نقد فیلم تایتانیک
01
آوریل

نقد فیلم تایتانیک ( Titanic )

 

فیلم سینمایی حماسی Titanic، که بیش از 19 سال پیش اکران شده است، هر چقدر هم که در گذشته به تماشای این فیلم نشسته اید، بسیاری از طرفداران وفادار هنوز هم در حال تماشای این فیلم هستند. محکومیت جک و رز و رابطه عاشقانه آن یکی از محبوب ترین فیلم های درام این سال های اخیر است.

در سالهایی که از انتشار آن می گذرد، فیلمی که کار کیت وینسلت را آغاز کرد و اثبات کرد که تماشاگران بیش از این که از تحمل یک ساعت دو ساعته دوام بیاورند خوشحال هستند به عنوان افسانه ساخت فیلم تبدیل شده است، نه به ذکر هزار. تقلیدها، الگوهای رفتاری و ….

اما هنگامی که برای اولین بار تایتانیک ساخته شد، چه کردیم؟ آیا منتقد ما گرفتار این همه عاشقانه بود… یا ملودرام او را رفیع و خشک کرد؟

 

جزئیاتی از فیلم تایتانیک

وقتی کشتی بزرگ به پایان خود نزدیک می شود، در صحنه های فوق العاده تایتانیک جیمز کامرون، اتاق ناهار خوری، که روی لباس های خاکستری خود روی عرشه قرار دارد، لحنی به نام Orpheus را زده است. این تعدادی از جزئیات برجسته، تأیید شده در تاریخ و به طرز چشمگیری زنده است – کاپیتان نوازش چرخ را در حالی که آب ها او را درگیر می کند، طراح کشتی نیز به خود اجازه می دهد تا با رویای خود شسته شود، بدن یک دختر در لباس عصر شناور از طریق آن حرکت می کند. اتاق های ایالتی مانند اوفلیای غرق شده. عنوان موسیقی نیز برای فیلمی مناسب است که به یک معنا، در مورد جهان زیرین است: در مورد کشتی دفن شده و تاریخ دفن شده، و احساساتی که عمیق است.

تایتانیک کامرون گرانترین فیلمی است که تاکنون ساخته شده است. در مقیاس حماسی و سه ساعت و 14 دقیقه طول، به همان اندازه موضوع محکوم به عظمت و اسراف است. پس از سفری که غالباً با شناور شایعات زشت همراه بود. این فیلم سرانجام روز سه‌شنبه در لندن در یک نمایش رویال فیلم در مقابل شاهزاده چارلز لنگر انداخت و استقبال شایسته ای شایع شد. برای کامرون که با تشویق از سینما خارج شد، این یک پیروزی شخصی بود: او فیلم را نوشت، کارگردانی، تولید و همزمان آن را ویرایش کرد.

فیلمنامه تایتانیک
فیلمنامه تایتانیکفیلمنامه تایتانیک

 

فیلمنامه کامرون همان چیزی است که بیشتر تماشاگران سینما برای بازدیدهای وی از جمله فیلم های Terminator و بیگانگان از آن استفاده می کنند. تایتانیک، از نظر قلب، یک داستان عاشقانه دلپذیر است و دور تراژدی کشتی غرق شده است. با خاطرات یک بازمانده باستانی، که فیلم را پایان می دهد، کامرون ما را به سمت عاشقانه بین رز (کیت وینسلت) می برد، دختری آمریکایی که برای ازدواج با نامزد خود متنفر اماتحمیل  شده (بیلی زین) و جوانی به آمریکا سفر می کند.، جک (لئوناردو دی کاپریو)، که در ماشین فرمان قرار گرفته است.

وینسلت و دی کاپریو، کامرون دو مجری جذاب جوان را در اطراف خود دارد. آنها اجراهای حذفی را تحویل می دهند و به فیلم یک حرکت جادویی می بخشند. وینسلت با نگاهی غرورآمیز و آشفته خود، از همان ابتدا، مخالف محدودیت های کلاس و جنس خود بود، در حالی که جک، دی کاپریو تجسم آزادی ناخوشایند است. صحنه ای که دو تخته رقص در یک مهمانی با طبقه پایین نزدیک به شادی خالص است. تصور کامرون از ثروتمندان به عنوان خودخواه و غیرقانونی خام است، اما به لطف دو شخصیت اصلی وی، اشرافی از روح را تأیید می کند.

عجیب و غریب، علی رغم زندگی پرشکوه خود، تایتانیک به عنوان یک کمدی از رفتارها موفق ترین است. وقتی کشتی پایین می رود تقریبا ناامید کننده است و می توانید استدلال كنید كه کامرون، مصمم به ثبت مدت كامل آزار دهنده مرگ و میر، بیش از این توالی ها است. اما این می تواند در صحنه های یک نیروی گرافیکی بسیار نادرست باشد. از ابتدا، کامرون کشتی را در تمام ظرافت و وسعت خود و در عین حال آسیب پذیری نیز نشان می دهد. مناظر دلچسب وجود دارد – یک زوج پیر که در تختخواب خود به هم می چسبند، مادر که فرزندان خود را با یک داستان آخر دلگرم می کند. اما این صدایی است که بیش از حد طولانی است: گریه های غرق شدن، نوعی صدای ندای شما تصور می کنید که از Styx بیرون می روید.

آنچه که در نگاه اول بیشتر از همه تحت تأثیر قرار می گیرد، ذوب شدن پیرمردهای قدیمی، پرماجرا و عاشقانه بودن با نگرانی های جدی تر است. فیلم یک سواری است و بدون لحظه عجیب و غریب قرنیزی نیست. اما این در مورد آزادی و پرواز، اسارت و رکود نیز هست. و از همه مناسب تر، به عنوان خود یادبود، مربوط به حافظه و عمل به یاد آوردن است.

 

 

بودجه فیلم تایتانیک

هنگامی که سرانجام تایتانیک به عنوان برنج برتر فیلم Twentieth Century Fox بازی کرد، شرکتی که اکثراً این فیلم را تأمین مالی می کرد، بسیاری از مدیران ارشد آشکارا گریه می کردند. در واقع فیلم در حال حرکت است، اما احساس این است که اشک عمدتاً تسکین یافته است. گرانترین فیلم در تاریخ،  فیلم به کابوسی از بودجه های بیش از حد، تمسخرهای سرخورده و عناوین کدر تبدیل شده بود. از نگاه مردم – به لطف یک رسانه کاملاً نادان – این فیلم نزدیک بود که به عنوان یک فاجعه ساخته شود، مانند یک Waterworld دیگر. قبل از اکران خصوصی در 31 اکتبر، فاکس نمی داند، اگر چیزی، سرمایه گذاری خود را به دست بیاورد – خواه کامرون می خواهد آن را یک ترفند یا معالجه کند.

برای اطلاع از مقیاس تولید، لازم است بازی اعداد را انجام دهید. بودجه هر چیزی از 200 میلیون دلار به بالا تخمین زده می شود (برخی می گویند 280 میلیون دلار و در حال شمارش). گفته می شود که علاقه به تعداد بیش از حد پس از تعویق تاریخ انتشار ایالات متحده از ژوئیه تا دسامبر 10 میلیون دلار بوده است. همه این هزینه ها، از جمله چیزهای دیگر، مخزن حاوی 17 میلیون گالن آب بود که برای شناور یک کشتی ماکت در مقیاس 775 فوتی، 90 درصد استفاده می شود. علاوه بر این، 400 عکس جلوه های ویژه فیلم 110 میلیون دلار هزینه داشته است. این فیلم برای دستیابی به سود باید 400 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند.

 

نویسنده فیلم جیمز کامرون

جیمز کامرون
جیمز کامرون

حتی این چهره های ترسناک داستان کاملی از تیراندازی وحشتناک تایتانیک را روایت نمی کنند. حوادثی (اگرچه جدی تر از آنچه انتظار می رود در پروژه ای از این بزرگی نباشیم نیست) وجود دارد، اما اطمینان داریم، داستان های اضافی که از ماندن در آب به هیپوترمی نزدیک می شوند، گزارش می کند. و پس از آن اتفاق عجیب و غریب جوجه خرچنگ وجود دارد، که در آن گفته شده کوره بازیگران و خدمه با یک توهم زنگ به نام PCP روبرو شده اند و بسیاری از آنها با دید روانگردان روبرو شده اند.

با این حال برخی می گویند که کار برای جیمز کامرون درباره این اثر شبیه ساز جنون را دارد. این دیدگاه وسواس او بود که پروژه را از همان آغاز سوق داد. کامرون که بعضاً به نظر می رسد سرنوشت خود را به عنوان یک مریخ جنگی از دست داده است، گفت: فیلم سازی جنگ است… نبرد بین تجارت و زیبایی شناسی. و او در هر اینچ از راه برای فیلم خود جنگید. هنگامی که یک مدیر ارشد فاکس به مجموعه ای در مکزیک پرواز کرد و به دنبال کوتاهی در این پروژه بود، کامرون به او گفت: “اگر می خواهید فیلم من را برش دهید، باید مرا به آتش بزنید.” و وی افزود، نشان می دهد که استعداد او برای ملودرام محدود به فیلم نیست، “برای آتش گرفتن من، باید مرا بکشید.”

ممکن است این طعنه برانگیز باشد که فیلمی درمورد سمبلی خونسرد از نارضایتی انسان توسط مردی ساخته شده که به تواضع شهرت ندارد. اما اگر نبوغ، همانطور که ساموئل باتلر مطرح کرده است، ظرفیت عالی برای رهایی از مشکل است، کامرون نوعی نبوغ است. تایتانیک بنایی برای گرفتن دردها است که شاید در فیلم ها بی نظیر باشد. کامرون که با یك ضیافت به مردگان منتقل شده است، می گوید با سفر به خرابگاه دفن شده، این فیلم متعهد شد كه این فیلم را تا حد ممكن از نظر انسانی تهیه كند. ماکت کشتی از طرح های اصلی ساخته شده است، که برای اولین بار توسط هارلند و وولف، بلفاست منتشر شد.

 

 

سبک نویسندگی جیمز کامرون

بزرگترین هدیه کامرون به عنوان یک سازنده فیلم، استعداد وی برای جوشکاری و اصلاح مجدد ژانرهای سنتی است: بیگانگان وی (1986)، به عنوان مثال، با مخلوط کردن جزئیات صمیمی از زندگی یک grunt با sci-fi، مانند یک ازدواج بین سام فولر و هوارد هاوکس در حالت هیولا؛ (True Lies 1994) ژانر جاسوسی را برای دهه نود دوباره اختراع کرد. حالا او ماجراجویی را با عاشقانه تلف کرده است و از عدم موفقیت فیلم های گذشته تایتانیک جلوگیری می کند. پیش از این، خود کشتی همیشه بر روی درام انسانی شلخته بود و یک ژانر محکم و خاص خود را ایجاد می کرد.

این جانشینی سرمایه گذاری در حال غرق شدن با آتلانتیک، در سال 1929 آغاز شد، و شامل یک تصویر تبلیغاتی ضد انگلیس در آلمان در سال 1940، یک زن و شوهر از فیلم های تلویزیونی اخیر، و هیجان انگیز فلاپ لو گرید در سال 1980 تایتانیک را بالا می برد! به طرز طولانی، بهترین تلاشهای قبلی، یک شب برای به یاد آوردن (1955) بود، اما حساب آن به طرز عجیبی پیانو است، گویا خود فیلم دنبال دستورات “نترس” که ایده آل غیرممکن مأمورین کشتی بود. و با فرمول صفحه نمایش قدیمی و مربع شکل، نمی تواند محدوده بصری کامرون مطابقت داشته باشد.

داستان تایتانیک بدون شک همچنان برای مجذوب سازندگان فیلم و نویسندگان برای نسل های بعدی ادامه خواهد یافت. وقتی کشتی فرو رفت، سمبل بزرگی برای هنرمندان از هر نوار پدید آمد: از غرور و استکبار بشر، محدودیت های فناوری، عصر پایان ادواردین و سحرگاه طلوع آور، مرگ. سال گذشته به نظر می رسید رمان بریل بینبرج از هر مرد برای خودش فاجعه را علامت سرمایه داری می داند. بینبرید همچنین حس ننگین بودن در بین بازماندگان را لمس کرد، احساس توصیف شده توسط رز در این فیلم، اکنون پیرزنی (و با حرکت سریع توسط گلوریا استوارت، ستاره سی و چهل سالگی)، به عنوان یک منتظر ماندن برای “رفع” است. هرگز نخواهد آمد.

 

 

برای کامرون، بخشش ممکن است نزدیک تر باشد. به عنوان یك 11 ساله در كانادا، وی توسط دکتر ژیواگو توسط دیوید لان منتقل شد و همیشه امیدوار بود كه چیزی شبیه به اینها را بگیرد. تایتانیک با بودجه و جاه طلبی که داشت، او را به منطقه ای برد که معدود فیلم سازان دیگر – شاید تنها سیسیل B دمیر، DW گریفیت، دیوید ا سلزنیک و ناب – در آن شرکت کرده اند. این یکی از قمارهای عالی در تاریخ فیلم بود.

3.6/5 - (5 امتیاز)