چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟
28
ژانویه

یکی از بهترین استراتژی های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگی که می توانید به خوبی از آن بهره مند شوید استفاده از موشن گرافیک ها هستند. این دسته از انیمیشن ها از المان های متحرک درست می شوند و معمولا در بردارنده یک پیام اصلی هستند. نکته مهمی که در رابطه با طراحی و ساخت این نوع از انیمیشن مطرح می شود و سول بسیاری از کاربران هم هست این است که اصلا چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟

چون در اختیار داشتن یک سناریو خوب و قوی می تواند درصد زیادی از راه موفقیت را طی کند و به کاربر کمک کند بتواند بهترین استفاده را از انیمیشنی که ساخته است ببرد. چیزی که در نوشتن سناریو باید به آن دقت شود هماهنگی موضوع، المان ها و بستر و هدفی است که قرار است از این موشن گرافیک برای ان استفاده شود. در این نوشتار قصد داریم به این بپردازیم که چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ پس اگر این سوال، سوال شما هم هست در ادامه با ما همراه باشید تا به مرحله های آن بپردازیم.

آیا می دانید که چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟

اگر می خواهید یک موشن گرافیک خوب داشته باشید می بایست ترکیبی خوب از تصویر و صدا در اختیار داشته باشید که سناریو شما را حکایت کرده و در انتها پیامتان را منتقل می کند. در اینجا است که لزوم داشتن یک سناریو خوب خود را نشان می دهد و می تواند سبب بروز تفاوت بین یک کار معمولی و یک کار فوق العاده شود. اما چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ نخستین کاری که پیش از هر چیزی می بایست انجام دهید این است که چند سوال مهم از خودتان به عنوان سناریست بپرسید و با دقت و وسواس به آنها پاسخ دهید. با این پرسش ها می توانید مسیر حرکت خود را تا حد زیاد ترسیم کرده و کار خود را شروع کنید. این سوال ها به شرح زیر هستند:

  1. مدت زمان این موشن گرافیک قرار است حدودا چقدر باشد؟
  2. از چه لحنی باید برای رساندن پیام به مخاطب استفاده شود؟
  3. برای ویدیوی مورد نظر چه دیتیل ها و جزئیاتی در نظر گرفته شود؟

(طلوع فیلم جزو شرکت های برتر موشن گرافیک میباشد، جهت سفارش موشن گرافیک حرفه ای با ما در ارتباط باشید.)

پس از این که به این پرسش ها پاسخ دادیم نوبت به این می رسد که طراحی سناریو را آغاز کنیم. اما پیش از آنکه به سوال چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ پاسخ دهیم، ابتدا کمی در مورد این سه پرسش مهم صحبت خواهیم کرد و آنها را شرح می دهیم، با ما همراه باشید.

مدت زمان این موشن گرافیک قرار است حدودا چقدر باشد؟

با مشخص کردن این پارامتر مهم شما می توانید بخش اعظم جزئیات مورد نیاز برای پروژه موشن گرافیک خود را مشخص کنید. در واقع اصل کار این است که محتوای تولید موشن گرافیک می بایست با زمانی که برای این محتوا در نظر داشته و نیاز داریم کاملا متناسب باشد. اگر ویدیوتان طولانی اما بدون اطلاعات باارزش و یا جذابیت های بصری کم باشد آنگاه بیننده را کسل می کند و نمی تواند نظر وی را جلب کند.

برعکس این موضوع هم زیاد جالب نخواهد بود و ویدیویی که بخواهد در یک تایم کوتاه اطلاعات و جزئیات زیادی را به کاربر ارائه دهد هم باز نمی تواند جذاب باشد. پس تعیین زمان مونش گرافیک نخستین کاری است که پیش از شروع طراحی سناریو به آن نیاز دارید. نکته ای که در این میان مطرح می شود این است که تایمی که برای موشن گرافیک خود در نظر دارید کاملا وابسته به هدفی است که از تولید آن دارید.

مثلا اگر قصد استفاده از این موشن گرافیک در بخش تبلیغات را دارید بهتر است ویدیویی کوتاه و در عین حال جذاب و تاثیرگذار را در نظر داشته باشید. همچنین به پلتفرمی که قرار است این موشن گرافیک از آن پخش شود هم نیم نگاهی داشته و تایم ویدیو را مطابق با آن هم تنظیم کنید. در ادامه صحبت در مورد چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ نوبت به لحن آن می رسد که ر بخش بعدی در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم.

به نظر شما 6 کاربرد موشن گرافیک چیست؟ در این مقاله معرفی آن ها پرداخته ایم.

از چه لحنی باید برای رساندن پیام به مخاطب استفاده شود؟

مورد بعدی که در پاسخ به سوال چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ مطرح می کنیم لحنی است که قرار است ویدیوی موشن گرافیک شما و صدای آن در اختیار داشته باشد. در سناریویی که طراحی می کنید حتما باید به این موضوع دقت کافی داشته باشید که از چه لحنی می خواهید برای رساندن پیام مورد نظرتان به مخاطب استفاده کنید. مثلا اگر یک ویدیوی خودمانی و دوستانه می سازید نیاز به لحنی غیر رسمی دارید در حالی که اگر هدفتان ساخت ویدیوهایی رسمی و جدی است باید لحن ویدیوتان هم کاملا متناسب با آن و رسمی باشد. از جمله مولفه هایی که به کمک آن میتوانیم لحن ویدیو مان را معین کنیم ریتم، کارهای گرافیکی و همچنین استفاده از جلوه های صوتی است.

برای ویدیوی مورد نظر چه دیتیل ها و جزئیاتی در نظر گرفته شود؟

برای ویدیوی مورد نظر چه دیتیل ها و جزئیاتی در نظر گرفته شود؟
برای ویدیوی مورد نظر چه دیتیل ها و جزئیاتی در نظر گرفته شود؟

در سومین بخش از آماده سازی برای سناریو نویسی نوبت به تعیین جزئیات لازم برای ویدیو می رسد. شما باید بررسی کنید و ببینید که قصد دارید چه اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کنید. سپس روی جزئیات این اطلاعات و جزء به جزء آن کار کنید. شما می توانید از بروشورها، پرزنتیشن هایی که برای موضوع وجود دارد مثلا پرزنتیشن های شرکت مورد نظر، وب سایت و سوشال مدیا و … برای این منظور استفاده کرده و آن دسته از مهمترین اطلاعات و جزئیاتی که می خواهید آنها را بولد کرده و روی آنها  تمرکز کنید را ارائه کنید.

با ساخت موشن گرافیک آماده آشنایی دارید؟ روی لینک کلیک کنید تا اطلاعات جدید را دریافت کنید.

حال که به این 3 پرسش اصلی پاسخ دادید نوبت به آن میرسد که ببینیم چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به مرحله های این کار بپردازیم.

پاسخ به یک سوال پرتکرار: چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟

حال که مدت زمان ویدیو، زبان و لحن آن و همچنین جزئیات مورد نیاز را مشخص کردیم نوبت به ان میرسد که ببینیم چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ انتخاب ساختاری که قرار است برای ویدیوی موشن گرافیک تان مورد استفاده قرار دهید یکی از مهمترین گام ها در طراحی سناریو به شمار می آید. موضوعی که باید در این میان به آن دقت داشته باشید این است که این ساختار کاملا در گرو مخاطبان و جامعه هدف ویدیوی شما بوده و با در نظر گرفتن آنها انتخاب می شود. 2 ساختار مهم در این رابطه مطرح می شوند که عبارتند از:

1.فیلم هایی که به صورت توضیحی هستند: در این نوع از فیلم ها طراح پیامی که قصد انتقال آن را دارد را به کمک عنصرها و المان های مختلف برای مخاطب به شکلی کامل و با جزئیات توضیح می دهد.

  1. فیلم هایی که تبلیغاتی هستند: این نوع از ساختارها از چد جزء اصلی تشکیل شده اند که این اجزا به شرح زیر هستند:
  • مقدمه
  • بیان مسئله
  • ارائه راه حل
  • کال تو اکشن

شما می بایست کلیه این پارامترها را در فیلم خود بگنجانید، یعنی به این صورت عمل کنید که ابتدا یک مسئله را طرح کرده و کاربر را با ان درگیر کنید. سپس باید به کاربر نشان دهید که چگونه برای رفع این مشکل می تواند از خدمات و یا محصولات شما استفاده کند. پس از آن هم به بیان ویژگی های محصول و یا خدمات تبلیغ شده می پردازید و در انتها هم از یک دعوت به عمل یا CTA استفاده می کنید و مخاطب را به کاری که می خواهید دعوت می کنید: این که از شما خرید کرده یا از خدماتتان استفاده کند، به وب سایتتان سر بزند و …

پس از انتخاب ساختار ویدئو نوبت به کدام مرحله می رسد؟

تا به اینجا ما مدت زمان ویدیوی موشن گرافیک مان را مشخص کرده، لحن آن را تعیین کردیم و کلیه جزئیات مورد نظر را هم مورد بررسی قرار داده و انتخاب کردیم. سپس ساختار فیلم را که می توانست توضیحی یا تبلیغاتی باشد بسته به نوع مخاطبمان تعیین کردیم. حال در ادامه پاسخ به این پرسش که چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ نوبت به مرحله بعدی می رسد که ساخت و طراحی موشن گرافیکی است که سناریوی آن را نوشته اید. ابتدا باید کلیه متن هایی که نیاز دارید را تمام و کمال بنویسید.

پیشنهاد می کنم از مقاله دیگر ما که در رابطه با فیلمنامه و سناریو موشن گرافیک نوشته شده، دیدن نمایید.

این متن ها با در نظر گرفتن جزئیاتی است در مرحله های قبل آنها را انتخاب کرده اید. همچنین در این مرحله به زمان هم نیم نگاهی داشته باشید و سعی کنید در چارچوب همان تایم تعیین شده حرکت کنید. در انتها هم نرم افزاری که می خواهید با این موشن گرافیک طراحی کنید را انتخاب کرده و کار طراحی و ساخت پروژه تان با توجه به سناریویی که نوشته اید را آغاز کنید.

در یک مقاله دیگر در سایت به معرفی مفصل این نرم افزارها و توضیح مختصری راجع به نحوه کار کردن آنها پرداخته ایم که در صورت نیاز می توانید به آن مراجعه کنید. در آخرین بخش چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ قصد داریم به طرح تعدادی نکته مهم که در نوشتن سناریو می توانند کمک کننده باشند بپردازیم، پس در بخش انتهایی هم با ما همراه باشید. در ضمن می توانید تعرفه های موشن گرافیک را از لینک مشخص شده دریافت نمایید.

چند نکته بسیار مهم در مورد سناریو موشن گرافیک

چند نکته بسیار مهم در مورد سناریو موشن گرافیک
چند نکته بسیار مهم در مورد سناریو موشن گرافیک

حال که به پرسش چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ پاسخ دادیم بهتر است که با تعدادی از مهمترین نکته های سناریو نویسی برای موشن گرافیک هم آشنا شویم. این نکته ها را در ادامه مشاهده می کنید:

  1. تنها در موشن گرافیک های آموزشی مجاز به استفاده از مدت زمان های طولانی برای ویدیوتان هستید. در غیر این صورت دور سناریوها و داستان های طولانی را خط بکشید.
  2. سعی کنید سناریو را به شکلی بنویسید که هم در آغاز موشن گرافیک و هم در پایان شما و کسب و کارتان را معرفی کند.
  3. بهتر است از تکرار و زیاده گویی بپرهیزید.
  4. اگر از گوینده برای ویدویتان استفاده می کنید حتما از وی بخواهید مطابق با سناریو هیجان و اوج، فراز و فرود داشته باشد و آن را به ویدیو منتقل کند.
  5. در صورتی که قرار است به صورت نوشتاری مفاهیم را منتقل کنید دقت کنید که جمله ها طولانی نبوده و کاملا کاربر پسند و جذاب باشند.

در ادامه هم به طرح سایر نکته های مهم برای این که چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ می پردازیم، پیشنهاد میکنیم آنها را از دست ندهید، همچنین ما مطلبی با عنوان چگونه موشن گرافیک با گوشی بسازیم داریم که می تواند برای شما کاربردی باشد.

سایر نکات مهم در رابطه با پرسش چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟

در بخش قبلی از این مطلب در رابطه با چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ به 5 نکته خیلی مهم در رابطه با نوشتن سناریو موشن گرافیک پرداختیم. در این بخش هم قصد داریم به سایر نکته های کاربردی که می توانید در نگارش سناریو موشن گرافیک از آنها کمک بگیرید و به آنها توجه داشته باشید بپردازیم. این نکته ها به شرح زیر هستند:

  1. اگر می خواهید یک ویدیو تاثیرگذار داشته باشید از جلوه های صوتی خوب غافل نشوید.
  2. استفاده از رنگ های مناسب را برای ویدیوتان دست کم نگیرید. توصیه میکنیم ترکیب رنگ ها را با توجه به نوع بیزینسی که دارید انتخاب کنید.
  3. سرعت ویدیوی موشن گرافیک شما می بایست به شکلی باشد که مخاطبان تان بتوانند خیلی راحت نکته های مهم و کلیدی را درک کرده و متوجه آنها شوند.
  4. یکی از مهمترین توصیه هایی که میتوانیم برای اینکه چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ به شما کنیم این است که خلاق باشید و سعی کنید خیلی به دنبال شخصیت های کارتونی و انیمیشنی شناخته شده و حتی کاریکاتورهای مشهور نباید.
  5. خلاقیت مهمترین عنصر و کلیدی ترین آنها در ساخت یک موشن گرافیک خوب و حرفه ای و موفق است. پس سعی کنید به خلاقیت خود پروبال بدهید و به بهترین شکل ممکن از ان برای ساخت ویدیوی موشن گرافیک تان بهره ببرید. مطمئن باشید که یکی از مهمترین تفاوت هایی که یک موشن گرافیک معمولی با یک موشن گرافیک خاص و جذاب می تواند داشته باشد در خلاق و نوآورانه بودن آن است.

جمع بندی

یکی از پرتکرارترین پرسش هایی که کاربران در مورد طراحی موشن گرافیک می پرسند این است که چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ در این نوشتار سعی کردیم به شکلی کاربردی و مفصل به این موضوع بپردازیم و گام به گام شما را راهنمایی کنیم تا یک سناریو خوب طراحی کنید. همچنین در انتها 10 نکته مهم برای این که چگونه سناریو موشن گرافیک بنویسیم؟ را نیز مطرح کردیم که امیدواریم برای شما مفید و کاربردی باشند.

Rate this post