نقش استوری بورد در فیلمسازی
05
ژانویه

 

یکی از مهمترین کارهایی که در مرحله ی پس تولید انجام می شود و باید به آن دقت زیادی داشت طراحی کردن یک استوری بورد خوب از روی فیلمنامه است. در ساخت فیلم حرفه ای استوری بورد بسیار مهم است زیرا به کارگردان این امکان را می دهد که جای دوربین و محل استقرار بازیگران در لوکیشن ها را به وسیله استوری بورد قبل از فیلمبرداری مشخص کنند. تا اگر جای بهتری برای دوربین و قرار گرفتن کاراکترها بر روی صحنه وجود دارد او آن را اصلاح بکند.

معمولا کارگردان ها به صورت نقاشی های ابتدایی یک استوری بورد بر روی کاغذ می زنند و بعد به یک طراح استوری بورد می دهند و منظورشان را به او می فهمانند تا طراح استوری بورد با توجه به مهارت بالایی که در نقاشی کشیدن دارد استوری بورد نهایی را بزند. استوری بورد هم بر روی کاغذ می کشند و هم به صورت دیجیتالی طراحی می کنند.

استوری بورد کار کارگردان و فیلمبردار و طراح صحنه و… را خیلی آسان می کنند. فیلمبردارها از قبل می دانند که باید کجا دوربین را بکارند، حرکت دوربین را دیده اند و طبق استوری بورد با توجه به فضا لنز مناسب را انتخاب می کنند. تجهیزات نوری را در جای مناسب قرار می دهند. گروه صحنه هم به همین ترتیب با توجه به اندازه لوکیشن و موقعیت استقرار بازیگران تجهیزات صحنه را انتخاب می کنند. به طور کلی برای همه ی گروه داشتن استوری بورد برای ساخت فیلم یک امر واجب است.

پیشنهاد میشود مقاله ما درباره مراحل تولید فیلم و آشنایی با عوامل فیلمسازی را مطالعه کنید.

 

استوری بورد داستان اسباب بازی
استوری بورد داستان اسباب بازی

استوری بورد بیشترین لطف را در حق خود کارگردان کار می کند او می تواند بارها و بارها استوری بورد را تغییر دهد، محل استقرار بازیگران و وسایل صحنه را جابه جا کند تا به آن ایده الی که می خواهد برسد اما زمانی که کارگردان استوری بورد ندارد و نمی داند چه می خواهد بکند در روز فیلمبرداری گیج و گنگ است و نمی داند چه کار باید بکند و این گیجی را به کل گروه سرایت می دهد و هیچ کس به طور ایده ال نمی تواند کارش را درست انجام دهد.

در ایران متاسفانه در ساخت خیلی از فیلم های سینمایی مطرح هم از استوری بورد استفاده نمی شود علت اصلی این است که بیشتر کارگردان ها دانش استوری بورد را ندارند و فکر می کنند کار بیهوده ای است در حالی که استوری بورد می تواند چندین روز فیلمبرداری یک پروژه را کاهش بدهد و باعث سود بیشتر تهیه کنندگان آثار شود. به همین علت است که تهیه کنندگان همیشه از داشتن استوری بورد حمایت می کنند و حاضر هستند هزینه زیادی را برای داشتن یک استوری بورد خوب بکنند زیرا از آن طرف وقتی روزهای فیلمبرداری کمتر شود چند برابر به نفع آن ها است.

مقاله ای راجب مقدمه ای بر فیلمسازی تهیه کردیم که پیشنهاد میشود مطالعه کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)