ویژگی های موشن گرافیک خوب چیست ؟
26
دسامبر

معمولا ما در طول روز تعداد زیادی فیلم کوتاه، انمیشن، موشن گرافیک، اخبار، فیلم های ورزشی و… را در تلویزیون یا فضای مجازی می بینیم. بعضی از آن ها به دل ما می نشیند و از دیدن آن ها احساس خوبی داریم و بعضی از آن ها را اصلا دوست نداریم و وقتی حتی چند ثانیه از آن را می بینیم تمایل به دیدن ادامه ی آن را نداریم. اما چه چیزهایی باعث می شود که یک اثر هنری تبدیل به اثر خوبی یا اثر بدی باشد. در فرآیند تبدیل یک کار هنری خوب چه چیزهایی دخالت دارند. برای چه ما به یک کار می گوییم خوب و به کار دیگر می گوییم بد؟ اگر تا پایان مقاله با ما باشید به بیشتر سوال های شما جواب می دهیم.

ما قبلا در مقاله ای با عنوان موشن گرافیک چیست؟ به طور خلاصه وار، توضیحاتی راجع به موشن گرافیک دادیم. امروز قصد داریم در این مقاله اختصاصا ویژگی های موشن گرافیک خوب را بیان کنیم. موشن گرافیک همانطور که می دانید به تصاویر متحرکی گفته می شود که با انیمیشن تفاوت های فراوانی دارد.

اینجا قصد نداریم تفاوت های موشن گرافیک و انمیشن را برایتان بگوییم چون قبلا در مقاله مفصل به این موضوع پرداخته ایم. قصد ما صحبت کردن در مورد یک موشن گرافیک خوب است. یک موشن گرافیک خوب چند فاکتور اصلی دارد که در زیر به صورت عنوان های مختلف برایتان شرح می دهیم.

(1) زبان ساده ای داشته باشد

یک موشن گرافیک باید به زبان ساه بیان شود. نیازی نیست به خاطر گفتن مطالبی که می تواند به صورت موشن گرافیک تبلیغاتی، آموزشی، خبری، ورزشی، آماری و… باشد ما بخواهیم از روش های خیلی عجیب و غریب استفاده کنیم. به عبارت خیلی ساده بخواهیم لقمه را دور سرمان بپرخانیم و بعد بخوریم.

در موشن گرافیک باید تا جایی که می شود از تکرار مکررات بپرهزیم، سعی کنیم با تصاویر با ببیننده صحبت کنیم و از نریشن کمتر استفاده کنیم ولی این بدان معنا نیست که نریشن را بخواهیم کلا حذف کنیم چون خود نریشن یکی از مهمترین فاکتورهای یک موشن گرافیک خوب است.

موشن گرافیک جوری باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند و برای بیشتر سنین قابل فهم باشد، البته ما در این جا راجع به موشن گرافیک های تخصصی صحبت نمی کنیم که مخاطبان خاصی دارند مانند ساخت موشن گرافیک برای مجامع علمی و دانشگاهی و نخبگان و… ما داریم بیشتر راجع به موشن گرافیک های تبلیغاتی، آموزشی، خبری و… صحبت می کنیم که عموم مردم می بینند.

(2) انتخاب تصاویر درست

برای سفارش موشن گرافیک باید این نکته را توجه داشته باشیم که اگر امکان این را داریم که برای پروژه کاراکترها و تصاویر اختصاصی طراحی کنیم که خیلی عالیست ولی اگر با توجه به شرایط مالی و زمانی مجبور هستیم از تصاویر آرشیوی استفاده کنیم، باید به سراغ مرتبط ترین عکس و کاراکتر های موجود برویم. باید برای هر موضوعی که می خواهیم در موردش صحبت کنیم چند عکس مختلف با چند طراحی متفاوت داشته باشیم که بهترینشان را انتخاب کنیم. درست است که فرصت مالی یا زمانی برای طراحی نداریم ولی دلیل نمی شود که ما عکس های آرشیوی را ادیت نکنیم.

عکس ها را باید با توجه به موضوع موشن گرافیک ادیت بزنیم. به طور مثال اگر ما یک کاراکتری می خواهیم که باید رنگ لباسش آبی باشد ولی عکسی که در اختیار داریم قرمز است باید آن را به داخل نرم افزار های ادیت عکس مثل نرم افزار فتوشاپ ببریم و رنگ لباسش را قرمز کنیم. بک گراندها خیلی مهم هستند باید با توجه به رنگ بندی های کاراکتر و تایپو گرافی هایی که می خواهیم در موشن گرافیک بیاوریم رنگ بندی ها را انجام بدهیم.

(3) استفاده از موسیقی مناسب

یکی از مهمترین مواردی که باید برای ساخت یک موشن گرافیک خوب رعایت شود، استفاده از موسیقی مناسب برای موشن گرافیک است. یک زمانی اگر بودجه ی کار شما خیلی زیاد بود و مشتری با این قضیه مشکلی نداشت، بهترین راه این است که برای موشن گرافیک موسیقی اختصاصی توسط نوازنده نواخته شود. ولی از آن جایی که ما در ایران زندگی می کنیم و معمولا کمپانی ها و شرکت ها خیلی برای تبلیغات نمی خواهند هزینه کنند و دوست دارند کارشان با کمترین هزینه ساخته شود شاید بهتر باشد سراغ انتخاب موسیقی های آرشیوی برویم.

البته استفاده از موسیقی های انتخابی خیلی هم بد نیست چون بیشتر این موسیقی ها با هزینه های خیلی زیاد و گروه موسیقی خیلی حرفه ای ساخته شده است و اگر ما واقعا بتوانیم موسیقی متناسبی که به کار بخورد را انتخاب کنیم حتی بهتر است از اینکه موسیقی توسط نوازنده ساخته شود، چون هیچ وقت نمی توان برای یک کار موشن گرافیک موسیقی خیلی آنچنانی را ساخت، پس به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب موسیقی مناسب برای ساخت موشن گرافیک کار شما را تا چه قدر می تواند زیبا تر و جذاب تر کند. با توجه به موضوع کار باید موسیقی مناسبی انتخاب کرد

اگر حال و هوای یک موشن گرافیک درام است باید موسیقی لایت انتخاب کرد اگر حال و هوا موشن گرافیک هیجانی است باید از یک موسیقی تبلیغاتی، ریتمیک و ورزشی استفاده کرد و….

(4) استفاده از گوینده مناسب

مطلب مهم دیگر استفاده از گوینده نریشن موشن گرافیک است. معمولا بیش از نود درصد موشن گرافیک ها نیاز به نریشن دارند و تنها کمتر از ده درصد از موشن گرافیک ها هستند که به نریشن نیاز ندارند. استفاده از یک گوینده خوب خیلی می تواند کلاس کاری موشن گرافیک را بالا ببرد.

در ایران خوشبختانه ما دوبلورهای خیلی بزرگی داریم که سال های سال هستند که در رادیو و تلویزیون کار کرده اند ولی خب با توجه به تجربه بالا و صداهای دلنشینی که دارند، بعضا رقم های بالایی دریافت می کنند که حقشان هم هست و این نسل طلایی تکرار نشدنی هستند.

اگر بتوانید که از دوبلورهای درخشان استفاده کنید که خیلی عالیست ولی در نسل جوان دوبله هم استعدادهای خوبی داریم که صداهای خیلی خوب و جذابی دارند و حتی تقلید صدا هم می توانند انجام بدهند و خیلی از آن ها به چند زبان هم می توانند گویندگی کنند.

این را توجه داشته باشید برای مثال اگر موشن گرافیک به زبان انگلیسی کار می کنید به انتخاب نریتور توجه کامل داشته باشید که نریتور بدون غلط و سعی کند با لهجه درست متن را بخواند. یک نریتور خوب تا حد خیلی زیادی با ایده های گویندگی مناسب برای کار می تواند لول کار شما را بالا ببرد.

(5) تجهیزات کامپیوتری مناسب

سخت افزار و نرم افزار مناسب خیلی مهم هستند. شما برای تولید موشن گرافیک خوب به نرم افزارهای زیادی نیازمند هستند که  چند تا از مهترین آن ها می توان به نرم افزار افتر افکت، نرم افزار فتوشاپ، نرم افزار پریمیر، نرم افزار ساند فورگ و… می باشند. البته این نرم افزارها را در خارج از ایران که بخواهید استفاده کیند باید هزینه بسیار زیادی را برای خرید لایسنسشان بدهید ولی خب این جا ایران است و قوانین کپی رایت را رعایت نمی کنیم.

به هر حال خبر خوب برایتان این است که برای استفاده از این نرم افزارها هزینه نباید پرداخت کنید ولی برای خرید سخت افزار خبر خوبی ندارم چون باید با توجه به هزینه های بالای دلاری و کمبود درآمد نسب به کشورهای دیگر هزینه ی خیلی زیادی را بابت خرید یک سخت افزار مناسب داشته باشید. یکی از مهمترین سخت افزارها در ساخت موشن گرافیک کارت های گرافیکی است.

یک کارت گرافیکی قدرتمند نیاز به مادر بورد قوی، سی پی یو، هارد اس اس دی و حافظه ی رم دارد. چیدمان خوب این قطعات در کنار یک کیس با پاور خوب و مانیتور 4K مبلغ 100 میلیون تومان را باید هزینه کنید که مبلغ کمی نیست. البته شما با سیستم های ارزان تر هم می توانید کار کنید ولی کار کردن در آن سیستم ها زمان کار روی پروژه و رندرکردن کار را به مراتب بالا تر می برد و به خاطر هنگ کردن های زیادی اعصاب شما را به هم می زند. یک سیستم کامپیوتری خوب و نرم افزارهای کاربردی و داشتن دانش و سلیقه می تواند شما را به یک موشن گرافیک خوب تبدیل کند.

(6)داشتن دانش کارگردانی

برای تولید یک موشن گرافیک خوب شما باید زوایای هنری را خوب بشناسید. باید بتوانید به راحتی دکوپاژی مطابق با سلیقه خود و مشتری خود را بر پروژه پیاده کنید. البته معنای داشتن دانش کارگردنی این نیست که حتما شما بتوانید یک فیلم داستانی را کارگردانی کنید نه منظور این است که با مقدمات کارگردانی آشنایی داشته باشید. هر چه که می خواهید را از قبل برای خود روی کاغذ استوری بورد و دکوپاژ بزنید تا زمانی که می خواهید بر روی نرم افزار پیاده کنید کار سبک تری داشته باشید. ما در مطلبی به طور کامل وظایف کارگردان را توضیح داده ایم.

قطعا کسانی که بتوانند این 6 موردی را که در بالا توضیح دادیم رعایت کنند می توانند موشن گرافیک های خوبی تولید کنند که برای همه ی سلیقه و مخاطبان جذاب باشد.

5/5 - (2 امتیاز)