا این نوع از انواع محتوای ویدیویی به وفور در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد و بازدهی بسیار خوبی هم داشته است.

در صفحه تیزر تبلیغاتی راجع به این موضوع صحبت کرده ایم که مشتریان باید به وسیله این ویدیو ها با هدف محصول و اینکه چگونه نیاز آن ها را رفع می کند آشنا شود، برای اطلاعات بیشتر روی لینک اول خط کلیک کنید.

  1. ویدیوهای موشن گرافیک

صنعت انیمیشن همیشه یکی از پرطرفدارترین انواع محتوای ویدیویی بوده است که نزد پیر و جوان بسیار محبوب است. یکی از جدیدترین انواع محتواهایی که در این زمینه قابل دسترس هستند هم موشن گرافیک ها هستند. این نوع از محتواهای ویدیویی از المان ها و عناصر گرافیکی استفاده کرده و به آنها حرکت می بخشند و به این شکل سعی می کنند یک پیام مهم را به مخاطب و بیننده منتقل کنند. موشن گرافیک ها خود در انواع و اقسام متعددی طراحی و تولید می شوند.

یکی از بزرگترین مزیت های این نوع از محتواهای ویدیویی را می توان مقرون به صرفه بودن آن عنوان کرد. در مقایسه با سایر انواع محتوای ویدیویی این نوع از ویدیو با هزینه کمتری تولید می شود و لذا آنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. (تعرفه موشن گرافیک چقدر است؟) استفاده از لوگوی کسب و کارها در موشن گرافیک بسیار مرسوم است، حتی گاها این لوگو را به شکلی متحرک درآورده و تبدیل به لوگو موشن می کنند و از آن در تیزرهای تبلیغاتی بهره می برند. یکی از مهمترین ویژگی های موشن گرافیک ها تاثیرگذاری بالا و سریع آنها است که عمده این مشخصه را مدیون جذابیت و چشمگیر بودن نوع طراحی هستند.

دقت کنید موشن گرافیک ها عموما خیلی طولانی نبوده و تلاش می شود در مدت زمانی کوتاه یک پیام به تاثیرگذارترین شکل ممکن به مخاطب منتقل شود. برای همین هم هست که در بسیاری از مواقع از این نوع از انواع محتوای ویدیویی به منظور برندینگ و یا آگاهی سازی نسبت به برند مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار موفق هم عمل می کنند.(در صفحه ساخت موشن گرافیک اهمیت خلاقیت و ایجاد جذابیت در تاثیرگذاری روی مخاطب را بیشتر شرح داده ایم.)

  1. ویدیوهای سیصد و شصت درجه

ویدیوهای سیصد و شصت درجه را می توان یکی از بهترین انواع ویدیوها به منظور استفاده در صنعت گردشگر و توریسم معرفی کرد. در حال حاضر عمده شبکه های ویدیویی موجود از این نوع از ویدیو کاملا پشتیبانی می کنند و لذا کاربر می تواند با استفاده از این ویدیوهای جذاب به تبلیغ محصولات خود و یا معرفی آنها بپردازد.

  1. ویدیوهایی در قالب مصاحبه و همراه با سوال و جواب

در نهایت آخرین نوع از انواع محتوای ویدیویی که به معرفی آن می پردازیم مصاحبه ها هستند. اگر به یاد داشته باشید در زمان نسبتا گذشته انجام مصاحبه با افراد محبوب و یا معروف و مشهور بسیار ترند بود و کسب و کارها سعی می کنند با استفاده از این حرکت ترند خود را بیشتر به نمایش گذاشته و به نوعی برای کسب و کارشان تبلیغات انجام دهند. مثلا زمانی که استارتاپی مانند اسنپ به شدت معروف و محبوب شد مصاحبه های زیادی با بنیانگذار آن انجام شد تا بتواند الهام بخش سایرین باشد.

این ویدیوها علاوه بر این موضوع به آن جهت بسیار محبوب و موفق شدند که افراد همیشه دوست داشته اند افراد مرموز و ناشناخته را که کمتر خبری در مورد آنها وجود دارد را از نزدیک شناخته و با آنها آشنا شوند. در واقع این انواع محتوای ویدیویی یعنی مصاحبه ها به نوعی حس کنجکاوی مخاطب را ارضا می کرد و از همین حیث هم بسیار محبوب و پرطرفدار بود.

علاوه بر مصاحبه با افراد معروف و موفق نوع دیگر از مصاحبه هم وجود داشت که به این شکل بود که ابتدا از کاربران و مخاطبان می خواستند که به شرح سوالات و پرسش هایی که در مورد محصول و یا خدمات کسب و کار مورد نظر دارند بپردازند. سپس این سوال ها همگی جمع آوری شده و  در اختیار فرد متخصص آن قرار می گرفت و به مهمترین، پرتکرارترین و بهترین آنها پاسخ داده می شد.

به این صورت هم شما برای مخاطب خود ارزش قائل شده اید و به پرسش های آنها پاسخ داده اید هم برای مخاطب دیگر هیچ سوالی باقی نخواهد ماند و وی در رابطه با محصول و یا خدمات مورد نظر هیچ ابهامی در ذهن نخواهد داشت. داخل پرانتز این مورد را باید در نظر گرفت که برای تولید محتوای ویدیویی باید استراتژی داشته باشید، در لینک مشخص شده بیشتر راجع به این مورد صحبت کرده ایم.

جمع بندی

این روزها کسب و کارهای سنتی رفته رفته به کناری رفته و جای خود را به کسب و کارهای آنلاین می دهند. این دست کسب و کارها برای تبلیغات و بازاریابی از انواع محتوای ویدیویی استفاده می کنند و به این شکل محصول و یا خدمات خود را به مخاطب معرفی کرده و یا آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهند و پروسه خرید و انتخاب را برای آنها ساده تر می کنند. در این مطلب سعی کرده ایم به انواع محتوای ویدیویی که در پلتفرم های آنلاین و سوشال مدیا و … در دسترس هستند بپردازیم و این محتواهای ویدیویی را مورد بررسی قرار داده و با هم مقایسه کنیم.

اگر هر سوال و یا پیشنهادی در این رابطه دارید می توانید از بخش کامنت ها آن را به ثبت برسانید.

Rate this post