تقویم تولید محتوای اینستاگرام
06
فوریه

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این روزها از ترندترین موضوعات روز هستند. اینستاگرام هم یکی از پربحث ترین این شبکه های اجتماعی است که کاربران بسیار زیادی را در اختیار دارد. تولید محتوا در این پلتفرم اصلی ترین رکن آن محسوب می شود چرا که دیده شدن در آن از همه چیز مهمتر است. برای تولید محتوایی خوب و منظم نیاز به تقویم تولید محتوا اینستاگرام داریم. این تقویم تولید محتوای اینستاگرام به دارندگان پیج های اینستاگرامی، ادمین ها، گروه های دیجیتال مارکتینگی که در زمینه تولید محتوا هم فعالیت دارند و …. کمک می کند تا بتوانند یک برنامه ریزی کاملا دقیق برای محتواهایی که قرار است تولید کنند در اختیار داشته باشند.

شاید بهتر باشد اینطور بگوییم که داشتن یک تقویم محتوای دقیق و کامل یکی از ضرورت های پیج های اینستاگرامی موفق است. با توجه به اهمیتی که تقویم تولید محتوای اینستاگرام دارد در این مطلب تصمیم گرفتیم مفصلا به آن پرداخته و در مورد آن صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید در این رابطه بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از تقویم تولید محتوای اینستاگرام چیست؟

نخستین گام در مورد تقویم تولید محتوای اینستاگرام و استفاده از آن این است که بدانیم تقویم محتوایی چیست؟ می دانید که یکی از مهمترین مواردی که در اینستاگرام مطرح می شود محتوا است. پیج هایی که محتواهای خوب، خلاقانه و منظم داشته باشند می توانند به راحتی توجه کاربران را جلب کرده و سبب افزایش بازدیدها و تعامل های پیج شوند. داشتن برنامه ریزی در هر کاری ضامن رسیدن به موفقیت است. پس اگر می خواهید در امر تولید محتوا برای پیجتان موفق عمل کنید به هیچ عنوان نباید از برنامه ریزی غافل باشید.

به این منظور شما می توانید از تقویم تولید محتوا اینستاگرام بهره ببرید که به نام های Content Calendar و Editorial Calendar هم شناخته می شود. به کمک این ابزار شما به عنوان دارنده و یا ادمین یک پیج اینستاگرامی قادر هستید ایده ها، استراتژی ها و برنامه هایی که برای پیجتان و محتوای آن در نظر دارید را ثبت کرده و اجرایی کنید. داشتن تقویم محتوایی به شما کمک می کند طبق برنامه ریزی و کاملا منظم عمل کنید و به این شکل هم زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید و هم بهترین بازدهی ممکن را کسب کنید.

در این تقویم شما برنامه هر روز پیجتان را وارد میکنید، آن هم کامل، دقیق و با جزئیات. این که قرار است در چه ساعتی چه محتواهایی را آپلود کنید، چه زمانی برای ساخت محتواهای جدید اقدام کنید و چه برنامه هایی برای پیجتان دارید و زمان تبلیغاتتان با پیج ایکس در چه روز و ساعتی است و … به ثبت میرسند و به شما کمک می کنند که برنامه ریزی شده عمل کنید و سردرگم نشوید. فرقی نمیکند حرفه ای هستید یا مبتدی، اگر موفقیت می خواهید از تقویم محتوا غافل نشوید.

اهمیت داشتن تقویم تولید محتوای اینستاگرام

حال که دانستیم تقویم تولید محتوا در اینستاگرام چیست نوبت به آن میرسد که در مورد اهمیت این تقویم محتوایی هم صحبت کرده و به آن بپردازیم. همین ابتدا این را بدانید که تقویم محتوا به این صورت نیست که شما فعالیت های مختلف را تیتروار و پشت سر هم بنویسید. بلکه مهم است که ابتدا یک تاریخ معین را مشخص کرده و سپس کلیه کارهایی که قرار است در آن تاریخ برای پیجتان انجام دهید را ثبت کنید. مثلا در تاریخ 14 اسفند قرار است در ساعتی مشخص استوری x را آپلود کرده و پست در مورد مطلب y را  هم در ساعت از پیش تعیین شده آن بارگذاری کنید. همچنین محتواهای مربوط به تاریخ 20 اسفند را هم کاملا تولید کرده و آماده کنیم. به این شکل تقویم محتوایی یک روز کاملا مشخص و برنامه ریزی شده پیش می رود.

همچنین شما می توانید جزئیات بیشتری در مورد نحوه انجام کار هم اضافه کنید. به این شکل شما هم از محتواهایی که قصد انتشار آنها را دارید غافل نمی مانید و هم برای محتواهایی بعدی تان برنامه ریزی دقیقی میکنید. پس یکی از مهمترین موارد دارای اهمیت برای داشتن تقویم تولید محتوای اینستاگرام این است که شما هیچ محتوایی را جا نمی اندازید و از هیچ مناسبتی غافل نخواهید شد و برای آن برنامه خواهید داشت.

اهمیت دیگری که داشتن تقویم تولید محتوا اینستاگرام دارد این است که به شما کمک می کند محتواهای تکراری تهیه نکنید و وقت و زمان خود را برای آنها هدر نداده و مخاطب را هم خسته نکنید. علاوه بر این اگر در پلتفرم های دیگری نظیر یوتیوب هم فعالیت می کنید می توانید از این تقویم محتوایی برای آنها هم استفاده کرده و به طور کلی به کارتان نظم و برنامه ببخشید.

نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام

شما می توانید خیلی راحت برای طراحی و ساخت یک تقویم محتوایی اقدام کنید. ابزارهای متعددی نظیر اکسل، ترلو، گوگل شیت و سایر مواردی از این دست وجود دارند که برای طراحی تقویم تولید محتوای اینستاگرام کاملا ایده آل هستند. شما میتوانید نمونه های آماده تقویم محتوا که به وفور در اینترنت پیدا میشوند را جستجو کرده و مورد بررسی قرار دهید و سپس مناسب ترین آنها و موردی که بیش از همه با آن راحت هستید را انتخاب کنید و آن را طراحی کنید.

همچنین هر کجا که حس می کنید نیاز به اعمال تغییراتی است به راحتی می توانید تقویم محتوایی خود را شخصی سازی کنید و در نهایت چیزی داشته باشید که کاملا مناسب خودتان باشد. حال که تقویم محتوایی تان آماده شده است باید شروع به پر کردن آن کنید تا در روزهای شلوغ و پرکار تان هم مثل روزهای خلوت بدون هیچ استرسی از برنامه کاری تان خبر داشته باشید و سردرگم و گیج نشوید.

گام های مهم در تنظیم تقویم تولید محتوای اینستاگرام

در این بخش قصد داریم به معرفی 8 گام مهم در تنظیم و نوشتن یک تقویم تولید محتوای اینستاگرام بپردازیم که به شرح زیر هستند:

  1. بررسی تقویم شمسی و میلادی و لیست کردن مناسبت ها و رویدادهای مهم
  2. تهیه فهرستی از هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان
  3. برنامه ریزی کلیه محتواهایی که قصد آپلود آنها را داریم
  4. داشتن فهرستی از اینفلوئنسرهای مناسب کسب و کار
  5. تولید محتوای تخصصی در حوزه کاری پیج
  6. بخشی از محتواها را به خود و کسب و کارتان و معرفی ان اختصاص دهید
  7. در کنار مسائل تخصصی به موارد متفرقه هم بپردازید
  8. جمع آوری محتواهای لازم برای طراحی بصری خوب

در ادامه به شرح هر یک از این مرحله ها و گام هایی که می بایست برای نوشتن تقویم تولید محتوای اینستاگرام خود انجام دهید می پردازیم، با ما همراه باشید.

  1. بررسی تقویم شمسی و میلادی و لیست کردن مناسبت ها و رویدادهای مهم

ابتدا روزهای تقویم را برای مناسبت های خاص و مناسبت هایی که در ارتباط با موضوع پیجتان هستند بررسی کنید. توصیه می کنیم علاوه بر تقویم شمسی خودمان نیم نگاهی هم به تقویم میلادی و مناسبت های آن داشته باشید تا از رویدادهای بین المللی عقب نمانید. سپس باید بررسی کنید که کدام یک از این مناسبت ها قابلیت تبدیل شدن به پست و استوری و به طور کلی محتوایی مخاطب پسند و مرتبط با موضوع پیجتان را دارد. در واقع کار شما این است که از این مناسبت استفاده کرده و محتوایی تولید کنید که لایک بگیرد و ویو داشته باشد. حتما می دانید که به خاطر سپردن تعداد زیادی مناسبت و رویداد و پرداختن به آنها تقریب کاری غیر ممکن ست. اینجاست که تقویم تولید محتوای اینستاگرام وارد عمل می شود و ناجی شما در این زمینه خواهد بود.

  1. تهیه فهرستی از هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان

گام دوم در نوشتن تقویم تولید محتوای اینستاگرام در اختیار داشتن لیستی از هشتگ ها برای محتوایتان است. این هشتگ ها می بایست کاملا مناسب و مرتبط به پیجتان و موضوع آن باشند و از جمله هشتگ های ترند و پربازدید برای آن به شمار آیند. اگر از هشتگ های درست استفاده کنید می توانید به راحتی مخاطب بیشتری جذب کنید و این امر سبب بیشتر دیده شدن پست هایتان خواهد شد. حال شما یک فهرست کامل از هشتگ های کاربردی و پربازدید دارید که می توانید در محتوایتان از آنها برای بهتر و بیشتر دیده شدن بهره ببرید.

  1. برنامه ریزی کلیه محتواهایی که قصد آپلود آنها را داریم

در مرحله سوم از تنظیم تقویم تولید محتوای اینستاگرام می بایست یک برنامه ریزی دقیق برای محتواهایی که قصد تولید آنها را داریم داشته باشیم. منظور ما در این بخش پیدا کردن ایده نیست، بلکه مقصود این است که شما باید در این گام مشخص کنید که برای تولید این محتوا قرار است از چه سناریویی استفاده شود. همچنین مشخص کردن این که در چه تاریخ هایی چه محتواهایی و با چه ترتیب و نظمی قرار است تولید شوند هم در این بخش صورت می گیرند.

یکی دیگر از موارد مهمی که در این گام می بایست در مورد آن تصمیم گرفته و برای آن برنامه ریزی کنید بحث تبلیغات و انجام آن و نحوه  انجام آن، طراحی کمپین هایی که قصد برگزاری آنها را دارید، تصمیم گرفتن و برنامه ریزی در رابطه با مسابقات و چالش هایی که می خواهید در پیجتان داشته باشید و سایر مواردی از این دست است. شما باید در تقویم تولید محتوای اینستاگرام پیجتان به کلیه این موضوعات و موارد بپردازید و آنها را برنامه ریزی کنید.

  1. داشتن فهرستی از اینفلوئنسرهای مناسب کسب و کار

مورد بعدی که بخش مهمی از نوشتن و تنظیم تقویم تولید محتوای اینستاگرام را تشکیل می دهد داشتن یک لیست از اینفلوئنسرها و بلاگرهای خوب و پربازده در زمینه کاری پیجتان است. به کمک منشن کردن شما می توانید مخاطبان بیشتری جذب کرده و فالوور هایتان را افزایش دهید. یک یا دو روز از تقویم محتوایی پیجتان را برای منشن کردن انتخاب کنید و در این روزها بلاگرها و اینفلوئسرهای محبوب و پرطرفدار را منشن کنید. به این شکل می توانید فالوورهای جدید جذب کرده و پیجتان را توسعه دهید. نکته مهمی که در مورد این مرحله از طراحی تقویم تولید محتوای اینستاگرام وجود دارد این است که باید حتما اینفلوئنسر یا بلاگری را انتخاب کنید که از نظر زمینه کاری با شما در یک فیلد قرار گیرد.

  1. تولید محتوای تخصصی در حوزه کاری پیج

یکی از مرحله های جذاب تنظیم تقویم تولید محتوای اینستاگرام را می توان همین گام پنجم مطرح کرد. در این مرحله ما روزهایی را به کسب و کار و حوزه کاری خود و پیجمان اختصاص داده و به مخاطب در مورد آنها اطلاعات تکمیلی ارائه میکنیم. به این شکل فالوورهای شما بیشتر با شما و زمینه کاری تان آشنا می شوند و دانش آنها در این زمینه افزایش می یابد. علاوه بر این با این کار به مخاطبان خود نشان میدهند که در کارتان تا چه اندازه حرفه ای و با دانش هستید و به آنها این سیگنال را می دهید که با پیجی طرف هستند که در زمینه کار خود کاملا مطلع است.

به این شکل شما می توانید علاوه بر مشتریان، دسته دیگری از مخاطبان را هم جذب کنید که قصد خرید یا استفاده از محصولات یا خدمات شما را ندارند بلکه تنها به واسطه اطلاعات تخصصی جذابی که در پیج وجود دارد جذب آن شده اند. برای این بخش از تقویم تولید محتوای اینستاگرام ایده های متعددی وجود دارد: مثلا می توانید با معرفی کسب و کارتان شروع کنید، دستگاه ها، پیش نیازها، متریال و … را معرفی کنید، پروسه انجام کارها را به مخاطب نشان دهید، نکته هایی جذاب و در عین جال پرکاربرد را مطرح کنید و اگر ترفندهای جالبی در رابطه با فیلد کاری تان وجود دارد آن را با مخاطب در میان بگذارید.

15 + 14 ایده برای تولید محتوای اینستاگرام گردآوری کرده ایم که امیدواریم برای شما مفید باشند.(روی لینک مشخص شده کلیک کنید)

  1. بخشی از محتواها را به خود و کسب و کارتان و معرفی آن اختصاص دهید

این مرحله منحصر به شما و کسب و کارتان است. حتما می پرسید منظورمان از این حرف چیست؟ خیلی از فالوورها و مخاطبانی که پیج شما را دنبال می کنند دوست دارند بدانند چه شخصی در پشت این بیزینس وجود دارد، چه کارهایی در پشت صحنه انجام می شود، اوضاع کار در فروشگاه یا کارگاه و … به چه شکل است و … در واقع آنها به دنبال اطلاعاتی با جزئیات بیشتر در مورد خودتان و کسب و کاری که دارید هستند.

شما میتوانید روایت راه اندازی کسب و کارتان را بیان کنید، همکارانی که با شما کار می کنند را معرفی کنید، بخش مختلف فروشگاه یا کارگاه تان را به نمایش بگذارید و سایر مواردی از این دست. این اطلاعات همیشه برای کاربر جذاب هستند و سبب برانگیخته شدن حس صمیمیت آنها می شود. پس از چنین محتواهایی در تقویم تولید محتوای اینستاگرام خود غافل نشوید و برای آن برنامه داشته باشید.

  1. در کنار مسائل تخصصی به موارد متفرقه هم بپردازید

علاوه بر مسائل جدی، فنی و تخصصی زمان ها و محتواهایی را هم به مواردی غیر از اینها اختصاص دهید. اگر قرار باشد همیشه در پیج مان به ارائه اطلاعات بپردازیم آنگاه مخاطب ما خسته خواهد شد. در نتیجه داشتن محتواهای متفرقه همیشه بسیار کمک کننده هستند تا پیج شما جذابیت خود را حفظ کند. استوری ها بهترین استراتژی برای نجات دادن پیجتان از یکنواختی و هیجان بخشیدن و جذاب کردن آن و همچنین بالا بردن تعامل ها هستند. ابزارهای مفید و کاربردی که در استوری ها هستند می توانند در این زمینه کمک بسیار خوبی برایتان باشند.

  1. جمع آوری محتواهای لازم برای طراحی بصری خوب

و در گام آخر از نوشتن تقویم تولید محتوای اینستاگرام لازم است تا همیشه دست پر باشیم. یعنی عکس ها و فیلم هایی مرتبط و کاربردی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به کمک آنها ظاهر پیجمان را چشم نواز طراحی کنیم. پیدا کردن قالب هایی زیبا، کارهای گرافیکی جذاب، عکس و فیلم و گیف های کاربردی و به طور کلی هر چیزی که بتواند صفحه مان را از نظر بصری جذاب کرده و مورد پسند مخاطب قرار گیرد در این مرحله بسیار مهم قرار می گیرند.

جمع بندی

محتوا در اینستاگرام و همه پلتفرم های شبکه های اجتماعی حرف اول را می زند. همین موضوع هم سبب شده است پیج هایی که از محتوایی خوب و باکیفیت برخوردار هستند بتوانند در این زمینه به موفقیت های زیادی برسند. یکی از لازمه های داشتن محتوای خوب و منظم و باکیفیت استفاده از تقویم تولید محتوای اینستاگرام است. در این تقویم تولید محتوای اینستاگرام شما کلیه برنامه ها، استراتژی ها و کارهایی که قصد انجام آنها برای پیجتان را دارید را می نویسید.

به این شکل کارها با برنامه ریزی پیش رفته و دچار سردرگمی نخواهید شد. اگر شما هم تجربه های مفیدی در زمینه استفاده از تقویم تولید محتوای اینستاگرام دارید می توانید در بخش کامنت ها آنها را با ما در میان بگذارید.

Rate this post